Aandacht

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Aandacht

Bericht door Umimeis »

Heeft iemand ervaring met een echte buitenkat? Kan je mij dan eens wat vertellen hierover? Hoe vaak buiten en hoe vaak binnen? Hoe is 'ie binnen? Kan 'ie goed overweg met mensen?

Ja, ik heb 2 buitenkatten.
Het ligt een beetje aan het weer. Op dit moment zitten ze nog wel vaak binnen,maar als het echt mooi weer is, dan zie ik ze niet veel.
Vooral mijn rooie kater Flea is een echte buitenkat. Ok al regent het een beetje, hij blijft dan buiten als hij eenmaal buiten is. Wanneer het harder regent, dan komt hij wel binnen.
Zelfs als het onweert wil hij buiten zijn....tenzij het er erg hard bij regent.
In de winter gaan ze ook wel naar buiten,maar niet de hele dag, hooguit anderhalf uur ofzo.
Ik heb een luikje, dus ze kunnen elk moment naar buiten of naar binnen.

Opzich kunnen mijn katten wel goed met mensen overweg. Zoals mijn ouders, mijn vrienden enzo.
Maar wanneer er iemand in huis komt die ze niet kennen, dan zijn ze toch wel schuw.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Aandacht

Bericht door loek »

Repsaj schreef: Als ik haar nu optil en op schoot neem als ze voor m'n voeten zit springt ze meteen weg en gaat me weer aan zitten gapen en gaat heel onrustig rondkijken en rondlopen. Terwijl ze steeds weer aandacht vraagt. Ik besefte me van de week dat ze waarschijnlijk toch geconfronteerd wordt met haar eetprobleem. Dat gedrag is vooral datgene dat mij ergert denk ik.
Muis, schootkat nr 1, blijft bijna nooit zitten als ik haar op schoot zet, zelf niet als ze voor mij voeten zit. Madam wil het gevoel hebben dat zij bepaald denk ik haha. Als ik zeg: 'kom maar, en op mijn been klop' dan springt ze op schoot.

Hoe vraagt ze aandacht? Rondlopen, rondkijken en aanstaren dus. En verder? Miauwen? slopen?
Als het alleen rondkijken etc. is, dan zou je het vrij makkelijk kunnen negeren..toch?

Ik moet bij dat aangapen trouwens denken aan Muis als kitten. Die kon me ook zo aanstaren met van die grote ogen en dan van die harde 'kitten mauws' laten horen. Ik vond het soms bijna eng haha. Vond het ook bozig eruit zien. Ik dacht echt af en toe: 'wat wil je nou joh' 'ik doe niks!' Ik moest haar ook echt nog even leren kennen toen.
Nu doet ze dat niet meer, maar ze heeft nog steeds dat 'dwingende' ze heeft een hele dwingende mauw...ik zeg altijd maar 'ze is verbaal erg sterk'. Als ze iets wil of als er iets gebeurd wat mevr. niet aanstaat dan kan ze echt zo beledigd miauwen. Ik vind het gewoon een heerlijk tutje.
Repsaj schreef: Dikkie zit op dit moment steeds om zich heen te kijken. Ik zie dat ze zich stierlijk verveeld en ze wil dat ik met haar ga spelen.
Hoe zie je dat?

Misschien is het ook deels je eigen (misschien wel ontrechte! 'schuld') gevoel? Bij mij zitten ze ook weleens om zich heen te kijken. Negeren of soms zeg ik even 'hallo dropje', en dan gaan ze vanzelf even ergens heen wandelen, of ze gaan liggen, of pitten, of het raam opzoeken en naar buiten staren of broer of zus op zoeken om te stoeien of etc. (dat laatste is inderdaad wel een punt....maatje!)
Maar het is echt niet zo dat als ik dus 1 van de twee zo zie zitten dat ik dan denk: 'oh ze willen vast dat ik me ze speel' Soms ziet iets er misschien een beetje 'verveelt' uit maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Da's ook wel het kattenleven. 'eens even denken wat ik ga doen' zo ziet het er een beetje uit vind ik.

Of bedoel je toch wat anders?

Wat betreft buitenkatten. Wij hadden vroeger een kat die het eerste jaar alleen maar buiten mocht komen, toen ook naar binnen. Maar bleef een buitenliefhebber. Het was niet een heel aanhankelijke kat, met de jaren werd dat wel wat meer. Verder ook beetje gestoord...kon ie ook niet niets aan doen. Hij kon wel goed overweg met mensen maar kon ook zo in je been hangen. Dus vandaar niet helemaal kloppend. Mar dat heeft niet direct met binnen of buiten kat te maken lijkt me hoor.
Hij was ongeveer 70 procent van de tijd buiten en 30 binnen. Soms dagen meer binnen soms meer buiten. (zomer ook meer buiten dan winter etc.)

Maar ik denk dat iedere kat gewoon een eigen karakter heeft en dat dit verder niet zoveel te maken heeft met binnen of buiten kat. Misschien dat een binnen kat net wat vaker wat meer gericht is op mensen. Maar heb geen idee of dat echt waar is hoor.

NB: lees nu bericht Umi. De buitenkat die wij vroeger hadden kon beter tegen vreemde mensen dan mijn binnenkatten nu. (dus w.b. 'schuwheid')
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Aandacht

Bericht door Umimeis »

Ja, ik denk dat dat gewoon verschild per 'buitenkat'. Als mijn katten buiten iemand zien lopen, dan sprinten ze meteen weg. Ze houden ook niet van kinderen die buitenspelen.
Ik ben er zelf wel blij om dat mijn katten 'vreemdemensen'schuw zijn. Hierdoor zullen ze minder gauw in handen komen van mensen die 'iets kwaads' willen doen met de katten (behalve de andere gevaren buiten zoals onder een auto komen, vergiftigd worden enz)en zullen ze niet door jan en alleman opgepakt worden.

Laatst was er een meisje die vroeg heel netjes aan mij of ze Flea wou aaien, ik had gezegd dat dat wel mocht,maar Flea wou niet en rende de bosjes in :lol:
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Aandacht

Bericht door ayla »

Ik merk nu Felix tijdelijk in de bench zit, Garfield meer aandacht van mij of mijn vriend vraagt. Ook probeert hij nu te spelen op de ietwat hardere manier wat hij altijd met zijn broertje deed.
Nu heb ik vorige week voor hun verjaardag zoiets leuks gekregen voor ze. En garfield is echt gek op dit nieuwe speeltje en stiekem mijn vriend ook ;) vraag me soms al af wie het leuker vind :lol:
Ik las geloof ik eerder in dit topic dat je wellicht nieuwe speeltjes wilde aanschaffen, misschien ook een idee voor jou?

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... ils/135818
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Aandacht

Bericht door Repsaj »

Misschien is het ook deels je eigen (misschien wel ontrechte! 'schuld') gevoel? Bij mij zitten ze ook weleens om zich heen te kijken. Negeren of soms zeg ik even 'hallo dropje', en dan gaan ze vanzelf even ergens heen wandelen, of ze gaan liggen, of pitten, of het raam opzoeken en naar buiten staren of broer of zus op zoeken om te stoeien of etc. (dat laatste is inderdaad wel een punt....maatje!)
Maar het is echt niet zo dat als ik dus 1 van de twee zo zie zitten dat ik dan denk: 'oh ze willen vast dat ik me ze speel' Soms ziet iets er misschien een beetje 'verveelt' uit maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Da's ook wel het kattenleven. 'eens even denken wat ik ga doen' zo ziet het er een beetje uit vind ik.

Of bedoel je toch wat anders?
Nee, dat is wat ik bedoel. Verschil volgens mij met jouw situatie is dat mijn kat wel echt aandacht nodig heeft. Als ik even een paar woorden zeg en even aanhaal dan gaat ze in ieder geval niet daarna weer lekker liggen of spelen. Ze kijkt me aan en gaat om haar heen kijken....met inderdaad zo iets van 'zo wat zal ik eens gaan doen'. Maar vervolgens lijkt het dan wel of ze denkt 'shit saai zo al die stil liggende prularia laat ik maar weer eens naar baasje gaan'. In dit gaeval is het volgensmij wel verveling.

Gisteravond bijvoorbeeld. Ze is van 5 tot 10 alleen maar met mij bezig geweest. Ik speelde even met haar, vertelde haar een leuk verhaal :grin: en gaf haar de bal met eten. Ze was klaar met eten en ze kwam maar weer naar mij toe. Dat is doorgegaan tot 10 uur. Werd helemaal mesjokke (maar hiermee moet ik op dit forum een beetje terughoudend zijn volgens mij).

Ja. Dat speeltje heb ik ook. Rails met bal erin van Zooplus. Speelde ze in het begin vooral mee. Nu niet meer.

Ik vraag mij wel af of een vriendje zal helpen. Ze wordt er in ieder geval geen buitenkat van....
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Aandacht

Bericht door loek »

Maar wat gebeurd er dan als je dat negeert? Gaat ze aan je hangen, in je oor miauwen, dingen slopen? Of blijft ze alleen een beetje 'verveeld' (is interpretatie!) rondkijken. Als dat laatste het geval is dan denk ik echt dat het misschien wel meevalt. En dat je misschien te veel op haar let. Eigenlijk super lief van je! Want je bent steeds dus in de gaten aan het houden, gaat het wel goed? Verveelt ze zich niet etc. Maar eigenlijk ook niet nodig.

Misschien zit er wel naast hoor. Ik probeer me de situatie voor te stellen. En maak dus ook een beeld wat misschien niet klopt. Maar als ik het zo lees zit ik me dus bovenstaand af te vragen. Tenzij ze dus bij je komt staan en constant haar miauw aan laat staan, of aan je been gaat hangen of...noem maar op...Maar als ik het goed begrijp doet ze dat dus helemaal niet. Of wel?

Eigenlijk is de vraag: is het te negeren? Zo ja, dan is het misschien meer jou eigen gevoel. Zo nee, waarom niet, omdat jij het niet los kan laten of omdat je kat inderdaad zich letterlijk constant voor je voeten gooit, in je oor miauwd of andere dingen doet die voor iedereen vrij moeilijk te negeren zijn?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Aandacht

Bericht door Repsaj »

Te gek van je dat je op deze manier met me mee probeert te denken. Dank!

mmm, das een goede vraag Loek.

Kan ik het negeren?

Ze is niet een kat die spullen gaat mollen, gelukkig maar. Ik ben me er terdege van bewust dat ik degene ben die een sticker op haar gedrag plak. 'Goed', 'slecht' etc.

Ik heb het een tijdje geprobeerd te negeren. Maar ten eerste word ik daar gek van, dat kan ik gewoon niet. Ten tweede bleef ze aandacht vragen. Wat ze dan doet? Ze gaat niet alleen rond kijken. Rondkijken is nl. een vervolgreactie van haar op geen aandacht krijgen. Om vervolgens weer aandacht te vragen. Ze gaat vooral veel eten (en als ze dat niet heeft zeuren om eten), vlakbij me liggen en me aankijken (wat ik dus niet kan negeren en wat geen zin heeft om te negeren) en miauwen. Om in jouw woorden te spreken, ze gaat aan me hangen.

Weet je wat het met deze poes is....negeren werkt averechts. Het tegenovergestelde doen kan ik dus niet. That's not me. Het gevolg is dat ik 'vervelend' word en zij raakt van slag (sorry voor degene die zich aangesproken voelen). Maar ik heb al gemerkt dat ze wel wat kan hebben :edance: .

Ik heb alles nu zo'n beetje redelijk op een rijtje kunnen zetten en ik ga waarschijnlijk deze week een besluit nemen. Of een vriendje erbij of ik breng haar terug naar het asiel. Het wordt waarschijnlijk het laatste :cry:

Ik heb het ook even met wat mensen in mijn nabije omgeving besproken en vind dat ik de afgelopen tijd meer dan m'n best heb gedaan. Ik ben erg zorgvuldig te werk gegaan. Maar als het niet klikt dan klikt het niet nietwaar?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Aandacht

Bericht door Ilone »

Als jij vind dat je haar het best terug kan brengen naar het asiel, dan moet je dat doen. Jij bent tenslotte degene die het best in kan schatten of het gaat werken of niet.
Wij kunnen alleen maar gissen naar de situatie, en zullen ieder apart een andere interpretatie maken van jouw omschrijving. (vandaar misschien bepaalde reacties ;) )
Naar wat ik van jou lees, zijn jullie gewoon niet de goede match ;)
Sterkte met de beslissing.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aandacht

Bericht door Adriana »

hoop dat je daar niet al te zeer over inzit, t was geen goeie match en kan gebeuren. gaat bij mensen ook zo. bij ons is een poes na drie weken verkast, dat kwam niet goed en ik had sterk het gevoel, nee, niet nog een keer tobben en volhouden. en, iedereen gelukkig!
bij het asiel begrijpen ze dat vast en zeker en je hoeft je daar niet voor te verontschuldigen.
ga het het nog een keer proberen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Aandacht

Bericht door Evaa1985 »

Bobbie is ook heel erg aanhankelijk en ik vind dit helemaal niet erg. Meestal dan. Soms zijn er momenten dat het me net ff niet uitkomt, wat ik dan altijd doe is haar optillen, kroelen en met haar voor het raam staan zodat ze naar buiten kan kijken samen met mij. Heel maf, dit deed ik met de katten van mijn vader ook altijd, die werden er zo rustig van dat het daarna goed was. Dat doe ik dan net zolang totdat ze aangeeft dat ze het genoeg vind en dan weet ze dat het klaar is..Ze blijft dan ongeveer 5 minuutjes zo liggen bij me, spinnend en al en dan is het goed, loopt ze tevreden weg. Dit kan je alleen doen als je er zelf ook de rust voor hebt hoor, als ik opgefokt of gehaast ben dan word ze boos op me, dat is niet wat ze wil. Katten voelen dat toch. Maar ja, feit blijft dat het hele aanhankelijke beestjes zijn dus tsjah..Misschien is een vriendje of vriendinnetje wel een goeie oplossing..Maar ja, wat je zegt, als je het er zo moeilijk mee hebt en dingen moet doen die je eigenlijk niet wil is dat niet prettig voor jou maar ook niet voor haar..
Succes met het nemen van een besluit!! :-)
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Aandacht

Bericht door Repsaj »

Eind Goed Al Goed

Ik heb het er heel moeilijk mee gehad met het idee om poes terug te moeten brengen naar het asiel. Tot ik gisteren iemand sprak die haar wil overnemen! Joepie!

Zekomt in een geweldige omgeving. In een trainings en oefenruimte waar dagelijks veelmensen haar aandacht kunnen geven. Ook kan ze zich lekker terug trekken.

Bedankt voor jullie hulp.

:eclap: :edance: :ewhistle: :pdtbud: :pdtbubu: :pdtbox: :pdtbee:
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Aandacht

Bericht door Ilone »

Geen tekort aan aandacht dus ;)
Da's heel fijn :grin:

En jijzelf? Ga je nog verder speuren naar een kattenkaraktertje wat bij je past?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Aandacht

Bericht door loek »

Repsaj,
Ik zie dat he erg opgelucht bent hihi. Nou dan is dit ook gewoon het beste denk ik voor jullie beide.
Wanneer gaat ze weg?
gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Aandacht

Bericht door Rowena »

Goed van je dat je hier voor kiest.. Ik hoop dat het voor jullie beide goed uitpakt!
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Aandacht

Bericht door Repsaj »

Ze is vandaag vertrokken. Maar ik zal haar regelmatig zien.

Misschien dat ik later weer eens een kritische blik werp in het asiel.

Groetjes.
Plaats reactie