Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door BloemTetsu »

Onze kater komt uit het asiel en is ongeveer 5 jaar.
Na 1,5 week kwam meneer buiten en weg. Gelukkig vonden we hem weer.

Nu zijn we 6 weken verder en zijn we eerst met een tuigje de buurt gaan verkennen. Daarna kon hij alleen naar buiten. Echter kan hij zijn huis niet vinden. Tetsu loopt met iedereen mee en is met alle katten vriendjes (niet wederzijds). Daarnaast gaat hij bij een willekeurig huis voor de deur mauwen. Zijn looproute is rechtdoor links of rechtdoor rechts.
Dus wij houden hem weer binnen. De enige manier om hem thuis te krijgen is hem roepen en zorgen dat hij je ziet (in een rechte lijn, zonder opstakels). Maar dan is het goed en loopt hij mee.

Ik vermoed dat zijn reukvermogen slecht is. Volgend d.a. is hij ooit aangereden, hier heeft hij een scheef bekje aan overgehouden.
Zijn reukvermogen heb ik gister getest me een stuk vis en gecontroleerde proef opstelling. Na 2 uur was de vis niet gevonden. Wel at hij een stuk op die ik voor ze neus zetten. Dit vond hij wel lekker.

Kat 2 had overigens geen enkele moeite.

Binnenkort maar eens naar de d.a.

Maar als het zo is dat Tetsu moeilijk ruikt. Hoe kan ik hier mee omgaan en hoe kan ik hem leren zijn huis te vinden?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Cerna

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door Cerna »

Vrij simpel lijkt me: niet vrij los laten lopen, maar de tuin afzetten of een ren in de tuin maken. Is ook zoveel veiliger voor de kat: geen gevaarlijke auto's, enge ziektes, buren die klagen.
paasnini

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door paasnini »

Het advies is ook altijd de kat een aantal weken binnen te houden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door Adriana »

door de klap tegen zijn hoofd (kaak scheefgegroeid) is er denk ik wat met die reukzenuwen gebeurd en missch nog wel meer zoals orientatievermogen..
t lijkt me niet zo verantwoord om hem alleen de hort op te laten gaan...
ren in de tuin? tuin afzetten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door BloemTetsu »

Qua binnen laten hebben wij nu wel gedaan. Nu is hij 2 maanden bij ons.

Het probleem zit hem ook het heel luid hard mauwen omdat Tetsu naar buiten moet.

De buurt is zeer kat vriendelijk, buren hebben katten en auto's zijn er amper.
Het afzetten hebben we deels geprobeerd, maar Tetsu vind de tuin onvoldoende en wil de buurt in. Is ook zeer behendig en propt zich door de smalste dingen.
Bloem (kat 2) is wel buiten-waardig en die kan ik niet haar plezier afnemen.

Adriana, ik wist niet dat orientatie ook weg kan klappene, als dat zo is en de reuk vermogen ook. Dan gaan we wat verzinnen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door Adriana »

ik vermoed dat er iets in zijn hersens niet goed is gegaan bij die klap.
en dan zijn er meer verstoorde functies want als je vis als katzel niet herkent, dan lijkt me dat er iets mis is. of je lust als katzel geen vis, probeer het nog eens met stukje rauwe kip..
is- ie wel gechipt?
katten zien op korte afstand slecht, zeker als het niet beweegt.
heeft hij een eet- en drinkreflex? of moet je hem aanmoedigen of moet hij zien en afkijken van Bloem?
wij hebben er hier twee (verwaarloosd) die nauwelijks drinken en Enzo heeft pas beetje leren eten van de twee jonkies. voorheen at-ie in het diepste geheim s nachts de brokjes die verscholen op de grond waren blijven liggen. drinken idem.
voor Enzo heb ik een vijfjarenplan en we zijn nu in het derde jaar...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door BloemTetsu »

Vanavond zal ik de grote geurtest herhalen met kip.

Hij is wel gechipt en heeft sinds dinsdag bandje met koker. Anders waren hem nu al kwijt. Maar nu blijft hij binnen.

Drinken doet hij wel. Eten ook, maar als hij is afgeleid gaan de brokjes niet op. Dan loopt hij achter ons aan en is geneigd om de dingen aan te vallen die we aanraken met hand. Zolang hij blijft zitten voor het bakje en deur dicht doe, eet hij het op. (4 x pd brokken)
Snoepjes die je op de grond gooit eet hij niet, wel als je het in bakje legt.
Bloem eet van diverse dingen (oa maze en activity board). Dit vind Tetsu erg interessant, maar zelf een brokje eruit halen doet hij niet.
Tetsu is gevonden op straat en was erg ziek. Qua vacht is er veel ruimte voor verbetering.De plukken vliegen soms in het rond, dankzij Bloem. Ook is de borstkas erg smal.

Het is niet zo'n langdurig en lastig project waar jij in zit. Gelukkig kan Enzo het afkijken en na-apen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door Dinky »

Is het ook een idee om Tetsu gewoon aan een tuigje af en toe uit te laten zodat hij wel wat verder buiten kan komen (gezien zijn gemiauw en het feit dat hij eerder ook met tuigje buiten is geweest) als hij de tuin niet genoeg vind?

