Kop in de hand

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
dlagewaa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2007 21:22

Kop in de hand

Bericht door dlagewaa »

Hmmm. Ik plaatste dit bericht al eerder, maar kan het niet terugvinden. Moet iets fout hebben gedaan. Dus probeer ik het even opnieuw.

Het onderwerp is onze nieuwe kat. 9 jaar oud, sinds 1 jaar bij ons. Daarvoor een jaar in 't asiel (apart in een kooi, in het niet gebruikte deel van de hondenafdeling). Reden voor dit lang verblijf en de bijzondere behandeling: hij zou aggressievig en schrikachtig zijn. I'm a sucker for basket cases, dus wist ik op het moment dat we elkaar ontmoetten dat ik hem wilde hebben. En hij zag mij geloof ik wel zitten. Het personeel constateerde een goede interactie, maar ik kreeg hem niet mee. Ik werd geacht met mijn vrouw langs te komen. (Heb van weeromstuit de volgende dag onze wat oudere buurvrouw meegenomen en haar voorgesteld als mijn moeder) :-P .

We hebben inderdaad een wat rumoerige aanloop periode gehad, maar na pakweg twee weken ging alles prima, inclusief de deur naar de tuin wijdopen. Wel hyperalert en "schrikachtig", maar niks aggresief. Integendeel. Hij laat zich eigenlijk wat te makkelijk oppakken. Weliswaar alleen in en rond ons huis, maar toch. Hij kan nog wel eens raar reageren als je met hem oploopt. Dan kan het voorkomen dat je blaas en een haal krijgt. Maar om die haal zit, ik citeer Simon Carmiggelt, zit nog het cellofaan. Dus het is iets van veel lawaai en weing wol.

Maar nu mijn vraag. Vrijwel elke ochtend, na het ontbijt, zet ik mij aan tafel met de krant. De kat springt op tafel en gaat pontificaal voor me zitten en laat vervolgens zijn kop ietsje zakken. Dat is het signaal voor mij dat ik wordt geacht mijn rechterhand om zijn kop te leggen. Hij graaft zijn neus dan eens lekker in en blijft vervolgens zo zitten. Soms tot 20 minuten lang. De enige bewegingen zijn een licht bewegen van het puntje van zijn staart en af en toe komt er een pootje omhoog. De bedoeling is - denk ik - om zijn kop vrij te maken, maar vrijwel altijd eindigt die handeling erin dat zijn pootje op mijn uitgestoken pink blijft rusten. Achtergrond geluiden en - bewegingen (zoals de krant omslaan - ik ben inmiddels zeer bedreven in het linkshandig manipuleren van de krant) schijnen hem niets te doen.

Aan het eind van het ritueel gaat zijn kop omhoog en loenst hij een beetje om zich heen, geeuwt en springt van tafel.

Iets soortgelijks doet zich voor als hij op schoot komt liggen. Het is dan de bedoeling dat ik mijn hand om zijn kop doe. Soms eindigt dat erin dat met mijn duim onder zijn kin en mijn vingers over zijn neus en ogen een ring vormen en dat ik me wel eens afvraag "beest hoe adem jij eigenlijk"?

Ik heb van het lezen van contributies op deze site geleerd dat katten het wel prettig vinden om te "neuzen", maar hier is het toch wel zoveel meer dat ik me afvraag wat het beest motiveert.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Weet je iets van de oorsprong en de geschiedenis van deze kat?
Hoe hij reageert met het soms slaan klinkt het haast of hij specifiek daarmee slechte ervaringen heeft.

Ik kan je niet uitleggen waarom je kat zo op je hand gaat hangen met zijn hoofd, maar het klinkt als een heel fijn moment tussen jullie twee waar hij erg van geniet.

Ik heb dat met mijn kat Sarah die ook een geschiedenis achter de rug heeft, die kan echt onder mijn deken komen liggen en heel strak tegen me aan liggen.
Ik heb dat altijd geinterpreteerd als het bevestigen van een band tussen haar en mij. Volgens mij betekende haar komst bij mij voor haar (volg je het nog) een soort rust en veiligheid en bevestigt ze dat op deze manier.
Misschien dat jouw kat ook zo iets bedoeld?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een heerlijk verhaal waar ik echt met volle teugen heb van zitten genieten!

