kater "verslaafd" aan kattenbak?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
spot
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2011 18:37

kater "verslaafd" aan kattenbak?

Bericht door spot »

Hallo allemaal


Mijn oudste kater (10 jaar) sjouwt constant naar de kattenbak, hij gaat in een uur tijd misschien wel 10 tot 15 keer naar de bak.

Ben 2 keer naar de dierenarts geweest met hem, dierenarts heeft tot 2 keer toe urine onderzocht en hij heeft gelukkig geen blaasgruis zijn PH is 6. Wel heeft hij bij de eerste keer een antibioticakuurtje gekregen voor een blaasontsteking, heb het kuurtje afgemaakt en ik was er niet gerust op omdat hij nog steeds zo vaak naar de bak ging.

Bij de tweede keer naar de dierenarts is er bloed afgenomen, hier is ook niet echt iets uitgekomen. Er is ook weer urine onderzocht en net zoals bij de eerste keer was de PH goed en was het eiwit iets verhoogt, Donder heeft toen een antibiotica spuitje gehad omdat deze twee weken werkte.

Het plassen gaat heel erg goed, er liggen behoorlijke natte plekken in de bak en hij drinkt ook goed dus niet overdreven veel en niet heel weinig.

Kan dit nu een vorm zijn van aandacht trekken? Hebben jullie misschien een tip wat ik nog kan doen? Ben ondertussen radeloos, en voor Donder is dit niet normaal. Moet er wel even bij zeggen dat hij normaal eet (brokjes en af en toe vlees) hij speelt ook wel met mijn andere kat en is verder heel erg helder.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kater "verslaafd" aan kattenbak?

Bericht door mittenslief »

poept of plast hij ook echt elke keer op de bak of doet hij maar alsof? ik heb hier pleegkittens die het ook heerlijk vinden om gewoon in de bak te graven, ook heb ik een volwassen poes die ook vaak in de bak ligt te rollen :???:
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
spot
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2011 18:37

Re: kater "verslaafd" aan kattenbak?

Bericht door spot »

Donder plast 9 van de 10 keer als hij op de bak gaat, maar vanavond betrapte ik hem erop dat hij gewoon voor de lol in de bak ging zitten en mij constant in de gaten hield.

Vind dit heel vreemd omdat hij dit nog nooit heeft gedaan, dit is pas nadat ik de eerste keer bij de dierenarts ben geweest met zijn urine, de eerste keer had ik alleen zijn urine opgevangen om voor de zekerheid te laten controleren omdat hij zeer gevoelig is voor blaasgruis en blaasontsteking.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kater "verslaafd" aan kattenbak?

Bericht door mittenslief »

zijn het dan ook plasjes van normale grootte? anders kan het misschien toch een vorm van aandacht trekken zijn, en dat hij (misschien een mensengedachte maar) gewoon omdat hij er toch is even wat doet ;-)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kater "verslaafd" aan kattenbak?

Bericht door castratenkoor »

Is er wel onderzocht of zijn darmen misschien verstopt zijn?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kater "verslaafd" aan kattenbak?

Bericht door nellebel »

als hij 10 tot 15 keer per uur naar de bak gaat en 9 van de 10 keer er wel iets op doet, zou hij dus ongeveer 10x per uur iets doen op de bak. dat is toch echt niet gezond hoor. drinkt hij niet overmatig veel? en wat dinie ook vraagt, poept hij wel goed.?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
spot
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2011 18:37

Re: kater "verslaafd" aan kattenbak?

Bericht door spot »

De plasjes die Donder doet zijn over het algemeen klein, en ontlasting is heel weinig maar dat komt denk ik ook omdat hij niet echt een grote eter is. Dat is hij nog nooit geweest, hij valt ook niet af (is nu iets van 5 kilo) is ook best speels en je kunt gewoon an zijn buik komen, dus er zijn verder ook geen tekenen dat hij last van zijn darmen heeft.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kater "verslaafd" aan kattenbak?

Bericht door mittenslief »

die van mij gaan allemaal 2 tot 3 keer per dag plassen en 1 tot 2 keer poepen lijkt mij normaal.
misschien toch eens om een echo vragen voor blaasstenen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kater "verslaafd" aan kattenbak?

Bericht door Dinky »

Zou ook een bloedonderzoek laten doen om de nieren uit te kunnen sluiten.

Hier ook ongeveer 3 plasjes en 1 drol op een dag.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
spot
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2011 18:37

Re: kater "verslaafd" aan kattenbak?

Bericht door spot »

Zoals ik al eerder aangaf heeft de dierenarts bij het tweede bezoekje met Donder bloed afgenomen, en daar is niets uitgekomen. Ik heb hem nu ondertussen op senior brokjes gezet van Purina One, en vandaag komt er een tweede kattenbak bij.

Ik zou het verder ook niet meer weten, en financieel heb ik het niet zo breed om een echo bij Donder te laten maken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kater "verslaafd" aan kattenbak?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou liever overgaan op een goed merk voer senior voer. Kijk eens rond op de site van Zooplus zou ik zeggen. Of een sensible - variant als hij moeilijk poept.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie