mijn 12 jarige kat bijt me

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
angeladaniel

mijn 12 jarige kat bijt me

Bericht door angeladaniel »

sinds vorige week heb ik een 12 jarige poes uit het asiel gehaald. Ze is een rustige poes maar vraagt veel aandacht. en zit dus ook niets liever dan op schoot. Maar de laatste dagen als ik haar aai bijt ze me en niet zachtjes ook. ik geef haar dan wel een tik op der neus maar dan gaat het pootje omhoog en de oren staan naar achter. Wat kan hier van de reden zijn komt het mischien om het verleden dat er wat is gebeurt of is het wat anders.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: mijn 12 jarige kat bijt me

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

het zou kunnen dat je kat voorheen een solokat was, die zonder soortgenootjes opgegroeid is, en niet de grenzen heeft geleerd... maar dat hoeft niet zo te zijn. en je weet het toch niet.

maar misschien heb je hier wat aan:

probeer te achterhalen waardoor het bijten 'getriggerd' wordt. waar mag je wel langer aaien, waar minder lang, of misschien zijn er wel plekken waar er niet mag worden geaaid, verder geven 99,9 procent van de katten 'signalen' af, voor ze bijten. probeer dat patroon te doorgronden, zodat je het bijten voor bent. :)

en, oh ja...

de meeste (zoniet alle?) katten zullen reageren op een tik op de neus zoals je hierboven beschrijft. mijn overigens superlieve muffin gaat hierin nog een stap verder. als het waagt die een mep op de neus te verkopen valt ze je keihard aan. tot bloedens toe. en gelijk heeft ze, want je moet zulk gedrag niet met gelijke munt terug betalen. want dat is helemaal niet nodig fysiek tegen je kat te gebruiken. het zou zelfs kunnen dat je kat het gedrag vertoont omdat die in het verleden ook tegen de neus werd getikt bij 'ongewenst gedrag. dus doe maar niet meer...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: mijn 12 jarige kat bijt me

Bericht door nellebel »

ik zou inderdaad wat 8.6 beschrijft goed opletten naar de signalen. en als ze bijt, je hand stilhouden en alleen "au" zeggen. als je terugtrekt ben je een prooi en zal ze nog dieper de nagels erin zetten.
buikje aaien vinden niet alle katten leuk. onze gijs had dat ook wel eens dat hij compleet ontspannen op schoot lag en zich ineens besefte (tenminste zo heb ik het ingevuld) dat hij wel erg kwetsbaar lag en daar dan zelf van schrok. rustig blijven, niet bewegen zorgde er voor dat hij zelf ook weer tot rust kwam. bij gijs aaide ik hem ook vaak niet als hij op schoot lag, alleen handen op zijn ruggetje of om hem heen zodat hij in mijn armen lag. hij ging vanzelf met zijn neusje tegen mijn hand duwen toen ik wel mocht aaien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: mijn 12 jarige kat bijt me

Bericht door Ilovesiamesecats »

Is ze (hij?) onderzocht door een dierenarts? Pijn kan ook zo'n reactie geven.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: mijn 12 jarige kat bijt me

Bericht door falkosan »

ach, ik heb ook zo'n kat al 12 jaar. vanaf kitten bij me en verschrikkelijk lief maar soms als je aan het aaien ben kan je zomaar een mep krijgen. inderdaad geeft de kat al signalen af zoals zwiepen met de staart, dan moet je echt stoppen maar niet gelijk je hand wegtrekken. meestal zijn dit toch bepaalde karakter trekjes waar je het mee moet doen. maar nooit straffen daarvoor, gewoon rustig blijven en als ze weer gekalmeerd is je hand terug halen.

mijn kat vind het bijv. niet goed om aan de zijkant of buik geaaid te worden, dus doe ik dat maar niet.

succes
angeladaniel

Re: mijn 12 jarige kat bijt me

Bericht door angeladaniel »

oke bedankt voor de tips ze is volledig onderzocht door een dierenarts vanwege blaasgruis maar ze is weer helemaal gezond.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: mijn 12 jarige kat bijt me

Bericht door castratenkoor »

Mijn Sjaak van 14 wil alleen op kop en schouders geaaid. Kom je verder op zijn rug of achterwerk dan zal hij ook bijten en krabben.

Ik zou goed opletten wat de kat wel wil en wat niet. Hou je aan de "regels" van de kat. Dat werkt verreweg het beste.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie