Mijn nieuwe kat Luna heeft gedragsproblemen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
MJ-loves-Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2011 15:31

Mijn nieuwe kat Luna heeft gedragsproblemen

Bericht door MJ-loves-Luna »

Hoi

Ik heb sinds vier weken een kat. Ze is een sibeer neva masqarade en bijna 5 jaar oud. Ze is een herplaatser. Ik woon in een appartement met nog 2 meiden en mijn kamer is 21m2. Snachts slaapt ze bij mij op mn kamer en kan ze nergens heen, ook als ik weg ben zit ze op mijn kamer. Daar staat alles.

Ze heeft last van haar oogje gehad en de DA heeft mij druppels gegeven, ik ben nu klaar met de kuur maar haar beide oogjes zijn vochtig, is dit raar?

Ze heeft heel veel speelgoed (een stok met zo'n friemelding, een boksachtig ding, snackbal, balletjes een enorme krabpaal)
Maar ze heeft alleen maar oog voor mn haarbanden en elastiekjes. Ik wil dat ze daar niet mee speelt want ik vind dat maar eng. Hoe krijg ik haar met andere dingen aan het spelen?

snachts maakt ze heel veel herrie, de kattenbak kan ik mee leven, maar ze heeft dan 10 gekke minuten en rent dan als een gek door mn kamer, ze gooit dingen van mn kast en mn bureua en soms springt ze op mn hoofd. Ik heb nu nog vakantie, maar als mn school begint vrees ik voor mijn nachtrust.
Wat kan ik hier tegen doen?

Soms dan aai ik haar en dan opeens bijt ze, niet hard maar wel voelbaar in mn arm. Soms dan aai ik haar en dan grijpt ze mij opeens, zonder echt te waarschuwen, ze is daarna weer poeslief.

Ze heeft een beetje viezigheid bij haar oortje op dr haartjes, niet in haar oor. moet ik dit schoonmaken?

Ze is enorm ondeugend en ik vind haar zo lief dat ik niet zo goed weet wat ik er mee aan moet. Want ze is echt heel lief en ik wil haar niet kwijt. Want ik kan mijn leven niet zonder haar voorstellen :p
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft geeft problemen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vrees toch dat je kat een ernstig vervelingsprobleem heeft.
Ze heeft te weinig ruimte en te weinig afleiding.
Dat zal in het jaar als ze de hele dag alleen is, alleen nog maar erger worden, vrees ik...
Dat bijten is een uiting van frustratie en teveel energie.

Ik heb momenteel mijn 3 katten ook in zo'n kleine ruimte, uit noodzaak. Maar ik hoop dat dit maar een paar maanden zal duren, en ze zijn ook met z'n drieën, dus nooit alleen...

Je kan proberen en heleboel speelgoed aan te kopen zodat er wat meer afleiding is. Verder moet je haar natuurlijk laten rondcrossen in de kamer. Als deze al zo klein is, moet ze die ten volle kunnen benutten.
Heb je een krabpaal tot aan het plafond?
Ik heb hier een stapelbed ipv een gewoon bed en het bovenste bed is kattenterrein. Daar ligt het vol dekentjes en knuffels (hele grote) waar ze graag tussen en bovenop gaan liggen.
Daar kunnen ze ook voor elkaar gaan verstoppen en dan elkaar verrassen bij het stoeien.
Hier gaat het redelijk goed, maar 's nachts wordt ik inderdaad ook wakker gemaakt. Dat is wel logisch... Katten zijn nu eenmaal nachtdieren en moeten ook hun energie kwijt.
Actief met haar spelen voor het slapengaan is een absolute must als je wil kunnen slapen. En voor de rest zoveel mogelijk je ritme aan hen aanpassen. Zo heb ik ook geprobeert hen wakker te houden overdag zodat ze 's nachts zouden slapen, maar het resultaat is dat ik 's nachts tot 1u wakker ben en een middagdutje met hen mee doe :lol:

Maar je moet echt actief met haar bezig zijn. vb met laserlampje, of een catdancer, of hengel. Ook eten geven niet te lang voor het slapen zou helpen.
Je geeft eten met een voerbal? Dat is natuurlijk ook al goed, maar vul die dan net voor je gaat slapen. Dan is ze bezig, en daarna voldaan.
Verder vele speeltjes, muizen in alle vormen, speeltjes met geluid, speelrails enz....
Hier haal ik de balletjes 's nachts uit de rails omdat ze daar anders ook mee wakker maken, maar als ze daar al overdag mee kan spelen, helpt dat ook al veel. Rails is echt aan te raden omdat ze daar prima alleen mee kan spelen.

En voor de rest denk ik dat ze het vast minder lastig had gehad als ze overdag gezelschap had gehad van een soortgenootje. Die kunnen dan ook samen spelen, vangen, stoeien en verstoppertje spelen zonder dat jij er moet zijn. Bovendien gebeurt er gewoon wat en is het niet een hele dag doodse stilte.
Vele mensen denken dat je in een kleine ruimte juist geen twee katten kan houden, maar ik ben van mening dat juist een kat alleen veel meer ruimte nodig heeft dan 2, juist omdat ze zich op haar eentje moet zien bezig te houden (en dan wacht ze tot jij thuis bent). En jouw kat bewijst dat zo mooi...
Met een soortgenoot waar ze mee kan spelen, zou dit gedrag al een stuk minder zijn...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 22 jul 2011 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MJ-loves-Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2011 15:31

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft geeft problemen

Bericht door MJ-loves-Luna »

Ik heb dus heel veel speeltjes maar ze ziet alleen mn elastiekjes staan, Ik heb inderdaad een krabpaal tot het plafond.
MJ-loves-Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2011 15:31

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft geeft problemen

Bericht door MJ-loves-Luna »

Ik speel nu ook met haar vlak voor ik ga slapen, ik wacht nu ook met slapen totdat ik denk dat ze rustig zal zijn (dan is het 4 uur snachts)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft geeft problemen

Bericht door pearlsofpassion »

Als ze de speeltjes die ze heeft niet interessant vind, heeft ze er ook niets aan. Dan is het kwestie van iets te zoeken dat ze wel leuk vind. Reageert ze op catnip?
Kijk eens rond op Zooplus. Leuke speeltjes hoeven niet veel te kosten en de catit senses rail staat momenteel voor een spotprijs. Muizen kosten maar een paar euro's, en koop er dan met catnip. Ook een catdancer kost maar een paar euro's, en kan je heel veel lol van hebben.
Heb je een laserlampje? Echt wel een aanrader, en super om energie kwijt te raken.
Er zijn hier topics over speeltjes die in goede aarde vallen. Even zoeken...

En als je niet wil dat ze aan je spullen zit, moet je die opbergen zodat ze er niet bij kan...

En natuurlijk gewoon zoveel mogelijk ruimte creëren door in verticale richting de werken. Er bestaan ook hangmatten voor tegen de muur zodat ze bv boven op een kast kan komen. In het album van Ilone staan vb foto's daarvan.
Ze kan toch wel buiten kijken? Dat ze iets te zien heeft...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MJ-loves-Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2011 15:31

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft geeft problemen

Bericht door MJ-loves-Luna »

Dankjewel voor je reactie.
Nee ze reageert totaal niet op catnip, wel op snoepjes die heeft ze nu al 2 keer te pakken gekregen (opgeborgen in een laatje) Volgens de fokker houdt ze van balletjes, ik heb precies de zelfde, maar ze ziet het niet staan.

Ik gaf dolgraag speeltjes aan, maar wat ik nu heb gekocht ziet ze ook niet staan, zo'n laser lampje is inderdaad het proberen waard. Ik laat haar ook zeker rond racen in mijn kamer. Het is ook dat ik gewoon bezorgd ben en dus bij elk geluidje wakker wordt om te kijken wat ze aan het doen is. Oordopjes durf ik dus ook niet.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft geeft problemen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat is wat wennen... Na een tijdje hoor je wel waar ze is, en je moet gewoon zorgen dat ze eigenlijk zo weinig mogelijk mis kan doen. Dan ben je gerust.

En in speeltjes, kan je niet voorspellen hoor. Ik heb ook een meisje die vroeger nooit met speeltjes speelde, tot ik een play-n-scratch rail gekocht heb. Daar is ze gek van en de hele dag door mee bezig. En plots vond ze een bepaald soort muizen ook super.
Het is wat zoeken...

Dit gedrag is wel heeeel normaal kattengedrag en kan je wel verwachten als je een vrij jonge kat alleen op een kleine kamer houdt. Dus van gedragsproblemen, is hier geen sprake.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft gedragsproblemen

Bericht door lieke81 »

Onze miepje (4 jaar poes) steelt al elastiekjes sinds ze in huis is. Goed opbergen in een dicht doosje/potje werkt het beste...Ik gebruik geen dunne elastiekjes meer alleen grote dikke stoffen
http://www.drogisterij.net/index.php?mo ... ---5221_n1 Zoals deze.
Heb altijd het idee dat als ze, ze pakt dat deze niet veel kwaad kunnen... Zijn net zo groot als een muisje... (bij miep is het overigens zo dat zodra ze een elastiek heeft, hij in bad moet in de waterbak en daarna is ie niet leuk meer)
Ik denk dat ze gewoon graag speelt met iets dat naar jou ruikt. Misschien kan je een speeltje naar jou laten ruiken, en kijken of die leuk vind.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft gedragsproblemen

Bericht door nellebel »

tja een kat wil altijd spelen met dingen die jou niet zo goed uitkomen. onze flippie doet dit ook. en ze gooit alles op de grond wat op tafel ligt. het enigste wat hiertegen helpt is (en nu spreek ik vooral tegen mezelf hahaha) je rotzooi opruimen. waar ze niet aan mag komen ligt niet binnen haar bereik. dat is een katproof huis.
weet je of ze altijd alleen is geweest of met andere katten. anders zou verveling kunnen toeslaan, maar katten zijn ook wel nachtdieren. onze flippie ( en mijn vorige kat nellie ook) heeft zich redelijk aangepast aan mijn nachtritme (nou ja....hmmmm) maar dat is meer omdat vrouwtje zo flauw is niet met me te spelen dan. ik speel net voor het slapen gaan met haar en dan gaan de muisjes in het nachtkastje. na een paar weken wist ze hoe laat het was. het is een fabeltje dat katten de hele dag slapen hoor. door omstandigheden kan ik maar 1 kat hebben nu, dus ik steek vee ltijd in haar om verveling te voorkomen. dat betekend dat ik bij thuiskomst al met haar bezig ben. eerst lekker kroelen. je kunt ook best andere dingen doen hoor, doe ik ook, maar ik blijf dan bijv tegen haar kletsen. ze helpt me ook altijd met poetsen. ik blijf kletsen, gooi af en toe iets naar haar toe, ren even achter haar aan (is ze dol op) en zo hou ik haar bezig, maar kan ondertusseen mijn werk doen. met koken zit ze op mijn schouder en vertel ik haar alles wat ik doe. allemaal trucjes om vee lmet haar bezig te zijn ,.haar veel te prikkelen. voor het slapen ga
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft gedragsproblemen

Bericht door jennli »

Cayleigh is ook geweldig dol op haarelastiekjes. Zo lang ze geen aanstalten maakt ze op te eten vind ik het helemaal geen probleem. Ik kan uit jouw bericht helemaal niet opmaken dat ze een gedragsprobleem heeft. Die dolle vijf minuten horen er bij. Dat ze je af en toe bijt als je haar aait kan komen doordat ze onzeker is of dat je nog niet goed door hebt hoe ze aan geeft dat ze even niet geaait wil worden. Tips voor een goede nachtrust zijn o.a. laat op de avond nog een beetje voeren en uitgebreid spelen voordat je gaat slapen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft gedragsproblemen

Bericht door nellebel »

zag dat een gedeelte van mijn reactie weg is gevallen. dat was mbt slapen. onze flippie weet heel goed wanneer baasje en vrouwtje niet meer spelen. ze probeert het wel maar geeft vanzelf de moed op. ze mag de hele dag met ons spelen, maar s'nachts moeten we slapen. wij worden elke nacht wel een paar keer wakker hoor. als madam heeft gegeten moet ze bij terugkomst weer even knuffelen en komt ze al knorrend op je hoofd liggen. volhouden en niets doen, anders heeft ze zo in de gaten dat je toch wel te porren bent voor spelen in de nacht.
Ik bind overdag vaker een lange schoenveter met een veertje eraan geknoopt aan mijn broek. terwijl ik loop beweegt het veertje. vind ze geweldig en ik kan mijn ding doen.
Zoals je wel leest ook van anderen, klinkt je kat als een echte gezonde kat hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Pocahontas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2011 13:32

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft gedragsproblemen

Bericht door Pocahontas »

Ik kan een heel lang verhaal schrijven. Maar persoonlijk zou ik gek worden als ik dag en nacht opgesloten zou zitten in een ruimte die jij beschrijft. Al wordt je kat nog zo goed verzorgt en is de ruimte 1 grote speelruimte (die ze niet s'nachts mag gebruiken, want dan gaat het ten koste van je nachtrust) hier zie ik geen oplossing.Je kat gedraagt zich heel normaal. Als je haar zo lief vindt zal je moeten accepteren dat ze af en toe haar dolle bui heeft.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft gedragsproblemen

Bericht door castratenkoor »

Ik zie ook geen gedragsprobleem. Gewoon een levenslustige poes. Dat is een gezond teken.
Als je een ademend bankversiering had gewenst had je beter een 15+ kat kunnen nemen (of een teddybeer) in plaats van een bruisend gezond jong dier.

Je zegt ze gooit dingen van kast en bureau. Aan jou de eer om ervoor te zorgen dat er niks staat dat niet mag vallen. Dus mijn advies zet de dingen weg die niet mogen vallen, in goed afgesloten kast.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
MJ-loves-Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2011 15:31

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft gedragsproblemen

Bericht door MJ-loves-Luna »

Ik heb vannacht een echte nachtrust gehad, ik heb met haar van te voren gespeeld en ik heb vlak voordat ik ging slapen haar eten gegeven. Ze had vlak daarvoor haar gekke 10 min al gehad. Toen ik ging slapen ging ze bij mij liggen, daarna heb ik eigenlijk niets meer gehoord.

Ik lees de titel en ik kan mij niet herinneren dat ik die geschreven had, ik schreef`; mijn nieuwe kat luna geeft problemen?
Maarja misschien een admin verbetering, of ik heb niet opgelet.
Ik laat mijn kat ook echt zeker haar ding doen. Veel dingen vind ik heel erg handig en leuk en die ga ik zelf ook uitproberen, zoiets als aan je broek doen. En het savonds eten geven is dus al een succes :D

Dankjewel voor jullie tips. Ik ben benieuwd wat voor nachtrust ik vandaag ga hebben :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe kat Luna heeft gedragsproblemen

Bericht door castratenkoor »

Mooi dat het vannacht beter ging. In iedere relatie is het vaak een kwestie van nemen en geven, zo ook tussen mens en dier. Luna was duidelijk erg tevreden en blij met jou en ging daarom lekker slapen.
Op deze manier vinden jullie allebei je draai en zijn vervolgens blij met elkaar.

Ga zo door! Succes en veel plezier met Luna!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie