Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door Dinky »

Het pootje optillen van Elfie lijkt inderdaad erg op Dinky. Die doet dat vooral als ze uit het raam kijkt en er iets gebeurt, alsof ze nog even afwacht tot ze er echt op af gaat ;) Soort denkmomentje :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ach wat een schatje haha

Maar maakte agressie? Betekent toch niks kwaad met dat op elkaar afremmen en dan ineens wassen?
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door Ms Maaike »

Als het niet als stoeien is bedoeld en er agressie is, dan kunnen dieren overspronggedrag vertonen om hun agressie om te zetten in iets anders (wassen bijvoorbeeld). Wat de 'gedachte' achter overspronggedrag is is niet duidelijk. Sommige wetenschappers denken dat het gebeurt om de goede verhoudingen in een groep dieren te bewaren. Wanneer het voorkomt tijdens spel dan kan het inderdaad goed zijn omdat de kat overprikkelt is of toch op een of andere manier onzeker.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door AnneLore »

BloemTetsu schreef:Oversprong gedrag is Tetsu heel goed in. Dat weet ik dan wel. Hij is voor een 6 jarige ex-kater erg actief. Snel overprikkeld en bij te weinig uitdaging helemaal gewiebeld. Als hij tijdens spel oversprong gedrag vertoond, weet ik dat het allemaal te veel wordt en stop ik. Hij wast dan vaak tijdens het spel.

Pootje schudden is dat oversprong of stress?

Pootje tikken doen ze bij prooien/speelgoed, zo van wat is het, hoe voelt het en kan ik het eten.

Elfie kijkt uit met 4 poten op de grond en tilt dan haar voorpoot op, ondertussen beweegt ze verder niet. Valt dat dan onder intentie?
wat een gaaf topic!
Bianca, hoe leg je die link, tussen overspronggedrag en overprikkeling? is dat een gegeven, of verschilt dat per kat?
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door BloemTetsu »

:) ik maar denken dat ik een onbenullig rara vraag stelde en floep.

Oversprong gedrag is een normale gedragen zoals wassen die op een volledig onlogisch moment plaatsvind cq tijdens het spelen. Het is eigenlijk doordat er het moment van spel door externe of interne oorzaken iets gebeurt of plaatsvind, wat het dier niet kan oplossen. Soort van Ddos aanval ;)). Dus dan gaat hij wassen.
Bij Tetsu heeft de gedragstherapeut met verteld dat het door overprikkeling komt. Dat hij oversprong gedrag vertoonde wist ik, maar waarom en wat we konden doen niet.

De foto is nog niet gelukt (wel hele andere leuke), maar wat tilt ze het vaak op. Als ze beden komt, als er een kat in de buurt is, bij vreemd geluid, op de bank.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door eveline1982 »

Okeey snap ik nu waarom Minoes het doet, en dat is een onzeker poesje :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik zit f op te letten
haha op hun gedrag..
Gizmo houd caya in de gaten caya is zich aan t wassen gizmo kan niet wachten in haar te pakken God haar goed in de gaten staat v op t punt om op haar af te rennen maar c dan ziet caya t en dan doet giz ineens of zijn neus bloed zit ineens ontspannen en doet net of er niks is of gaat zich wassen
is dat dan van : oh shit ze heeft me in de gaten f normaal doen dan valt niet zo op? Hahaha zo komt t echt over
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door BloemTetsu »

Dat is oversprong gedrag. Maar zoals ik het lees, meer omdat de geplande actie "besluipen van Caya" op het laatst niet door gaat. Want Caya let op. Dus de opgebouwde spangen moet ergens eruit "wassen" cq overspronggedrag.
Geen bewuste actie van "ik moet normaal doen".
eveline1982 schreef:Okeey snap ik nu waarom Minoes het doet, en dat is een onzeker poesje :)
Conclusie: bij onzekere poesjes is vooral het een uiting van onzekerheid. Anders is het een jacht vorm of extra alert zijn.
Elfie ging bij de schilder zichzelf uitreken schuinomhoog en trok poot in. Als een jack-russel. Dit valt meer onder alert zijn. Maar het pootje optillen bij binnenkomst in ruimte en zien van Tetsu of Bloem is het onzeker.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door pinguin »

Intresant topic, hier gebeurd het ook wel pootje inhouden. Hier kan het 2 dingen zijn of spanning b,v omdat er een andere kat buiten loopt. Maar het kan ook een aanlijding zijn om te gaan spelen en dan gaat die zitten loeren met dat pootje naar zijn vriendje toe.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Renatevanderveer

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door Renatevanderveer »

Al een hele tijd geleden het fenomeen kunnen vastleggen bij Bounty;

Afbeelding
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door nellebel »

guusje doet het ook veel. dat is ook een echte bluffer met aanvallen. kont omhoog al wiebelend, duurt dan al lang voordat ze de aanval inzet, en op het laatste moment breekt ze hem af of springt ze over gjis heen ipv erop. ook zij zit veel met het pootje omhoog.
onze nellie had het heel erg met likken. die kon haar spanning niet kwijt en begon dan ineens als een idioot te likken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door BloemTetsu »

De blik en houding van Bounty komt overheen. Elfie trekt het pootje meer in dan omhoog. Wat deed ze erna of ervoor?
Grappig dat de zelfde gedragsuiting toch verschillende dingen betekend. Hoewel spanning wel ermee te maken heeft enerzijds goede spanning voor een aanval, anderzijds spanning door onzekerheid.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Renatevanderveer

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb er even over nagedacht, omdat de foto al weer even geleden is.
Gisteravond deed ze het ook. Ze is dan bezig met iets, zichzelf wassen oid en word dan afgeleid.
Hetzij door Snickers, ons of iets wat zich buiten bevind.
Omdat ze zich dan even geen raad lijkt te weten, gaat het pootje omhoog.
Vaak is het een paar tellen en dan gaat ze weer verder waarmee ze bezig was.

Bounty deed het ook, als ze in het midden van de kamer zat, vermoedelijk door onzekerheid.
Ze zit dan in midden van de kamer en probeert alles te overzien.
Ook dan ging het pootje omhoog.
En bij Elfie?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door BloemTetsu »

Nu ik dit zo lees komt het wel bekend voor.
Beide doet ze. Het afgeleid zijn duurt meestal korter, dan het alles overzien.

Deze houding zet ze ook in als onderdeel van de jacht. Dit komt zelden voor.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Waarom tilt een kat een poot omhoog?

Bericht door BloemTetsu »

Eindelijk een goede foto gemaakt:

Afbeelding
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie