Aandacht

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Aandacht

Bericht door Repsaj »

Hi all!

Zijn er mensen met een zelfde soort ervaring als ik.

Mijn kat heeft meer aandacht nodig dan mij lief is. Als ze wil spelen, wil eten of aangehaald wil worden dan laat ze dat goed weten. Denk zoals de meeste katten. Maar ik heb niet altijd (elke dag) zin en tijd om hieraan mee te werken. Ik negeer haar of duw haar weg. Wat volgt is het volgende.

Ze wordt of erg bang voor me of ze gaat me heel vervelend zitten aanstaren. Ik kan hier niet tegen en zet haar dan in een aparte ruimte of word zelf vervelend. Til haar op en zet haar buiten o.i.d.

Mijn kat kan naar buiten via luik. Ze gaat niet zo vaak echt naar buiten. Welmaakt ze gebruik van het luik om naar buiten te vluchten. Als ze buiten opmijn terras zit dan zit ze vlak voor het luik en kijkt graag naar binnen. Zoekt weer aaandacht van mij.....Zelfs als ze ligt te slapen is ze met mij bezig.

Ik word er een beetje gek van. Of ze wil aandacht van me of ze is bang voor me. Ik kan haar die aandacht niet geven en denk dan. Ga lekker echt naar buiten (de straat op) en speel met diergenoten. Maar dat doet ze niet.

Heb jij ervaring met katten die constant met 'baasje' bezig is.?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Aandacht

Bericht door sandy »

Wij hebben hier 4 katten rondlopen, dus kan je wel nagaan hoe het er hier aan toegaat. Er is altijd wel een kat die aandacht wil, het is zelden dat ik alleen ben.
Ik heb er 2 die ook vaak bij me op bed slapen, en ik vind het heerlijk.
Mischien ben jij toch niet zo'n kattenmens, dat kan en is ook niet erg maar je kat pikt jouw spanning en irritaties op en reageert daar dan ook op, en als ik je verhaal lees vind ik het eigenlijk best sneu voor haar.
Wat is de reden dat je aan een kat begonnen bent?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Aandacht

Bericht door Ilone »

Katten zijn wat dat aangaat net kinderen, en willen aandacht ja.
En het hoeft vaak geen uren achter elkaar, als je maar even een beetje aandacht geeft.
Al is het maar even wat tegen het beestje zzeggen, of even een paar minuten spelen.
Ik heb ook niet altijd evenveel zin en tijd, maar dagelijks maak ik toch wel even voor ze vrij.
En doe ik dat niet, komen ze de aandacht wel opeisen ;)

Maar om ze nou in een aparte ruimte te zetten alleen omdat ze wat aandacht wilt, dat vind ik wel een beetje ver gaan hoor. Dan kan ik me voorstellen dat ze een beetje angstig voor je wordt. Het is, neem ik aan, niet de bedoeling dat ze straks mensenschuw gaat worden..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Aandacht

Bericht door Kattenbella »

Vraag mij eerlijk gezegd ook af waarom je het zo vervelend vindt dat je kat je aankijkt en aandacht vraagt. Hier vragen ze constant aandacht.
Waarom ben je aan katten begonnen en wat verwachtte je van katten en hun gedrag?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Aandacht

Bericht door Catfish »

Ook bij mij is de eerste vraag die bij me opkomt waarom je eigenlijk een kat hebt. Katten een andere dieren (of je moet vissen nemen en goe verzorgen) hebben aandacht nodig. Als jij die niet geeft zou ik ook zo reageren als zij denk ik.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Aandacht

Bericht door Umimeis »

Ik sluit me bij de rest aan. Als je je kat geen aandacht wilt geven, waarom heb je dan een kat.
Ik vind het wel zielig dat je je kat in een apparte ruimte zet. En helemaal dat je je kat naar buiten stuurt. Het is geen kind die je even naar buiten stuurt om te spelen?
Oke mijn katten komen ook buiten, maar dat is omdat ze het zelf willen. Die gaan uitzichzelf naar buiten. Maar je kunt je kat niet dwingen om maar 'buiten te gaan spelen'.

Ik geef mijn katten ook elke dag een paar keer even wat aandacht, ook al heb ik er geen zin in.
Als jij het vervelend vind om je kat aandacht te geven, dan kun je beter een ander baasje zoeken die wel veel aandacht wil geven.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Aandacht

Bericht door ]-marjolein-[ »

Katten hebben veel aandacht nodig, ik sluit me aan bij de rest. Heb hier 1 kat rondlopen, en die vindt het geweldig om de hele dag door alles te doen wat wij ook doen (inclusief tv kijken, krant lezen en kletsen) dus hij is altijd in de buurt en vraagt altijd aandacht. Maar daar heb je een kat toch voor?
Een kat kun je niet opvoeden als een mens/kind...je kunt katten op zich dingen leren als niet op het aanrecht/tafel enz komen (die van mij heeft daar echt schijt aan trouwens) maar zoals kinderen naar buiten sturen of naar hun kamer sturen als ze stout/vervelend zijn, zo werkt het bij een kat echt niet.
Aanstaren is kattentaal, om duidelijk te maken dat ze wat van je wil. Op zich bereikt ze precies wat ze wil hiermee; jij kan er niet tegen en reageert erop. Alleen reageer je totaal anders dan zij hoopt. Dit gedrag kun je voorkomen door haar voldoende aandacht te geven, en als je dat niet kan/wil zou ik eens naar een ander baasje gaan kijken.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Aandacht

Bericht door Miranda »

Als eerste knap dat je zo eerlijk bent!

Maar ook ik kreeg het idee dat een kat misschien niet zo goed bij je past.

Een kat heeft nu eenmaal aandacht nodig, iedere dag opnieuw.
Ook als je geen zin hebt moet je proberen haar toch enkele minuten aandacht te geven (dit kun je verspreiden over een dag), want negeren of wegduwen is zo ontzettend sneu, dat doe je ook niet bij een kind.

Het is logisch dat jouw kat zo op jou is gericht. Wees er eigenlijk blij mee, zo'n sociale, aanhankelijke kat!
Jouw kat is liever binnen, gezellig toch eigenlijk?
Katten die wel langer buiten kunnen spelen, zoeken niet altijd diergenoten op, maar gaan meestal hun eigen weg. Het komt weleens voor dat ze een vriendje vinden, maar een kat is meestal op zichzelf.

Het is jammer dat jullie in een situatie belandden waarbij je kat bang van je wordt, want dit is zonde!

Misschien moet je er goed over nadenken of jullie nog wel bij elkaar passen en of je haar kunt geven wat ze verdiend. Het is niet erg mocht je er een ander huisje voor willen zoeken, ik zou het juist heel knap vinden en je stelt dat het welzijn van je kat voorop! ;-)

Nog een opmerking voor Catfish; vissen zijn ook een boel werk! ;-)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Aandacht

Bericht door Catfish »

@Miranda: Vandaar ook de opmerking "en goed verzorgen", al was ik de 'd' even vergeten. ;-)
En verder sluit ik me ook bij Miranda aan, goed dat je zo eerlijk bent! Alleen harde woorden hebben geen effect en geen zin. Desondanks blijf ik wel bij mij mijn woorden.
Ik denk dat Mirana ze op een hele goede manier verwoordt.
Sterkte met een eventuele beslissing!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Aandacht

Bericht door Repsaj »

Dank je Miranda voor de goede woorden. Ik kreeg bij de andere reacties al een beetje eenkortzichtig vooroordelend gevoel. Ondanks dat de antwoorden goed bedoeld zijn. Tegelijkertijd besef ik ook dat mijn gekozen woorden deze reacties hebben uitgelokt.

Op een niet suggestieve en bevoordoordeelde vraag 'Waarom heb je een kat?' wil ik best een antwoord geven.

Het leek mij gezellig om een kat in huis te hebben. Ik woon alleen. Maar als je van te voren denkt dat het gezellig is heb je ook een bepaald idee of verwachting. De verwachting die ik had was uiteindelijk anders dan dat het uiteindelijk is geworden.

Deze poes heb ik uit het asiel gehaald en heb goed informatie gevraagd aan de medewerkers van deze opvang over de poes. Er werd mij o.a. verteld dat het een buitenkat is die graag buiten is, dat is wat ik wil(de). Dat blijkt dus niet het geval.

Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat ik helemaal geen aandacht wil geven. Als ik 's avonds lekker op de bank zit dan geef ik haar graag aandacht. Echter, een momentje (half uur/uur) aandacht geven is niet genoeg voor haar.

Ik ben naar de DA geweest en deze vertelde mij dat ze waarschijnlijk veel te vroeg bij haar moeder weg is gehaald. Daarom heeft ze steeds aandacht nodig, kwijlt ze, trappelt ze, is ze snel bang als ze even terecht gewezen wordt (ze heeft vam moeder-poes nooit een standje gekregen) en heeft ze een eet probleem.

Even wegduwen of buiten zetten vind ik absoluut niet zielig. Een kat kan mijn inziens veel hebben. Ze zijn geen watjes.....

Goed, bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Aandacht

Bericht door JLC »

Ik ben juist blij als ik aandacht van mijn kat krijg. :grin:
Mijn kat mag altijd bij mij om aandacht vragen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Aandacht

Bericht door sandy »

Ik denk toch dat je er beter aan doet om haar of terug te brengen of een ander huisje te zoeken want zij en jij worden niet gelukkig van deze situatie.
Als ik 1 van mijn katten eruit licht, die springt op bed zodra ze weet dat ik naar bed ga, voordat ik ga slapen ploft ze bovenop me om te kroelen en dan gaat ze tussen mn benen liggen.
Smorgens als ik opsta en op de bank zit komt ze kroelen. Als ik thuis ben uit mn werk komt ze meerdere malen kroelen, als ik in de keuken ben, komt ze om me heen mauwen om geaaid te worden.
En dan heb ik er nog 3 die hun aandacht ook willen.
Zo werkt dat met katten, het zijn sociale dieren die zich erg kunnen hechten aan hun mens en jij bent die mens voor haar duidelijk gewoon niet en daar moet je je conclusie uit trekken, dat zij dus waarschijnlijk niet geschikt is voor jou en dat is niet eerlijk tegenover haar. En ik bedoel dit niet lullig zoals je mijn eerste bericht als vooroordelend interpreteerd, geschreven woorden komen vaak anders over dan ze bedoeld worden.
En dat ze te vroeg weg is gehaald is onzin, de meeste katten zijn net zo aanhalig als die van jou.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Aandacht

Bericht door Rowena »

Ik ben het wel met je eens Sandy. Mijn katten zijn ook onwijs aanhankelijk. Ik vind dat heerlijk & heb er totaal geen last van.

Het is heel vervelend voor je dat het anders uitpakt dan je had verwacht, maar ik zou er ook eens goed over nadenken of het wel verstandig is om haar te houden..
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Aandacht

Bericht door loek »

Repsaj,

Speel je uit jezelf (bijna) iedere dag even met haar? Of wacht je tot ze aan komt kloppen (natuurlijk net op het moment dat het niet uitkomt)? Als dat laatste het geval is dan zou ik zelf een momentje uitkiezen waarop je lekker met haar gaat spelen, allebei blij.

Wat doet ze precies om aandacht te krijgen? Wat voor aandacht vraagt ze? wil ze geaaid worden, of wil ze dat jij met haar speelt? Of? Maakt ze dan dingen kapot, miauwend aan 1 stuk door? Of?
Ik kan me namelijk voorstellen dat er vormen van aandacht vragen zijn die irritant zijn.

Ik heb daar zelf gelukkig geen last van. Muis zit het liefst 24-7 op schoot, heerlijk. (ook als het niet uitkomt dan wint de vertedering toch altijd weer) En spelen doe ik iedere dag even met ze, soms uitgebreid soms langer. Ik heb ook niet altijd zin hoor maar dan wordt het maar even een kort spelletje vanuit de 'lui stoel'. (dan maar een wat nagels in de 'luie stoel' kiezen of delen ;-)

Maar ik heb misschien makkelijk praten, want bij mij vragen ze dus niet op een irritante manier om aandacht. Daarom wil dus graag weten of dat bij jou wel het geval is. Want we kunnen allemaal wel roepen: 'dan had je geen kat moeten nemen' maar dat vind ik een beetje kort door de bocht. Je hebt aandacht vragen en je hebt...aandacht vragen. Je hebt veel aandacht vragen en je hebt abnormaal veel aandacht vragen.

ben benieuwd...
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Aandacht

Bericht door Repsaj »

Hi Loek,

Dank je voor je begrip. Ik kreeg even het gevoel dat ik hier te maken had met een sekte....als-je-niet-bent/doet-als-anderen-word-je-afgezworen.

Ik heb volgens mij niet om advies gevraagd (of ik mijn kat wel of niet weg moet doen). Ik vroeg om ervaringen. Dat heb ik nu gekregen. Die van jou kan ik zeker wat mee. Dank je! Anderen hebben blijkbaar de behoefte om ongevraagd advies te geven. Hoe goed bedoeld ook.

Voor nu laat ik het hier even bij, ik heb niet zo zin om weer allerlei ongevraagde adviezen en denkbeelden uit te lokken.

Groetjes.
Plaats reactie