Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ramses
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2003 18:46
Locatie: nieuwegein

Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door ramses »

hallo allemaal........

Zoals jullie weten is Amr vrijdag bij ons gekomen..Maar nu hij houd er ontzettend van om aan je tenen en vingers te knagen.Als hij bij je op schoot zit dan begint hij te knabbelen en te sabbelen aan je vingers of tenen.Hij doet dit met luid gespin en valt dan in slaap....Is dit wat meer katten doen of is dit een gedrag wat afgeleerd moet worden????

Groetjes Jessica :oops:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hoi Jessica,

Hier doen sommige kleine kittens het ook en ik geef ze dan een speentje. Dat vinden ze lekker en ik ook want die scherpe tandjes zijn niet echt heel fijn.... Ik denk dat het toch nog een zuigbehoefte is en het lijkt me goed die te bevredigen!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Jessica,

Onze kitten Amy van 11 weken doet dit ook, dus het is gewoon normaal!! Amy moest ook te vroeg bij haar moeder weg, dus ik denk dat het daar mee te maken heeft bij haar.

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Bericht door Petra5 »

Mijn kat is nu bijna 11 maanden en ze doet het nog steeds , ze vind het heerlijk om aan mijn vingers te sabbelen en dan valt ze inderdaad uiteindelijk in slaap. Maar gelukkig sabbelt ze alleen en gebruikt haar tandjes niet, ze doe dat ook alleen bij mij trouwens nooit bij iemand anders, maar ach ik vind het wel lief.

groetjes Petra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Froei doet het nog steeds elke ochtend.
Hij lijkt en sabbelt dan aan mijn vingers ennuuuhhhh......
Hij is bijna negen :cool:

Groeten Katten en Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Quinto doet dit ook wel, maar die sabbelt alleen maar op kleding. Dit is dus zeker geen gedrag wat je af moet leren, maar je kan het wel verplaatsen las je het vervelend vind door inderdaad bijvoorbeeld een speentje te geven :wink:
groetjes Sharon
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Bericht door Joren »

Volgens mijn eigen "kattenbijbeltje" ("Het karakter van katten" van Stephen Budiansky) doen katten dat omdat ze vinden dat ze, naast zichzelf, ook hun baasje moeten verzorgen en plezieren. Zodra ze daarmee klaar zijn, zijn ze tevreden en kunnen lekker in slaap vallen.

Afleren van zo'n "vriendendienst" lijkt me dus niet zo gewenst. Volgens mij heeft het niet zoveel met leeftijd te maken. Mijn katten van 1- en 4 jaar doen het in ieder geval alletwee ook steeds.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Volgens mij wordt hier meer het likken beschreven, hetgeen volgens mij toch iets anders is dan sabbelen. Boris likt altijd even m'n voeten als ik gedoucht heb en als ik 's nachts een arm boven de deken heb wordt die ook altijd schoongelikt of m'n handen. Een teken dat de kat zich volkomen veilig bij je voelt en je als 1 van hun beschouwd. IK ben het met Joren eens dat je dit niet af zou moeten leren. Katten onderling doen dat ook bij elkaar als ze goed op kunnen schieten.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

nee hoor carol, quinto is dan echt aan het sabbelen, neemt het echt in zijn bek, vaak klauwt hij er dan ook bij en dan uiteindelijk valt hij inderdaad in slaap. Lief eigenlijk dat ze dit dus voor de ander doen en niet eens voor zichzelf :verliefd:
groetjes Sharon
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik bedoelde in het boek "het karakter van de katten"! Lijkt inderdaad erg lief, als ze je verder niet bijten.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
ramses
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2003 18:46
Locatie: nieuwegein

Bericht door ramses »

Nou Amr die bijt dus weldegelijk in je vingers en tenen helaas..Eersy ligt hij dus te likken en te sabbelen en daarna zachtjes bijten en daarna soms even hard bijten en dat vind ik wat minder...
Zoals Ramses die doet het anders.Die staat te trappelen op mijn arm en sabbelt dan aan mijn oorlel....En gaat daarna in mijn nek liggen slapen...

Groetjes Jessica
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door annastasia »

Yoki van de Stamgasten :wink: die heeft nog zo'n zuigbehoefte dat ik er soms knettergek van word.
Ja niet bij de anderen maar constant bij mij, ik ben zijn moeder volgens mij.
Of hij pakt mijn ooglid of mijn oorlel en zuigt en sabbelt daar dan heel hard op en dan maar trappelen.
Als ik het genoeg vind en zet hem er af komt die als een speer terug en pakt het opnieuw.
Ik moest hem deze week even naar boven doen, want ik had een gesprek en dat ging niet zo goed met een sabbelende kat aan je oog en je oor :wink:
Ik wou dat er fopspeentjes bestonden voor zuigbehoefende katjes hihi, hij heeft natuurlijk ook een moeder moeten missen.
Ook 's morgens om een uur of 4 word ik gewoon wakker door hem, het is wel heel lief maar het drijft mij ook weleens nuts :???:
Kennen jullie dit ook van jullie kittens?
Laatst gewijzigd door annastasia op 14 aug 2003 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Sorry Anna, ik geloof dat dit een speciale gewoonte van de Stamgasten is :oops: Een goeie tip: geef hem zijn doekje. Daar sabbelen ze hier allemaal op. Als hij er eerst niet naar omkijkt, smeer er dan een klein beetje leverworst o.i.d. op. Dat zal zeker helpen.
Een (fop-)speentje heb ik hier ook wel geprobeerd, maar die wordt opgevreten. Zelfs de kittens die hier later komen en die dus niet met het doekje zijn opgegroeid, sabbelen en 'pompen'op doekjes (die hier dan ook overal verspreid liggen). Mocht je meer doekjes willen hebben, ik heb de stof gekocht bij Lappenland. Wel een paar keer wassen want de verwassen doekjes vinden ze lekkerder dan de nieuwe :lol:
Succes!
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi Anna!

Nou misschien had je het al ergens gelezen, maar Xena doet dit dus ook de hele dag door!!!

Ik ga ook Emma's tip van het doekje proberen, want je slaapt er gewoon niet van.
Het is hartstikke schattig en lief, maar Xena houdt het rustig 2 uur vol!!! :shock: :???: Ik geef altijd mijn pink en vingers en dan zuigt ze zich daar een tijdje aan vast. Vaak valt ze ook op een gegeven moment in slaap want ze wordt er rustig van.
Ook merk ik dat ze het ook vaak doet als ze honger heeft en dan zet ik haar ff bij haar etensbakje en gaat ze wat eten.

Grappig dat de zuigbehoefte zo sterk is bij hen, maar aan de andere kant, ze zijn nog zo jong en hebben geleerd op schoot een flesje te krijgen. Wat ze heel fijn vonden en dus zoeken ze dat fijne gevoel weer op door te gaan zuigen aan je vingers? WIj zijn inderdaad hun mamma.

Ik ben benieuwd of het doekje ook voldoet aan de 'zuigeisen' van Xena en Yoki!

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Ja het zijn net onze kindertjes die de veiligheid bij ons zoeken :lol:
Ik had het nog niet gelezen van Xena.
Ik geef yoki ook zijn doekje en daar zuigt hij ook wel op, maar hij wil persé bij mij aan mijn oog of oorlel hihihi vingers vindt hij niet lekker.
En dat volhouden dat kan Yoki ook hoor, als ik er geen einde aan maak en niet wegloop hangt die daar rustig één uur aan.
Ik zal het eens proberen met zijn etensbakje, bedankt voor de tip :smile:
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Plaats reactie