Kattenluik training

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Henk
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 sep 2005 17:23
Locatie: Delft

Kattenluik, hoe train ik dat?

Bericht door Henk »

Ik heb nu enige tijd twee jonge katjes, en die mogen zo langzamerhand wel naar buiten van mij. Als de achterdeur open staat spelen ze graag in mijn tuintje. Nu heb ik ook een kattenluikje, maar daar begrijpen ze niet veel van. Heb al het een en ander geprobeerd, maar tot nu toe zonder succes. Iemand tips?
Neo & Trinity in opleiding (het komt allemaal goed)
Gebruikersavatar
Yoeri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 sep 2005 12:39

Bericht door Yoeri »

Bij onze Isidoor hebben we eerst het luikje een aantal dagen opengezet zodat hij begreep dat hij door dat gat kon en later heeft hij dan met wat hulp ontdekt dat hij tegen het luikje moest duwen met zijn hoofd.
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

9 van mijn 10 katten hadden onmiddelijk door dat ze door dat luikje konden ,zelfs kitten Siska hoe klein ze ook nog was.
Hanneke (kitten dat gestorven is )) kon het ook en zij was echt piepklein maar toch probeerde ze het tot het lukte.
Maité daarentegen begrijpt er geen snars van ,heb haar al enkele malen door het luikje geholpen maar zonder resultaat ,wil ze het eigenlijk wel leren? :grin:
Resultaat zij staat om de haverklap te miauwen voor het luik en ben ik weer portier van dienst :lol:

Groetjes Cathy
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo!
Een raadsel: Het kattenluikje is dicht, ik heb 's nachts toen ik ging plassen, Rosie in de woonkamer zien slapen en toch is Rosie 's ochtends wanneer ik wakker wordt, buiten?!

Er stonden geen ramen open waar ze door zou kunnen. Lang over na gedacht, uiteindelijk mijn vriend de schuld gegeven dat hij haar de avond er voor had buiten gesloten en dat ik 's nachts gedroomd had dat Rosie binnen was.

Maar wat blijkt!!! Rosie kan zelf naar buiten ook al zit het kattenluikje dicht. Het is zo'n luikje waar je een plastic ding voor schuift om hem af te sluiten/ dicht te doen. Mijn vriend heeft gezien dat Rosie deze met haar pootje omhoog duwt en zo er onderdoor glipt door het luikje!

Knap van haar he!!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Even een ander puntje..ik zou ze toch niet te jong zonder toezicht buiten laten.
Gebruikersavatar
kitty
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2007 14:53

Re: Kattenluik, hoe train ik dat?

Bericht door kitty »

Henk schreef:Ik heb nu enige tijd twee jonge katjes, en die mogen zo langzamerhand wel naar buiten van mij. Als de achterdeur open staat spelen ze graag in mijn tuintje. Nu heb ik ook een kattenluikje, maar daar begrijpen ze niet veel van. Heb al het een en ander geprobeerd, maar tot nu toe zonder succes. Iemand tips?
Voor ons poesje (bijna 6 maanden) hebben wij ook een luikje in de schuur gemaakt, zodat ze daar naar binnen kan. maar wij zitten ook met het probleem: hoe wennen we dat haar aan??
met een snoepje erachter misschien? hoe leren we haar dat ze met haar kopje, toch wel stevig, moet duwen??
wie o wie kan ook ons nuttige tips geven??
superaze
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2008 15:05

Kattenluik training

Bericht door superaze »

wie kan mij vertellen hoe je een kat traint een kattenluik te gebruiken?
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: kattenluik

Bericht door jobey »

eeeehh, geen ervaring hier, maar ik zou het eens proberen met wat lekkers aan de andere kant van het luikje
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
catzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 jul 2008 09:59

Re: kattenluik

Bericht door catzz »

Goh, weet ik ook niet zeker....ze wisten al hoe het functioneerde voordat ze hier kwamen wonen...
maar aan ons kattenluik moesten ze even wennen...ik heb het toen een paar keer gewoon opengehouden en ze erdoor laten kruipen.
Moet wel zeggen, als ik ernaast ga zitten verwachten ze nu wel van mij dat ik het openhoud -hoe was dat ook alweer, een kat heeft geen baasje maar personeel..... ;-)....- ze zien niet in waarom ze dat dan zelf zouden moeten doen
maar goed, als ik niet in de buurt ben (of het gewoon negeer) lukt het ze zelf ook wel.
Ik denk dat het even een kwestie is dat ze snappen wat de bedoeling van dat ding is en inderdaad probeer met lekkers aan binnen- en buitenkant.
Succes!
en veel geduld, als het even niet lukt moment later weer eens proberen, niet forceren.....ze blijven een eigen wil hebben ;-)
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: kattenluik

Bericht door tacuma »

Inderdaad werkt het prima, als je aan de andere kant van het kattenluik zit met iets lekkers
-of dit eventueel met zijn tweeen doet, als het mogelijk is. Drie van onze vier katten weten
precies hoe het werkt, de vierde (een siamees) voelt zich te goed om met zijn hoofd(je) een
luik open te moeten duwen. 's Zomers zit er dus geen luikje in (alleen een doorgang dus), en
's winters mag ik voor portier spelen met het keukenraam... ;-)

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
catzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 jul 2008 09:59

Re: kattenluik

Bericht door catzz »

Oja, de heren stellen het ook hier op prijs om 's avonds via de voordeur het pand te mogen verlaten.....
dat heeft toch meer stijl als via zo'n raar luik.
superaze
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2008 15:05

Re: kattenluik

Bericht door superaze »

bedankt allen het lukt hem nu aardig, maar inderdaad als ik in de buurt ben verwacht hij dat ik hem open hou en als ik dat niet doe is meneer verontwaardigd.
Joris gebruikt overigens niet zijn kop maar beide voorpoten.
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: kattenluik

Bericht door Furious Olive »

James wist het al..

Sjonnie heb ik het geleerd door hem er gewoon doorheen te duwen. Mijn vriend zat buiten en duwde hem weer terug.. Dat een paar keer doen. Daarna hebben we hem er tot de helft doorheen geduwd, zodat hij verder zelf moest lopen. Ook een paar keer gedaan. Daarna had hij het door..
tuintjes
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2010 14:11
Locatie: broek in waterland

Hoe te leren door een kattenluik te gaan

Bericht door tuintjes »

We hebben 2 kittens van 15 weken en nu met dit mooie weer gaan ze al regelmatig naar buiten.
Dit gaat zonder problemen, blijven in de buurt vooral als wij ook buiten zijn
Maar nu willen wij ze leren door het katten luikje te gaan .
Dat gaat goed zolang we het maar open houden maar is het gewoon dicht lijken ze niet te snappen dat ze met hun hoofd er door heen moeten duwen.
Al geprobeerd met snoepjes aan de andere kant of een speeltje maar nee .
De klep gaat wat stroef .
Wie heeft er wat ideeen om ze er toch doorheen te krijgen en vooral dat ze het niet eng vinden :arrow:
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 421
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: hoe te leren door een kattenluik te gaan

Bericht door Sannie_xx »

Ik raad je vooral aan om te wachen met ze al naar buiten laten, tenzij je een afgezette tuin hebt? Ze zijn er nog veel te jong voor. Het beste is te wachten tot ze ongeveer een halfjaar oud zijn, en sowieso totdat ze geholpen zijn.

Op deze leeftijd zijn ze nog ontzettend onstuimig; even achter een vliegje aan rennen en bam, onder een auto. Want die zien ze dan niet aankomen.

Wat een kattenluikje betreft; dat is een kwestie van oefenen en geduld hebben. Dat leren ze niet altijd in 1 dag, zeker niet zo jong. Hebben ze vanzelf door. Hij moet niet té stroef gaan, dan kan het erg onprettig zijn voor ze om erdoor te lopen.
Plaats reactie