Kan een poes wennen aan twee huizen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Mmos
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2008 13:14

Kan een poes wennen aan twee huizen?

Bericht door Mmos »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een half jaar een klein poesje, genaamd Roti.. Ik zelf woon in een appartementje drie hoog. Roti mag overal komen, behalve in de wc, want anders maakt ze al mijn wcrollen kapot.. liggen dan door het hele huis heen..
Eigenlijk ben ik van mening dat een kat ook naar buiten hoort te kunnen, maar dat is in mijn geval een beetje lastig. Heel af en toe laat ik haar wel eens gaan, maar dan moet ik elke keer naar beneden lopen als ze weer naar binnen wilt. Het probleem s nu wel dat ze weet hoe het is om buiten te zijn en dat vindt ze natuurlijk heel leuk en probeert elke keer weer te ontsnappen.. In principe prima, behalve als ik weg moet, k kan die poes natuurlijk niet helemaal alleen buiten laten als ik niet thuis ben, toch?
Nu heb ik de poes een keer mee genomen naar mijn moeder die in een mooie groene buurt woont. Na twee weken daar heb ik haar naar buiten gelaten (ik weet het, erg vroeg) en dat vindt ze geweldig!

Kan een kat nu wennen aan twee woningen zodat ik haar af en toe naar het andere huis mee kan nemen of is dat te ingewikkeld voor zo'n beestje..???

Graag hoor ik jullie advies..
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Re: Kan een poes wennen aan twee huizen?

Bericht door Muis »

Ik zou je kat gewoon lekker binnenhouden. Ik denk dat het anders erg verwarrend gaat worden. Zorg voor voldoende speeltjes, een leuke krabpaal en misschien zelfs een vriendje?
Ik woon op 6 hoog, en mijn katten komen nooit buiten. Hierbinnen vermaken ze zich wel.
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Re: Kan een poes wennen aan twee huizen?

Bericht door Brig »

Ik denk dat het wel mogelijk is dat je kat aan twee huizen went.
Mijn zus nam van de zomer haar katten altijd mee naar de camping en daar hadden ze geen enkele moeite mee.
Mmos
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2008 13:14

Re: Kan een poes wennen aan twee huizen?

Bericht door Mmos »

Muis schreef:Ik zou je kat gewoon lekker binnenhouden. Ik denk dat het anders erg verwarrend gaat worden. Zorg voor voldoende speeltjes, een leuke krabpaal en misschien zelfs een vriendje?
Ik woon op 6 hoog, en mijn katten komen nooit buiten. Hierbinnen vermaken ze zich wel.
Ik ben van mening dat katten naar buiten horen. Je merkt ook dat die beestjes het prettig vinden om lekker buiten wat al niet te doen. Nu had ik daar natuurlijk eerder aan moeten denken toen ik een poes in huis nam, maar goed, ik heb Roti nu en wil haar ook niet meer kwijt. Ik ontving via deze site nog een pb met de mededeling dat katten prima kunnen wennen aan meerdere omgevingen als je er maar van jongs af aan mee begint.

Dat lijkt me een prima plan voor mij en voor dat kleine beestje.

Zowieso zal ik over een jaar of 2 niet meer op 3 hoog wonen dus dan heeft dat beestje al goed kunnen wennen aan buiten..

ps. Na twee weken had ik Roti naar buiten gelaten en ze beschouwde de tuin al als haar territorium. Ze heeft al een paar grote katers/poezen de les gelezen. Mooie dingen!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kan een poes wennen aan twee huizen?

Bericht door sandy »

Zo denken onze buren er blijkbaar ook over omdat hun kater dag en nacht buiten loopt, en er verder weinig aandacht aan besteden.
Dus begrijp ik niet als men vind dat katten buiten horen, waarom men dan überhaupt aan een kat begint.
Het is een mening die ik dus niet deel. Mijn vorige kat heeft een beter leven gehad dan menig huisdier en zij kwam alleen op het balkon als de deur open kon.
Zorg er in elk geval voor dat de omgeving geen last heeft van jouw kat.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Mmos
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2008 13:14

Re: Kan een poes wennen aan twee huizen?

Bericht door Mmos »

sandy schreef:Zo denken onze buren er blijkbaar ook over omdat hun kater dag en nacht buiten loopt, en er verder weinig aandacht aan besteden.
Dus begrijp ik niet als men vind dat katten buiten horen, waarom men dan überhaupt aan een kat begint.
Het is een mening die ik dus niet deel. Mijn vorige kat heeft een beter leven gehad dan menig huisdier en zij kwam alleen op het balkon als de deur open kon.
Zorg er in elk geval voor dat de omgeving geen last heeft van jouw kat.
Katten zijn van nature buitenbeesten.

En wat schreef ik in mijn vorige bericht.. dat ik mijn poes niet naar buiten liet als ik niet thuis was. Ik vind namelijk dat zo'n klein beestje wel ook weer naar binnen moet kunnen als zij dat wil. (wat gelijk zou moeten betekenen dat een kat ook naar buiten zou moeten kunnen als zij dat wil)
Mensen zoals jij die dus vinden dat katten Niet buiten horen, snap ik niet. Mensen hebben katten aangepast om binnen te leven. Ik denk dat een kat die dag en nacht (ik denk eerder nacht) buiten is, en gewoon normaal eten en drinken krijgt thuis, een mooi leven heeft. Kijk maar naar de katten op de boerderij. Bij mij kan dat helaas niet.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kan een poes wennen aan twee huizen?

Bericht door sandy »

Deze discussie is al tot in den treure gevoerd en daar zal ook nooit een eind aan komen omdat iedereen er anders over denkt.
Een kat is vele jaren geleden gedomesticeerd en word gefokt als HUISdier, ze missen echt niks als ze gewend zijn aan een binnenleven hoor.
Waarom zouden zij een minder mooi leven hebben dat is gewoon je reinste onzin.
Een kat buiten is echt niet persé gelukkiger als een binnenkat.
Ik merk aan onze buurkat dat hij veel aandacht tekort komt, hij komt altijd bij ons aandacht halen als zn eigen mensen weer is niet thuis zijn, en het liefst zou hij nog naar binnen komen wat niet kan omdat we er zelf 4 hebben rondlopen. Ja die is vast veel gelukkiger dan een binnenkat :???:
Zoals ik dus ook al zei neem in elk geval je verantwoordelijkheid naar je omgeving toe dat zij geen last hebben van jouw kat omdat jij die mening ben toegedaan. Want daar heb je wel degelijk rekening mee te houden.

btw, dan zou je honden eigelijk ook vrij buiten moeten laten, zij stammen immers van de wolf af en laten we dan ook gelijk alle huiskonijnen loslaten in de vrije natuur.
Alleen helaas..die dieren sterven een gruwelijke dood omdat ze zichzelf niet kunnen redden maarja dat hoort erbij he ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gesloten