Kat en hond.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat en hond.

Bericht door eveline1982 »

Ik blijf erbij dat je het beste de introductie meteen kunt doen. Ik heb zelf ervaring met het opvangen van puppies en mishandelde volwassen honden. Mijn katten zijn dan wel honden gewend, maar de honden waren meestal geen katten gewend. Vandaar mijn beschrijving, op 1 hond na heeft het altijd goed gewerkt en was er snel een ontspannen sfeer in huis. De enigste hond waarbij het niet werkte was een mishandelde pittbul teef van 6 maanden, die wilde de katten direct doden (en is dus ala minuut weer vertrokken, het moet veilig blijven). Ik neem aan dat de asiel medewerkers weten waar ze over praten als ze zeggen dat de hond met katten kan. In de bench is het een oneerlijke strijd. De katten kunnen alles en de hond kan zich niet beschermen. Doe waar jij je het prettigst bij voelt en de minste spanning bij ervaart, dat is wel het allerbelangrijkste!

Over het aan de riem in huis. Je loopt eerst een rondje door je huis met hem aan de riem (dit is ook de normale introductie voor een hond) daarna doe je de riem af en laat je hem het huis verkennen. Als de energie kalm is van de hond, is de kans zeer groot dat de katten hier positief op zullen reageren. Er zal gegromt en geblazen worden maar zolang de hond dat negeert zal er (hoogstwaarschijnlijk) geen gevecht uitbreken (of je katten moeten zo enorm dominant zijn, maar dan zouden ze elke hond dus ook die van je vriend, moeten aanvallen)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
RConijn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2013 16:54

Re: Kat en hond.

Bericht door RConijn »

Oke, dank jullie wel. Ik denk dat ik genoeg weet :) bedankt voor de hulp, ik zal jullie laten weten hoe het is gegaan!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat en hond.

Bericht door Kattebeest »

Oké, ik geef het toe.
Tot tien jaar geleden dacht ik een hondenmens te zijn totdat Kasper zijn intrede deed. Moet erg ver terug in de tijd. Wij hadden thuis een hond en een kat, later een kat en een hond (op volgorde binnenkomst). Dezelfde felle lapjeskat was er in beide gevallen, zij was een zwervertje. Eén kat en niet twee zoals bij jullie.

In het eerste geval gedoogden ze elkaar (kat bij hond). Geen grote vriendschap maar ook geen grote vijanden. De hond was een angstig teefje uit het asiel. Het tweede geval was anders (hond bij kat). Het was een speelse en onbesuisde pup (reu) die bij de lapjeskat kwam. De kat was duidelijk de baas en de pup moest zich aanpassen. Dat gaf inderdaad de nodige bloedspetters. Niet van de kat maar van de pup. Hoogtepunt was - na een speelpartij - een doorkliefd oortje van de pup die vervolgens met zijn kop ging schudden. Maar de pup bleef optimistisch en volhardend en later is daar een mooie 'vriendschap' uit ontstaan. Meer vanuit de kat zelfs dan vanuit de hond (Tim).

Een hond erbij nemen is voor mij op dit moment geen optie. Maar zelfs als het wel zou kunnen zou ik het niet doen. Kas is niet meer de jongste. Dit is zijn huis, zelfs vrienden met een hond komen er niet met hond in (ja, ben streng af en toe......). Een paar weken geleden heeft Kas kennis gemaakt met de hond van de nieuwe buren, stond ineens om 07.00 uur in mijn tuin. Het ging gelukkig goed. Al lijkt het op het eerste gezicht niet zo, een kat is zoveel meer kwetsbaar dan een hond.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Avalonbird
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jun 2013 10:39
Locatie: Zeeland

Re: Kat en hond.

Bericht door Avalonbird »

Het is al weer lang geleden en weet niet meer precies hoe we het hebben gedaan. Een paar weken voordat we de pup ophaalden had ik een handdoek afgegeven voor in het nest. Die heb ik een dag van te voren opgehaald. Zo konden de poezen tenminste wennen aan de nieuwe geur.

Ik liet ze niet alleen. Als de pup ging slapen ging hij in de bench. En voor de nacht ook.

Verder gewoon erbij blijven en alles positief benaderen. Dus goed gedrag benoemen....

Succes!
Gebruikersavatar
lisaasil12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jun 2013 20:10

Re: Kat en hond.

Bericht door lisaasil12 »

Veel succes met de kat en hond!
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat en hond.

Bericht door nellebel »

even dit onderwerp dus naar voren gehaald.
mogelijk gaan we dit weekend kijken naar een hondje. wel met teruggeef garantie (klinkt wel heel slecht) want guusje en gijs staan voorop (hondje ook want die heeft er ook niets aan als het niet matched)
als ze in de raam zitten en er komt een hondje voorbij zitten ze beide aandachtig te kijken. bij mensen die dan ook nog naar ze kijken gaan ze meteen weg. maar hoe ze echt zullen reageren geen idee.
mijn idee was om het hondje eerst uit te laten zodat hij wat energie kwijt is. dan met het hondje voor in de kamer te gaan zitten, los, en dat ze eerst oogcontact kunnen maken en ruiken zonder bij elkaar te kunnen. deur kan op een kiertje, maar deuren zijn sowieso helemaal glas tot beneden dus ze kunnen elkaar goed zien.
hondje is bijna 4 jaar oud en kan goed met katten, hij zou erg rustig zijn.
nog anders tips misschien? ik wilde de deur naar boven wel dicht laten zodat guusje en gijs zich niet boven gaan verstoppen. ze hebben dan de grote achterkamer, berging en keuken om weg te gaan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kat en hond.

Bericht door BloemTetsu »

Wat ik weet: eerst goed uitlaten. Dan eerst zelf naar binnen en laat de hond maar even buiten wachten. Dan als hij rustig is (lastig bij JR) aan de riem door het hele huis, zodat hij weet huis en inwoners staan boven me.
De katten kunnen denk ik los.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat en hond.

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Spannend wij willen in toekomst ook een hond! Dus lees f mee!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat en hond.

Bericht door castratenkoor »

Dat is een goed advies van Bianca, zorgen dat je voor de hond loopt bij binnenkomst. Ik heb 13 jaar een hondenuitlaatservice gehad, met een onmogelijke doberman in de groep. Bij zijn eigen bazen is het meermalen uit de hand gelopen dat hij andere honden zwaar verwondde. Bij mij nooit, hij wist feilloos dat ik de baas was. Als het op kracht aan zou komen kon ik natuurlijk nooit overeind blijven met 5-6 van die grote honden. En ik heb de honden nooit geschopt of geslagen, ogen en gebaren, daar draait het om.

Het is belangrijk hoe je je opstelt met een hond, ook bij kleine hondjes. Mensen denken veel te vaak ach wat schattig en laten dan alles toe. En dan krijg je gedragsgestoorde honden. Jij hoort altijd de baas te zijn. Dus eerst jij naar binnen en dan de hond.
Het zijn vaak kleine nuances die het verschil maken hoe een hond in omgang wordt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat en hond.

Bericht door nellebel »

we hebben vroeger altijd honden gehad. dus ik weet wel hoe ik de hond moet laten weten dat ik de baas ben, zoals ik eerst naar binnen, dan pas hij. eerst rustig worden dan pas aandacht enz.
het is geen echte jack russel, kruising en zoals zijn eigenaar zegt veel rustiger. ben benieuwd, vind het erg spannend. hij wil het liefste dat we hem meteen meenemen. vind ik geen goed plan. we kunnen pas om 17:00 uur gaan kijken, meer als een uur rijden. dan zouden ze net een paar uurtjes hebben voor de kennismaking alvorens we gaan slapen. lijkt me geen goed plan voor de hond (die zoveel indrukken krijgt en in zijn nieuwe huisje dan meteen moet gaan slapen) en niet voor guusje en gijs die een paar uurtjes na de komst van de indringer in het donker zich vrij door het huis moeten begeven.
als het klikt wil ik hem pas volgende week vrijdag ophalen zodat ik 3 volle dagen thuis ben voor de gewenning. wordt het niets dan moet hij terug naar zijn oude baas.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat en hond.

Bericht door nellebel »

hondje is niets geworden. daar aangekomen zag ik al een supergrote tuin, helemaal afgezet. man blijkt te zijn gescheiden en huis moet verkocht worden. zijn ouders wonen er aan vast en de hondjes zijn nu veel daar. ondanks dat ze daar flink kunnen rondrennen was het hondje superdruk. hij pieste gelijk over mijn schoen. volgens de eigenaar doet hij dat alleen als hij superenthousiast is. ik ken het wel van jack russel, maar deze bleef maar piesen. gewandeld met de hond maar hij heeft nooit geleerd aan de lijn te lopen, kende geen enkel commando en racete van links naar rechts. hij pieste iedere 10 meter om te markeren.
dus al beslote ndat ihj veel te druk is voor guusje en gijs. komen we terug begint zoonlief te vertellen dat hij niet op de bank mag want dan plast hij de bank onder. hij kreeg van pa even een duw tegen zijn arm. toen ik vertelde dat hij bij ons los door huis mag zei het zoontje weer, maar mw dan plast hij bij u op bed. volgens zoontje luisterde hij totaal niet, en was 1 van zijn favoriete hobby's achter katten aan jagen. ik geloof echt dat er geen kwaad in het beestje zat, maar hij was nooit getemperd in zijn energie dus totaal niet begrensd.
concusie, geen hond van marktplaats en voorlopig voor ons denk ik geen hond.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat en hond.

Bericht door eveline1982 »

He wat een verschrikkelijke mensen weer, we willen van de hond af dus prijzen hem de hemel in en dan is er wel een malloot die hem mee neemt! Dit word dus weer een typisch draaideur hondje :( . Wel goed dat jullie het niet hebben gedaan. Dacht eerlijk gezegt meteen, JR bij 2 katten die geen honden gewend zijn? Ik ben nog nooit een rustige jack tegen gekomen, ook geen kruisingen, zijn allemaal zenuwlijers. Ze worden wel rustig maar pas vanaf een jaar of 10. Mochten jullie toch verder gaan zoeken, kijk dan is op deze site http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/r ... denrassen/ Hier kun je elk (erkend) ras vinden met complete gedrags beschrijvingen en hoe hun algemene gezondheid is. Ik zou nl toch voor een wat gemoedelijker ras of kruising gaan, dan is de kans groter dat het gaat matchen :)

Ps via deze site ben ik ook gaan zoeken wat voor type hond ik graag wilde hebben. Had er wel een paar in me hoofd, maar door alles goed te bestuderen kwam ik er achter dat de molossers het beste bij me passen. Daarna kon ik weloverwogen een hond gaan zoeken, en ik zou Diego noooooit meer weg willen doen, en hierna zullen er ook alleen nog maar molossers in huis komen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat en hond.

Bericht door Dinky »

Wat enorm spijtig dat het hondje dus totaal niet is afgericht :-) Zoontje was tenminste wel eerlijk ;-)
Hoop voor het hondje dat hij toch fijn huisje krijgt maar wel duidelijk dat hij bij jou niet paste :-(
Wie weet loop je nog tegen een andere leuke hond aan, misschien eens kijken bij asiel?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kat en hond.

Bericht door Catfish »

Wat jammer dat het niets geworden is met het hondje. Ben net als Eveline bang dat het een draaideurhondje gaat worden. Ik heb ook een Jack Russell, Marra, en zij is gelukkig vanaf dat ze hier kwam als pup katten gewend. maar een JR die geen katten gewend is? Nooit aan beginnen...
Goed van jullie om deze beslissing te maken!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat en hond.

Bericht door nellebel »

we zouden beide het liefst een grotere hond willen. mijn man wil geen kleintje. jack russel wilde hij nog overwegen, maar hij vind ze niet mooi kleine hondjes. dus dat betekend voorlopig geen hond.
ik vind namelijk dat ik te weinig tijd heb om een pup op te voeden. velen zeggen tegen me dat het wel kan, maar ik geloof namelijk ook niet in een bench. vroeger altijd honden gehad, nooit een bench gebruikt. voor mijn gevoel is een bench een soort garage. als ik je niet nodig heb stop ik je in de garagebox, heb ik je nodig mag je eruit. is gewoon mijn geovel.
grote hond uit asiel ofzo vrees ik dat guusje en gijs niet aan zullen wennen, en eerlijk gezegd, als ik hem zelf niet heb groot gebracht zal ik hem nooit voor 100% durven vertrouwen met guusje en gijs. ondanks dat grote honden vaak veel vredelievender zijn kan 1 hap voldoende zijn.
Ik wil een goede leven voor hond en kat en ik vrees dat dit nu niet kan.
dus......ik heb gijs tot mijn rooie labrador gebombardeerd, hij vind het prima om kruising kater, labrador te zijn als dat betekend dat hij flink wordt geknuffeld. daar kreeg hij toch al geen genoeg van.
guusje is dan sprinkhaan/ poes
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie