Kat en hond.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
RConijn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2013 16:54

Kat en hond.

Bericht door RConijn »

Hallo! 
Ik ben net nieuw op de site en mijn eerste vraag gaat over hoe katten en honden samen gaan. Mijn gezin bestaat uit 5 mensen en 2 katten, over een maand wordt dit aangevuld met een hond. Van de hond wordt gezegd dat hij samen kan met katten, maar onze katten zijn altijd erg agressief naar de hond van mijn vriendin. Ik wil natuurlijk dat de introductie en de rest van hun/ons leven zo plezierig en vredig mogelijk gaat voor zowel de katten als voor de hond. Ik heb op internet gezocht maar kon bijna alleen informatie vinden over honden, dus daarover heb ik me al aardig in kunnen lezen. 
Mijn plan is als volgt: ik laat de katten naar boven of naar buiten voordat de hond het huis binnenkomt, dan laat ik de hond een of twee uurtjes in alle rust en veiligheid zijn nieuwe huis verkennen en wacht tot hij tot rust komt en gaat liggen. Dan ga ik met de hond wandelen en laat ik de katten in de woonkamer, zodat zij kunnen wennen aan zijn geur. Als ik met de (hopelijk vermoeide) hond terug kom van wandelen gaat hij in de bench en laat ik de katten een voor een bij hem in de buurt. Ik zelf zit dan in de opening van de bench zodat ik zowel kat en hond kan corrigeren en zo hopelijk een hoop drama kan voorkomen en beide dieren aandacht kan geven zonder iemand voor te trekken. Als de rust in huis is wedergekeerd geef ik de katten eten naast de bench en de hond in de bench.
Als jullie nog op- of aanmerkingen of algemene tips hebben hoor ik ze al te graag. En als jullie mijn plan voldoende vinden hoor ik het ook graag, haha.Verder wilde ik nog vragen hoe ik het hierna moet doen, omdat ik de hond het liefst niet voor altijd in de bench heb. De eerst week of twee weken blijft hij in ieder geval 's nachts in de bench, maar hoe moet ik het overdag doen?
Groetjes, Roos.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat en hond.

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
waarom komt er een hond als je vantevoren hier al schrijft dat je katten altijd erg agressief naar een hond zijn?
denk je dat ze een hond in hun territorium zullen accepteren?

en hoe ga je de katten 'corrigeren'....?
;-) denk je nou echt dat jij die katten-instincten de baas kunt zijn?

en ik zie het al helemaal voor me: krijsende katzels naast en bovenop de bench die met hun poten naar binnen maaien en een doodsbange opgesloten hond....

eerlijk gezegd en dat is mijn mening en goed bedoeld, lijkt me dit een absoluut onzalig plan,
zowel voor je katzels als voor die arme hond als voor jullie-zelf....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
RConijn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2013 16:54

Re: Kat en hond.

Bericht door RConijn »

Bedankt voor je reactie, het klopt dat ze agressief doen naar de hond van mijn vriendin maar een vriend van me heeft zijn hond ook regelmatig mee en daar hebben ze geen moeite mee. Ze houden hem in de gaten maar meer niet. Deze hond bemoeit zich verder niet met de katten namelijk. De hond van mijn vriendin loopt meteen op ze af en wilt spelen.
Vandaar dat ik wil dat de eerste ontmoeting zo rustig mogelijk verloopt hier tips over vraag. :)
RConijn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2013 16:54

Re: Kat en hond.

Bericht door RConijn »

Bovendien zijn onze katten prima te corrigeren, ze weten precies op welke tafels en kastjes ze wel en op welke ze niet mogen. En ik laat ze een voor een bij de bench he. Op deze manier jutten ze elkaar niet op. De katten reageren op honden die naar hen toe komen en op deze manier kunnen ze elkaar opserveren zonder dat de hond zich opdringt aan ze.
De hond komt hoe dan ook, dus ik ben op zoek naar tips die de introductie op een positieve manier doen gaan. Dus als je ideeën hebt zijn ze welkom.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat en hond.

Bericht door castratenkoor »

Lijkt mij een slechte keuze die introductie met de hond in een bench. Je loopt kans dat de hond gaat blaffen en janken en dat de katten er voorgoed niks van willen weten.

Je loopt het risico dat de katten na de komst van de hond steeds minder thuis zullen komen en dus steeds langer hun aangenaam vertoeven buiten zoeken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Kat en hond.

Bericht door AnneLore »

ik vind het heel erg snel, deze stappen die je beschrijft. wat Dinie ook al zegt, in de bench lijkt me moeilijk. ik denk dat de hond zich onmiddellijk de mindere voelt, omdat hij opgesloten is. heb je meerdere ruimtes? in dit geval zou ik ze een tijdje apart houden, en langzaam laten wennen aan elkaar geluid en geur, voor je ze tegenover elkaar hebt.

de eerste dag lijkt me echt veel te snel voor de hond, die al moet wennen aan de indrukken, de reis, nieuw huis, nieuw mens, nieuwe geuren.

en katten kun je tot op zekere hoogte corrigeren, maar niet hierin. hou je ze kort in hun reactie, dan zullen ze het gevoel hebben dat jij (opperkat) de hond boven hen plaatst in de rang, wat niet erg zal helpen. is het een asielhond? dan zou je kunnen afspreken om de hond te kunnen terugbrengen als het echt niet gaat.

ik merk persoonlijk dat ik een beetje moeite heb met je zin "de hond komt er sowieso".
ik denk dat, als je katten hebt, en zij vinden dit heel erg moeilijk, je daar ook naar moet luisteren. zij waren wel eerder. en ze zijn (tenminste, zo zie ik het, misschien ben je dat met me oneens ;)) deel van je gezin. met de rechten die daarbij horen.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kat en hond.

Bericht door Anne87 »

Ik weet niet hoor, maar moet het niet goed zijn voor zowel de hond als de katten, indien er een hond komt?

Hou je ook rekening met het gedrag van de hond? Mijn hond is bijvoorbeeld van pup af aan absoluut geen bench hond. Die plaste en poepte de hele bench onder en jankte letterlijk de hele straat bij elkaar. Zonder bench gaat alles prima, maar je krijgt haar met geen stok erin.

Ik zou het dus niet doen. Absoluut niet. Straks zit je met ongelukkige katten en een ongelukkige hond. Zij hebben allemaal een recht van spreken in deze situatie.
RConijn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2013 16:54

Re: Kat en hond.

Bericht door RConijn »

Oke, ik sta open voor tips en suggesties?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat en hond.

Bericht door Adriana »

RConijn schreef:Oke, ik sta open voor tips en suggesties?
hier tips over vraag. :)
De hond komt hoe dan ook, dus ik ben op zoek naar tips die de introductie op een positieve manier doen gaan. Dus als je ideeën hebt zijn ze welkom.
;-) dit is een kattensite en wij zullen altijd opkomen voor het welbevinden en de kwaliteit van leven van katten in de eerste plaats. k vermoed dat jij meer een hondenmens bent dan een kattenmens en daarmee bedoel ik 'je wil opleggen aan een dier' en daar zijn honden wat beter in dan katten.

je beschrijft de reacties van de gezinskatten ten opzichte van verschillende honden bij jullie thuis en dat is dus onvoorspelbaar. bij de ene agressief gedrag en bij de andere negeren.
wij hebben geen kristallen bol en zijn niet helderziend.
de hond komt er in alle gevallen, stel je.
dan is het dus gewoon kwestie van testen en kijken wat er gebeurt. :pdtbud: :pdtduel: :pdtsusel:
heb je informatie over het gedrag van de hond mbt ontmoetingen met andere katten in een andere omgeving?
katten willen nog wel eens regelrecht hun klauwen in het gezicht van een hond slaan..
en dat kan ondermeer ernstig oogletsel veroorzaken, dus wees alert.
en aangezien ze met twee zijn, wees dubbel alert ..

wens je vooral veel wijsheid en geduld en dat is verder ook de enige tip die ik voor je heb.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kat en hond.

Bericht door Anne87 »

RConijn schreef:Oke, ik sta open voor tips en suggesties?
Als iemand met ervaring met katten en honden raad ik je ten sterkste af om dit te gaan proberen. Als het niet werkt, zit je met de problemen van doodongelukkige dieren. De kans dat het niet werkt, is vrij groot want je katten reageren onvoorspelbaar op verschillende honden.
Een hond is een dier dat een plaats heeft in een roedel en behoefte heeft aan duidelijk leiderschap. Een kat heeft dat niet. Die gaat zijn eigen gang. Indien de katten de hond accepteren, weet de hond waar hij aan toe is en kan hij daarmee leven en dat kan dan heel goed gaan. Maar omdat jij niet kan voorspellen hoe je katten op een hond reageren, is de situatie voor je katten heel vervelend want ze zitten met een hond die ze niet willen, en voor de hond ook heel vervelend want die weet niet waar hij aan toe is en mist zijn duidelijkheid. Daar krijg je heel trieste dieren van.
Denk er ook aan dat - als een kat en een hond gaan vechten - dat heel nare verwondingen op kan leveren. Denk maar aan kattennagels die zich even stevig vasthaken in een gevoelige hondenneus.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat en hond.

Bericht door eveline1982 »

Heb hier een poes in de opvang gehad die was puur vals op honden. Uiteindelijk konden ze (na een paar maanden) met elkaar door 1 deur, maar ik was erg blij toen de poes een huisje had gevonden, want het bleef oppassen. Mijn blonde hond Jimmie is gek op katten, maar als ze bang voor hem zijn of zich vals gedragen dan gaat hij de strijd aan, en tja dat gaat een kat niet winnen en is ook iets wat je niet zou willen. Ik neem dus geen volwassen katten meer aan, want als een volwassen kat geen honden gewend is, dan is het moeilijk om ze daar nog goed aan te laten wennen.

Het zou goed kunnen gaan, mits de hond zwaar onderdanig is van karakter en katten links laat liggen. Maar als hij nieuwsgierig is, zou dit nog wel is een behoorlijk slechte match zijn! Maar goed, ik lees (en krijg er eerlijk gezegt de kriebels van) dat de hond zowiezo komt en dat het leven zo prettig mogelijk moet verlopen voor de katten en de hond. Wat nou als dat niet mogelijk is? Heb je daar al een backup voor?

De hond goed uitlaten voor je naar binnen gaat met hem, zodat hij de nodige energie al kwijt is. Ga eerst zelf naar binnen en nodig de hond dan pas uit. Hij moet alvast weten dat jullie de baas zijn en hij dus niet! Loop een rondje door het huis terwijl de hond nog aan de riem is, en laat hem dan los. Ziet hij de katten en laat hij ze links leggen dan is de kans groot dat het goed gaat komen. Wil hij er direct op af, tja dan denk ik toch echt dat jullie beter kunnen wachten op een geschiktere hond of een onderdanige pup die je kan leren om te gaan met jullie katten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat en hond.

Bericht door eveline1982 »

Oh niet de katten opsluiten of naar buiten laten gaan. Ze moeten zien dat de hond binnen komt en hem meteen kunnen ruiken. Hij hun ook. Als ze binnen komen, hem plots zien liggen en schrikken kan de hond hierop reageren en dan is alles direct verpest. Met dit soort situaties kan je ze beter meteen in het diepe gooien om te zien hoe er word gereageerd, want ik blijf erbij als de introductie fout verloopt dan heb je geen leuke sfeer meer in huis en zal je continu bezig zijn om te zorgen dat de dieren elkaar niet in de haren vliegen!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
RConijn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2013 16:54

Re: Kat en hond.

Bericht door RConijn »

Hoe moet ik het dan doen als ik het beter zonder bench kan proberen. Moet hij los? Want als ik hem aan de lijn doe heb je natuurlijk kans dat dat de spanning alleen maar opbouwd. Maar als hij los is ben ik bang dat de katten hem aanvallen en hij terug bijt ofzo. Omdat het zo'n grote hond is.
Met 'de hond komt hoe dan ook' bedoel ik dat ik het niet ga afzeggen omdat er kans is dat het niet gaat lukken, terwijl er ook kans is dat het gewoon goed gaat. Ik ga het hoe dan ook proberen. Als het echt niet lukt en het blijft oorlog heb ik al afgesproken dat hij weer terug gaat.
Ik heb ook al geïnformeert bij het asiel en zij zeggen dat de hond gewent is aan een bench en er geen problemen mee heeft.
Verder ben ik zowel en honden als een katten wens, ik plaats deze vraag niet voor niets op een katten forum. Over honden gedrag ben ik al goed op de hoogte maar ik wilde ervaring opdoen van jullie.
Mijn katten reageren niet onvoorspelbaar op honden, het ligt aan het gedrag van de hond. Daarom wil ik graag voorbereid zijn op iedere mogelijke situatie.Ik
RConijn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2013 16:54

Re: Kat en hond.

Bericht door RConijn »

Ik wil de hond eerst zonder katten het huis laten verkennen zodat hij dit op zijn gemak kan doen, dus dan de katten naar buiten, als de hond ontspannen is het moe maken door uit te laten en op het moment dat ik dat doe de katten naar binnen. Zodat de 2e keer dat de hond binnen komt de katten er al zijn.
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Kat en hond.

Bericht door AnneLore »

ik weet niet heel veel van honden, dat zeg ik er vast bij. maar op de een of andere manier voelt het niet kloppend voor mij. ik denk dat je, door de katten eerst naar buiten te doen als de hond binnen komt, een scheef signaal afgeeft. je katten zouden dit goed kunnen opvatten als 'de hond staat boven ons' en dat is een slecht begin denkt. ze zullen dan de rangorde weer recht willen zetten, en eerlijk is eerlijk, zij waren eerst. zij zullen dus in eerste instantie ook hoger staan in de rangorde. ik denk dat het huis verkennen niet zo belangrijk is in eerste instantie. veel belangrijker is, wat Anne al zegt, dat jij de baas van de hond bent, en dat hij naar jou luistert. dat is (volgens mij) ook wat wat een hond veiligheid geeft.

ik weet van mijn kat dat, als ik ergens ben geweest waar honden zijn, hij daarna mijn broek aanvalt. hij kan het niet plaatsen, maar het ruikt wel naar indringer. en die is nergens te bekennen, dus hij kan niks met wat zijn neus hem verteld. ik ben bang dat jou katten hetzelfde gevoel zullen hebben als de hond al binnen is geweest, het huis ruikt naar hem, maar ze kunnen hem niet zien. dan wordt je hond ontvangen door hevig verontruste katten... ik zou de introductie in één keer doen. dat huis komt later wel.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Plaats reactie