Kittens krabben onze handen open bij het geven van blikvoer

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heunen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2011 17:24

Kittens krabben onze handen open bij het geven van blikvoer

Bericht door heunen »

Hallo,
Weet er iemand een oplossing voor mijn dilemma.
Sinds kort heb ik 2 kittens aangeschaft omdat mijn Tweety zijn oudere maatje Junior heeft verloren. Een kitten werkte niet omdat hij steeds achter Tweety aan ging en hij te oud is voor de
kitten. Vandaar dat er een tweede bij kwam. Tweety krijgt in het begin zijn eten op het aanrecht en daarna gaat het bakje de kelder in waar Tweety bij komt. De kittens zijn monsters als het aan komt met blikvoer. Maxi gaat omhoog en krabt je armen/handen open als je zijn bakje wilt neer zetten. Nu gaat zijn broertje Mini het nadoen. Soms blijft Maxi aan het bakje hangen en dan kiept alles op de grond. Dat is ook geen gezicht want hij trapt het vrolijk in mijn grindvloer en dat vind ik onsmakelijk en onhygiënisch. Op de gang zetten heeft geen nut, want de kittens kan je niet vasthouden. Ze springen uit je armen en zijn super wild als ze weten dat ze de gang op moeten. Tevens als je een op de gang zet en de ander erbij wilt zetten ontsnapt de ander. Binnenkort ga ik op vakantie en ik wil niet dat degene die mijn kittens eten geeft zijn hele armen en handen open heeft. Heeft er iemand een oplossing voor het gedrag van Maxi. Ik geef nu Mini eerst eten. Houdt Maxi vast voor zover me het lukt en dan zijn eten neer zetten. Ik wil graag dat ze tegelijk hun eten neer kan zetten zonder verwondingen. Kan iemand me raad geven?

groetjes
Gwen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
krijgen je kittens eigenlijk voldoende hoeveelheid te eten? er moet een reden zijn waarom ze zo wild zijn op voer....
kittens horen de hele dag te kunnen eten want ze zijn mega in de groei. als ze goeie kwaliteit voer krijgen, dan hebben ze nooit een lege maag, want dat verteert wat langzamer.
en als ze elkaar de tent uitvechten bij het uitdelen van het voer - waarom krijgen ze niet gelijktijdig? - dan zou het kunnen zijn dat ze heel erg veel honger hebben...
ze moeten voorlopig zoveel kunnen eten als ze willen, altijd.. en regelen zelf wel hoe vaak en wanneer ze eten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
heunen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2011 17:24

Re: kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door heunen »

Hallo,
Bedankt voor de reactie.
De kittens krijgen het eten wat aangegeven staat op het whiskas junior blikvoer.
Ze zijn nu bijna 5 maanden en krijgen ieder 1 blikje per dag en 30 gram droogvoer per dag.
1/2 blikje in de ochtend ieder en 15 gram brokjes een uurtje later. Dan om 17:00 krijgen ze weer 1/2 blikje ieder en een uur later weer 15 gram brokjes per kitten.
Ze krijgen al tegelijk eten, maar Mini een paar seconden eerder dan Maxi omdat ik dan Maxi kan vasthouden anders ligt het blikvoer op de grond of ik zit vol met krassen. Dit doen ze alleen bij blikvoer en niet bij de brokken. Als ik met mijn man samen ben dan is het niet zo'n ramp. Maar meestal ma-vr zijn we alleen om de kittens te voeren. Mijn man voert ze om 6 uur en ik rond 7 uur brokken en in de namiddag zit ik voor een dilemma, want dan moet ik ze beiden eten geven. Ik wil niet dat de kittens overgewicht krijgen. Toen ik op vakantie was heeft mijn schoonmoeder de kittens vet gemest en hadden een hangbuikje. Nu is het niet meer zo en zien ze gezond uit. Het stelen ook het eten op mijn aanrecht en ze eten echt alles. Yoghurt, sla, frieten, mayonaise echt alles. Ze zijn dieven! Zodra je een volle bak brokken neerzet eten ze het ook helemaal leeg en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Ze hebben nog niet de aandrang om het te verdelen voor een dag zoals mijn andere kat dat wel heeft. Die krijgt een volle bak brokken per dag en eet de helft per dag op en dan nog een zakje nat voer.

groetjes
Gwen
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door Mirjam86 »

Kittens mogen ook nog een hangbuikje hebben hoor!
Een kitten met overgewicht bestaat niet. Dat trekt met groeistuipen wel recht.
Hier staan er de hele dag door brokjes. Daar eten ze zo'n 40 gram per kitten van (6 maanden) en ze eten allebei zo'n 50 gram natvoer per dag. Ik zou zelfs graag zien dat ze nog iets meer eten. Ze moeten er immers nog van groeien.

15 gram brokken noem ik ook niet echt een volle bak hoor...

Ik denk dat ze honger hebben. Whiskas vult veel minder dan een goede brok en daar hebben ze dan ook veel meer van nodig voor ze verzadigd zijn.
Als je ze niet meer voer wil geven kan je proberen de brokjes en het natvoer eens om te draaien. Eerst brokjes, dan een uurtje later natvoer. Dan zijn hun maagjes niet helemaal leeg en vallen ze misschien niet zo aan op hun lekkere eten.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
heunen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2011 17:24

Re: kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door heunen »

Hallo,

Ik ga de kittens vandaag maar eens proberen om eerst brokjes te geven met warm water en een uurtje later het blikvoer te geven. Hopelijk brengt dat rust tot mijn handen. Tevens ga ik ze ook 2 keer per dag meer brokjes geven. Dan een lading als ik thuis kom, normaal rond 14:00 en een lading voordat ik naar bed ga en hopelijk komt dan alles goed.
Morgen laat ik jullie weten hoe het is gegaan.
groetjes
Gwen
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door Mirjam86 »

Ik ben benieuwd en hoop dat het werkt! Succes!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
heunen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2011 17:24

Re: kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door heunen »

:-P :grin:
Kittens hebben zich gedragen bij het middag eten :edance:
Heb ze eerst om half vijf een bakje brokjes van 30 gram ieder gegeven met warm water.
Smullen dat ze waren, wisten niet wat ze kregen. :lol: Sikje en neusje waren super bruin, echt schattig om aan te zien. Half uur later eten gegeven met positief resultaat. Maxi ging nog wel met zijn voorpoten omhoog maar kon het gelukkig neerzetten zonder dat mijn handen weer open lagen :edance: . Ik heb ze net om acht uur nog 30 gram brokjes gegeven, maar ze krijgen het niet op. Nu geef ik ze voor de nacht nog wat brokjes en morgen vroeg geeft mijn man ze brokjes met warm water en ik een uur later hun natvoer. Denk dat ze toch te weinig eten kregen of geen voldoening hadden. Hun buikjes voelen dik aan. Wat ik minder vind is dat het advies niet klopt wat op het blik voer staat en op de zakken droog voer. Want dat is hetgeen wat ik aan hield qua voeding te geven. Kijken hoe het morgen gaat.

groetjes
Gwen

Ook namens Mini en Maxi
Gebruikersavatar
heunen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2011 17:24

Re: kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door heunen »

Hallo,

Bedankt voor jullie hulp. De kittens zijn nu een stuk anders qua gedrag.
Ze hadden inderdaad honger. Vanmorgen ging het super goed. Eerst brokjes met water en toen rustig het blikvoer gegeven. Dit kregen ze niet op maar dat loste mijn oudere kat wel op, die wilde het opeten maar Maxi beschermde zijn eten. :smile: Ik heb ze nog brokken gegeven maar die stonden vanmiddag er nog. Tevens zeuren ze niet meer tijdens het eten geven en zijn ze ook niet meer lastig ( op aanrecht klimmen ) en rustig wachten ze op het eten. Ik heb nu een beetje schuldgevoel ten opzichte van de kittens dat ik ze te weinig eten heb gegeven. Ze komen nu ook vaker op mijn schoot liggen.

Groetjes
Gwen en Mini en Maxi.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door Mirjam86 »

Hey Gwen,

Geen schuldgevoel hebben hoor! Je hebt immers om raad gevraagd en daarnaar gehandeld, dus je hebt het goed gedaan!
Fijn dat het nu al een stuk beter gaat met ze.
De dames hier laten ook altijd een beetje brokjes staan. Ik vind dat geen probleem. Ze stoppen met eten als ze vol zitten en die van jou doen dat dus klaarblijkelijk ook!

Het advies op de verpakking is altijd een richtlijn hoor, bij mijn voer krijgen ze juist minder dan op de verpakking staat aangegeven. Ze krijgen het gewoonweg niet op! Welk voer geef je eigenlijk?

Ik ben erg blij dat het beter gaat!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door inky »

Je hebt ze misschien eerst niet genoeg gegeven, maar dat komt niet omdat je zomaar iets deed, het stond op de verpakking! Maak jezelf dus geen verwijten. Ik vind juist dat je je heel betrokken hebt getoond, door raad te vragen bij dit gedrag! Er zijn ook mensen die boos een tik uitdelen om ze 'op te voeden'...
Ik denk dat we hier allemaal blij zijn met dit succesverhaal! :)
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
heunen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2011 17:24

Re: Kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door heunen »

Hallo,


Omdat Maxi onze handen deed open krabben bij het voeren kreeg ie wel een tik op zijn billen, maar het werkte niet dus na 2-3 dagen opgehouden. Mijn man vond deze site en ik heb meteen toen de vraag gesteld. Ik zei gister nog tegen mijn man van: Nu heb ik mijn kittens honger laten lijden hoe zou het zijn als we een kind krijgen :shock: Laat ik die ook verhongeren ?!?
Ik geef ze whiskas brokken. Nu niet meer met water omdat ze genoeg hebben en aangevuld zijn.
Tevens krijgen ze in de ochtend een blikje kittenvoer van whiskas en in de middag een Multi fit junior, deze zijn met vis en de ander met gevogelte ( blauw en roze ). Deze zijn wat goedkoper en dezelfde inhoud als whiskas en hebben ze wat meer afwisseling dan de 3 smaken wat whiskas verkoopt. Gister kreeg ik royal canin voor kittens bij de dierenwinkel. Dat ging goed erin bij de kittens en mijn 16-jarige Tweety. Vanmorgen zelfs gepikt van de plank boven de aanrecht. Maar dat vind ik niet zo erg, had ik het beter moeten opbergen. Op speciale gelegenheden krijgt Tweety ook een zak royal canin omdat hij het zo lekker vind. Ook het blikvoer van royal canin gaat er goed in bij katten! :grin: .meestal krijgen ze dit als ik op vakantie ben geweest of op verjaardagen en met kerst. Het enige nadeel is dat het zo duur is! Ik koop het meestal in de aanbieding. De prijs in Nederland is echter duurder dan in Duitsland. Dus ik ben blij dat ik bij de grens woon. Ik haal alles bij Fressnapf.

Zo nu nog van de vlooien :-x afkomen en dan is alles weer in orde. De dierenarts zei dat de kittens buiten mochten komen, ik gedaan met als gevolg alle katten vlooien. Tweety heb ik al 6 jaar buiten gelaten nooit vlooien gehad, maar dat is omdat hij alleen op stoepen loopt :grin: en elke dag met me een rondje gaat wandelen. Hij is nu de dupe door de kittens want hij mag nu niet meer in bed slapen :oops: Laatste tijd neem ik Tweety ook mee op vakantie en kan hij zonder riempje naar buiten en komt terug :shock:

Tevens zag ik gister bij Maxi dat hij een beetje zwart lipje kreeg, dus meteen alle plastic voederbakken de deur uitgedaan. Deze site heeft me echt geholpen bij mijn nieuwe kittens. het is voor mij de eerste keer dat ik kittens heb sinds dat ik het huis uit ben ( 10 jaar geleden ) en merk toch dat er heel veel verschil inzit met opvoeding en voeding. Er is zoveel veranderd. Vroeger aten de katten gewoon met de pot mee zoals een hond. Kan ik deze website niet de website van het jaar laten registreren?!?

Groetjes
Gwen
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door nellebel »

hahaha ik heb ook ontzettend veel geleerd hier. en nu nog steeds. was ook bang dat mijn kittens te dik werden. toch gewoon voer gegeven. nu zijn er dagen dat ze meer eten (ik verdeel de brokjes over 3x per dag soms 4x.) maar ik vul dus bij als het op is, want er zijn ook dagen dat er nog over is en ze niet de hele portie op hebben. gijs werd ee nkleine dikzak, maar nu met 5 maanden krijgt hij echt een groeispurt en schiet hij de hoogte in. niks geen dikzak meer. geniet van je schatjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door Mirjam86 »

Hahaha wat fijn dat je hier zoveel leert!
Mag ik je dan nog een tip over voer geven? Whiskas is namelijk eigenlijk helemaal niet zo goed. Er zit veel rommel in, wat zorgt voor een stinkende kattenbak en slechte vacht.
Nu geef ik je helemaal gelijk dat Royal Canin erg duur is, en zo geweldig is dat voer nu ook weer niet.
Ik geef zelf Smilla. De prijs is ongeveer gelijk aan Whiskas, maar ze hebben er minder van nodig omdat er veel meer voedingstoffen in zitten.
Van natvoer geef ik Animonda Carny... dat is ook voordelig en super goed voer!

Natuurlijk zijn er brokken die nóg beter zijn, maar die zijn voor mij helaas te prijzig.
Maar met Smilla ben ik ook al erg tevreden.

Ga de voedseltopics er maar eens op na en kijk eens op Zooplus.nl (vanaf 19euro thuisbezorgd, scheelt je weer een ritje naar Duitsland ;))
Veel eigenaren geven aan dat ze dachten dat hun katten er al goed uitzagen, maar dat ze na overstap op goed voer écht nog verbetering zagen.
Ik wil je niets opleggen natuurlijk, denk er maar eens over na... Voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Hunterking
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2011 12:16

Re: Kittens krabben onze handen open bij het geven van blikv

Bericht door Hunterking »

Die van ons (7 maandjes) zijn ook dol op natvoer, maar zijn niet zo van die krabbertjes. Wij kunnen zelfs midden in hun smikkelfeest de bak met natvoer bij ze weghalen zonder problemen. Ze gaan dan voor je zitten en je al miauwend aankijken. Wij hebben altijd eten voor ze staan zodat ze de hele dag kunnen eten als ze dat willen.

Wij geven ze met z'n 2en 150g brokjes en 100g natvoer per 24h. En brokjes staan er dus de hele dag en worden bijgevuld (tot 150g).
Dat is 125g per kitten van 7 maandjes. Gezien hun bouw mogen ze van mij nog meer eten, maar dat doen ze niet.

Wij zijn trouwens van Whiskas af moeten stappen, omdat ze er allebij ernstig blaasgruis van hebben gekregen. Wij geven ze nu Royal Canin en merk dat ze dat ook beter en regelmatiger eten. Kleinere porties waar ze langer mee doen. Wij zijn trouwens ook afgestapt van die advieshoeveelheden op de zakken voer. Gewoon het eetgedrag van je kitten bekijken en zorgen dat ze eten wat ze nodig hebben. Gelukkig is je "probleem" op gelost nu en heb je voldane kittens :)
Plaats reactie