Kattenluik training

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenluik: wel naar binnen maar niet naar buiten?

Bericht door Anne »

Dat is inderdaad een heel goed advies van Adriana!! Helemaal vergeten maar zijn ze al wel geholpen?
het kan inderdaad vanaf 6 maanden.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Kat laten wennen aan kattenluikje?

Bericht door Carol »

Hoe laat ik mijn kat wennen aan een kattenluikje?? En dan met name het van buiten naar binnen gaan?? Boris is 8½ jaar oud. Woont al bijna net zolang bij mij. Ik liet hem altijd via een buitendeur naar buiten, maar heb sinds een tijdje een kattenluikje die op zijn chip werkt, omdat ik de weekenden vaak weg ben. Nu gaat Boris wel via het luikje naar buiten, maar hij komt er niet door naar binnen. Het is een luikje met een soort afdakje aan de buitenkant, dat een piepje geeft als Boris ervoor staat omdat het luikje dan ontgrendeld. Maar dan komt hij niet naar binnen, misschien omdat hij het piepje vervelend vindt.... Ik weet het niet.

Mijn vraag is: wie heeft er tips om Boris te laten wennen, of hem te leren dat hij ook door het luikje van buiten naar binnen kan gaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenluik, hoe train ik dat?

Bericht door castratenkoor »

ik zou zeggen als hij voor de deur staat en naar binnen wil, ga jij naar buiten en duwt voor hem het luik omhoog. Je zet hem er zo dicht mogelijk voor, zonder hem met dwang echt naar binnen te duwen, anders durft hij daarna nog minder.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Kattenluik, hoe train ik dat?

Bericht door Peet »

Ik heb het met bakjes lekker voer gedaan. Buiten gezet, kwamen ze naar buiten en zo maar door. Ze begrepen het snel hoor.
(ze gaan hier niet los, maar in de ren)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Cindee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2011 17:16

Hoe leer je een volwassen poes een kattenluik te gebruiken?

Bericht door Cindee »

Hai katten liefhebbers,

Onze poes is 5 jaar oud en heeft nooit een kattenluik gehad. Wij hebben een kattenluik geplaatst omdat wij lange uren werken en de poes in weer en wind buiten moet blijven als zij smorgens niet binnen blijft als wij de deur uitgaan.

Hoe moeten wij het haar aanleren dat zij bij de kattenluik altijd binnen kan komen?
Moet ik haar met eten lokken? Ik heb geen idee.

Kan iemand mij raad geven?

Cindee
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe leer je een volwassen poes een kattenluik te gebruik

Bericht door castratenkoor »

Lok haar inderdaad met wat lekkers, laat haar zien hoe het open gaat.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
LiefsteLucifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 sep 2011 01:06

Re: Hoe leer je een volwassen poes een kattenluik te gebruik

Bericht door LiefsteLucifer »

Je kan misschien ook proberen of ze reageert op bepaalde speeltjes? Die hou je dan door het kattenluikje en met geluk gaat ze door het luikje ^^
Super dikke pootjes groetjes van Lucifer!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe leer je een volwassen poes een kattenluik te gebruik

Bericht door MarjanR »

Eten is altijd de beste motivator inderdaad.
Zet eerst het luikje wagenwijd open (duct tape ofzo).
En dan steeds een stukje lager tot het helemaal dicht valt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe leer je een volwassen poes een kattenluik te gebruik

Bericht door Anne »

Ik heb ze hier steeds door het luikje geduwt net zolang ze het door hadden. Ze leren het ook van anderen. Zoals Polleke deed het uit zich zelf toen ze zag dat de anderen daar ook door heen gingen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cindee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2011 17:16

Re: Kattenluik training

Bericht door Cindee »

Het is gelukt!

Zaterdag 10 september hebben wij de kattenluik geplaatst. Zondag heb ik onze poes er voor het eerst erdoor heen geduwd, eerst van binnen naar buiten en toen weer van buiten naar binnen.

Iedere keer als zij voor de schuifpui zat lokte ik haar naar haar "ingang'

Een paar keer nog geduwd, een paar keer met eten gelokt en ineens was zij binnen toen alle toegangs deuren dicht waren!!
En, ja hoor, ik zag haar zachtjes door het luikje naar buiten gaan even later.

Wat is een kat slim zeg, het heeft weinig moeite gekost en zij snapte het snel! :lol: :edance:

xxx
Arual1972
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2011 08:48

"Eng" nieuw kattenluikje

Bericht door Arual1972 »

Graag jullie advies?
Ik heb sinds 2 weken een kitten (poesje) van 4 maanden erbij. Ik had al 2 poezen van 7 jaar.
Het is verbazend goed gegaan, geen vechten, alleen wat geblaas. Kitten voelde zich ook al gauw thuis. 1 van de poezen vind haar wel leuk en speelt soms met haar. De andere poes is altijd al wat meer op zichzelf geweest en vermijd de kitten meer, maar tolereert haar wel als ze binnen is.
Het enige "probleem" nu is het nieuwe kattenluikje. De oudere poezen konden altijd gewoon naar binnen en naar buiten overdag (luikje open). Nu met de kitten heb ik een nieuw kattenluikje geinstalleerd; een PetPorte met chipsensor. Deze heb ik omgekeerd geinstalleerd, dus met de chipsensor aan de binnenkant. Hierdoor kunnen de oudere poezen wel naar buiten (zijn gescanned) maar de kitten niet.
Het probleem is nu (nog) dat de oudere poezen het "geklik" van het kattenluik eng vinden en tot nu toe nog niet zelf naar buiten zijn gegaan. Andersom wel, dus als ze buiten zitten durven ze wel door het luikje naar binnen (dan maakt hij geen geluid).
Ik vind het best zielig dat als ik nu de hele dag niet thuis ben en de poezen komen naar binnen, dat ze dan de hele dag niet meer naar buiten gaan omdat ze het luikje eng vinden.
Vooral de poes die wat op zichzelf is, is altijd graag buiten.
Ik heb al met catnip spray geprobeerd en wat lekker neerleggen, de ene poes komt wel dichtbij het luikje, maar de andere niet.
Misschien ben ik wat voorbarig na 2 weken en heeft het gewoon meer tijd nodig, en als ze echt willen na een tijdje gaan ze wel, maar wou toch vragen of jullie tips hebben?
Bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: "Eng" nieuw kattenluikje

Bericht door castratenkoor »

Meestal heeft zoiets tijd nodig. oefen gewoon veel met ze en beloon ze met wat lekkers.
Ik ben hier overgegaan van een gewoon luikje (naar de ren) naar een grote katten/kleine honden luik. Zit een sterke magneet in. Voordeel voor ons is dat deze niet openwaait en wappert. Nadeel voor de katten is een harde klik als ze erdoor zijn. Heeft even geduurd voor ze er allemaal door durfden. Maar is uiteindelijk wel goed gekomen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Arual1972
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2011 08:48

Re: "Eng" nieuw kattenluikje

Bericht door Arual1972 »

Dank je wel!
Hoe lang duurde dat bij jou katten?

Groetjes
Laura
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: "Eng" nieuw kattenluikje

Bericht door castratenkoor »

Week of 3-4 voor de bangste katten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Arual1972
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2011 08:48

Re: "Eng" nieuw kattenluikje

Bericht door Arual1972 »

Weet je dit soms ook, als ik thuis ben doe ik nu af en toe de tuindeur open voor 1 van de poezen om haar naar buiten te laten, dan dartelt ze om me heen dat ze naar buiten wil.
Ik doe dat nu soms nog wel, ook omdat ik het wat zielig vind. Moet ik daar mee stoppen?
Of kan het af en toe geen kwaad? Overdag ben ik er niet, dan moet ze het zelf doen.
Meestal is het 'savonds of in het weekend.
Plaats reactie