Kat wil eten 'begraven'

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Waarom proberen de katten een gat te graven naast etensb

Bericht door pearlsofpassion »

Vele katten 'begraven' hun eten. Bestaan wel wat topics van.
Is ofwel bewaren voor later ofwel weg willen stoppen van iets wat ze niet lekker vinden. Maar in het laatste geval eten ze er dus niet van. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sam61070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jan 2011 12:55

Vreemd poets gedrag rond de voerbak

Bericht door sam61070 »

Even een vraagje. (Ik heb helaas geen tijd om het hele forum door te kijken.....ik weet dat ik daar meestal de oplossing wel vind zonder een topic te beginnen)

Onze kat Pip is de laatste tijd vaker ziek ,overgeven ,diaree en op andere momenten weer fit. Na wat onderzoekjes bij de dierenarts krijgt ze sinds gisteren speciaalvoer. Nu eet ze dit voer prima(gelukkig) maar ze is nu wel de hele tijd met haar pootje eerst in haar waterbakje en daarna het gebied rond haar voerbakje aan het krabben. Heel vreemd. Ik kan er maar niet achter komen waarom ze dit doet. Iemand een idee.
We houden haar goed in de gaten want ze is vandaag ook heel veel aan het slapen.
Alle tips adviezen zijn welkom. Ik wil haar gewoon begrijpen.........
Gebruikersavatar
zoetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2011 15:38
Locatie: brugge

Re: Vreemd poets gedrag rond de voerbak

Bericht door zoetje »

Hallo,
Ik heb hier een gecastreerde kater die dat al altijd doet. Hij duwt tegen zijn bakje met water die naast zijn etensbakje staat en vind het dan leuk om zo zijn voederplaats op te kuisen. Vroeg me in feite ook altijd al af waarom hij dit doet. Ik denk dat het met geur te maken heeft (omdat ze geurklieren aan hun pootjes hebben) om dus duidelijk te maken dat dit zijn plaatsje is. Hoewel het onze nieuwe poes Zazoe in feite niet veel doet, ze eet toch uit dezelfde bak.
In jou geval is het wel eigenaardig dat uw kat het nu pas doet en voordien niet! Wij leggen een plateau onder de drink- en eetbakjes en wassen die af met afwasmiddel (die niet te veel geur afgeeft) nooit azijn gebruiken want daar houden katten niet van (maar dat weet je waarschijnlijk wel).
Voor de rest kan ik u niet zoveel advies geven helaas :eeh: . Toch weet je al dat niet alleen uw kat dat doet, hé.
groetjes
sam61070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jan 2011 12:55

Re: Vreemd poets gedrag rond de voerbak

Bericht door sam61070 »

Het prachtige is dat onze andere kat dus niet aan dit speciale voer komt maar braaf uit het andere bakje ,met normaal voer, eet. Ik wilde ze al apart zetten om te eten maar blijkt tot nu toe niet nodig. Ik hou het natuurlijk wel heel goed in de gaten.
Maar lijkt inderdaad of ze dat gebied afbakend voor zichzelf. Wel raar want normaal eten ze gewoon uit de beide bakjes.
Heb ook al een paar gedweiild , dacht mischien zit er iets dat ze weg wil hebben.
Bedankt in elk geval voor de reactie.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vreemd poets gedrag rond de voerbak

Bericht door pearlsofpassion »

Dat doen veel katten. Er zijn inderdaad topics genoeg over te vinden.
Heel normaal. Ze willen het gewoon begraven voor later als ze er eerst van gegeten hebben.
Als ze eerst ruiken en dan begraven hebben ze ofwel geen honger, of vinden ze het maar vies.
Niets bijzonders dus, en geen rare kunstgrepen nodig. Zorg alleen dat ze waterbakjes niet kunnen omgraven.
Er is zelfs een kat die schoenen aanhaalt om zijn eten onder te begraven. Dat is wel bijzonder, maar nog steeds niets verontrustend (voor de kat dan, misschien denken de schoenen daar anders over :lol: )
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sam61070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jan 2011 12:55

