Kattenluik training

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: hoe te leren door een kattenluik te gaan

Bericht door puck0906 »

Ik vind het ook veel te jong en zeker omdat ze pas na zeg een half jaar eruit kunnen omdat het terug vinden van het huisje zo jong nog wel is problemen geeft. Maargoed, je hebt een vraag en die wil je beantwoordt hebben. Ik zou gaan voor eten achter het luikje zetten op een tijd dat ze nogmaal eten krijgen. Luikje open doen en ze roepen en dan kijken of ze er door heen gaan en dit blijven proberen. Ook er zachtje door heen laten met jou hulp moet wel werken. Het is gewoon een kwestie van geduld.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe te leren door een kattenluik te gaan

Bericht door Cari »

Mijn advies krijg je pas als de de katten gecastreerd zijn en zeker 6 maanden. Ik hoop dat het voor die tijd niet gaat lukken, want het is levensgevaarlijk voor ze (ik spreek uit ervaring).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe te leren door een kattenluik te gaan

Bericht door castratenkoor »

Sluit me aan bij de vorige sprekers, eerst wachten tot ze oud genoeg zijn en pas als ze gecastreerd zijn eventueel los laten. Liever nog zou ik een cat-proof tuin zien waar ze veilig in buiten zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe te leren door een kattenluik te gaan

Bericht door pearlsofpassion »

hey,

ik weet dat er veel gezegd wordt dat het gevaarlijk is om een kitten onder de 6 maand naar buiten te laten, maar ik heb daar persoonlijk nog niets van gemerkt hoor. Ik heb 1 kat gehad die overreden is en dat was juist 1 die niet van jongs af aan gewend was naar buiten te gaan. Alle andere hebben het jong geleerd, waarbij je ze nog kan bijsturen, en zo de straat leren kennen. Ik weet dat elke kat anders is, en dat je goed moet opletten, en natuurlijk is een afgesloten tuin beter, maar ik denk dat dat weinig met leeftijd te maken heeft. Zowel jonge al oude katten worden overreden.
Mijn kater van 10 maand nu, loopt buiten nu veel meer blind achter een vlieg aan dan toen hij een paar maand oud was. Toen was hij veel meer op zijn hoede, nu is hij niet te houden, maar hij komt nooit op straat. Je moet ze gewoon goed in het oog houden en elke kat afzonderlijk bekijken. En het verschilt ook in welke buurt je woont en hoe gevaarlijk het is. Als je een roekeloze kat hebt is het gewoon nooit een goed idee om hem zomaar vrij rond te laten lopen, welke leeftijd dan ook.
Over dat huis niet terugvinden op jonge leeftijd, dat weet ik niet. Ik heb nog nooit een kat gehad die daar de minste problemen mee had, ze weten altijd maar al te goed waar ze wonen. Ze verkennen de omgeving buiten zoals ze het huis verkennen vanuit de kattenbak als ze voor het eerst aankomen. Stillaan en alles opgeslagen. Maar ik blijf er in het begin ook steeds bij buiten, en we bouwen dat op.
Ale bon, ik denk dat je gewoon zelf je keuzes moet maken, dat is met kinderen ook zo. Op een bepaald moment moet je ze ook alleen met de fiets laten rondrijden, en wanneer dat moment is, bepaal je zelf.
Over het kattenluik kan ik niets zeggen, ik heb er geen. Maar dat met eten erachter lijkt wel goed. Heb je ze er al eens zelf doorgeholpen zonder het luik open te houden.
Op termijn zal het wel lukken.

Groetjes
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gregor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 dec 2010 18:31

Gregor niet door kattenluik naar binnen, wel naar buiten

Bericht door Gregor »

Zoals jullie in het onderwerp kunnen lezen.
Gregor onze kat wil graag naar buiten, dan staat hij voor het kattenluik te janken binnen, wanneer we het kattenluik open zetten gaat hij dan ook naar buiten. Niets aan de hand, lekker voor zo'n beestje.
Alleen hij komt dan niet weer naar binnen.
Hij is nu 3 keer buiten geweest. 1 keer hebben wij hem naar binnen gehaald.
En 2 keer stond hij voor de deur en kwam niet naar binnen.
Wat te doen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gregor gaat niet door kattenluik naar binnen, wel naar b

Bericht door pearlsofpassion »

Is er iets binnen waar hij bang van is of dat hem stress geeft?

Hij staat echt voor de deur, maar als je hem binnen wil laten, gaat hij terug lopen? Zo is het toch he?

Of doe je de deur niet open en komt hij niet door het kattenluik naar binnen?
In het laatste geval kent hij het luik gewoon nog niet en kan je hem met wat snoepjes of zo lokken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gregor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 dec 2010 18:31

Re: Gregor niet door kattenluik naar binnen, wel naar buiten

Bericht door Gregor »

Nee hij staat voor de deur...mmaar als je de deur open doet rent hij direct naar binnen toe!
Hij wil dus niet door het kattenluik maar wel door de deur..
Hij wacht gewoon net zo lang totdat wij hem open doen..
Gisteren waren wij er om 7 uur weer..en direct toen ik binnen was kwam Gregor ook bij de deur. Hij wacht ons dus echt op (lijkt net)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gregor niet door kattenluik naar binnen, wel naar buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Dan moet je hem aan het luik laten wennen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gregor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 dec 2010 18:31

Re: Gregor niet door kattenluik naar binnen, wel naar buiten

Bericht door Gregor »

en hoe doe ik dat?


en trouwens..had perongeluk aardappelkrokketjes op aanrecht laten staan..
die vond Gregor natuurlijk wel lekker, kan dat kwaad?
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Gregor niet door kattenluik naar binnen, wel naar buiten

Bericht door loek »

Ik heb zelf geen kattenluik. Maar ik denk dat Gregor gewoon niet weet hoe het luik werkt en/ of het spannend vind.

Wat je in ieder geval volgens mij niet moet doen is het luik voor hem open houden als hij naar buiten wil want denk hij dat het zo werkt: "ik zeg mauw, en baasje komt met 'magic touch' en doet die rare klep open" "Geen idee dat ik dat ding ook zelf open kan krijgen"

Van buiten naar binnen eigenlijk hetzelfde. Een paar keer met hem oefenen. Hem er dus (met beleid en liefde ;-)) door heen 'duwen' zodat hij voelt hoe het werkt.
ALS hij dan alsnog voor de deur staat om van buiten naar binnen te komen, niet de deur open doen maar het luik op een kiertje, misschien wat te eten er doorheen laten piepen, en zo zorgen dat hij ervaart, dat hij zo binnen kan komen.

Zoiets zou ik doen......of een variatie daarop.
Succes, ben benieuwd of Gregor het alsnog snel doorheeft.

p.s. de katten van vrienden van mij hebben wel een kattenluik en die gaan er zelfs doorheen als de deur op een kier staat...en ze dus ook via de deur naar binnen zouden kunnen komen...vind ik altijd zo grappig.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Gregor niet door kattenluik naar binnen, wel naar buiten

Bericht door Peet »

Hier is het andersom. Dodge wil wel naar binnen, maar naar buiten door het luik durft hij nog niet zo.
Maar goed, komt allemaal wel, we helpen hem een beetje door het deurtje open te doen.
Bij hem is het waarschijnlijk angst voor wat er allemaal buiten is. Hij moet vertrouwen krijgen.
(helpen door te duwen helpt bij hem niet, dan volgt er grote paniek)

Wat wij in het begin gedaan hebben is door ze met lekkers iedere keer er doorheen te lokken.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Kattendame
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2011 16:50

Kattenluik: wel naar binnen maar niet naar buiten?

Bericht door Kattendame »

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb twee katten van een half jaar. Ze durfden allebei al door het kattenluik. Nu moest ik een paar weken terug het kattenluik een aantal dagen gesloten houden ivm werklui die in en uit de poort liepen. Nu gaat een van de twee katten niet meer door het luik. Ik ben een veredelde portier geworden :-( Hoe krijg ik haar weer zover dat ze door het luik naar buiten gaat? als ze in de tuin is gaat ze uiteindelijk wel door het kattenluik naar binnen, maar naar buiten lukt haar niet. Hoe doorbreek ik dit patroon. Ze ziet haar zusje ook gebruik maken van het luik maar dat helpt blijkbaar niet :eeh: .

Groetjes Kattendame
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattenluik: wel naar binnen maar niet naar buiten?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) Kattendame op het forum!
wij zijn allemaal bij tijd en wijle personeel van onze tijgers..
gelukkig dat ze wel van buiten naar binnen durft.
meestal is het een kwestie van tijd en je kunt proberen met een snoepje of iets anders lekkers haar weer vertrouwen te geven om naar buiten te gaan.
want missch is het niet eens het luik maar is ze buiten van iets geschrokken..
uiteindelijk zijn ze met 6 maanden nog vrij jong..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kattenluik: wel naar binnen maar niet naar buiten?

Bericht door Anne »

Ik heb in het begin regelmatig met de katten geoefend toen we hier een luikje in de keukendeur maakten. Kat er gewoon van verschillende kanten doorduwen en toen snapten ze het.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattenluik: wel naar binnen maar niet naar buiten?

Bericht door Adriana »

even naar aanleiding van een ander topic waar het personeel 'ineens' met een zwangere poes zat want oeps! vergeten te castreren en toch naar buiten gelaten/geglipt..
overleg even met je da wat hij voor termijn aanhoudt voor de castratie van deze poezels en houdt ze tot die tijd verschrikkelijk goed in de gaten en zoveel mogelijk binnen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie