Buiten slapen blijft aantrekkelijk voor onze nieuwe schat?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
lolaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mei 2013 10:53

Buiten slapen blijft aantrekkelijk voor onze nieuwe schat?

Bericht door lolaatje »

Wij hebben sinds een paar dagen een in de steek gelaten pers 'geadopteerd' en heb wel een vraag mbt het slapen oa.
Deze kater (gecastreerd) heeft ongeveer een jaar zonder thuis buiten geleefd en daarvoor had hij wel een thuis maar mocht nooit binnen slapen en is dit dus nooit gewend.
Hij mocht af en toe bij strenge vorst bij een buurvrouw in de schuur.

Nou had ik het idee om onze nieuwe huisgenoot lekker binnen te laten slapen wat ook is gebeurd en dan ligt meneer bij onze kat samen of bij ons op de slaapkamer te knorren.
Maar meestal gaat hij tegen 2200 weer naar buiten om de volgende ochtend weer terug te komen.
Overdag lijkt hij moeite te hebben om rust te vinden in huis en wil steeds heen er weer naar buiten- binnen.
Nu met het slechte weer hebben wij de tuindeur dicht steeds en laatst met het mooie weer was hij vaker bij ons in de buurt om naar binnen en buiten te gaan of in de tuin te hangen.

Op zich slaapt hij soms wel binnen overdag of 's nachts maar de laatste dagen zie ik hem steeds minder.
Ik weet dat hij ook uit heb voerbakje van een buurtkat eet die buiten leeft en daar wat rondhangt.

Is het zo dat het lastig is om van hem te verwachten dat hij gezellig meer binnen komt gezien zijn verleden?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Buiten slapen blijft aantrekkelijk voor onze nieuwe scha

Bericht door eveline1982 »

Ik denk dat jullie te snel willen. Hij is gewend om buiten te leven, dus een echte binnenkat zal het niet worden. Maar met de tijd zal hij leren waar hij zijn natje en droogje krijgt en wil hij misschien zelfs vaker binnen zijn. Is er een mogelijkheid om een kattenluikje te plaatsen? Dan kan hij zelf bepalen wanneer hij binnen is en wanneer buiten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Buiten slapen blijft aantrekkelijk voor onze nieuwe scha

Bericht door Ikey »

Ik kan me je verhaal herinneren :)

Ik ben het met Eveline eens. Konden we onze lieve katten maar uitleggen, dit is je nieuwe huis, hier ben je veilig, je mag altijd komen. Helaas kunnen we dat alleen laten zien en heeft het een lange tijd nodig, zeker voor een kat die altijd gewend is geweest voor zichzelf te zorgen, dat een kat begrijpt, he, hier woon ik.

Wellicht dat hij deze zomer nog veel buiten is, maar dat als het van de winter weer kouder wordt, hij wel naar binnen komt, want ja, daar is het toch wel lekker warm :) En voor je het weet, gaat hij amper naar buiten.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Buiten slapen blijft aantrekkelijk voor onze nieuwe scha

Bericht door Dinky »

Wanneer een kat uit het asiel wordt gehaald hier dan krijg je erbij vermeld dat de eerste 6 weken huisarrest zijn ivm eventueel weglopen en huisje niet kunnen vinden.

Het zou zo kunnen zijn dat deze pers nog altijd op meerdere plekken wordt bijgevoerd en er meerdere huisjes op na houdt. Weet niet hoe je hem naar binnen en buiten laat maar misschien dat je kan overwegen om te zorgen dat hij 's nachts binnen is door voor 22.00 de uitgang af te sluiten en die 's ochtends bij het opstaan weer open te zetten. Heb alleen geen idee of dit veel stress voor hem op zal leveren of niet en of het de juiste manier is? Maar zou zo kunnen denken dat hij het dan als zijn thuis gaat zien? Echter wanneer het teveel stress oplevert kan ik mij ook voorstellen dat hij zoiets heeft van bekijk het, ik zorg dat ik buiten blijf want als ik daar binnen kom wordt ik "opgesloten". Kan dus niet zeggen wat wijsheid is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
lolaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mei 2013 10:53

Re: Buiten slapen blijft aantrekkelijk voor onze nieuwe scha

Bericht door lolaatje »

Hi bedankt voor jullie reaktie's.

Een kattenluikje hebben we niet omdat er dan ook vele buurtkatten binnen kunnen komen en ivm dat mijn vroegere kat reregeld met haar pootje vastzat in haar halsbandje mbt een eventuele sensor.

De nachten dat de kat bij ons binnen is en wij gaan slapen of nog beneden zitten en niet toegeven aan het gemauw bij de deur, is hij wel relax en gaat mee slapen en ligt naast mij op het bed heel gezellig knorrend en wel.
Hoor hem ook niet om eruit te mogen.
Hij komt ook heel dicht bij of om mijn hooft slapen en mijn man zei dat het net leek alsof ik een bondmuts om had in mijn slaap.

Ik vermoed ook dat hij elders adresjes heeft om te eten of rusten, ken ook niet iedereen hier en woon hier ook nog niet zo lang.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Buiten slapen blijft aantrekkelijk voor onze nieuwe scha

Bericht door lidewij020 »

Tegenwoordig zijn er kattenluikjes die met de chip werken. Je kat moet dan wel gechipt zijn of worden. Ik zou zo'n kat zo min mogelijk in zijn vrijheid beperken.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
lolaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mei 2013 10:53

Re: Buiten slapen blijft aantrekkelijk voor onze nieuwe scha

Bericht door lolaatje »

Oh wat goed een kattenluikje die met de chip werkt, misschien is dat wel wat.

Het is vandaag al de 3e dag dat het katje (nog geen naam) achter elkaar buiten slaapt maar niet alleen dat, hij is die dagen ook in geen velden of wegen te bekennen en komt ook niet tussen door ff langs of komt niet in de tuin (ik kijk geregeld of hij er staat of luister of ik hem misschien hoor mauwen).
Oke hij is 1 x geweest maar gelijk onrustig en at niet en wilde ook niet even slapen oid.

Ik liet hem zien dat het regende met de deur open maar hij liep gewoon weg terwijl mijn andere katje wel beter weet...

Hmm heb t idee dat hij inderdaad elders eet en slaapt enz.
Voordat wij hem in huis namen lag hij meestal onder een auto of liep altijd buiten rond, nu de laatste tijd zie ik hem ook niet meer op die plekken.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Buiten slapen blijft aantrekkelijk voor onze nieuwe scha

Bericht door Sifra »

Een kat waarvan vermoed wordt dat hij geen baas heeft, wordt weleens voorzien van een zwerfbandje met daarop het verzoek aan de eventuele baas om telefonisch contact op te nemen met degene die het zwerfbandje heeft omgedaan.
Zo zou je een bandje om kunnen doen met het verzoek aan andere mensen die hem voeren en onderdak verlenen om contact met je op te nemen. Ik weet niet hoe een officieel zwerfbandje eruit ziet. Zelf heb ik er wel eens een gemaakt van een strook papier, verstevigd met beschrijfbaar plakband, dat makkelijk scheurt als de kat ermee achter iets blijft haken.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
lolaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mei 2013 10:53

Re: Buiten slapen blijft aantrekkelijk voor onze nieuwe scha

Bericht door lolaatje »

Hi dat is een goed idee.
Ga ik doen met een bandje plus briefje oid.
Want langs iedereen persoonlijk gaan en vragen hoe en wat zou ook kunnen maar dit is wel het beste inderdaad.
Bedankt
lolaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mei 2013 10:53

Re: Buiten slapen blijft aantrekkelijk voor onze nieuwe scha

Bericht door lolaatje »

Ik had het al bij mijn andere topic vermeld maar de kat is weer terug bij de oude eigenaar.
Ben er erg verdrietig om maar hij krijgt qua verzorging een beter leven dan toen hij nog op straat moest leven daar.

Zijn baasje heeft hem weer terug genomen, wist het niet maar vandaar dat hij niet meer veel kwam.
Hij is inmiddels door hen gechipt.
Plaats reactie