Zou hem in elk geval niet meer alleen buiten vertrouwen maar snap ook dat het gemiauw erg vervelend kan worden. Misschien dat aan een tuigje uitlaten een goede tussenoplossing is tussen vrij buiten lopen en binnen moeten blijven?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door Adriana »

langzamerhand denk ik aan soort van hersenbeschadiging... beweegt hij wel goed en kan ie goed springen en sprinten?
hij onthoudt waarschijnlijk niet veel en daarom loopt-ie te dolen als ie alleen buiten is. je ziet het soms bij katzels die te lang onder vloeistofnarcose hebben gezeten of waar bijgespoten is en de hoeveelheid te hoog was..
je zou eens kunnen kijken bij de beschrijving van het middel cholodin of je iets herkent en of dat iets zou kunnen zijn.. (zoekfunctie zit rechtsboven en anders even goegelen..)

we hebben op het Forum vrij veel angsthazen en hebben geleerd daarmee geen haast te hebben, je niet op te dringen en geen doelen te stellen. Bloem is al aardig bijgekomen begrijp ik, maar ik denk dat de kater niet zal herstellen.. en je rekening zult moeten houden met wat verantwoord is, wat hij kan en vooral niet kan..
ben benieuwd naar de kip-test.. kijk ook eens of hij op beweging reageert..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door BloemTetsu »

De kiptest is gedaan. Eerst op de zelfde plek als vis daarvoor. Ondertussen werd er ook gekookt. Wel zat Tetsu vaak dingen te eten van grond, maar er lag niks. Toen Bloem maar los gelaten en zij vond het.
Toen vriendje weggestuurd, vanwege manipulatie.
Daarna mijn rug gekeerd en kip op bakje gelegd. Gewacht tot Tetsu achter afscheiding was (kromgebogen achterkant Billy kast: leuk speelgoed :grin:). Bakje neergezet op borst hoogte en andere plek. Tetsu vond niks, maar ging mij op zijn kats uithoren. Na 10 minuten zat hij weer achter omheining en ik bewoog schaaltje zodat dit tikte. Deze keer liep hij er op 35-40 cm langs en geen reactie. Toen ging ik er zelf naast zitten en bingo.

Qua beweging enzo.
- beetje slungelig
- Hij kan lomp zijn.
- zijn fijne motoriek is stukken minder dan grove.
- met speeltjes is hij super hyper gefocust. Zijn kop gaat net zo hard heen en weer als het speeltje.
- kwalificatie muisvanger.
- als speeltje uit zicht verdwijnt wordt de jachtlust opgewaardeerd naar obsessie.
- Als hij met zijn voorpoten slaat (ongeacht situatie) raakt hij niet was hij wil, maar soms ook de vingen die de hengel vast houdt.
- Als hij bij het spelen helemaal erin zit is neemt slungeligheid en lompheid hard toe.
- sprinten gaat goed. Bloem is einddoel en vaak oorzaak.
- Antibioticum pil er in stoppen lukt niet. (Hij is zeer soepel, behendig en sterk). Maar verder mag je alles bij hem doen
- Het stomme is dat wij een kuur van 10 dagen hadden en elke trucje wat we deden werkte maar 2 keer en daarna moesten we wat nieuws verzinnen. Dat had hij wel door.
Vriendje gaat er vanuit dat Tetsu gewoon een hele simpele ziel is.

Tetsu had juist de normale schootkat moeten worden die qua energie en dominatie goed bij Bloem past en wij er een standaard kat er bij hebben. :eshifty:

Afspraak maken bij da had geen zin, assistent heeft memo achtergelaten en da belt me terug over hoe en wat we kunnen testen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door Adriana »

zijn geheugen werkt dus zeer behoorlijk maar zijn motoriek is bagger.. en motoriek komt ook uit de hersens via zenuwgeleiding..
richtinggevoel is ook redelijk bagger en missch ook wel goed maar dan zit de motoriek (aansturing spieren) in de weg en dan komt-ie met zijn klauwen alsnog naast het doelobject terecht ..
hij ziet blijkbaar wel goed als het beweegt en ik begrijp dat het een goeie muizenvanger is..
katten gebruiken geurtjes om zich te orienteren en als een katzel niks ruikt dan is het allergrootste deel van die functie uitgeschakeld. dan ruikt/herkent hij zijn eigen voor/achterdeur ook niet..
ruikt hij Bloem wel? hebben ze wel eens neus/neus-contact als begroeting?

Tetsu is geen simpele ziel maar heeft denk ik een hersenbeschadiging opgelopen en gelukkig is het niet erger dan dit..
vrees dat er niks aan te doen is (missch beetje cholodin) dan het accepteren en hem te pletter knuffelen..

ook gehoord van easypill? dat is stopverf om medicatie in te verstoppen. de meeste katzels vinden dat erg lekker, ook al weten ze dat er ook iets meekomt.. Mo had de gewoonte om een stukje easypill uit elkaar te peuteren en de fortekor te laten liggen... die kreeg easypil met medicatie en al in zijn bekje en wilde het soms wel doorslikken maar kon het ook in een wangzak opbergen om het later uit te spugen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door BloemTetsu »

DA stelde voor om bij het eten geven gericht hard geluid te maken. Dus dit passen we toe (vork op bord tikken), hij reageerde al op het tikken van schooltjes tegen elkaar en op tafel. Maar het tikken kunnen we toepassen als hij buiten is.
Voorlopig hem hele korte tijd en onder begeleiding even naar buiten laten en dan binnen lokken met het getik. Ze gaat nog in overleg met kattenexpert en komt nog terug met meer tips
Het voor willekeurig volk/huizen gaan staan en mauwen is een overlevingsmechanisme die werkte en hij altijd zal toepassen.

Hij ruikt wel iets, maar de frequentie van het snuffelen en de bereik ervan is minder. Dus hij zou naar buiten kunnen, zolang wij hem op andere wijze zijn huis kunnen laten vinden.
Volgens vriend heeft hij geen verstoorde motoriek, en hij sprak met DA. Maar ik hou Tetsu in de gate om te kijken of er duidelijk signalen zijn.

Tetsu kan wel doelgericht speeltje met klauwen pakken na sprint en eventueel sprong.
Dus zijn motoriek is niet altijd bagger.
Maar ligt hij op grond en het speeltje zwaait boven hem, dan hengelt hij als vechtende meiden . Ook in het spelen/vechten met Bloem hengelt hij.

Neus-neus contact zie ik niet veel. Wel kopjes geven en likken maar vaak gaat bloem daarna in de 'aanval', dus of hij het niet goed doet, Bloem geen ervaring heeft of ze het na 3 seconden zat is?

De pil heb ik 1 dag geprobeerd met 'grof geweld' en ik kon een tetanus prik halen (30 minuten daarvoor deed hij amper iets tegen thermometer in zijn kont)
Als je met easypil dat bruine goed bedoeld die in zilver cellofaan zit:
De easypil met voer methode werkte 2 dagen. De pil plus water werkt niet. Manneke krijgt pil dankzij scheve kaak eruit. Oplossen in water en spuiten werkte 2 dagen. Oplossen in voer 2 dagen. Daarna lukte alleen het eerst helemaal fijnstampen en oplossen in beetje water en dan in het voer. Kuur was daarna klaar :eclap:
Het was ook een grote pil, formaat en kleur ibuprofen. Die in 2-en moest, dus het maskeer laagje functioneerde niet.
Overigens ging de anti-diarree pil opgelost in beetje water wel goed.

Oh: Hij heeft neiging om groente te eten (Chinese kool, rode kool die 2 dagen in keuken putje lag, gft spul). Een keer zag ik hem met 20 cent in zijn smoel. Aan deze cent was geknaagd, maar ik weet totaal niet zeker of hij dat waar was. Ook gezien zijn tanden stand.
Door rare dingen te eten kreeg hij waarschijnlijk diarree. Of het kwam door een jonge ekster die hij na Bloem heeft opge(g/vr)eten. 2 weken later hadden ze wormen en na wormen druppels had Tetsu diarree (aangezien wormen het immuunsysteem onderdrukt)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door Adriana »

mijn ervaring met aziaten hier is dat ze dol zijn op allerlei soorten groente, van meloen tot sperziebonen (gekookt) en verse sla van het balkon is ook niet te versmaden.
als de aardbeien rijpen, dan worden ze allemaal tussen de hoektanden genomen om sap op te likken. tomaat wordt ook geperforeerd.. en ze grazen.. gras en tarwegras..
de oudste rus wil als het heel vers is nog wel eens wat rauw (lams)vlees eten en zacht gekookte eidooier, de jonkies, vanaf dat ze met 12 weken hier zijn, helemaal njet/njet! en alle, werkelijk alle trucs zijn daar al op toegepast..
Bolle is onlangs weer eens op de volkstuin geweest en ik had het vermoeden dat de muizen toch moeten oppassen met hem.. Enzo vangt daar ook muizen maar zet z'n poot erop en zal ze niks doen..

en ach, hoe belangrijk is het eigenlijk of en wat hij van die klap heeft overgehouden.. als hij zijn huisje maar terugvindt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door BloemTetsu »

Het getik met vork aan schoteltje helpt! Gister was hij even los en vriendje hoorde hem ergens mauwen.
Na getik kwam hij de tuin in :edance:

Ik weet trouwens niet of Tetsu ook een aziatische achtergrond heeft is:
Afbeelding
Qua vorm een HTK, qua eetgewoonten en vocalisatie een aziaat.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verdwalende kater met weinig reukvermogen?

Bericht door Sifra »

En qua vacht een kandidaat voor klitten en vervilten zo te zien. Houdt hij zijn vacht zelf goed bij en laat hij zich borstelen?
Plaats reactie