Sederen tijdens oud en nieuw?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door nellebel »

ik blijf twijfelen over oud en nieuw. zal ik guusje en gijs nou iets rustgevends geven of niet.
Heb het hierover gehad met een collega die een hondje heeft. zij was behoorlijk fel tegen. volgens haar belemmer je het natuurlijke reactie vermogen van het beestje en dat is vluchten bij enge geluiden e.d. volgens haar is het niet alleen onnatuurlijk, maar krijg je een kat of hond die in zijn hoofd angstig wordt maar met zijn lijf niet kan reageren omdat het versuft is of signalen krijgt om rustig te blijven.
ik werk zelf in psychatrie en weet dat er ook echt wel pillen zijn die niet alleen het lichaam sederen maar die ook je gedachtes beinvloeden waardoor haar theorie van een angstig beest in een gesedeerd lijf niet klopt. maar haar verhaal brengt me wel aan het twijfelen.
wat moet ik nou. ik wil niet dat ze doodsbang worden (geen idee hoor, is pas hun eerste oud en nieuw en heb gelukkig nog geen vuurwerk gehoord dicht in de buurt), maar ook niet dat ze straks in paniek raken maar amper kunnen reageren.
graag julie advies en wat doen jullie?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door Adriana »

k begrijp je ongerustheid maar ieder dier reageert anders op knallen en vaak is iemands eigen reactie daarvoor ook belangrijk.
je weet nog helemaal niet hoe ze erop gaan reageren en de mijne wennen in deze periode met incidentele knallen. ik roep dan 'joepie!' weer zo'n idioot die moet laten zien dat ie bestaat oid..
blijf vrolijk en negeer. ga ook niet afleiden of belonen.. t hoort er in deze periode gewoon bij..
k weet niet precies wat je met sederen bedoelt maar het klinkt heftig en roesjes-achtig. k zou het niet doen want je weet niet wat voor schade het aan de nieren kan veroorzaken en alle schade is eentje teveel, vind ik. t is een tijdelijk probleem waar we met z'n allen doorheen moeten.
wat ik hier merk dat het in het ene jaar soepeler gaat dan in het andere jaar en ik ben de regengoden al een tijdje aan het verzoeken even op te houden tot oudjaarsnacht. dan doe ik een paar regendansjes extra.. en ...
k geef in de week ervoor wat destress, zorg dat ze hun buikjes in de loop van oudjaarsavond lekker vol hebben, doe een beetje radio en houd de ramen potdicht tegen de brandlucht en verder niet.. (en denk stilletjes: wat een geld dat daar weer de lucht in gaat..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

ik zou me niet zo druk maken, hoor... het zal waarschijnlijk reuze gaan meevallen.

ja, ook ik maakte me zorgen met de eerste jaarwisseling van mn poezels. op oudjaarsdag overgenomen van iemand die er niet meer voor kon zorgen, dus een nieuwe omgeving, en dan al dezelfde dag al dat vuurwerk.

maar mijn zorgen bleken ongegrond;

mijn drie katzels vinden oud en nieuw volgens mij eerder leuk dan dat ze er bang van worden. ze zitten tijdens het vuurwerk met open moned op de vensterbank naar het vuurwerk te kijken.

sederen zou ik niet doen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door nellebel »

ik ben zelf niet thuis dan. we gourmetten bij mijn schoonouders(en bij ons is geen optie, zou gijsnog banger zijn). we zijn meestal om 0.30 uur al weer thuis want we zijn geen echte feestvierders. 0.00 uur handje geven en naar huis.
misschien maar goed ook want ben zelf doodsbang van vuurwerk.
misschien valt het ook wel mee, maar gijs is nu al vaak zo bang van alles.
voorgaande jaren met nellie en flippie en sjefke, rolluiken dicht, radio aan en alle deuren open. meestal gingen die zelf onder de dekens liggen in bed.
ik kwam hier eigenlijk op omdat ze bij rozemarijn en tijm verwezen naar dr Cat voor bange katten.en toen begon ik pas na te denken over oud en nieuw. misschien moet ik het zelf maar slikken en me minder druk maken om de katten. ik zal in ieder geval opletten hoe ze reageren als er een klap komt, want dat zal ook wel snel weer beginnen (af en toe heel in de verte, maar nog niet bij ons in de buurt gehoord)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het ook niet doen sederen.
En ik heb toch echt een stel paniekers bovenste plank in huis.
Niet gaan troosten als ze bang zijn, dan beloon je fout gedrag en bevestig je dat het eng is.
Als ze op schoot gaan en zo steun zoeken uiteraard wel aanhalen.

De gewenning treedt hier al op, er wordt hier al weken geknald.
Alleen als dat tijdens het voeren gebeurt breekt de hel los en hoor je
alleen nog krassende nagels, alle katten verdwenen en daar sta ik dan met mijn 8 schalen lekkers.

Ik sprenken wel valeriaan en ik doe 30/12 het kattenluik naar de ren dicht uit voorzorg.
Meestal 2/1 weer open - vooral arme Teun want die woont deels buiten deels in de nok.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door pinguin »

ik zou persoonlijk ook niet gelijk het eerste jaar gaan sederen. ik zorg wel dat ik thuis ben. hier moeten de katten als de weergoden niet mee werken 2 keer door vuurwerk herrie heen. er is hier a.s zaterdag niet heel ver hier vandaan een vuurwerk demonstratie. hier word al weken geknald en snabbel kijkt dan naar mij en ik pak dan een hengel en dan is die het al weer vergeten. sproet is wel gelijk weg en die laat ik dan ook maar gaan. ik zorg er wel voor dat de gordijnen dicht zitten en dat het licht aan is.
adriana ben ook al heel lang aan het duimen voor regen :grin:
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door Mirjam86 »

Ik denk dat de katten ook aanvoelen dat jij bang bent Wendy, dus misschien is het helemaal niet zo erg dat je er dan niet bent.
Ik heb ook geen idee hoe de dames gaan reageren.. Taiyo schrikt wel snel van dingen, maar met zagen, boren en timmeren kijkt ze weer niet op of om.. Ik denk dus dat het wel mee zal vallen.
Ik zorg denk ik voor genoeg eten en speelgoed en dat ze een plekje hebben om zich terug te trekken.
Misschien ook wat valeriaan sprenkelen..

Als je weg gaat is het misschien wel een idee om de radio aan te zetten?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door ayla »

Wij dit jaar voor het eerst wel. Vorig jaar gezondheidsproblemen gehad dankzij de knallen bij garfield. Zijn begonnen met zylkene, dat werkt nu al. Ook hangr de feliway vast. Op de dag zelf kan ik een rustgevend middeltje halen. Weet niet of ik dat doe. Let erop dat da geen middel voorschrijft wat de spieren verslapt, de geest heeft dan wel de angst maar kan niet vluchten, vind ik heel zielig.

Ik blijf thuis zodat ik garfield op de bak kan zetten, laat drinken en eten. Vorig jaar heeft hij dat 24 uur allemaal niet gedaan.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door Robijn »

Mijn katten maken ook voor het eerst bij mij oud en nieuw mee. Heb er niet eens aan gedacht om ze iets rustgevends te geven dan, maar ben dat ook zeker niet van plan.
Mijn vorige HTK-kat was niet bang, maar de Siamees die ik toen had wel, kroop angstig en miauwend over de grond, en kroop toen onder de bank. Maar ging vanzelf weer over hoor, een beetje angst/paniek gaat ie niet dood van hoor...
Sederen vind ik overdreven, of ze moeten echt ontzéttend extreem en langdurig angstig zijn, maar dat weet je niet, dus ik zou gewoon kijken hoe het gaat. Waarschijnlijk valt het reuze mee.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door nellebel »

goh marjoleine wat zielig voor garfield. is ook een idee, even de feliway verversen, alle beetjes kunnen helpen.

bedankt voor jullie tips. ga het gewoon afwachten en uitzitten. niet sederen hooguit nieuwe feliway halen (en zelf maken dat ik wegkom, schijtlijster dat ik ben. we moeten officieel 1 km lopen vanuit mijn schoonouders, loop vaak 5 km om maar om te lopen, zodra ik iemand zie staan loop ik de andere kant op)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door BillyJean »

ik zou niet sederen, we hebben dat ooit gedaan bij onze hond, en die legde bijna het loodje, ipv een rustige hond, zijn we de hele avond bezig geweest met een zieke hond. Ik zou muziek aanzetten, beetje luid en lichten aan, zodat het licht buiten niet opvalt. Dan moet het goed gaan
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door Anne »

Ik heb ze hier nog nooit iets gegeven, ook geen feliway, hooguit wat druppels valeriaan om ze af te leiden zeg maar...Ik denk zelf dat je er meer over in zit dan je katten en daar kunnen ze ongerust door worden.
Gewoon gordijnen/rolluiken dicht en de radio of muziekje aan en zorgen voor vluchtroutes zodat ze onder het bed kunnen gaan zitten bij wijze van spreken
Wij gaan met oud en nieuw ook weg, nemen de hondjes wel mee, verleden jaar ook zijn de katten alleen thuis geweest en bij thuiskomst niet gemerkt dat ze een zware last hadden te verdragen...
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5172
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door Synemios »

Oscar is tot vorig jaar altijd bang geweest met oud en nieuw.
Alle andere katten waren niet bang.
Maar wij konden het oplossen toen door hem de ruimte te geven, zorgen dat hij zich terug kan trekken en we hebben op zijn weg kruip plekje een mandje gezet met een lekker warm dekentje en een knuffel en zo was het voor hem ook te doen.
We zijn verhuisd en vorig jaar voor het eerst oud en nieuw in het nieuwe huis gevierd en geen bange Oscar meer.
Wij wonen nu niet meer in een beneden woning maar in een flat en het is hier rustiger.
Natuurlijk is er wel vuurwerk maar lang niet zo heftig als in het vorige huis.
Dit jaar is het de eerste oud en nieuw van Luna en Suzie, en ik zorg gewoon dat ze weg kunnen als ze dat willen maar ga niet extra opletten of bezorgd doen want misschien zijn ze wel helemaal niet bang en maak ik ze dan dus juist wel bang.
Wij zijn wel thuis met oud en nieuw.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door pearlsofpassion »

Amai, ben ik blij dat nieuwjaar in Belgie niet zo gek met vuurwerk gedaan wordt! Een paar knallen en dat is het.
Cuzco zou de hele nacht achter de diepvries kruipen als hij echt bang zou worden. En das echt een heel koud en ongezellig plekje waar ik geen warm mandje achter krijg. Maar als hij bang is krijg je hem daar niet meer vanachter... :-(

Sterkte allemaal met jullie bangerikken!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: sederen tijdens oud en nieuw?

Bericht door puksji »

Ik heb het ook wel eens gedaan. Ik vond het er verschrikkelijk uitzien, het leek wel of de kat dood ging, ik doe het ook nooit meer. Zet de televisie of muziek hard aan, en overal flink licht aan met de gordijnen dicht, dan zien ze de flitsen niet. Sommige kasten laat ik open. En negeer ze vooral, door troosten bevestig je hun angst.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Plaats reactie