Kan niet ophouden met eten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Dominique
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2007 20:29

Kan niet ophouden met eten

Bericht door Dominique »

Hallo,

Ik heb een kat, hij is 5 jaar oud en heeft een probleem met eten. Hij is helemaal gefocust op het eten. Toen we hem net hadden toen ging het allemaal hartstikke goed we hebben hem toen ook een beetje verwend om hem een beetje thuis te laten voelen. Ik denk dat er toen iets fout is gegaan. Maarja we wilden hem een beetje zich thuis laten voelen. Zodra ik mijn bed uit stap dan komt hij gelijk op me af en gaat lopen zeuren. Als ik hem dan eten geef dan heeft hij het binnen een uur op en hij krijgt behoorlijk wat. Daarna gaat hij de hele dag lopen zeuren. Ik word daar niet goed van. Als ik hem ook wel eens een blikje Sheba geef dan heeft hij daar niet genoeg aan en blijft dan als hij het op heeft zeuren aan mijn hoofd. Nou hebben wij er een andere kat bij gezet, en nu is hij nog erger geworden. Die andere kat is niet zo snel met eten het tegenovergestelde eigenlijk. En als hij dus zijn eten nog niet op heeft dan word die andere steeds gefrustreerder en gaat hij klappen uitdelen naar die nieuwe kat.

Ik weet niet of jullie iets weten? Ik ben hopeloos ten einde raad.

Groetjes dominique
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

misschien toch een keer z'n bloed laten onderzoeken om uit te sluiten dat hij suiker heeft, of een te snel werkende schildklier?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Wanneer heb je hem voor het laats ontwormd ? Het kan ook best zijn dat hij last heeft van wormen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Dominique
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2007 20:29

Bericht door Dominique »

Hij is pas nog ontwormd. Maar het is zowiezo een aparte kat want hij luistert ook voor geen meter. Want voor de rest heeft hij nergens last van.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Katten zijn eigenheimers. Ze luisteren niet zoals honden.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
maxiime5
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2008 10:51

Bericht door maxiime5 »

ik heb precies hetzelfde. wij hebben 2 katten van ongeveer 7 jaar, een kater en poes, en de kater is letterlijk moddervet. bij de poes valt het nog wel mee. onze kater eet ook de hele dag door. en ze krijgen eigenlijk te veel te eten. ik proberen de hoeveelheid nou een beetje te beperken maar dat lukt niet echt. smorgens krijgen ze brokjes in een bakje dat ze met zn tweeen moeten delen. en dat bakje laten we dan de hele dag staan omdat we nooit weten of ze allebei al (genoeg) gegeten hebben. onze poes eet namelijk een klein beetje en komt dan later weer terug maar onze kater eet alles acher elkaar op. s'avonds krijgen ze allebij een zakje met vlees ( eerst was het anderhalf zakje).

we hebben al geprobeerd om ze de brokjes uit 2 verschillende bakjes te laten eten. dat lukt ook niet echt want zodra de kater merkt dat zijn bakje bijna leeg is geeft hij zn zus een mep en gaat vervolgens met haar bakje verder.

ik weet niet zo goed wat ik er aan moet doen. bij ons thuis nemen ze het namelijk niet heel serieus.
Gebruikersavatar
Dominique
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2007 20:29

Bericht door Dominique »

Hallo,

dat herken ik precies! zo ging het hier ook. We hebben helaas gisteren afstand gedaan van de grote eter. Het ging gewoon niet meer. Hij is nu bij een gezin in onze woonplaats. Ik wens u er in iedergeval heel veel succes mee. En eigenlijk heb ik niet eens tips voor u. Want wij hebben zlf vanalles geprobeerd om het hem af te leren. We zijn begonnen met gewoon corrigeren als hij bij die andere bak zat te eten, dat hielp niet dus zijn we op internet gaan kijken wat we er aan kunnen doen en daar stond dat je een glas water over hem heen kunt gooien zelfs daar was onze kat imuun voor. Toen hebben we hem in de nekvel gepakt als hij daar zat te eten ook daar werd hij niet warm of koud van. En als laatste hebben we hem buiten gezet als hij het deed. De eerste keer een half uur en als hij het dan nog een keer deed werd het een uur. En zo zijn we zijn met een half uur opgebouwd. Zelfs dat hielp niet. Toen zijn we gaan nadenken wat we precies willen en toen hebben we hem toch maar afgestaan. En we merken dat de andere kat die we nu hebben helemaal op fleurt! Misschien toch de beste keuze geweest wat we hebben gedaan.

Groetjes Dominique
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

maxiime5 schreef:ik heb precies hetzelfde. wij hebben 2 katten van ongeveer 7 jaar, een kater en poes, en de kater is letterlijk moddervet. bij de poes valt het nog wel mee. onze kater eet ook de hele dag door. en ze krijgen eigenlijk te veel te eten. ik proberen de hoeveelheid nou een beetje te beperken maar dat lukt niet echt. smorgens krijgen ze brokjes in een bakje dat ze met zn tweeen moeten delen. en dat bakje laten we dan de hele dag staan omdat we nooit weten of ze allebei al (genoeg) gegeten hebben. onze poes eet namelijk een klein beetje en komt dan later weer terug maar onze kater eet alles acher elkaar op. s'avonds krijgen ze allebij een zakje met vlees ( eerst was het anderhalf zakje).

we hebben al geprobeerd om ze de brokjes uit 2 verschillende bakjes te laten eten. dat lukt ook niet echt want zodra de kater merkt dat zijn bakje bijna leeg is geeft hij zn zus een mep en gaat vervolgens met haar bakje verder.

ik weet niet zo goed wat ik er aan moet doen. bij ons thuis nemen ze het namelijk niet heel serieus.
De oplossing is niet zo moeilijk hoor: gewoon twee keer per dag ('s-morgens en 's-middags) voor iedere kat een halfvol bakje brokjes in verschillende vertrekken neer zetten (bijvoorbeeld voor eentje in de keuken en voor eentje in de hal). Dit doe ik ook met mijn mollige kater en magere poesje.

Zo laat je je katten op hun gemak apart eten en je zet dus niet de hele dag brokjes voor ze neer. Je laat ze natuurlijk pas weer bij elkaar als ze alletwee hun bakje op hebben, want anders heeft het geen zin. Zo weet je zeker dat de poes genoeg te eten binnen krijgt en krijgt de kater niet te veel binnen.

Als je ze namelijk naast elkaar te eten blijft geven zal je kater altijd veel te veel eten en dus moddervet blijven (en dat is heel erg ongezond voor huisdieren!) en daarnaast ook veel te snel eten (schrokken) en dat is ook heel ongezond voor hem. Bij je poes weet je anders niet precies wat ze binnen krijgt en of ze voldoende bouwstoffen binnen krijgt dat is ook heel ongezond voor haar.

Een veelvraat afleren om van een andere bakje te eten is echt onmogelijk en straffen is zinloos en eigenlijk gewoon zieilig, aangezien de kat niet weet wat hij fout doet, dus dat zou ik zeker niet doen! Als je familie je niet serieus neemt raad ik je aan om voor te stellen dat jij in het vervolg voor het eten geven gaat zorgen en dan kun jij er dus op letten dat het goed gaat.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, want een kat wegdoen alleen om die reden vind ik zelf een beetje te ver gaan, ook al zijn sommige katten soms inderdaad beter af in hun eentje dan met z'n tweeën. Sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Eens met Sandra en een kleine aanvulling.

Hier zou ik hetzelfde probleem kunnen hebben, maar ik heb mijn katten geleerd om gelijk hun bakje leeg te eten. Ze krijgen hier 3 keer per dag te eten.
Ik heb hen dit aangeleerd door het bakje met voer in het begin na zo'n 15 a 20 min weg te halen en dit consequent vol blijven houden. Op een gegeven moment hebben ze dan wel in de gaten dat ze beter alles gelijk op kunnen eten. Zo kan ik in ieder geval in de gaten houden of ze alledrie hun eten binnenkrijgen.
De kater krijgt wel apart van de 2 poezen te eten omdat hij een stuk sneller eet. De dames kunnen zo rustig en beschaafd hun bakje leeg eten zonder dat er een opdringerige kater naast hun staat.
De tijd zou je langzaam aan kunnen verkorten als je dat prettiger vindt. Hier hebben ze na 5 min hun bakje wel leeg en kunnen alle deuren weer open.

Succes!
Gebruikersavatar
Dominique
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2007 20:29

Bericht door Dominique »

Ik vind dat u zegt dat je ze niet afgeleerd krijgt dat ze van elkaars bakje af moet blijven onzin is. want in het verleden is het mij wel gelukt. En dat wij hem weg hebben gedaan is dat we niet alleen met het eetprobleem zaten. En wat u zegt over aparte ruimtes eten geven ging niet bij ons want wij hebben een beneden verdieping die wij huren en hebben geen 2 ruimtes.
maxiime5
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2008 10:51

Bericht door maxiime5 »

bedankt voor alle tips!
ik ga het zeker even proberen!
ik laat weten wat het resultaat is.
Gesloten