Mijn kat is zo anders??

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
BabyBeau
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2012 13:38

Mijn kat is zo anders??

Bericht door BabyBeau »

Hallo,

ik heb voor het eerst in mijn leven een katje, hij heet Beau en is geboren op 17 okt. 2011.

vanaf dag 1 dat ik hem in huis heb kreeg ik al vaak de opmerking dat ie "anders" is, hij gedroeg zich beetje als een pantertje.. hij is helemaal wit en behoorlijk slank en kan heel gevaarlijk kijken. maar ik vond dat juist stoer en niet storend. voor de rest gedroeg hij zich voorbeeldig.

toen hij 4 maanden was begon hij opeens met rijgedrag vertonen. eerst zo af en toe maar al gauw leek het een obessie. ik bracht m naar de DA om m te laten helpen. maar tijdens de ingreep werd ontdekt dat hij nog geen ingedaalde balletje had. Beau was al wel onder narcose gebracht.

terug thuis was ie heel slaperig en sloom (door de narcose) daarna begon hij ineens met het sproeien in huis. het was niet te geloven, overal waar hij kwam sproeide hij. hij sproeide zelfs tegen mijn been. of hij ging tegenover mij zitten en hij keek me aan terwijl hij sproeide. en in de gordijnen, tegen de deuren tegen het raam. geen plekje sloeg hij over.

en het rijgedrag werd alleen maar erger en erger. leek wel of hij niks anders deed dan slapen en rijden tegen zn kussentje.

opnieuw naar de DA. hij kreeg een spuitje tegen zn hormonen. maar dat heeft helaas geen verschil gebracht. de DA wilt m pas opereren als hij 1 jaar oud is. omdat dan pas zeker zou zijn dat zn balletjes niet meer zullen indalen.

over zn gedrag zegt de DA dat het heel normaal is, maar de mensen die in mijn omgeving ook katten hebben zeggen dat hun kat echt niet zo overmatig sproeit of rijd.

in Juni liep mijn kat weg, hij mocht maar weinig naar buiten en alleen onder toezicht, omdat hij de buren helemaal gek maakte met zn gesproei. maar op een dag is hij er vandoor gegaan. pas 3 maanden later dook hij ergens in Vianen op, dat is wel 30 km verder op. sinds hij weer thuis is (nu 2 weken) is hij een stuk rustiger. hij slaapt de hele dag, en snachts wilt ie naar buiten maar dat mag van mij niet. ben bang dat ie weer wegloopt. en snacht vind ik t zoiezo niet veilig. maar hij sproeit nog steeds en hij rijd nog steeds flink tegen zn kussentje aan. hij laat trouwens nooit sperma achter.



zijn thuis situatie is op zich best goed vind ik zelf. ik ben fulltime moeder en heb een zoontje van anderhalf. ze kunnen het perfect met elkaar vinden maar laten elkaar meestal links liggen. hij doet zn behoeftes netjes in de kattenbak en hij heeft een aantal vaste slaap en verstopplekjes in huis. ik heb geen tuin maar woon wel op de begane grond. zo nu en dan neem ik m even mee naar buiten, maar omdat ie meteen begint te sproeien neem ik m gauw weer mee naar binnen, meerdere buren stonden al eens klagend voor de deur.
hij mag altijd bij me komen zitten, maar hij vraagt eigenlijk weinig aandacht. het is een beetje een einzelganger.

wie kan mij een beetje helpen door zijn gedrag te verklaren? is het allemaal echt normaal? hoe zit het met de balletjes. zal hij na de ingreep kalmeren?

mijn man vind Beau mega lief, maar nadat hij in zijn auto heeft gesproeit is zijn geduld wel aardig op... maar ik wil mn katje echt niet opgeven! soms ben ik bang dat Beau ongelukkig is bij ons thuis :(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is zo anders??

Bericht door Dinky »

Wanneer ik het zo lees vermoed ik dat het toch door de hormonen komt. Net als dat hij zijn l*l waarschijnlijk achterna is gelopen toen hij is ontsnapt.
Er is daarom zeker een kans dat hij na de ingreep zal kalmeren ;) Zou dat dus zo snel mogelijk laten doen als ik jou was (jammer dat de DA hem pas met een jaar wil helpen maar aangezien hij dat inmiddels is zou ik er niet te lang mee wachten).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
BabyBeau
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2012 13:38

Re: Mijn kat is zo anders??

Bericht door BabyBeau »

pfff ik hoop het echt, ik heb as vrijdag een afspraak bij een DA in hilversum die mij is aangeraden, niet bij mijn eigen DA, mijn gevoel zegt dat ze toch niet genoeg weten van cryptorchidie.

is het heel gemeen om de kat binnen te houden terwijl hij zo graag de deur uit wilt. ik voel me af en toe zo schuldig. het was ooit de bedoeling dat het een buitenkat zou worden, dat kan ook heel goed in het dorp waar ik woon. ik zie veel katjes buiten spelen.

maar door al het sproeien en weglopen toch maar binnen gehouden. kan ik m na de castratie wel naar buiten laten, en binnen welk termijn en hoe begin ik daarmee.

thnx voor het meedenken!!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is zo anders??

