Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Rik »

Welkom op het forum, sherron.
Wat bedoel je precies met trappelen? Het kneden van een kussen of kleedje is melk-trappelen. Dat deden ze als kitten op de buik van de moeder om de melkgang te stimuleren. Veel katten blijven dat doen op latere leeftijd (mijn poes van 19 doet het ook nog steeds, op mijn buik of op haar kleedje).

Als je met trappelen bedoeld het liggen met het kussen tussen de benen en dan zo hard mogelijk met de achterpootjes tegen het kussen aantrappen... dat komt voort uit spelen (met "prooi"). Je ziet dat veel als katten samen spelen. Voorpootjes om de nek van je "prooi" en dan met je achterpootjes trappen op het lichaam.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Sifra »

...Maar als hij bovenop het kussen zit met zijn tanden in het denkbeeldige nekvel van het kussen en naar beneden trappelt is het seksueel gedrag. Let dan ook eens op of hij vanuit de heupen stootbewegingen maakt.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
A1993
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:05

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door A1993 »

Hey,

Sinds 3 weken heeft mijn vriend een kleine kater in huis. Hij is een vondeling en werd geschat op 7 weken (dus nu bijna 10 weken).
Hij is enorm speels en is meestal te actief om te knuffelen, maar als hij bij ons komt liggen is het zo goed als altijd om te komen zabberen. De eerste dagen was dit enkel zoeken naar een tepel en een beetje kwijlen, maar nu neemt hij ook echt een beetje vel tussen zijn tandjes en begint hij hier enorm hard op te zuigen. Dit doet hij vooral op vingers, in je nek en gezicht (ja, ook mijn lippen/oogleden/oorlellen moeten eraan geloven :edoh: ). Op zich enorm schattig, maar het resultaat is dat ik in mijn nek vol sta met kleine zuigplekjes. Dit is best wel vervelend aangezien mensen dit associëren met andere dingen en ik momenteel mijn eindejaarsstage aan het lopen ben ... :eshifty: Ook gaat hij hier zo lang mee door dat het na een tijdje echt pijnlijk wordt. Het is niet zo dat hij hierna in slaap valt.

Ik probeer meestal om, als hij weer in mijn nek of gezicht begint, mijn vinger er tussen te steken zodat hij daarop begint te zuigen, maar ook dat wordt na een tijdje onaangenaam en zelfs pijnlijk. Hem telkens afwijzen vind ik zo zielig omdat dit toch ook wel een teken is dat hij ons vertrouwd en zich goed voelt bij ons, en dit zo goed als de enige knuffelmomentjes zijn die we met hem hebben ...

Iemand enig idee wat we hieraan kunnen doen? Dat hij komt melktrappelen vind ik absoluut niet erg, bij mijn moeder zit een grote stevige kater van 6 met serieuze klauwen die van de moment dat ik binnenstap op mijn schoot springt en begint te dabben en wroeten op mijn buik/oksel/whatever, dus dat ben ik wel gewend :smile: het is echt het obsessief zuigen dat een probleem is ...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door castratenkoor »

Hij is duidelijk veel tekort gekomen.

Ik heb hier ook twee sabbelaars, ik heb ze consequent op een pluchen paard (groot plat kussen-geval in dierenwinkel te koop, ook als schildpad) gezet. Daar nemen ze nu een pluk van in de bek en sabbelen zich in slaap. Net wat je zegt, zuigplekken in je nek wordt op den duur niet zo fijn ;-).

Ik denk niet dat Douwe en Luuk dit gedrag nog afleren, maar dat geeft niet. Mijn vorige sabbelaar sabbelde op zijn eigen achterste tepel, dat is hij blijven doen tot zijn dood.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door loes90 »

je mag hem best consequent zachtjes wegduwen wanneer hij op een vervelende plek sabbelt, dat zou zijn moeder ook doen.

hier ook een sabbelaar, alleen bij mij verder bij niemand. ik heb in het begin telkens een fluffy fleecekleed tussen zijn snuit geduwd zodra hij begon te sabbelen. dat kleed is nu nog steeds zijn favoriete sabbelkleed. het liefst als het kleed over mijn benen ligt dus nu het weer kouder wordt kan hij zijn geluk niet op :)

(bij een kleed/doekje even opletten dat er geen pluizen los komen en een nieuwe eerst even wassen)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door castratenkoor »

Dat sabbelen op pluche paard doen Luuk en Douwe beide liefst als mijn benen erop liggen en dan wurmen ze de kop zeg maar onder mijn knieholtes, dat voelt knus denk ik. Zo komen ze toch aan hun behoeftes zonder dat ik vol zuigplekken zit.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door loes90 »

zou dat misschien met de warmte te maken hebben? als onze benen erbij liggen is de plek naast knuffelbaar ook nog warm net zoals mama
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Catlady13 »

We hebben sinds gister per ongeluk een nieuwe bewoner en nu heeft hij aan de binnenkant van zijn rechterachterpoot een geïrriteerd plekje omdat hij daar sabbelt. Vacht is er ook wat rood(poes is wit met zwart). Hij kneed met zijn pootjes op kussen maar sabbelt daar dus. Is nu 7 maanden. Tips?

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Anne »

Het plekje zou ontstoken kunnen raken als hij/zij daar veel aan likt. Is het een bultje? Komt er ook vocht uit?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Catlady13 »

Is geen bult. Vacht is wel vaak wat nattig, maar minder als toen hij net was. Nu hij er een paar dagen is kan ik het gedrag wel afleiden of gewoon ff lekker knuffelen, dat hij zich concentreert op mij en mijn fleecetrui(vinden ze meestal heerlijk om te sabbelen). De witte vacht is nu ook beige op het plekje in plaats van roodbruin.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Mleen »

Kan iemand verklaren waarom mijn kitten Nina heel vaak aan de kont van mijn andere kitten Spookje snuffelt/likt? Ik vind het zo raar om te zien! 😆 Andersom gebeurt eigenlijk niet... Ze zijn bijna 11 weken oud nu.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Rik »

Ik denk gewoon interesse. Een ander geurtje. Herkenning.

Zie ook Aan anus van andere kat ruiken/likken, wat betekent het?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Mleen »

Hmm ok, ook als ze uit hetzelfde nest komen? Ik ga je link eens bekijken!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Rik »

Ja hoor. Ook als ze uit hetzelfde nest komen.

Nog een uitleg
https://kattigekatten.nl/kattengedrag/w ... aan-konten
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door castratenkoor »

Het is onder katten een soort beleefdheid. Douwe biedt mij altijd zijn kont aan, als ik niet uitkijk zit hij met zijn poepgat tegen mijn neus. Dat is een positief gebaar. Al vind ik de voorkant mooier...…. Douwe is meer gericht op mensen dan op katten. De anderen bieden elkaar hun achterste aan. Er wordt wat afgesnoven hier.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie