Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten wonen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten wonen

Bericht door daantje_xxx »

hoi allemaal,

misschien hebben jullie nog tips voor ons:

door omstandigheden komt over 3 dagen een oudere kat van 14 bij onze 2 katten wonen.

onze 2 katten zijn bijna 4 jaar, wonen in een appartement en mogen soms op het balkon. Ze zijn echte vriendjes. het zijn een mannetje en een vrouwtje, beiden geholpen.

we hebben 3 krabpalen en kattenbakken. verder mogen ze is alle ruimtes van het huis komen.

de oudere kat mist 1 achterpoot en is lief en rustig. het is een vrouwtje, we weten niet of ze geholpen is.

hoe kunnen we dit het beste aanpakken? ze komt as woensdag al. anders moet ze naar n asiel.
en is een bench handig? die is nl voorhanden. (een ter grote waar een labradorhond in past)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door Catfish »

Veel mensen hier zijn fan van een bench al introductiemiddel, ik heb er echter nooit gebruik van gemaakt. Ik zou de kat in een aparte kamer zetten, met alle voorzienigen uiteraard (bak, eten, drinken, mandje/doekje uit het vorige huis?). En na een paar dagen, daar het een oudere kat beterft, eens van kamer wisselen. Maar je merkt snel genoeg hoe het gaat aan het gedrag van je katten. Wie weet kan ze er al snel bij, ik hoop het!
Tik anders bij de zoekfunctie even 'introductie' in, krijg je veel tips.
En wat goed dat jullie haar in huis nemen, heel veel succes!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door daantje_xxx »

andere kamer is niet echt een optie, dan blijft alleen de douche over.

we nemen wel een 4e bak erbij, en extra eten en drinken op andere plek.

zouden ze de nieuwe kat zielig vinden? omdat ze een poot mist? of kennen ze dat niet. volgens mij niet.
of proberen ze haar te domineren juist daarom? of juist niet omdat ze ouder is?
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door Catfish »

Katten hebben geen medelijden met een andere kat. Ze hebben veel emoties, maar medelijden heb ik nog nooit gezien bij katten en andere dieren. Dieren zijn hard, survival of the fittest. Maar wie weet heeft ze wel een hele goede uitstraling, energie, waar de anderen goed op reageren.
Ze zullen haar zeker even uitproberen. Tot hoe ver hangt van de wederzijdse reacties af. Kortom, zonder de katten te kennen kan ik daar geen pijl op trekken.
Misschien is haar even apart in de badkamer of slaapkamer (wel vaak gaan knuffen en zo!) een idee.
Sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door Sifra »

Is de oudere poes aan andere katten gewend of heeft ze altijd alleen gewoond?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door Catfish »

Zie je wel, dat was ik vergeten te vragen. ;-) Belangrijk!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door falkosan »

mijn katten van 12 en 13 hadden geen moeite met een zieke oude kat. ze ontweken hem eigenlijk.

succes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door Adriana »

neem aan dat je introductie-topics hebt gelezen..
ze moeten zo snel mogelijk naar elkaar gaan ruiken, dus om en om borstelen en dekentjes uitwisselen.
en verder is het handig om een feliway-verstuiver in de ruimte te hangen en hoe eerder hoe beter. koop ook wat valeriaan wat je op een handdoek of tissue kunt sprenkelen voor snel ontstressen, als dat nodig is.
en missch toch even in bench houden en bench in een rustige hoek tegen een muur zetten met handdoek over de zijkanten, zodat alleen via de voorkant contact en geurtjes opsnuiven mogelijk is.
en dan hangt het er helemaal vanaf hoe over en weer wordt gereageerd..
en wat aardig van jullie om haar op te nemen en warm mandje te bieden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door pearlsofpassion »

Het is inderdaad wel erg belangrijk of de oudere kat andere katten gewend is. Of ze ermee opgegroeid is, of ze in de loop van haar leven kattenvriendjes gehad heeft.
Als dat niet zo is, zou ik er zelfs niet aan beginnen. De kans dat het dan lukt, lijkt me erg klein.

