Agressie bij ouder wordende kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Agressie bij ouder wordende kat

Bericht door Adriana »

DeTut schreef:welke nieuwsbrief is dat en hoe vind ik die?
je zou zelf ook ff kunnen goegelen, Tut! ;-)
http://issuu.com/kattengedragsadviesbur ... rag_3-2013
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Agressie bij ouder wordende kat

Bericht door DeTut »

dank Adriana
was geen luiheid maar ik dacht het een nieuwsbrief betrof via deze site en zocht dus hier naar links
bescherm de dieren tegen de beesten...
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Agressie bij ouder wordende kat

Bericht door DeTut »

Brigitte58 schreef:Pfff, ik las zojuist mijn eerste nieuwsbrief van het kattengedrag.forum. Daar staat in dat je je kat nooit in een bench moet opsluiten. Nu voel ik me dus zwaar kl... Om Jerry te beschermen als wij niet in huis zijn zit er toch niets anders op? :-(
niet alles maar aannemen hoor; vorm je eigen mening. Ik vind de tekst in die nieuwsbrief best grof: 'bench nooit goed te praten.... wie dit aanraadt is niet katvriendelijk...' Niet erg professioneel om ongeargumenteerd andere zienswijzen zo te veroordelen. Ik kan uit ervaring beargumenteren dat gebruik van bench soms juist welzijn kat dient, sterker nog noodzakelijk is.... Heb dit heel veel toegepast en aangeraden.
(Het beschreven geval van 12 uur in bench voor straf is extreem en niet goed; maar dat bedoel ik hier niet.)
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Agressie bij ouder wordende kat

Bericht door Adriana »

we hebben vrij veel gevallen op het forum waarbij de ruimte verkleinen bv. met een bench (soms met handdoek erover) erg goed werkt bij gewennings/introductieprocessen. en langzaam helende breuken hè Felix..?
nee, zeker niet opsluiten/straffen en doorgaans kun je aan het dier ook wel zien of het bevalt of niet. hier hoef ik geen van de drie katers in bak/bench te doen want ze breken de tent, bench bedoel ik, af.
kattengedragscentrum-schrijfsters zijn soms heel uitgesproken in hun adviezen/meningen.
er zijn zoveel situaties/katzels/baasjes en wat ik op het forum wel heb geleerd is dat wat bij katzel A. werkt hoeft bij katzel B. t/m Z niet te werken en omgekeerd..
verder goeie site voor hulp en meedenken, dus geen kwaad woord verder..
DeTut schreef:.. was geen luiheid maar ik dacht het een nieuwsbrief betrof via deze site en zocht dus hier naar links
als je via de zoekfunctie op het forum 'nieuwsbrief' intypt dan krijg je 45 vermeldingen, de eerste 12 gaan over de betreffende nieuwsbrief en het betr kattengedragsadviesbureau oid.. hihi
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Agressie bij ouder wordende kat

Bericht door Dinky »

Bij het asiel Zuidwolde wordt juist bij bange katten een bench meegegeven zodat de kat thuis niet gelijk ergens gaat verstoppen ;-) bench is dus zeker niet per definitie slecht.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Agressie bij ouder wordende kat

Bericht door eveline1982 »

Even een laat berichtje maar een bench hoeft niet persee mishandeling te zijn hoor ;) . Ik gebruik hier regelmatig een bench als katten net binnen zijn en nog niet helemaal zijn gewend aan de honden en andere katten. Of om een getraumatiseerde kat rustig te laten wennen op een manier dat ik ook makkelijk bij de kat kan komen. Ook de kittens onder de 7 a 8 weken verblijven in een bench op de momenten dat we niet thuis zijn of slapen. Zoals ik lees wat jij schrijft lijkt het mij dat hij de bench helemaal voor zichzelf heeft geclaimt en het een prettige plek vind, nou dan moet je je echt niet druk gaan maken om wat andere schrijven of zeggen ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
stridder6247
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 feb 2013 12:11
Contacteer:

Re: Agressie bij ouder wordende kat

Bericht door stridder6247 »

Gaat het al beter?
Ukkepuk kan ook chagrijnig zijn en daarom feller reageren. Dat hij/zij chagrijnig is kan komen door dat hij/zij zich niet lekker voelt. Misschien binnenkort toch nog een keer een apk-keuring? Bij oude katten is het zoizo verstandig regelmatig te checken omdat er allerlei ouderdomskwaaltjes op de loer liggen.
Het is belangrijk eerst medische oorzaken uit te sluiten voor je verder kijkt want je wil geen dingen over het hoofd zien.

Succes in ieder geval
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit meer van iemand zal houden dan van Chesko
Gebruikersavatar
Brigitte58
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:19

Re: Agressie bij ouder wordende kat

Bericht door Brigitte58 »

Ik zag dat ik een foutje heb gezet in een bericht. Ukkepuk is niet in mei maar in november aan borstkanker geopereerd.
Hoe het gaat... De peniccillinekuur van Jerry zit erop. Gelukkig zijn zijn wonden goed hersteld. Nu het beterder weer wordt gaat die weer meer naar buiten wat voor enige rust in huis zorgt. Jerry begint zich ook meer op zijn gemak in huis te voelen. Nu hij hersteld is, is hij niet meer zo schuw. Ukkie houdt hem goed in de gaten, dus wij hem ook. Hopelijk gaat door het verbeteren van het weer de sfeer in huis ook vooruit.
Tja, dementie of toch de kanker? Wij blijven het goed in de gaten houden.
Ukkepuk, 15-06-1997 en Jerry 24-04-2002
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Agressie bij ouder wordende kat

Bericht door castratenkoor »

Ik vind het ook onzin dat een bench slecht en katonvriendelijk zou zijn. Voor dieren met geopereerde poten is het een prima middel om de kat rustig te houden. Ik heb hier in de huiskamer standaard een bench staan, daar sluit ik Rik wel eens tien minuten of zo in op, puur voor zijn eigen bescherming, zodat hij b.v. niet in het aquarium duikt. Hij zit gewoon braaf te wachten tot ik hem er weer uit laat, vol vertrouwen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie