Niet te trainen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Frootje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2008 14:44

Niet te trainen

Bericht door Frootje »

Hallo! Ik heb ns wat op Internet rondgezocht, maar kom toch niet echt aan een antwoord op mn vraag, dus hoop hier van wat kattenkenners tips te kunnen krijgen.

Mijn kat is nu 6 maanden oud, ik denk dat hij met 7,5 week iets te vroeg bij zijn mama is weggehaald, want hij is een kat van extremen!

Het belangrijkste is dat hij zich niet laat corrigeren; plantenspuiten, 'nee', in de handen klappen, een tik op de neus; niets houdt hem tegen.

Van begin af aan is hij extreem in positief en negatief gedrag. Hij heeft een sterke bijt en lik-neiging! Klinkt raar, maar is waar! :-)

Als het maar even kan, wil hij je hand vastpakken in zijn bek; soms zacht, soms hard. Corrigeren, op welke manier dan ook, pikt hij niet en gaat dan juist in 'de aanval'. Het beste is nog af en toe volledig negeren, maar soms heeft ook dat geen zin.

Als hij met me wil knuffelen, kruipt hij zowat in me, gaat kwijlen en is echt aan het zoeken naar een 'tiet'. Dat geeft niet, maar ik kan hem niet corrigeren. Daarnaast lijkt het vaak dat het bij hem OF bijten OF likken is.

Nu heeft hij ook het aanrecht uitgevonden, maar hij is gewoon niet te corrigeren. Als ik met de plantenspuit aankom, springt hij eraf, doet hij zn ogen alvast even dicht, en vervolgens springt hij er weer een paar minuten later op.

Ik weet niet hoe ik hem nou moet 'trainen' om dit soort dingen af te leren. Vooralsnog bijt hij niet door enzo, maar ik wil ook voorkomen dat hij dat gaat doen!

Speelsheid en stout zijn etc is prima, ik zou niet anders willen, ik weet dat hij 'verwend' is omdat ik de hele dag thuis ben, maar ik doe mijn best om hem gepast te negeren, geef hem echt alleen zn eten en drinken in zn bakjes etc. en bekijk hoe zijn koppie staat of hij speels is, of vol adrenaline als hij van buiten komt rennen en speeltjes heb ik in overvloede en al aan stokjes etc.

Kortom: wat moet ik doen?!

Thanks alvast!

Groetjes, Fiona
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

als je katje tot week 13 in het nest had kunnen blijven, had hij van z'n nestgenootjes en 'van moepoes kunnen leren wat grenzen zijn, maar die kans heeft hij niet gehad.
wat je nu het beste kan doen is hem negeren, en dat consequent volhouden.
als hij niet van stoppen weet, geef hem dan een time-out, en zet hem voor een paar minuten op de gang of zo.
hij is nu volop aan het puberen, en dat is sowieso een periode dat menig katteneigenaar met de handen in het haar zit.
is hij al gecastreerd? zo niet dan is het nu een mooie tijd om dat te laten doen, scheelt ook al weer wat.
wat betreft het aanrecht, zorg in ieder geval dat er nooit iets lekkers te snaaien ligt, want dan leert hij het nooit af!
je zou het aanrecht flink vol kunnen zetten met lege petflessen, als die omvallen als hij er op springt schrikt hij zich een hoedje!
ook een rol plakplastic met de plakkant naar boven zal hij erg vervelend vinden.
mocht je dit te onhandig vinden op je aanrecht, dan kan je er natuurlijk ook voor kiezen hem z'n gang te laten gaan, en de keukendeur dicht te doen als je gaat koken.
succes met je ventje!
Frootje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2008 14:44

Bericht door Frootje »

Dank je wel voor de tips! Ik doe inderdaad al af en toe een time-out als hij het echt te bont maakt, maar misschien moet ik dat wat vaker doen ;-) De tips voor t aanrecht ga ik zeker uitproberen en ook de castratie staat al gepland. Kortom, volgens mij doe ik t redelijk maar moet ik geduld hebben met dat ding van mij ;-) Maar och.. hij is echt eigenlijk zo leuk ;-) Nogmaals dank! Groeten
Frootje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2008 14:44

Bericht door Frootje »

Ow ik vergeet nog te vragen wat ik t beste kan doen aan dat bijten! Heb je daar nog tips voor? Groet!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

als je hem aait voordat hij gaar bijten, probeer het bijten dan voor te zijn, soms zie je aan een trillend staartje of bewegende oren dat het er aan zit te komen, dan is het zaak te stoppen en hem rustig op de grond te zetten zonder wat te zeggen.
heeft hij je te pakken, bevries dan, zo is er geen lol aan.
alweer niets zeggen, hand terugtrekken, hem oppakken en op de grond deponeren.
de clou is dit consequent vol te houden, vroeg of laat rolt het kwartje door bij je ventje :smile:
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Ik heb sinds een week of 4 een jonge kat uit het asiel en die is ook zo bijterig. Ik kan niet echt achterhalen of dat nou speelsigheid is of een teken van laat me met rust. Maar ik heb zelf zoiets van dat gaat wel over als ze wat ouder wordt en steeds meer gewend raakt hier.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Frootje schreef:Ow ik vergeet nog te vragen wat ik t beste kan doen aan dat bijten! Heb je daar nog tips voor? Groet!
Blazen naar je kat! Gewoon een keer kort maar krachtig blazen. Werkt bij mijn katten prima en ik hoef het nooit meer te doen.
Gebruikersavatar
ankalina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2007 18:56
Locatie: groningen

Bericht door ankalina »

Muis schreef: Blazen naar je kat! Gewoon een keer kort maar krachtig blazen. Werkt bij mijn katten prima en ik hoef het nooit meer te doen.
Blazen als een kat of met lucht naar de kat?
Gesloten