Is dit vechten of spelen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Is dit vechten of spelen?

Bericht door Uumie »

Hoi iedereen!

Ik heb een vraag over onze katers George en Morisson. Over het algemeen gaan ze heel lief met elkaar om, het zijn echte maatjes. Maar soms doet zich het volgende voor, dit gebeurt misschien eens in de twee weken en gisteren was het weer zover. Het ziet er vrij agressief uit, dus vandaar dat ik het hier post. Ik zal proberen het zo goed mogelijk te omschrijven, want het is nogal lastig uit te leggen.

Morisson staat links, George rechts. Ze kijken elkaar even aan en vliegen elkaar dan om de nek. Ze houden elkaar om de nek vast, als in een knuffel ofzo. Dan vallen ze beide op de grond. Beide gaan ze met hun achterpoten 'trappelen' op de kop van de ander. Echt krabben dus, al kan ik niet zien of er nagels gebruikt worden. Na een paar seconden laten ze elkaar los en is alles weer koek en ei. Er vallen ook geen gewonden.
Maar het ziet er zo ontzettend agressief uit! Echt met die achterpoten trappen tegen de kop van de ander. Er wordt hierbij overigens niet gegild, daarom heb ik ook (nog) niet ingegrepen. Bovendien laten ze elkaar vrij snel weer los.

Weet iemand of dit normaal is? Moet ik ingrijpen als dit gebeurt?
Bedankt!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door Siris »

Misschien kan je er een keer filmpje van maken. Maar als ik het zo lees, lijkt het mij gewoon spelen. Kleine kittens spelen ook vaak op die manier. Ik weet dat jouw katten niet meer de kitten leeftijd hebben, maar ik denk dat je het wel kan vergelijken. Phoebe doet dit ook bij Simba, de ene keer rent hij heel hard weg, zij er hard achterna :lol: En de andere keer dan grijpt hij haar ook. Soms komen ze elkaar tegen, geven ze eerst elkaar een neusje en dan is het spelen, elkaar om de nek vliegen enzo.

En als de bloedspatten :icon_shifty: (sorry, weet niet anders te omschrijven) niet om je oren vliegen, lijkt het mij gewoon spelen. Weet je eigenlijk ken jij je katten het beste. Toen Binky nog leefde was het soms ook gewoon even ruzie en soms spelen. Maar ik kon duidelijk zien wanneer het zeg maar ruzie was, dan klonk er echt behoorlijk gebrom en platte oren, meestal om hetzelfde plekje, waar ze ook makkelijk met zijn tweeën konden liggen :roll: Maar ja wij hebben soms ook geen zin in gezelschap ;-) Gelukkig kwamen die ruzie's niet zo vaak voor. En ging ook snel voorbij. Ze leven natuurlijk echt dag en nacht samen, dan ontstaat er soms wel eens irritatie denk ik.

Ik denk dat je niet in hoeft te grijpen, je zegt zelf ook geen gegil/gebrom naar elkaar, maar als dat wel zo is denk ik ook niet dat je in hoeft te grijpen. Zo zet de dominante kat de ondergeschikte weer even op zijn plek.

Nou :icon_shifty: heel verhaal, ik hoop dat je weer wat geruster bent.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door Camoth »

Zoiets doen Coco en Bindi ook. Bindi vliegt dan Coco om haar nek en Coco smijt haar dan tegen de grond en bijt in haar buik of pootjes (niet heel hard). Het gaat allemaal zonder geluid, dus ik vind het stoeien. Soms gromt Coco, maar dan houdt Bindi meteen op dus dan stoeien ze niet.

Daarom denk ik dat het gewoon spelen is hoor. Als ze boos zijn dan grommen ze er wel bij denk ik ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door Uumie »

Ik zal kijken of ik het een keer op film kan vastleggen ja. ;)
Bedankt voor jullie reacties, daar heb ik echt wat aan! Ik kijk het gewoon even aan, tot nu toe is er niks ergs gebeurd als ze dat deden dus ik zal me niet teveel zorgen maken. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door Umimeis »

Ja, Dit doet Sam ook bij Flea, poot om zijn nek en dan proberen of Hij Flea op de grond kan 'leggen'.
Soms vind Flea dat leuk en soms niet en dat laat hij dan ook weten ook door te grommen en Sam heel hard in de nek te bijten of in zijn balletjes.
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door Hilde_72 »

Hier gebeurt hetzelfde. Net als jij twijfel ik soms of ze nou spelen of vechten, want het kan er behoorlijk heftig aan toe gaan! Tessa ligt dan op de grond, Otto gaat bovenop haar zitten, bijt haar in de nek (wat volgens mij een liefkozing is), ziet er in eerste instantie erg schattig uit. Maar Otto is 3x zo groot als Tessa, dus op een gegeven moment is ze zijn gewicht boven op hem zat en begint van zich af te slaan. Otto is veel sterker en slaat dan beide poten om haar nek en blijft bijten. En Tessa maar trappelen om weg te komen... Wat haar uiteindelijk ook lukt, ze is een slimme meid :eangel:
Als ze eindelijk los is en wegrent, rent Otto vrolijk achter haar aan, en begint het hele riedeltje weer opnieuw... Zolang de haren niet in het rond vliegen, ik geen bloed zie, en geen grommende, gillende katten heb, vertrouw ik er maar op dat ze gezellig aan het spelen zijn...
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door loek »

Ik vroeg me dit in het begin ook af, ben toen gerustgesteld hier. En weet nu ook zelf dat het echt spelen is. Ze doen het hier heel vaak (nog kittens he)
Laatst voor het eerst bijna agressie, dat zag er echt wel anders uit. Volgens mij kwam het door een buurkat(ten). Ik rook eerst ineenkeer een 'sproeilucht'. Heel bizar aangezien ik op 2 hoog zit. Ik was echt even bang dat er een kat mijn huis was binnen gekomen. Ik dacht eerst dat ik het me verbeelde. Maar al snel kwamen mijn 2 katten er ook bij allebei met hun neusjes in de lucht snuffelend onderzoekend. Een minuutje later stonden ze recht tegenover elkaar: hoge rug, dikke staart en haren recht overeind..en grommen. Ik dacht: oh jee en nu...maar heb maar besloten om het toch aan te kijken, het is toch een soort 'natuur' dacht ik, als dit blijkbaar 'nodig' is. Diesel kwam steeds dichter bij Muis en Muis kroop (haar best doende om toch stoer te blijven) steeds verder naar achter. (allemaal zo in slow motion). Ik stond toen op, om het toch eens beter in de gaten te houden. Maar daar werden ze door afgeleid, en het was meteen over haha.

Daarna nooit meer gebeurd. Maar ik denk dat dit echt agressie was (had kunnen worden) dat omhelsen, en dan met de achterpoten trappen da's 'lief bedoeld' haha. Bij mij wisselen ze ook nog weleens af: in die vechthouding plotseling elkaar gaan likken enzo, dan weer effe vechten weer effe likken, en dan zo in slaap vallen.

Ik heb er trouwens wel een fimpje van. Maar kan ik die hier op de site krijgen?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door Roos en Minousch »

Zo gebeurt dat hier iook, helaas is chico een flinke kater, en Lisa iets kleiner, dus ze liggen al snel op de grond, maar zolang er geen geluid uitkomt ga ik er vanuit dat het gewoon speels gedrag is, word er erg gegromt en geblazen, dan is er een klein machtstrijdje aan de gang.
Laatst gewijzigd door Roos en Minousch op 01 aug 2009 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door loek »

http://picasaweb.google.com/liekew78/Di ... 4666956994
Hierbij een filmpje. Dit is dan wel nog een 'spelen in een slome bui' fimpje. Het kan er nog een stukje harder aan toen gaan. Ook dat trappen tegen elkaars hoofd kan langer achter elkaar door gaan. (het filmpje is trouwens een beetje lang...wist niet of en hoe ik het korter moest maken)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door Leonie89 »

oh wat lekker!! in mijn ogen ziet het er heel onschuldig uit hoor.. beide staartjes zwiepen lekker heen en weer en de oortjes gaan niet plat.. ik heb geen geluiden gehoord, maar het ziet er in mijn ogen niet uit als vechten..
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door Boomer »

Leuk filmpje !! Dit is gewoon heerlijk spelen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door Hilda »

Loek: Wat een heerlijk filmpje! Dit vind ik echt het grote voordeel van meerdere katten rond dezelfde leeftijd.

Uumie: Als ze ooit een keer gaan vechten zal je het verschil zien.Plukken haar die rond vliegen dan en vreselijk schreeuwen en krijsen.Als het zoiets is als in Loek haar filmpje is er zeker niets aan de hand.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door loek »

Ja helemaal mee eens hoor, spelen!
Ja mede daarom ben ik blij dat ik er twee heb genomen. Als ik zie hoe vaak ze dit soort dingen doen...Dat hadden ze allemaal moeten missen als ik gekozen had voor 1 van de twee. Ik denk dat we daar allemaal niet echt gelukkiger van waren geworden.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door Uumie »

Nou, het gaat er wel iets harder aan toe dan in loeks (ontzéttend schattige! :verliefd: ) filmpje, maar de strekking is ongeveer hetzelfde. :lol: Alleen inderdaad het trappen tegen elkaars hoofd vond ik een beetje eng, maar inmiddels ben ik gerustgesteld hoor. ;) Bedankt!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
-moniek-
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 sep 2009 20:45
Locatie: asperen

Re: Is dit vechten of spelen?

Bericht door -moniek- »

mijn katten spelen ook zo en soms vliegen de plukken haar in het rond haha.. maar af en toe vinden ze dat leuk.. Ze gaan elkaar dan achterna en gaan het hele huis door.. :edoh:
Echt een leuk filmpje hoor :pdtpopc1:
Een MIAUW is een bericht van het hart.
Plaats reactie