Eten en zagen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
nann
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2008 12:38

Eten en zagen

Bericht door nann »

Hallo,

Hoe kan ik het "zagen" van mijn katjes om eten terug afleren?
Het lijkt erop dat mijn twee lieve katjes ongeveer alles met eten associëren: het gerinkel van de vaat, ik die naar de keuken loop, ik die zelf iets eet...zucht...terwijl er voor hen beiden brokjes in overvloed in hun bakjes liggen...
Kan iemand me leren hoe ik dit kan oplossen?

Dank je

Nann
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: eten & zagen

Bericht door Leonie89 »

geef je hun wel eens wat extra? bijvoorbeeld een stukje kip uit de pan terwijl jullie aan het koken zijn? zo ja, dan associëren je katjes daardoor alles in de keuken met voer.. wij geven onze poes nooit wat van ons eten, maar ook zij staat elke avond op haar achterpootjes tegen de keukenkastjes..
wat je moet doen is consequent zijn.. stel duidelijke grenzen wat de katjes wel en niet mogen.. doe je dit goed, zullen ze het na een tijdje wel begrijpen.. gaan ze over je grens zeg je streng 'nee' en als ze niet ophouden zet je ze uit de keuken..

bij ons mag ze wel in de keuken als we koken maar de pootjes mogen niet tegen de kastjes.. als er per ongeluk wat uit de pan valt snelt ze er wel naar toe, maar dan zeggen wij 'nee' en dan trekt ze zich meestal wel terug.. onze kat wil vooral bij ons zijn en zien wat we doen.. van onderaf is koken natuurlijk oersaai.. dus zetten wij een stoel, ongeveer een meter van het aanrecht af, waar ze op mag staan dan is het ook gelijk klaar met het miauwen, want dan kan ze zien wat we doen, maar niet bij het eten, maar dat interesseert haar toch niet zo veel..
maar onze kat is wel en gevalletje apart :lol:
nann
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2008 12:38

Re: eten & zagen

Bericht door nann »

ik geef ze heel soms iets extra en ik denk dat dat net het probleem is...dat ze niet echt kunnen verwachten wanneer wel en wanneer niet...
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: eten & zagen

Bericht door Leonie89 »

dat zou heel goed kunnen!! niet meer geven dus!!
zo'n 10 jaar terug hadden we het voer van mijn oude kat in de trapkast staan.. nu staat het dus al 10 jaar ergens anders, maar als we de trapkast open doen komt meneer aangehuppeld hoor!!
je moet dus ECHT consequent zijn, als het om eten gaat doen katten alles!!
nann
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2008 12:38

Re: Eten & zagen

Bericht door nann »

Zou ik dan beter helemaal niets extra's meer geven naast hun korrels, of enkel op een vast moment?
Maar wat is een goed vast moment dan?


Hartelijk dank alvast voor je reactie!
Alle tips welkom!

Nann
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Eten & zagen

Bericht door Sandra W »

Gewoon twee keer per dag brokjes geven i.p.v. de hele dag klaar zetten en verder helemaal niets geven. Je kunt ze dan "verwennen" door ze soms een zakje versvlees te geven als avondeten i.p.v. brokjes. Hou er wel rekening mee dat het heel erg lang kan duren voordat ze het zeuren afleren, want katten zijn daar namelijk helaas erg hardnekkig in.

groeten,
Sandra
robbe
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2009 12:06
Locatie: Sas van gent Vlaanderen

Re: Eten & zagen

Bericht door robbe »

Beste allemaal

Ben nieuw hier ..

Heb 3 kattinnen een bengaalse en 2 zwart witte..

En eentje van de drie maakt me gek met het gezaag achter eten ..
Van s,orgens tot savonds heel de dag ..
Ik moet wel zeggen dat ik haar heb gekregen van mensen die haar niet meer wilde ..
Mijn andere 2 doen dat niet die willen geen blik voer en eten de brokjes.. Heb ze van het beging zo geleerd ....alleen die ene wil blikkk blikk en nog eens blikkk punt hoofd krijg ik der van .. En de kleine bengaalse begint nu ook af en toe dat gedrag te copieeren ....

Wat kan ik doen....

Heb zelfs gedacht haar weg te doen .. maar ja das ookzomakkelijk ..

Gr robbe
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Eten & zagen

Bericht door beestenbende »

ik vrees dat geduld het enige is wat helpt. Misschien kreeg ze alleen blikvoer en eist ze dat nu op, op haar manier. Niet aan toe geven. Ik zou alleen nog maar brokken geven en na een aantal maanden gewoon als klein extraatje weer iets blikvoer geven. Katten zijn heel erg eigenwijs en koppig, aan jou de taak te bepalen wie de langste adem heeft. ..succes en strekte met het volhouden!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
robbe
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2009 12:06
Locatie: Sas van gent Vlaanderen

Re: Eten & zagen

Bericht door robbe »

Dank voor je reactie.....

Heb ook al aan een lintworm gedacht maar hebben allemaal een kuurtje gehad..
Ga alleen maar droog voer geven ... hoop dat ze niet tekort komt das een beetje mijn zorg....
Hebben wel juist nog blikje gehad... maar das dan voor morgen gedaan ....

Ik hou jullie op de hoogte ..;Salukes robbe
Wilde nog een foto doen van de meisjes maar geen idee hoe da werkt iets met img en dan ben ik het kwijt....
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Eten & zagen

Bericht door Muizenis »

Dwingen tot het eten van alleen droge brokken zal waarschijnlijk niet lukken! Katten LATEN zich niet dwingen :evil: Je kunt proberen om droog en blikvoer met elkaar te mengen en dan geleidelijk aan het blikvoer te minderen. Als katten iets niet willen eten doen ze dat ook beslist niet, je kunt hoog of laag springen maar voor een kat geldt: nee=nee! Ze kunnen zich letterlijk doodhongeren.... namelijk liever dat dan iets eten waar ze geen zin in hebben of wat ze niet lusten :shock: Het blijven intrigerende beestjes ;-)

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
robbe
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2009 12:06
Locatie: Sas van gent Vlaanderen

Re: Eten & zagen

Bericht door robbe »

Inderdaad daar was ik al bang voor .....

En haar kennende gaat ze ook niet eten
Tijdens het tikken van dit bericht loopt ze al om me heen te draaien ...;
Ga da eens proberen met half half.... kijken wat ze doet ....

Ik hou jullie op de hoogte..

En bedankt voor de tippp


grrobbe
Sun
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2009 13:25

Re: Eten & zagen

Bericht door Sun »

@robbe: Om je kat te laten wennen aan brokjes kun je proberen om het blikvoer eerst te mengen met wat brokjes en dan steeds meer brokjes erbij te doen. Ik geef mijn katten af en toe bij de brokjes wat sperzieboontjes uit pot of blik, dat vinden ze heerlijk.

Wat iemand anders opperde is trouwens ook een goede tip: laat het eten niet de hele dag staan, maar geef je katten op 1 of 2 vaste tijdstippen eten. Hebben ze het na een kwartier nog niet op, haal de voerbakjes dan weg en zet ze pas terug bij de volgende etenstijd. Als je er de tijd voor hebt en je je band met je katten wilt verbeteren, geef ze dan 3 keer per dag eten! Your cats will love you for it. Let wel op dat je ze niet te veel eten geeft.

Succes!
Plaats reactie