Bericht door Dinky »

Fijn dat je een afspraak hebt staan :)

Waar je over na zou kunnen denken is bijvoorbeeld de tuin afzetten zodat hij niet kan ontsnappen uit de tuin maar toch kan genieten van de buitenlucht en de zon.
Een andere optie is een kattentuigje kopen zodat hij aan een lijn naar buiten toe kan. Op die manier kan hij toch de buurt verkennen en hoef je niet bang te zijn dat hij wegloopt.
Deze opties kunnen hem al bevredigen in zijn behoefte naar buiten toe.
Wanneer dit niet mogelijk is kan je er altijd nog aan denken om hem weer los te laten lopen met de nodige risico's van dien (weglopen, auto's waar hij onder kan komen, ziekten).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is zo anders??

Bericht door Adriana »

BabyBeau schreef:kan ik m na de castratie wel naar buiten laten, en binnen welk termijn en hoe begin ik daarmee.
overleg over dit speciale geval even met je nieuwe dierenarts. en ik neem aan dat hij gechipt is? kan anders in ene moeite door. en zijn al zijn entingen in orde?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
BabyBeau
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2012 13:38

Re: Mijn kat is zo anders??

Bericht door BabyBeau »

Ja mn schatje is gechipt en ingeent..

Thnx voor al het meedenken, het stelt me gerust dat ik in elk geval niet te horen kreeg dat ik mn katje onrecht aandoe... Ik ben soms bezorgt dat ik m tekort doe.

Groetjes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Mijn kat is zo anders??

Bericht door pinguin »

Ik was eigenlijk verbaasd over je eerste dierenarts. Eerst onder narcose brengen en dan er achter komen dat de balletjes niet zijn ingedaald? Dat kan je ook zonder verdoving voelen. En dan ook nog eens zeggen niet voor het eerste jaar willen castreren?
Hoop dat je bij deze nieuwe dierenarts meer begrip gaat vinden. Want ik denk dat je voor je kat wel erg prettig als die van die hormomen af komt. Hou er wel rekening mee dat deze hormomen ook na de catratie in zijn lijf blijven zitten.Dacht 6weken zeg ik even uit mijn hoofd. Daarna heb je kans dat het sproeien minder gaat worden. (ik hoop het voor je)
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Mijn kat is zo anders??

Bericht door Robijn »

Ja, inderdaad. Het is toch ongehoord dat er nog dierenartsen zijn die katten pas op 1-jarige leeftijd willen castreren!!
Hopelijk stopt jouw kater met sproeien na de castratie....
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
paasnini

Re: Mijn kat is zo anders??

Bericht door paasnini »

Jeetje compliment voor jullie geduld en ik vind het ook juist verstandig dat je hem binnen houd.
Goed dat je naar een nieuwe dierenarts gaat en ik hoop daarmee dat het snel beter gaat.
BabyBeau
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2012 13:38

Re: Mijn kat is zo anders??

Bericht door BabyBeau »

Ik kijk er ontzettend tegen op om mn katje weg te brengen vrijdag. Al is t voor zn eigen bestwil..

Hoe gaat de genezing als ie weer thuis is? Moet ik van te voren speciale maatregelen nemen? Of zijn er tips wat ik kan doen om Beau zo min mogelijk stress te geven? Hoe lang duurt t voordat ie opgeknapt is en bijv even naar buiten mag?

Ik heb zero ervaring met katten, ik raadpleeg voor elk wissewasje het internet, met name dit forum!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat is zo anders??

Bericht door nellebel »

castratie bij katers stelt niet veel voor. er wordt een klein sneetje gemaakt in zjin zakje en de balletjes verwijderd. dit wordt vaak niet eens gehecht maar geplakt. Echter als de balletejs niet zijn ingedaald en ze moeten gaan zoeken, zal er via de buik een snee komen. dan zal er dus wel gehecht gaan worden en zal het herstel iets langer duren. Hier renden ze beide na 1 dag al weer rond, poes en kater. ze zult hem nog wel even binnen moeten houden als er ee nechte buikwond komt wegens infectiegevaar en mogelijk met klimmen, rennen e.d de kans groter is dat hi jhet wondje weer ergens aan openhaalt.
Ach, hier zitten zoveel mensen die al katten hebben gehad, en nog zijn we allemaal flink gespannen en ongerust over onze schatjes als ze gecastreerd worden. hoort erbij als je van je schatjes houdt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat is zo anders??

Bericht door castratenkoor »

Maar dit gaat om niet ingedaalde ballen, dus een buikoperatie.
Meestal een grotere snee dan het castreren van poezen.
De dierenarts zal je alle adviezen voor de nazorg geven.
Hopenlijk vinden ze wel beide ballen.

Sterkte vandaag!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Mijn kat is zo anders??

Bericht door Ilovesiamesecats »

Jeetje wat raar zeg... In het paspoort van Lucky stond dat beide balletjes zouden zijn ingedaald. Op de dag van castratie bleek dat niet zo tezijn. Omdat Lucky al onder narcose was hebben ze mij gebeld met de vraag wat ik wilde. Dat is bij jou helaas niet gebeurd... Ik heb er voor gekozen over te gaan tot een operatie anders moest hij nog een keer onder narcose.

Verwacht trouwens niet dat hij meteen rustig is, de hormonen moeten nog ff uitrazen :eshifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie