Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Meloen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2009 13:19
Locatie: Rosmalen

Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door Meloen »

Hallo iedereen,

Mijn naam is Marloes. Ik ben 19 jaar oud en woon in Den Bosch. Ik heb een kat die Brammetje heet, hij is een britse korthaar en hij is net 6 jaar geworden.
Nu zaten we gisteren rustig te eten toen de kat opeens hysterisch naar binnen kwam rennen. Zijn staart ging heel vluchtig op en neer, op een hele aparte manier en hij trok zijn rug steeds samen. Ook likte hij zichzelf constant. Dan liep hij 1 meter en dan ging hij snel zitten en zichzelf hysterisch likken en zo ging dat de hele tijd door. Heel eng om te zien ook. Ik dacht zelf dat het misschien met angst te maken had, maar nu zat ik net rustig in de tuin en de kat lag gewoon naast me op de grond en opeens sprong hij op en ging hij naar binnen, weer zwierde die staart zo raar en trok hij zijn rug samen en ging hij zichzelf weer heel hysterisch likken. Dus nu denk ik niet dat het met angst te maken heeft, want hij lag gewoon rustig. Ik vroeg me af of iemand weet wat dit kan betekenen, want ik heb mijn boekjes al doorgelezen, maar nergens past dit gedrag echt bij. Dus ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik maak mij een beetje zorgen.

Groetjes Marloes
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door beestenbende »

min eerste ingeving.... is hij misschien gestoken? dat verklaart dan meteen het slaan met de staart en het vele likken, er is een speciaal topic over wespensteken (ga naar zoeken, boven in en lees het maar eens goed door, succes!))
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door Katrin »

Heb je Brammetje al goed kunnen onderzoeken of er een wondje zit?
Het lijkt dat hij pijn heeft.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door Leonie89 »

of misschien vlooien ofzo?? onze oude kat ging dan ook met zijn rug trekken en zichzelf likken..
Ina Mostert
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2009 11:27

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door Ina Mostert »

Je verhaal komt ons erg bekend voor. Wij hebben een Burmees poesje van acht jaar. Die heeft bijna hetzelfde gedrag als wat jij beschrijft; trekken met de vacht, vreemd wegspringen, hevig likken, weer verder rennen/springen en weer likken aan poten en rug. Bij onze kat ontstaat dit gedrag meestal na een periode van veel spanningen in huis, ook drukte, b.v. een verjaardag veroorzaakt dit gedrag. Onze poes heeft ook problemen met de ontlasting, die is heel hard en droog en komt moeilijk. Er blijft wel eens een keuteltje in haar anusje zitten. Ook dan vertoont ze dit gedrag om het keuteltje kwijt te raken. Als het weg is dan kalmeert ze weer. Als het bijt/springgedrag komt door spanningen dan geven we haar valeriaandruppels op haar tongetje (ca. vier valeriaancapsules uitknijpen). Valeriaan in een flesje bevat alcohol, dat wil een kat niet. We kunnen je zeggen succes verzekerd!l We zijn indertijd met de poes naar de dierenarts geweest die zei dat, als de kat zo zenuwachtig is, ze zoveel mogelijk moet eten; dan overeet ze de stress. We hopen je hiermee te hebben geholpen.
fons en pip
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2012 17:56

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door fons en pip »

Hoi Marloes,

Mijn kat Fons vertoont sinds kort precies hetzelfde gedrag als door jou beschreven. We zijn inmiddels naar de dierenarts geweest, maar die heeft geen idee wat er aan de hand kan zijn. Ze heeft bloed afgenomen voor onderzoek, maar ik ben bang dat daar niets uit gaat komen.

Ik ben dan ook heel benieuwd of jullie erachter zijn gekomen wat er met Brammetje aan de hand was en ik hoop dat het ons kan helpen om Fons van zijn neurotische, gekke gedrag af te helpen!!!

Ik hoop dat je een tip voor ons hebt!

Groetjes Saskia
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door Sifra »

Mijn poes doet precies hetzelfde, als ze in de tuin belaagd is door een insect of dènkt dat ze belaagd is door een insect. Het kan een vlieg zijn of een mier in haar vacht, het hoeft niet direct een wesp of bij te zijn. Ik zou me er niet druk om maken.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door pearlsofpassion »

Nu niet voor het 1 of ander, maar het topic dateert van 3 jaar geleden. ;-)

Zelf zou ik denken aan pijn of iets onaangenaams en dan de schrikreactie daarop. Want de reactie zelf doet mij wel denken aan een kat die schrikt, zoals die keren dat mijn katten vroeger zijn aangevallen door een buurtkater.
Maar het vervent likken lijkt dan eerder in de richting van een lichamelijke oorzaak te wijzen.
Kan ook een beet zijn, maar kan ook vb plotse pijn in de heupen of rug zijn.
Als het aanhoudt, zou ik een DA opzoeken en laten onderzoeken. Zo nodig foto laten maken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
fons en pip
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2012 17:56

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door fons en pip »

Uiteraard had ik zelf ook gezien dat het topic al een aantal jaar oud was, maar omdat ik hoopte op deze manier toch in contact te komen met degene die het bericht destijds geplaatst had.

Inmiddels is duidelijk dat Fons FHS heeft, Feline hyperaesthesia syndrome, dus wel degelijk iets om je zorgen om te maken...

Nu op zoek naar tips op internet om hier zo goed mogelijk mee om te gaan.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door Chiquita98 »

Nou die marloes heeft haar vraag gesteld 3 jaar geleden en daarna nooit weer geweest....

Wel heel vervelend voor je kat Saskia. Ik kan je hierin helaas geen tips geven. Succes met het zoeken en uitpluizen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door pearlsofpassion »

Dus toch iets abnormaals.
Dat is goed voor de mensen die met dezelfde vraag nog langskomen: dat het toch aan te raden is eens naar de kat te laten kijken.

Veel sterkte met je katje. Ik heb ook geen idee wat deze aandoening inhoudt, maar ik hoop dat het meevalt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door castratenkoor »

Zou kunnen betekenen dat de kat de ontlasting er niet goed uitkrijgt. Het trekken van de rug kan zijn vanwege irritatie omdat er een keutel vlak voor de uitgang zit.
Ik zou in ieder geval naar de dierenarts.
Die kan o.a. voelen of de darmen propvol zitten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:Nu niet voor het 1 of ander, maar het topic dateert van 3 jaar geleden. ;-)
;-) je kan toch gewoon verder schrijven in een al ouder topic over een bepaald onderwerp of bepaalde vraag? anders krijg je iedere keer weer een nieuw-ander blaasgruis/diabetes/vlooien/wurmen/enz-topic en mag iedere keer weer opnieuw alles worden uitgelegd..... ;-)
fons en pip schreef: fons heeft FHS, Feline hyperaesthesia syndrome, dus wel degelijk iets om je zorgen om te maken...
er is veel over gepubliceerd, zeker in het Engelse taalgebied.. ..als je ff goegelt ::
een voorbeeld: http://www.vetstream.com/felis/Content/ ... s60688.asp

missch kun je toch een nieuw topic maken met de naam van de kwaal..
wat stelt je dierenarts voor als behandeling?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door pearlsofpassion »

jaja, tuurlijk kan je verder schrijven. Maar de reactie sprak tegen de topicstarter en vroeg zelfs een antwoord, en dat kan je dus vaak niet krijgen bij een oud topic. Vandaar dat ik het even aangaf.

Maar tuurlijk, liever aansluiten bij een bestaand topic dan weer een heel nieuw. Zo kunnen mensen met dezelfde vraag veel beter en sneller de ervaringen krijgen en hoeven we niet telkens hetzelfde te zeggen. Of dat is dan de bedoeling... :icon_shifty:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kat vertoont regelmatig apart gedrag.

Bericht door Ikey »

Even een oud topic terughalen, want dit doet Diesel sinds vanmorgen ook:
Nu zaten we gisteren rustig te eten toen de kat opeens hysterisch naar binnen kwam rennen. Zijn staart ging heel vluchtig op en neer, op een hele aparte manier en hij trok zijn rug steeds samen. Ook likte hij zichzelf constant. Dan liep hij 1 meter en dan ging hij snel zitten en zichzelf hysterisch likken en zo ging dat de hele tijd door. Heel eng om te zien ook. Ik dacht zelf dat het misschien met angst te maken had, maar nu zat ik net rustig in de tuin en de kat lag gewoon naast me op de grond en opeens sprong hij op en ging hij naar binnen, weer zwierde die staart zo raar en trok hij zijn rug samen en ging hij zichzelf weer heel hysterisch likken. Dus nu denk ik niet dat het met angst te maken heeft, want hij lag gewoon rustig. Ik vroeg me af of iemand weet wat dit kan betekenen, want ik heb mijn boekjes al doorgelezen, maar nergens past dit gedrag echt bij. Dus ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik maak mij een beetje zorgen.
We hebben hem dit nog nooit zien doen en nu vandaag ineens al twee keer. Vanmorgen voor het eerst, toen duurde het een minuut of 5 en doet hij het ook weer en nu duurt het al een kwartier. Hij is niet te benaderen, dan rent hij hard voor je weg,alsof hij ineens bang is voor ons. Hij zwiept heel hard met zijn staart, alsof hij zenuwachtig is. En hij likt als een dolle en trekt met zijn rug.
We denken van alles.. Constipatie bijvoorbeeld. Kunnen we iets doen om zijn stoelgang op gang te brengen? Of misschien is hij gestoken door een mug vanmorgen, maar hij likt steeds op andere plekken..
Ik heb wat valeriaan op een doekje gedaan en dat bij hem neer gelegd, om hem te kalmeren. Net ook een druppeltje of twee op zijn rug, zodat hij het zou oplikken. Voel me machteloos omdat ik verder niks kan doen.
Vanmorgen dacht ik eerst dat hij in een speelse bui was, omdat Skippy met hem mee rende en bovenop hem sprong, maar toen zag ik ineens dat hij Skippy negeerde en gewoon maar een kant op rende, ging zitten, likken en weer doorrende. Ik vind het een beetje eng eigenlijk en word er zelf zenuwachtig van.

We denken ook aan dat FHS en daar maak ik me zorgen om. Is dat ernstig? Ik moet uiteraard ook zelf er nog over googlen. Als dit zo doorgaat, gaan we uiteraard morgen naar de DA. Ik wil vooral even mijn zorgen uiten en wellicht weten jullie inmiddels ook hier meer over, een jaar na het vorige antwoord.

Inmiddels is hij nu weer gekalmeerd.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Plaats reactie