Ik zou met de bench werken, aangezien er geen kamer apart is. Dat geeft de nieuwe ook de kans rustig te wennen in een ruimte die voor haar veilig is. Dat kan ze op die leeftijd wel gebruiken, lijkt me.
Gewoon bij elkaar zetten gaat denk ik teveel stress geven en jouw katten zullen ook wel even aan het idee van een nieuwe kat moeten wennen. Je zou moeten verhinderen dat het in deze wenperiode escaleert en compleet fout loopt, en daarom zou ik een bench gebruiken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door daantje_xxx »

bedankt voor jullie reacties.

we gaan de bench regelen, zodat ie in de woonkamer in n hoek kan (tnx adriana) met n dekentje erover. en n doos erin, zodat ze kan schuilen.

verder gaan we zien hoe het loopt. ze mocht wel eens naar buiten, dus zal wel andere katten kennen. verder nog niet veel info gekregen :)

in ieder geval eerst de bench proberen, en dan kijken hoe ze reageren. ben benieuwd! valeriaan heb ik nog in huis, zal t klaarzetten.
ze komt woensdagavond. ik dacht als ze dan een beetje tot rust gekomen is, kunnen onze katten ff in de slaapkamer, deur dicht en dan kan de nieuwe ff een rondje lopen. Misschien donderdag al, misschien pas over een week. we gaan t zien.

als wij dr niet nemen, dan moet ze naar n asiel. dat vonden we zo zielig: oud en 3 poten. ze mag hier dr laatste dagen slijten (hopelijk nog veel!)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door Adriana »

kun je niet alvast een dekentje met jullie luchtjes bij haar in de buurt leggen?
dan kan ze intussen een beetje wennen aan een ander luchtje en zal ze het herkennen als ze bij jullie komt.. en een fleece van haar zou al in de open bench gelegd kunnen worden voor jullie tijgers, zodat ook zij dat andere luchtje van te voren een beetje kunnen opsnuiven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door daantje_xxx »

goed idee, maar dat gaat m niet meer worden. Maar er is niet eerder tijd dan morgen om en de bench te halen en de kat te halen...

ik ben allang blij dat ik donderdag vrij ben om te kijken hoe het gaat.

als ik had mogen kiezen had ik wel gezorgd dat er meer tijd was om met doekjes en al in de weer te gaan, maar je hebt t niet altijd voor t zeggen.
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door daantje_xxx »

wat is wijsheid morgen?

- onze katten ff apart zetten, bench met nieuwe kat naar binnen of
- onze katten hun gang laten gaan, bench met nieuwe kat naar binnen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door Adriana »

dat is heel erg afhankelijk van de aard van jullie katten ..
hier zou ik ze niet buitensluiten want dat geeft gelijk verontwaardigd gedrag (aziaten).
als zoiets hier zou gebeuren dan zou ik met vervoermand en al naar binnen gaan en vrolijk tegen hen praten. ik zou bij het ophalen een klein beetje valeriaan in de vervoermand doen en dan mevrouw driebeen thuis meteen overzetten van mand naar bench en deur dicht. niet al te veel aandacht.
leg een paar snoepjes voor de bench en doe dan zelf alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. ook zo tegen de twee praten. vooral zelf niet anders doen dan normaal, want katzels nemen heel snel stemmingen over en ze moeten bij jou vooral niet gaan denken dat het iets bijzonders is. ze krijgen er een huisgenootje bij en ja, dat is waarsch erg leuk..
knuffel ze alledrie (met handen onder kin en tussen oortjes) zodat je luchtjes uitwisselt en ga bij wijze van spreken aan de afwas, terwijl je een oog in het zeil houdt..
en ik kan van een afstand niet inschatten hoe dapper en ondernemend en nieuwsgierig ze zijn.
ik neem aan dat mevrouw driebeen zich gedeisd houdt na de autorit en onder de indruk van het afscheid, want dat voelen ze..
maar veel hangt af van je eigen houding en die moet vooral heel erg ontspannen zijn, niks aan de hand, dagelijkse routine...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Onverwacht: oudere kat komt plotseling bij onze katten w

Bericht door daantje_xxx »

Jemig heej, krijgen we nu te horen dat diegene van wie de kat is niet weet wat ze ermee wil...
Plaats reactie