Ik ben heel blij dat jij en deze kater elkaar gevonden hebben, want uit eigen ervaring als medewerker in een asiel weet ik dat dit soort katten het vaak heel moeilijk hebben en ze worden dan ook meestal overgeslagen door de klanten en blijven dan eindeloos lang zitten, terwijl ze snakken naar wat aandacht.

Ik herken ook veel uit je verhaal, want ik heb zelf ook zo'n "agressieve" kater uit het asiel gehaald die gewoon heel erg bang en schikachtig was en daarom flink kon uithalen. Bij mij is het nu een heerlijke knuffelkat die het fijn vindt om op schoot om hoog te kruipen en dan zo dicht mogelijk tegen mijn hoofd te gaan liggen en dat kan hij ook uren volhouden (ik ben dan ook heel bedreven met het bedienen van de afstandbediening met links :lol:).

Ik denk dat jouw kat op deze wel heel bijzondere manier zijn band met jou bevestigd en dat is echt iets om trots op te zijn!

groeten,
Sandra
dlagewaa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2007 21:22

Bericht door dlagewaa »

Weinig. Het asiel geeft geen informatie over vorige eigenaars. Men vertelde ons dat die hem naar het asiel hadden gebracht omdat hij plotseling aggresief was geworden. Ik geloof daar geen barst van, maar ja, het beest had wel meteen het etlket.

Ik vind het wel leuk dat ie zo aan me hangt, maar je krijgt er wel een lamme arm van.

Onder de dekens dat was onze vorige kat (hij werd 18). Eerst bij zijn formele baas, onze oudste zoon. Dan vonden we 's nachts zoon languit op zijn buik en van dijbeen tot oksel - met kop in de oksel - de kat. Dit alles geheel onder de dekens uiteraard. Toen zoon uit huis was, kroop hij vaak bij ons onder de dekens of naast mijn hoofd met zijn kop ergens op mijn schouders/hals.

Je veilig voelen zal inderdaad een deel van de verklaring van mijn kat's gedrag zijn, maar ik geloof dat er meer is.

We shall see wat anderen eventueel te melden hebben.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Misschien heb je onvermoede Reiki-krachten?? ;-)

Mijn kater heeft ook graag iets om zijn hoofd. Wordt ie rustig van.
Liefs Piekje
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Dit lijkt me gewoon normaal gedrag. Je kat toont hiermee zijn/haar affectie aan jou. Nu is de vraag: Reageert hij/zij ook zo naar anderen? Zo nee, dan kan het wel eens zijn dat je een kat hebt die zich aan jou helemaal ondergeschikt heeft gemaakt. Jij bent dan de 'roedelleider' zeg maar. Deze katten zijn heel erg jaloers naar andere toe en tollereren niet dat je een andere kat (of zelfs soms een ander mens) lief hebt.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

cassie schreef:Nu is de vraag: Reageert hij/zij ook zo naar anderen? Zo nee, dan kan het wel eens zijn dat je een kat hebt die zich aan jou helemaal ondergeschikt heeft gemaakt. Jij bent dan de 'roedelleider' zeg maar.
Ik ben het hier niet mee eens en volgens mij verwar je hier kattengedrag met hondengedrag, want katten kennen geen roedels en dus ook geen roedelleiders. Dit zegt Dierenarts Onine erover:

"De kat is zoals de meeste katachtigen, een individualist. Hij leeft solitair, behalve in de paartijd en in zijn jeugd wanneer ze nog tot het nest behoren. Katten kunnen echter wel in groepsverband leven. Dat wil zeggen dat groepsgewijze huisvesting door poezen en gecastreerde katers en soms zelfs door ongecastreerde katers, wordt verdragen zonder dat voortdurend agressie optreedt. Ze werken echter niet samen en onderkennen geen roedelleider zoals die bij de hond fungeert."

Wel is het zo dan katten zich enorm aan één persoon in het huishouden kunnen hechten en dus heel eenkennig en afwijzend naar anderen kunnen zijn. Ook kan jaloezie (naar andere huisdieren en/of mensen) hierbij een rol spelen.

groeten,
Sandra
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Katten kunnen soms wel degelijk samenwerken. Dit zie je bv. in het vangen van een prooi (een muis bv.) Beide (of meerdere) katten hebben dan een gezamenlijk doel, nm. de prooi. Om de pakkans te vergroten maken ze gebruik van een tactiek.

In groepsverband bij katten is wel degelijk sprake van 'roedelgedrag' alleen is dat niet altijd te zien, of is dat niet altijd duidelijk. Dit hangt een beetje van de situatie af.

Even een toevoeging op mijn eerdere antwoord: Dat je kat zo jaloers wordt dat hij/zij niet boos wordt op je omdat je een andere kat aait of omdat je contact heb met een mens is vrij zeldzaam. Wel is het mogelijk dat hetgeen kan gebeuren waar hierboven naar gerefereerd wordt.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Kimba legt ook soms z'n kopje in m'n hand, maar sinds een paar weken heeft hij iets nieuws verzonnen. Als ik naast hem zit in op de bank, legt hij z'n pootje op m'n arm of been.
Daarnet nog, hij lag te slapen, ik laat hem doen maar ga ernaast zitten en hij rekt zich uit zodat hij z'n pootje op m'n arm kan leggen.
Heel lief maar heeft dit ook een betekenis?

Groetjes Kathy en Kimba
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Het is niet helemaal hetzelfde, maar mijn poes Malijn (5 mnd oud) heeft de laatste tijd ook een bepaald ritueel:

Als ik 's avonds naar bed ga, en mevrouw heeft dit in de gaten, stormt ze als een bezetene het bed op (vaak dwars over mijn vriend heen, die niet tegen kietelen kan en wat dus nogal eens lachwekkende schrikreacties tot gevolg heeft ;-)). Ze nestelt zich dan op mijn kussen tegen mijn gezicht aan, en duwt haar neus in mijn haar of zelfs in mijn oor. Meestal legt ze dan nog een pootje heel zacht op mijn wang, en een kwartiertje later vallen we allebei in slaap. Dit doet ze nu al drie weken elke nacht... Lief!!! :grin:
Suske
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2008 10:55
Locatie: Susteren
Contacteer:

Bericht door Suske »

Suske vindt 't heerlijk als ik haar een "facelift" geef , oftewel met mijn hand om haar kop haar vel over haar oren zo "straktrek" dat ze spleetogen krijgt! :lol: Ziet er echt maf uit!

Maar, als ik een deken over haar heen leg, moet haar koppie altijd er bovenuit steken! Daar is ze heel resoluut in.

Ook geniet ze er ontzettend van als ik haar -bijna hardhandig- een stevige massage van haar nek geef tot aan haar schouderbladen. Daar mag ik ook gerust het vel eens goed oppakken en tussen m'n vingers " wrijven"!

Soms duwt ze wel haar kop onder mijn oksel...??? Echter, als ik haar dan "plaats maak" vindt ze het niet interessant meer.

@ dlagewaa,
katten zijn ondoorgrondelijk, ook de mijne heeft een asiel- en ander- gezin-achtergrond. Haar verleden zal ik nooit weten. Neem het gewoon zoals het is, het is een heerlijk beest als ik het zo lees!

Groeten,

Vivian
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

We dwalen af volgens mij... ;-)

Ik wil even terug komen op het wel of niet een roedel hebben van katten. Kattten kennen geen roedel, want een roedel kent een leider. Katten kunnen inderdaad wel samenwerken maar daarbij kiezen ze geen leider, ze doen dit , zoals het woord al zegt, 'samen'.

Maakt verder niet uit, ook deze discussie is alweer een afdwaling, maar of deze kat zijn eigenaar als leider ziet betwijfel ik dus.
De kat vindt het gewoon fijn om zo te zitten, verder geen reden. Dat hebben katten meestal niet volgens mij, ze doen gewoon waar ze zin in hebben en wat ze fijn vinden.

Rian
Mauw
Gesloten