Re: Kat wil eten 'begraven'

Bericht door sam61070 »

Bedankt voor de info. Pip lijkt vandaag niet zo lekker. nog een even aanzien en anders maar weer naar de dierenarts.
ronbuyten
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2011 03:45
Locatie: rotterdam

eten "begraven"

Bericht door ronbuyten »

hi, ik heb sinds twee maanden Tommy een schat van een europese korthaar van 6 mnd , ex katertje , en hij is meer lief dan ondeugend en vooral levenslustig en aanhankelijk.
Nu heeft hij sinds zijn castratie twee weken terug de neiging om na het eten rond zijn etensbak te '"graven" op het laminaat,alsof hij net op de kattebak is geweest. Kan op zich geen kwaad want zijn nagels worden heel regelmatig geknipt , maar zat me af te vragen of iemand dit gedrag herkend of weet wat hij hiermee duidelijk wil maken?
Hij eet me de oren van mijn hoofd en groeit als kool en de da zegt dat hij kerngezond is.
:edance:
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: eten "begraven"

Bericht door achtpuntzes »

hoi, en welkom op het forum...

hier heb ik er ook een (poes van 2 jaar) die hetzelfde gedrag alweer zo'n anderhalf jaar vertoont. bij mij worden geen nagels geknipt, en inmiddels staan er ook wat krassen op mn laminaat. :)

het heeft iets te maken met territorium afbakenen, ander katten kunnen eraan zien dat het eten al "geclaimed" is door andere een kat , of een andere groep katten.

mijn "graafpoes" graaft overigens ook op de poef, wat de gezamelijke slaap/rust plaats is voor mn 3 poezels.

dus laat je kat gewoon lekker graven, niets aan de hand :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
ronbuyten
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2011 03:45
Locatie: rotterdam

Re: eten "begraven"

Bericht door ronbuyten »

oh ja hij mag van mij graven wat hij wil, ik was alleen nieuwsgierig of hij daar iets duidelijk mee wil maken maar ik denk dat jou idee wel in de richting kan komen , bedankt
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kat wil eten 'begraven'

Bericht door Admin »

Katten hebben geurklieren tussen de tenen. Hij graaft ook niet, maar smeert zijn geur erlangs, zodat anderen weten "Hee, da's van hem". Hier doet 1 van onze katten het ook, maar de rest trekt zich er niks van aan, ze eten het toch wel op als ze de kans krijgen ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
saskia geerts
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2011 18:37

Re: Kat wil eten 'begraven'

Bericht door saskia geerts »

ondertussen begraaft minoes haar eten niet meer
ze heeft haar eigen eetkommetje net zoals haar zoon
ik vermoed dat het een trauma was, ze heeft echt moeten smeken om eten en moet echt gedacht hebben 'onderstoppen' of een ander is er mee weg ... ondertussen weet ze dat ze hier genoeg eten krijgt ;-)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat wil eten 'begraven'

Bericht door Scooby Doo »

mijn kat wil zijn eten ook begraven en ik weet zeker omdat dat komt omdat hij het niet lekker vind.staat hier de hele dag te schooien en vind niks lekker. begrijpelijk want katten eten is ook erg vies .ik heb al zoveel verschillend voer geprobeerd en de eerste keer eet hij er telkens als een gek van en daarna niet meer.maar het word erg irritant .helaas voor hem kan ik daar niks aan veranderen en moet ik hem steeds meer buiten houden en wegjagen om rust te kunnen krijgen want hij doet alleen maar de hele dag vervelend ,gaat naast me komen en mekkeren om eten. terwijl zijn bak altijd vol met voer staat..als ik hem dan naar zijn bak lijd gaat hij er alleen maar voor zitten en me aankijken van waar blijft mijn eten nu..ja dat ligt toch in je bak? nog even en hij gaat voorgoed in de schuur want er is geen aardigheid meer aan zo.katten op die op straat leven en uit prullebakken eten zouden een moord doen voor zijn eten!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat wil eten 'begraven'

Bericht door Ms Maaike »

Haha, lekker trollen op de vrijdagmiddag!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie