Poes 3,5 jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET luikje

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
miertje245
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2011 19:29

Poes 3,5 jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET luikje

Bericht door miertje245 »

mijn poesje is 3,5 jaar oud en heeft altijd heel keurig op de kattenbak gepoept en geplast, maar nu moet er een luikje voor ivm alles wat ze eruit schopt. maar het probleem is dat ze er niet in durft met het luikje ervoor, wel als ik hem open doe en dan doe ik hem snel dicht als ze erin zit maar ze houdt het dus de hele dag op en als ik dan thuis kom en het luikje open doe voor dr dan gaat ze erin.iemand een oplossing???
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: poes 3,5jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET luik

Bericht door castratenkoor »

Als ze niet van een dichte bak met luikje houdt zou je ook een hoge opbergbak van blokker of Hema kunnen proberen. Heb je ook weinig last van knoeien en mijn 8 katten gebruiken alleen die grote bakken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: poes 3,5jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET luik

Bericht door inky »

Het is heel logisch dat ze geen dichte bak wil, omdat katten over het algemeen hun omgeving in de gaten willen houden als ze op de bak zitten. Het voelt onveilig voor ze. Bakken met kappen en luikjes zijn voor mensen gemaakt, maar voor katten is het eigenlijk een onvriendelijke oplossing.
Koop bijv. een kratje als kattebak, dan heb je hoge wanden waar ze het niet zomaar overheen krabt.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
miertje245
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2011 19:29

Re: poes 3,5jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET luik

Bericht door miertje245 »

het nadeel van die bakken is de geur die je dan nog vreselijk ruikt ze stinkt echt!!!!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: poes 3,5jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET luik

Bericht door nellebel »

dan moet je misschien overstappen op ander voer. een kat stinkt normaal gesproken echt niet hoor. ja, als ze net gepoept hebben ruik je het een beetje, maar ze graven het onder en dan ruik je niks meer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: poes 3,5jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET luik

Bericht door inky »

miertje245 schreef:het nadeel van die bakken is de geur die je dan nog vreselijk ruikt ze stinkt echt!!!!
Het nadeel van het niet op de bak poepen/plassen lijkt me groter... en dat risico loop je nu wel met dat luikje.
Ik snap jouw kant wel hoor, maar een kat is een kat, die kun je niet in model kneden zoals je het zelf graag zou willen.
Goede (graanvrije) voeding en dan stinkt de poep ook niet meer zo. En natuurlijk regelmatig de poep uit de bak scheppen. Hier ruik je in ieder geval geen poep in huis, terwijl er 4 bakken staan.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
paasnini

Re: poes 3,5jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET luik

Bericht door paasnini »

Ik zou ook van voeding veranderen. En is een uitloopmatje geen optie?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Poes 3,5 jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET lui

Bericht door ayla »

ow en bij mij gooien ze er juist nog meer uit met deurtje ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Haastnooit
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2012 17:53

Re: Poes 3,5 jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET lui

Bericht door Haastnooit »

De kap zonder luikje eerst gebruiken om onder te voeren (los van de bak en als deze al gebruikt is op een bak eerst goed schoonmaken) daarna met het klepje erin en als daar helemaal aan gewend is de kap op de kattenbak zetten.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Poes 3,5 jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET lui

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb hier nog 1 dichte kattenbak staan, maar ik haalde altijd als eerste het luikje eruit. Dat vinden ze gewoon vervelend. Ik gebruik nu ook veelal hoge opbergbakken en ja ik heb ook nog wel uitloop, maar als je een kat hebt vind ik moet je dat accepteren. Net als dat ze even stinken op de bak.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes 3,5 jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET lui

Bericht door castratenkoor »

Hier ook hoge grote opbergbakken, gewoon 2 x daags vegen, is zo klaar.
Ik heb ook gewone kattenbakken met deksel, maar die worden echt zelden gebruikt.
Als er 2 x per maand wat op gedaan wordt is het veel.

Ik heb een beetje moeite met titel van topic "MOET" is zo dwingend.
Ik kijk liever naar wat een kat prettig vindt.

Als een bak "stinkt" geef je of fout voer of maak je de bak niet genoeg schoon.
bedenk overigens eens hoe het voor de kat is zo'n stinkende bak met luikje.
Als ze erin zit vergaat ze dus van de stank, een kattenneus is veel sterker dan van een mens.
Ze zou de eerste niet zijn die onzindelijk wordt op die manier........

Mijn vriendin heeft een paar weken geleden een blauwe rus overgenomen die het hele huis vol plaste. De binnenkant van de kap bleek zwaar naar urine te stinken.
Kap eraf en ander voer. Bij haar heeft hij nooit in huis geplast!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Poes 3,5 jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET lui

Bericht door achtpuntzes »

bij maakt het ze helemaal nets uit. open bak, dichte bak, met of zonder deurtje...

maar mochten mijn katten iets tegen een dichte kattenbak met luikje hebben, haal ik gewoon het luikje of zelfs de hele kap eraf.

mijn poezen hoeven zich niet aan te passen aan mijn eventuele eisen (zie titel van dit topic) want ik pas me wel an aan de behoeftes van mijn poezels....

overigens beginnen de kattenbakken hier pas te stinken na een dag of 3 niet uitscheppen/schoonmaken (ik ben het wel eens vergeten, het is dan vooral de amoniaklucht uit de urine die stinkt, en niet de poep) en lijkt mij de tip over te schakelen naar ander voer een hele goeie...

het is hier weer een kwestie van oorzaak en gevolg.

het probleem is dat de ontlasting van je kat stinkt. door een dichte kattenbak pak je niet de oorzaak van het probleem aan, namenlijk de stinkende ontlasting. stinkende ontlasting kan komen door verkeerd voer, maar het kan ook een indicatie zijn dat er iets mis is met de kat in kwestie.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Poes 3,5 jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET lui

Bericht door Robijn »

Miertje, zo heb ik het gedaan bij mijn jonge katertje Gaudi:

Eerst had ik het luikje weggehaald (of je kunt het ook helemaal open zetten, en met een touwtje vastzetten, dat het omhoog blijft staan), en gekeken of hij goed op de kattenbak ging.
Dat was het geval. Toen heb ik uit een stuk karton 5 verschillende maten 'nepkattenluikjes' geknipt.
Eerst pak je dan natuurlijk de kleinste maat (1/5 van de oorspronkelijke grootte van het echte luikje), en bevestigt dit met plakband/ducttape voor de opening. Dit vindt de kat meestal niet eng, omdat de opening nog grotendeels (voor 4/5 dus) open is. Goed in de gaten houden of de kat er goed op gaat de komende week, en dan vervang je het door een wat groter formaat (2/5). Dit laat je ook weer een week hangen, dan weer vervangen door een weer wat groter formaat (3/5), etc., etc.
Na 5 weken is je kat gewend aan het systeem en kun je het echte luikje erin hangen, en vindt je kat het luikje geen probleem meer omdat zij er langzaam aan heeft kunnen wennen.

Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt..... ;-)
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Poes 3,5 jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET lui

Bericht door Robijn »

Hmm, zie nu dat Miertje op 2 december voor het laatst het forum heeft bezocht en zal onze berichten dus niet meer lezen..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Poes 3,5 jaar moet leren de kattenbak in te gaan MET lui

Bericht door Chiquita98 »

Oh dat had ik ook niet gezien. Fijn dat iemand een topic start en dan verder niks meer van zich laat horen. Ik zit nog niet zo lang op dit forum maar merk wel dat ik me daar ergerlijk aan stoor.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie