Kattenbakgedrag na zware blaasontsteking

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Kattenbakgedrag na zware blaasontsteking

Bericht door daytir »

We hebben een blauwe pers.
Een paar maanden geleden kreeg onze poes een hele zware blaasontsteking.
Een paar weken daarvoor is bij de buren een groet verbouwing geweest, zowel boven als beneden.
Dus iedere dag heel veel lawaai, geklop, afbreken, boren en noem maar op.
Volgens de dierenarts is de blaasontsteking daardoor gekomen.

Ondanks we aan haar niets hebben opgemerkt, want ze bleef steeds rustig en sliep door het lawaai heen.
Nu zijn we al bijna 3 maand bezig met de dierenarts.
Omdat Dreamy een heel gevoelige poes is en we moeten opletten met medicijnen voor haar maag, daar ze al eens een scheur in de maagwand heeft gehad.

Ze kreeg dus morfine en maagbeschermers voor de pijn.
Dit hielp een beetje, dus helemaal nog niet gedaan, terug naar de dierenarts.
Terug maar morfine die ik 8 dagen moest geven.
Nog geen beterschap, wel minder naar de bak, maar toch nog steeds meer dan hiervoor.
Dus maar terug naar de dierenarts, er werd een echo genomen, bloedonderzoek en urineonderzoek.

Ondertussen had ze al een hele zware blaasontsteking te pakken.
Dus maar injecties tegen ontstekingen en extra maagbeschermers.
2 dagen nadien moest ik om de 2de injectie, daarna moest ik 2 dagen nadien terug voor de 3de injectie.
Maar ondertussen was ze beginnen overgeven, haar urine werd getest, en volgens de dierenarts moest ze geen 3de injectie meer hebben , daar de ontsteking weg was.

Dus maar hopen dat alles zou gedaan zijn, 2 weken nadien op een zaterdag naar de spoed in de dierenkliniek, er was bloed in haar urine.
Dus maar alweer aan de medicijnen.
We zijn nu al 3 maand bezig met haar, de ontsteking is helemaal weg, alles is getest, niets meer te vinden.
Maar constant zit ze in de kattenbak, volgens de dierenarts was het in haar hoofd, dus er werd een antidepressiva voorgeschreven.
Dit hielp een beetje, maar niet genoeg, moesten we de dosis verdubbelen, met als gevolg braken.
Ineens mochten we niet stoppen met dat spul, dus langzaam afbouwen.

Doordat dit maar blijft duren, zouden ze haar nu aan de prozac zetten, waar ik het helemaal niet mee eens ben.
We weten helemaal geen raad meer en het heeft ons al handenvol geld gekost, we weten gewoon niet meer wat te doen. :-(
Laatst gewijzigd door Admin op 06 mei 2012 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tital aangepast
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Even geen raad meer

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en we zullen proberen met je mee te denken..
er is ruime ervaring hier en missch kunnen we je helpen.
er bestaat zoiets als idiopatische cystititis, dat is non bacteriële blaasontsteking. stress is vaak de oorzaak maar niet altijd. het zou kunnen (even goegelen of hier op het forum zoeken) dat je een heleboel dingen herkent. hier op het forum hebben we er ook ervaring mee en er zijn een paar middelen, bv cystease en dat kun je via Medpets, zie hieronder bestellen.
er bestaan ook een aantal redelijk zacht werkende middelen om de stress wat naar beneden te krijgen. er is een feliway verdamper, die verspreidt rustgevende feromonen en daardoor kan ze wat beter in haar vel gaan zitten.
er is bv zylkène, telizen (Medpets banner zie onder) en destress van huisdierendokter.nl.
daar ook even goegelen en via het menu even lezen over toepassingen en klantenreacties. hier op het forum zijn katzels die het daarop goed doen. dit zijn niet verslavende, voor een deel plantaardige, zacht werkende middelen waar katzels erg goed op kunnen reageren.
wat krijgt ze te eten en krijgt ze ook beetje rauwe kip/kalkoen? we hebben een aantal topics over blaasontsteking met een heleboel tips en trucs en ervaringsadviezen, maar ik kan me voorstellen dat je een beetje ten einde raad bent en dat het intussen ook een vrij kostbare zaak geworden is...

http://www.medpets.nl/cystease/
http://www.medpets.nl/feliway/
http://www.medpets.nl/telizen/
http://www.medpets.nl/zylkene/
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Even geen raad meer

Bericht door daytir »

Ik zal morgen eens rond kijken Adriana, alvast bedankt voor de uitleg ;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Even geen raad meer

Bericht door pearlsofpassion »

Ik begrijp het niet goed. Hoe kan bloed nu tussen haar oren zitten? :evil:
Er is dus wel degelijk wat mis, ookal kunnen ze het niet waarnemen.
Antidepressiva zou ik dus niet geven, hoogstens de middelen die Adriana al noemt. Gewoon zachtaardige stressverlagende middelen. Even testen wat op haar werkt: Destress of de andere.
Weet je wat de pH van haar urine is? Wat krijgt ze nu te eten?
Ik zou persoonlijk ook eens kijken op rauwe voeding. Zeker als haar pH aan de hoge kant is. Er zijn nogal wat gevallen bekend van aanhoudende blaasontstekingen en andere blaasaandoeningen die stukken beter werden (tot overgingen) op een rauw dieet.
Ik weet niet precies wat voor invloed dat op haar gevoelige maag heeft, maar in den regel wordt rauw wel gemakkelijker verteerd. Het kan echter ook zijn dat ze er toch niet tegen kan. Dieren blijven onvoorspelbaar en het is dus niet op voorhand te zeggen hoe haar maag zal reageren. Door mij toch niet. Misschien dat je daar wel iets over kan vinden, of iets meer weet wat voor gevolgen die scheur in haar maag precies heeft? Waar ze dan moeite mee heeft en wat anders bij haar werkt dan normaal? Dan kan ik misschien een betere inschatting maken...
Ik weet het niet hoor.

Ik heb ook al gehoord van struviet die nauwelijks waar te nemen is op een echo en ook niet uitgeplast wordt (vraag me niet hoe dat werkt), maar toch serieuze irritatie in de blaas geeft. Ik weet er het fijne niet van hoor. Maar heeft ze ooit gruisoplossend voer gehad? Hoe deed ze het daarop?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: Even geen raad meer

Bericht door paasnini »

Op naar een andere dierenarts.
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Even geen raad meer

Bericht door daytir »

In haar bloed is alles goed, de urine is helemaal getest, er zit niets meer in van ontsteking, al haar waarden in de urine zijn helemaal goed, dus er is niets te vinden.

Ze heeft aangepaste voeding al heel lang krijgt ze sensitivity van Royal Canin, moet ik bij de dierenarts kopen, daar die in dierenwinkels niet te koop zijn.
Ondertussen heb ik ze ook voeding moeten geven voor de urinewegen, daar dronk en plaste ze nog meer van.
Dus ben daar mee gestopt en geef terug haar voeding die ze daarvoor had dus de sensitivity.

Ze hoeft anders geen eten, alleen haar harde brokjes, dus geen rauw vlees, aub niet zeg ze.
Dus niet een makkelijke poes in verband met eten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Even geen raad meer

Bericht door Adriana »

toch zal ze wat onbewerkte vitamientjes moeten krijgen, 100% doodgekookt voer is voor mens en dier op den duur niet goed.
je zou kunnen proberen of ze éen of andere pasta graag lust.
en dan zou je een verse eidooier heel zacht kunnen koken zodat de dooier nog een beetje vloeibaar is. en dan kun je wat daarvan beetje mengen met haar favo pasta of ander favo lekkernij en vragen of ze dit asjeblieft snel lekker wil gaan vinden en opeet..

en verder is het een gevoelig dier, heeft ze last van stress en ongetwijfeld een idiopatische cystt. en als je dierenarts niet weet wat dat is, dan indd tijd voor een ander. trouwens, ik vind zijn/haar behandelaanpak toch redelijk grof, meer voor honden/paarden.. (of eigenlijk ook niet...)

en je kunt kijken of ze wat kattengras wil eten.. in dierenwinkels te koop en je kunt zelf ook tarwekorrels (ekomarkt - ekowinkel) zaaien en dan wat snippers door bv beetje easypill (dierenwinkel) doen.
er zal toch wel iets moeten gebeuren want van prozac en ab en de rest van de chemische aanpak wordt ze alleen maar zieker, denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Even geen raad meer

Bericht door daytir »

Ja Adriana, als ik ze eens iets anders kon doen eten, dan deed ik dat onmiddellijk, maar ze is echt zo kieskeurig, dat ze echt niets lust, alleen haar harde brokjes, en klaar er mee.

Je stelt voor een andere dierenarts, dit is momenteel de 6de die haar behandeld, niemand weet een oplossing, iedereen zegt het zit in haar hoofd.
Dus het enige dat helpt is anti antidepressiva volgens hun.

Echo's zijn genomen, urine is grondig onderzocht, tot zelfs op diabetes,het bloed is allemaal gecontroleerd, helemaal niets te vinden.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Even geen raad meer

Bericht door Anne »

Je kan ook te maken hebben met een flutd-kat. Is er al eens een foto of echo van de blaas gemaakt? Dat is wel nodig voordat de da met zo;n diagnose komt.
Happy hier heeft een chronische blaasonsteking, soms ook met bloed in zijn plas.
Er is een foto van zijn blaas gemaakt maar helaas is daar niks uitgekomen.
Sinds hij aan de eurologist is gaat het heel goed en is het niet teruggekomen.
Je zou daar eens op kunnen gaan googlen.
Happy heeft ook een tijdje op aanraden van de da telizen gehad ( voor de stress) maar dat hielp ook niet veel, toen hij daar op zat kreeg hij het weer.
Nu gaat het al een tijdlang goed op de eurologist.

In jouw geval zou ik het heel goed uitzoeken en zeker een foto of echo van de blaas laten maken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Even geen raad meer

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, de precieze pH van de urine weet je niet?

Je zegt dat je ooit andere voeding gegeven hebt, voor de urinewegen? At ze dat dan wel? Verteerde ze het goed? Deed ze het daar goed op?
Het is wel normaal dat ze van zo'n voeding meer gaan drinken en plassen, dat is net de bedoeling. Door meer te drinken, spoelen de urinewegen meer uit, is de urine minder geconcentreerd en kunnen bacteriën minder goed ontwikkelen. Je zou haar zoveel mogelijk moeten laten drinken en vocht laten opnemen. Heeft geen van de DA'n je dat gezegd? Zoveel mogelijk vocht binnenkrijgen is heel erg belangrijk bij blaasproblemen.

Weet je hoe je zelf een bouillon moet trekken? Ik zou dat eens proberen, ongezouten dus! en kijken of ze daar wat van lust. Zo zou je haar meer kunnen laten drinken en als ze het erg graag lust zou het kunnen helpen haar iets anders te laten eten. Als is het maar af en toe...
(kattenmelk zou ik zeker bij haar niet doen met een gevoelige vertering, niet dat je dat misschien van plan was, maar er zijn nogal wat mensen die dat aan gaan raden als ze meer moeten drinken. Maar dat valt veel te zwaar en is niet goed voor het spijsverteringsstelsel van een kat)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Even geen raad meer

Bericht door Adriana »

daytir schreef: Echo's zijn genomen, urine is grondig onderzocht, tot zelfs op diabetes, het bloed is allemaal gecontroleerd, helemaal niets te vinden.
ik hoor je nog steeds niet over de non bacteriele blaasontsteking en in de berichten zie ik ook weinig positieve reactie op zo ongeveer alle aangedragen suggesties...
bij een normaal kwalitatief goed bloedonderzoek horen een heleboel waardes en daar hoort gluco/fructosamine (diabetes) ook bij, niks bijzonders..
kun je aangeven hoe we met je mee kunnen denken? en waar in Nederland?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Even geen raad meer

Bericht door daytir »

Ik ben deze topics allemaal af geweest Adriana, waarvoor mijn dank.
Het is allemaal gekomen van de verbouwing die bij de buren is geweest.
Daarna was alles rustig en toen kreeg ze de blaasontsteking.

Ik weet niet wat ik nog meer kan zeggen, maar alles is onderzocht, en heb ondertussen al 6 dierenartsen gehad.
Iedereen zegt dat het iets in haar hoofd is, iedereen heeft haar al onderzocht, alles is al onderzocht, er is gewoon niets te vinden.

Ze plast minder, maar ze heeft een tik, ze houd steeds die kattenbak in de gaten.
En drinken doet ze meer dan genoeg, heel veel zelfs, dus daar ligt het ook niet aan.
Ik denk dat ik eens om die feliway zal gaan, want heb al gehoord dat daar al heel veel goede resultaten mee zijn.

http://www.medpets.nl/cystease/
http://www.medpets.nl/feliway/
http://www.medpets.nl/telizen/
http://www.medpets.nl/zylkene/
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Even geen raad meer

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk persoonlijk dat feliway hier een te licht product is.
De werking is trouwens nooit echt bewezen, het kan wel eens gewoon placebo-effect zijn. Dat de baasjes geloven dat het werkt en daardoor zelf rustiger worden. En katten nemen dat echt wel over.

Ik heb het hier nooit weten werken. Maar valeriaan wel.
En ik dacht dat Feliway ook zou werken hoor, en soms leek dat ook zo, maar dan sloeg het plots weer helemaal anders.

Enfin, je moet het zelf kiezen. Ik weet niet of het werkt of niet.
Maar ik zou eerder destress (of gelijkaardig product) proberen in combi met valeriaandruppels, als ze daar op reageert.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Even geen raad meer

Bericht door Adriana »

hoeveel kattenbakken heb je eigenlijk?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Even geen raad meer

Bericht door daytir »

Ik heb 3 bakken Adriana, en ze gaan steeds in dezelfde, hoef aan de andere bakken nooit iets te doen.
Plaats reactie