Stoeien of vechten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
truckerwilco
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:17
Locatie: Bussum

Stoeien of vechten?

Bericht door truckerwilco »

Wij hebben sinds 5 dagen een kitten (Koekie) van 13 weken erbij. Die is groot gebracht met de fles en niet door moeder. Wij hebben al een kitten (Poekie) die nu 7 maanden is. We hebben ze rustig aan elkaar laten wennen en eerst de geur laten wennen. Ze accepteren dat ze gebruik maken van elkaars kattenbak. Koekie krijgt al kusjes van Poekie dus dat lijkt me een goed teken. Soms als ze aan het stoeien zijn en ze liggen te rollen ziet het er best leuk en lief uit. Ze slaan en bijten wel een beetje maar niet zodat het echt pijn doet, maar soms lijkt het erop dat het wel serieuz ruzie wordt dan gaan de oren plat en houdt Poekie de kleine stevig vast met zijn poten om hem heen en sparteld Koekie erg tegen en duwd met zijn poten en piept. Dan halen we ze uit elkaar en gaan ze beide hun eigen vertrek in. Is het nou echt zo dat ze dan echt vechten of kunnen we ze beter hun gang laten gaan. Want als we ze uit elkaar halen dan zoekt Koekie hem meteen weer op. Dus het lijkt er soms wel op dat hij het niet erg vind.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door castratenkoor »

Het klinkt als stoeien, dat gaat er soms stevig aan toe. Als je twijfelt en je vindt dat het te ver gaat kun je ze altijd even uit elkaar halen en af laten koelen.
Is Poekie al gecastreerd? Zo niet dat zou ik dat wel laten doen nu, omdat je daarmee hormonaal en territoriaal gedrag kunt voorkomen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door Lovecat »

Ik zou ze niet uit elkaar halen, en dat klinkt wat hard, totdat de plukken haar en het bloed door de lucht vliegt. Bij echt vechten wordt ook meestal gekrijst. Dit lijkt mij meer stoeien. Mijn twee katten doen het ook, en de ene laat de ander ooit bijna stikken, maar als je niet ingrijpt, lossen ze het zelf op hoor! En dat Koekie hem were opzoekt, geeft voor mij inderdaad ook aan dat hij het niet zo erg vindt!
Gebruikersavatar
truckerwilco
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:17
Locatie: Bussum

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door truckerwilco »

Poekie is inderdaad nog niet gecastreerd. Maar de afspraak daarvoor staat voor aanstaande donderdag.

Bedankt voor de info. Is wel een gerustellende gedachte. En dat Poekie laat zien dat ie groter is dat is oiok wel normaal gedrag denk ik.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk niet dat hij 'laat zien dat hij groter is'.
Ik denk dat hij gewoon groter is en daarom moet hij zich serieus inhouden om de jongste geen pijn te doen. En dat zal hij wel leren, maar vraagt wat aanpassing en is natuurlijk wel veeel moeilijker met hormonen in zijn lijf. Want die hormonen zorgen wel voor 'vechtinstructies' ipv 'speelinstructies', als je begrijpt wat ik daarmee bedoel.
Verwacht ook niet dat dat dan vrijdag over zal zijn. Die hormonen blijven nog wel een paar weken na castratie aanwezig.

Ikzelf heb een kitten van 14 weken gehaald toen mijn voorheen jongste bijna 11 maand was, dus ik kan me het grootteverschil voorstellen. Maar hier was Cuzco wel al 3 maand gecastreerd...
Nooit echt problemen gehad bij het spelen (maar ik had wel al ervaring met spelende kittens en weet wanneer het spelen is en wanneer het menes is, dus greep ook niet in), maar de kitten was wel onmiddelijk hoger in rang dan Cuzco. Die cijferde zichzelf wat weg, is zijn karakter, maar dat maakt het voor de kitten natuurlijk ook wel gemakkelijker.
alleszins, hier kon ook wel eens een piep vallen. Normaal leren ze dan om te stoppen, en wat rustiger aan te doen, maar Cuzco vergat dat ook wel eens omdat hij zo ontzettend genoot van het spelen en er helemaal in op ging. En hij was natuurlijk al vrij oud om die vaardigheden nog te leren (hoe jonger, hoe vlotter ze dat leren, hun grenzen kennen en daarnaar acteren).
alleszins, als ik 3 piepen achter elkaar hoorde, riep ik eens: Seg! En dan keken ze eens op, en speelden verder, zonder piepen deze keer...
Maar echt uit elkaar halen, of een heel verhaal gaan afsteken lijkt me geen goed idee. Tenslotte zijn ze niet stout of fout bezig, er moet gewoon naar elkaar (de piepen) geluisterd worden, en rekening mee gehouden worden.
Zelfs nu ze evenveel wegen durft er soms nog wel eens een piep vallen, en altijd van Luis' zijn kant. Ik vrees dat ik té lang gewacht heb om een vriendje voor Cuzco te halen en hij niet 100% zijn eigen krachten en grenzen heeft leren kennen....
Maar ze zijn er niet minder vriendjes om, en er heeft nog nooit 1 van beide de ander verwond!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
truckerwilco
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:17
Locatie: Bussum

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door truckerwilco »

Ze zijn nu al 2 uur non stop aan het stoeien. Is dat normaal of is het nu wel tijd om ze toch even uit elkaar te halen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door pearlsofpassion »

Maar neen, ze genieten toch gewoon maar?
Laat ze maar gewoon doen.

Bij katten kan je beter niet dan wel ingrijpen. Die trekken hun plan wel en beslissen zelf wat ze willen en wat niet. Ze hebben geen baas nodig hoor, enkel personeel. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
truckerwilco
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:17
Locatie: Bussum

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door truckerwilco »

Ze waren na mijn vorige bericht snel uitgespeeld. Ik liep naar de keuken en de kleinste liep met mij mee en de oudtse kwam er niet achteraan. Ze lagen net ook samen bij mijn vriendin op schoot te slapen. En Poekie likte Koekie ook. Denk dat het wel goed zit.

Alleen ik twijfel nog of ik ze 's nachts ook bij elkaar moet laten??
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, laat ze maar bij elkaar.

Hebben ze al ruzie gemaakt misschien? Ze blazen toch niet? Grommen, krijsen?
Nee toch?
Dan is er toch geen probleem, ze zijn gewoon vriendjes. Laat ze gewoon samen, dan spelen ze 's nachts en maak jij je overdag geen zorgen dat ze dat te veel doen. En dan kunnen ze samen spelen en nog meer knuffelen.
Anders zitten ze de hele nacht elkaar te missen.

En stop gewoon met je zorgen te maken. Alles is prima, er is geen probleem, en de katten die een kitten verwonden of pijn doen zijn echt zeldzaam hoor. Er is ook helemaal geen aanwijzing voor hier. Ze komen perfect overeen, je zou juist ontzettend blij moeten zijn.
Dat zijn je katten ook!


Mijn katers bleven al bij elkaar slapen nadat ze elkaar een paar uur kenden. Als er geen aggressie is, dan moet je je geen zorgen maken. Geen enkele reden toe.
De volgende ochtend waren ze aan het spelen toen ik wakker werd.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 22 mei 2011 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
truckerwilco
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:17
Locatie: Bussum

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door truckerwilco »

Tijdens het stoeien gromt de kleinste soms wel een beetje en heel soms blaast hij ook heel even. Echt krijzen hebben ze nog niet gedaan. Maar gaat er toch wel erg lomp aan toe. We zullen ze bij elkaar laten en ik hoop dat het geen bloed bad zal worden.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door pearlsofpassion »

Een bloedbad, wordt het enkel bij echt vechtende volwassen katten.
En dat hoor je door de gehele straat.

Pas als je oudste gaat grommen, kan er iets zijn. Alhoewel zelfs niet altijd, want het kan ook nog wat onzekerheid zijn.
Maar de jongste is heel normaal, en de oudste moet gewoon zijn kracht nog wat leren kennen.
De jongste zoekt de oudste toch steeds op? Als hij echt bang was, zou je dat echt wel merken en zou hij weglopen, wegkruipen, blijven blazen, enz...
En dat likken zou er ook niet bij zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
truckerwilco
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:17
Locatie: Bussum

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door truckerwilco »

Ze zoeken elkaar op. Soms de jongste de oudere en soms andersom. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met de 2. Als ze echt ruzie krijgen worden we er vast wel wakker van.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door pearlsofpassion »

:-)
Wees er maar gerust op! Echt!
Het gaat prima!
;-)
Vele katten hebben dit maar na een week! Het zijn echt vriendjes, en ze zijn heel blij met elkaar. Alleen is er wel een leeftijds- en grootteverschil en heeft je oudste kat wat in te halen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door Peet »

Hier stoeien ze ook heel wat af, zijn dikke maatjes.
Maar soms als Chevy het niet kan winnen dan wordt ze kwaad, gaat blazen. Waarbij Dodge dan heel rustig naar haar kijkt en zich afvraagt waar ze mee bezig is. En ze stoeien weer verder.
Ik laat ze maar hoor. Dodge is een goedsul en Chevy is een druk ding die wel een rustige vent naast zich nodig heeft.
Ze zijn en blijven tot nu toe gek op elkaar. Heb me er nooit mee bemoeit.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
truckerwilco
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:17
Locatie: Bussum

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door truckerwilco »

Het is allemaal goed gegaan. Vandaag ook de hele dag druk geweest volgens mijn vriendin. Nu zijn ze beide super rustig. Ze accepteren elkaar en liggen nu beide te slapen na een drukke speel dag met elkaar.

Bedankt voor al jullie reacties.
Plaats reactie