Mee op bezoek

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Mee op bezoek

Bericht door sKatje »

Dag allemaal,

volgende week zou ik graag enkele dagen mijn ouders gaan bezoeken, en ik wil graag mijn kittens meenemen. Ook omdat ik ze wil leren met de trein te reizen en dergelijke, nu ze nog in de inprentingsperiode zitten.
Is dit wel een goed idee? Waarschijnlijk vinden ze het niet echt leuk, maar ik vind wel dat ze dat moeten leren. Ik studeer nog, en eigenlijk zitten die kittens met mij op kamers/kot, dus het is heel waarschijnlijk dat ze in hun leven nog wel enkele keren verhuisd zullen worden. Ik ga ook niet de komende 20 jaar niet op vakantie gaan of zo, en dan wil ik ze wel bij iemand kunnen achterlaten, al is het maar voor een paar dagen...
Waar moet ik rekening mee houden en hoe kan ik hun treinreis zo aangenaam mogelijk maken?

Weet niet dit het juiste onderdeel is voor deze vraag...

Groet
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Inprentingsfase loopt door tot 13 weken, dus je kunt ze er best aan wennen. Toch is dat niet altijd te beïnvloeden; sommige katten vinden het geen probleem, anderen wel :???: Afwachten dus hoe het gaat! Aan belangstelling zul je in ieder geval geen gebrek hebben :lol:
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hehe, ja dan zitten de mensen altijd zo te kijen van heeee wat zit er in dat mandje?
Ik hoop dat ze er een beetje goed op reageren, op heel dat treingebeuren en zo. Als ze het nu al eens ervaren, is het in elk geval toch in de inprentingsperiode gebeurd...
Ze komen niet in contact met katten hoor. Op de trein kom ik er eigenlijk nooit tegen en ook bij mijn ouders is al 15 jaar geen kat meer in huis geweest... En inderdaad, ze moeten wel mee, ik laat ze nu nooit langer dan enkele uren alleen. Maar nu is mijn vriend op reis dus sja... Ben wel blij dat ze er zijn hoor, heb ik nog iemand om mee te kletsen!

Ik weet niet hoe lang het duurt voor ze aan de omgeving gewend zijn. Ze wonen hier nu twee weken en mij lijkt het alsof ze het wel gewoon zijn. Is hier niet zo groot dus je kent het snel!

Groetjes
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Je kan ze inderdaad maar beter nu laten wennen. Het zal zeker van het karakter van de katten afhangen maar hoe vaker je oefent (en hoe jonger) hoe groter de kans dat ze zullen wennen.
Hou er wel rekening mee dat ze dus heel erg kunnen piepen. Ik heb laatst naar Leeuwarden toe een uur in een trein gezeten met een piepende kat. Misschien is het dus een goed idee om voor die tijd lekker met ze te spelen zodat ze goed moe zijn en de kans groot is dat ze in de trein gaan liggen slapen. Zorg ook dat ze je kunnen zien en dat ze een bekend dekentje hebben, dit kan allemaal schelen. Ik weet niet waar de bench nu staat maar bij mij staat die standaard op de grond en de katten slapen er ook vaak in waardoor hun geur in het dekentje zit en de bench niet als eng wordt ervaren. Ben benieuwd hoe het gaat!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi!

Ook ik heb mijn katten heel vaak mee genomen tijdens een weekendje of dagje naar mijn moeder. dit was trouwens wel in de auto. Ik weet niet hoelang de reis is? Misschien is het daarom verstandig om in ieder geval water en misschien ook een beetje eten mee te nemen. Ik heb wel gemerkt aan onze 2 oudste katten dat ze heel makkelijk aan een nieuwe plaats wennen. We zijn namelijk net verhuisd en de katten hebben ook helemaal niet in de stress gezeten en vonden het nieuwe huis alleen maar interessant.

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Het is 10 minuten met de tram en drie kwartier op de trein. Hoop dat ze niet heel de tijd piepen want misschien begin ik dan ook! Kan ze er echt niet uit laten, want dan zijn ze weg hoor...
Eentje vindt het helemaal niet erg om in de mand te zitten en de andere wel (heb het nog eens getest)... Ik neem sowieso wat eten mee en hun kussentje en zo, want mijn ouders hebben al die dingen niet. Ben al blij dat ik ze mag meenemen, mijn moeder heeft het niet zo voor katten. Maar eens ze hen ziet zal ze wel smelten hoor!
Moet ik ze misschien nu al op een handdoek of zo laten slapen? Wil de overtrek van hun kussentje niet in de reismand doen, want de vorige keer had er eentje haar behoefte gedaan (eerste reis en bang) en dan moet dat in de was en hebben ze niks met hun geur erin...
Wordt wel sleuren, want moet kattengrid en -bak meenemen plus eten en kussentje en katten zelf! Pffff...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

koop een lapje knuffelstof en leg dat nu al neer. smeer er als lokaas een klein beetje vleesnat o.i.d. op en let op: ze gaan sabbelen. hebben ze meteen afleiding in de trein :lol:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

sKatje schreef: Moet ik ze misschien nu al op een handdoek of zo laten slapen? Wil de overtrek van hun kussentje niet in de reismand doen, want de vorige keer had er eentje haar behoefte gedaan (eerste reis en bang) en dan moet dat in de was en hebben ze niks met hun geur erin...
Wordt wel sleuren, want moet kattengrid en -bak meenemen plus eten en kussentje en katten zelf! Pffff...
Dat is ook precies waarom ik er tegenwoordig een handdoek in heb liggen. De katten vinden dat net zo lekker liggen en voor mij is het makkelijker. Na 4 keer het dekje wassen en dus de zoom loshalen om het piepschuim weer goed te doen vond ik dat wel mooi geweest :lol:
groetjes Sharon
Gast

Bericht door Gast »

Wij zijn een poos steeds heen en weer tussen Den Haag en Leeuwarden gegaan; dit was weliswaar met de auto, maar het ging goed. Toen hadden we nog twee katten waarvan een alles leuk vind en ook los in de auto liep. Op die manier kon zijn 'zus' (bange poeperd) hem af en toe voorbij zien lopen en dit was erg prettig voor haar. Maar goed in de trein is het anders, maar ik neem aan dat je ze wel in 1 mandje hebt. Wat wij vaak vantevoren doen is het reismandje in het midden van de kamer zetten met de deurtjes open. Op deze manier ondervingen wij de reactie van onze bange poeperd die gelijk weg dook zodra ze het mandje zag en lagen ze ook wel eens spontaan al in het mandje voordat wij weg gingen...Hebbes!! Zelfde taktiek gebruiken we trouwens voor de dierenarts.
Succes
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Wij hebben de reismandjes altijd met open deurtjes in de kamer staan. De kittens spelen er graag in. Gisteren moesten we met 4 kittens naar de dierenarts, dus wij zetten de mandjes verder de kamer in. Wat denk je?? Alle 4 duiken gelijk het mandje in!! Deurtje dicht en wegwezen!

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Ik neem puck ook wel eens mee naar mn ouders. Vind ze heel leuk, maar de auto vind ze verschrikkelijk! Het mandje is geen probleem, daar liggen ze allemaal in. Zij piept en miauwt (boos!) ook de hele weg in de auto. En als ik niets doe (omdat ik rij) haalt ze met haar pootjes uit naar alles wat voor het deurtje komt. Soms krijg ik een kopje (als in: haal me hieruit) en soms een krab (als in: IK WIL ER NU UIT). :lol:

Gisteren hing ze met 3 poten in het deurtje. :grin:
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Gizmo en Caddy hebben we weleens los meegehad in de auto toen ze klein waren, wat ze erg leuk vonden, maar nu hebben we die beiden in een reismand...

xonya gaat wel los mee, die gaat op schoot liggen en is vertrokken....

ik denk dat t per kat verschillend is
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Heb nog eens een kleine mandtest gedaan... Eentje zit heel rustig of loopt wat rond, maar haar zusje is heel de tijd bezig een uitweg te zoeken. Ze doet erg moeilijk en maakt heel de tijd een soort zuchtgeluidjes... Als er een kleine opening is (tas met rits vanboven) kruipt ze er uit, dus ik heb geen idee hoe ik ze wat eten of drinken zou kunnen geven onderweg...

Kan ik ze niet drogeren met catnip of zo? Hangt daar een leeftijd aan vast? Dan kan ik bv. eventueel een speeltje met catnip gaan kopen en dat bij in de mand doen...

(als zij een uur gaat huilen begin ik waarschijnlijk ook!)
bagera

Bericht door bagera »

Muis schreef:Wij hebben de reismandjes altijd met open deurtjes in de kamer staan. De kittens spelen er graag in. Gisteren moesten we met 4 kittens naar de dierenarts, dus wij zetten de mandjes verder de kamer in. Wat denk je?? Alle 4 duiken gelijk het mandje in!! Deurtje dicht en wegwezen!

Groetjes, Muis
Dat zal er nog wel uitgaan hoor.Eens als ze dat weten dat ze dan naar de DA moeten kruipen ze er niet meer vanzelf in denk ik. :wink:
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ja die van mij kruipen er ook zelf in, maar als het 'deksel' dicht gaat, is de lol er wel af hoor!!!
Gesloten