Buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Elvisa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:54
Locatie: Tilburg

Buiten

Bericht door Elvisa »

Sinds vier weken zijn we verhuisd van een appartement naar een huis met een tuin. Onze drie katten mochten op het balkon en de galerij wanneer we thuis waren in ons vorige huis, appartement dus. Ze zijn alle drie vrij mensenschuw, dus als er mensen langsliepen renden ze terug naar de voordeur. Zo hoefden we niet bang te zijn dat ze de buren echt voor de voeten zouden lopen. Maar nu we een huis hebben wil ik ze graag naar buiten kunnen laten. Onze tuin is momenteel een modderpoel (nieuwbouw) en ook al is er de afscheiding toch kunnen ze de tuin uit. De straat aan de voorkant is vrij druk. [b]Hoe kan ik ze het beste naar buiten laten?[/b] We hebben nog geen kattenluik en we moeten ook kijken of dat echt kan aangezien de keukendeur bijna helemaal van glas is. Ik heb het al een beetje geprobeerd. Maar als ze dan een hard geluid horen buiten rennen ze meteen in paniek weg richting de deur en dat kan ook de deur van de buren zijn. Volgens mij hebben ze niet echt in de gaten welke deur van hun is. Ik ben bang dat ze verdwalen en dat ik ze zo kwijtraak. Maar ik weet dat ze heel graag naar buiten willen. Hoe pak ik dit aan? Of moet ik wachten tot de tuin zo afgescheiden is dat ze niet buiten de tuin kunnen komen? Heeft iemand ervaring met katten die eerst dus eigenlijk niet echt naar buiten konden en daarna wel? Ze zijn inmiddels goed gewend aan het nieuwe huis. Ze rennen veel meer en hebben veel meer om naar buiten te kijken. Maar ik weet dat ze ook heeeel graag naar buiten willen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

ik heb gisteren weer dienst gedraaid bij de dierenambulance, en de nodige, nog jonge katten in de vriezer kunnen stoppen.
het is zo zonde van die beestjes.
wacht toch alsjeblieft tot je je tuin kan afzetten en ze veilig naar buiten kunnen.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Tja, ik denk dat dat weinig uitmaakt of je een afscheiding hebt of niet. Als je kat avontuurlijk en nieuwsgierig is gaat hij toch wel de hort op. Gelukkig zijn katten wel slim genoeg om hun huisje weer terug te vinden. Maar de ene kat blijft lekker dicht bij huis en de ander maakt lange tochten. Kun je verder weinig aan doen.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Je kan een schutting plaatsen en een schuine afzetting daarop, of schrikdraad, of je maakt een grote ren zodat ze veilig buiten zijn.

Onze kater wil er ook steeds vandoor tegenwoordig, helaas voor hem betekent dat dat hij dan maar binnen blijft totdat hij de tuin niet meer uit kan.
Desnoods dan maar aan een tuigje, de dames blijven wel in de tuin.

Manieren genoeg zou ik denken.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis!
Ik zou je katten eerst minimaal 6 weken binnenhouden. Daarna zou je ze voorzichtig aan ene tuigje de tuin kunnen laten verkennen. Zo leren ze ook wat hun eigen terrein en huis is.
Verder zou ik eerlijk gezegd wachten met hen naar buiten laten totdat je je tuin goed kan afzetten. Niet alleen loop je dan geen risico dat ze overreden worden, maar andere buurtbewoners hebben dan ook geen last van je katten (in de tuin spelen / poepen / vers geplante plantjes overhoop halen)

Succes!
Gebruikersavatar
Elvisa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:54
Locatie: Tilburg

Bericht door Elvisa »

Bedankt.

De tuin is al afgescheiden met roosters met klimop. We kunnen ook geen houten schutting plaatsen. Het is alleen dat de katten tussen de openingen in de klimop passen. En dus ook uit de tuin kunnen. Ik denk dat het in de zomer zo en zo veel dichter begroeid zal zijn wardoor ze niet meer ertussen kunnen. En inderdaad, ik wil ook niet dat de buren last van ze hebben. Voorlopig laat ik ze alleen heel even naar buiten, en ze willen dan ook vrij snel weer naar binnen, dus geen zorgen voor ons.
Gesloten