zwanger met een kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Patricia76
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2007 14:53
Locatie: almere

zwanger met een kat

Bericht door Patricia76 »

Wij hebben onze kat al een jaar in huis. 's Avonds en 's nachts slaapt hij normaal altijd bij mij, maar sinds een week of 2 niet meer. Ik ben nu 19 weken zwanger en dat ga je nu behoorlijk zien. Kan een kat op een zwangere reageren, word hij automatisch iets voorzichtiger of zie ik nu spoken. Hij sliep nooit bij mij vriend maar de laatste tijd is hij niet meer bij hem weg te slaan. Heel apart.
Kan iemand hier antwoord op geven?
Bedankt.
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Ik denk dat katten dat zeker aan zullen voelen

Ze voelen stemmingswisselingen ook aan, dus ik denk de zwangerschap ook

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Katten zijn hier zeker gevoelig voor! Xandor is echt mijn knuffelkatje, in het begin van mijn zwangerschap kwam hij zelfs nog vaker knuffelen. Maar hoe groter mijn buik werd hoe minder hij ervan moest weten. Na de bevalling kwam hij meteen weer bij me knuffelen, maar ook meteen bij mijn dochtertje.
Nog gefeliciteerd trouwens ;-)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

gefeliciteerd met je zwangerschap!

Veel katten voelen het feilloos aan dat je zwanger bent. Sommige katten willen niets van zwangere vrouwen weten, andere zijn juist heel erg knuffelig en heel soms gebeurt het zelfs dat de kat eerder weet dat je zwanger bent dan jijzelf!
Cynthia
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2007 20:45
Locatie: Rotterdam

Bericht door Cynthia »

Hoi!
Als eerst natuurlijk gefeliciteerd!
Ik ben zelf nu 31 weken zwanger en in het begin dacht ik wel iets te merken aan het gedrag van mijn katten. Ondertussen heb ik er nog maar 1 en hij is altijd al heel erg gefixeerd op mij geweest, dat is niet verandert sinds ik zwanger ben. Hij zit ook graag op schoot, die buik zit hem niet in de weg. Soms komt hij op mijn benen liggen met zijn kopje op mijn buik, echt schattig!
Ben benieuwd hoe hij straks gaat reageren op de nieuwkomer!
Groeten, Cynthia
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

is er hier iemand die advies kan geven wat je wel en niet moet doen met katten als je zwanger bent (bv kattenbak en kattenkrab)

men zegt dat je de kattenbak niet schoon mag maken, maar ik zit toch niet aan de ontlasting of wordt je besmet door de lucht?

en kan het kwaad als de kat je krabt?
Desire
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als je zwanger bent en je de kattenbak schoonmaakt kun je ongemerkt toch ontlasting aan je handen krijgen, ook al is de kans misschien klein. Als je daarna met je handen aan je gezicht zit kun je via je mond een miniscuul kleine parasiet binnenkrijgen als deze in de ontlasting zit (maar deze parasiet hoeft niet in de ontlasting te zitten).

Je zal hier zelf geen last van hebben, maar het kan (het hoeft niet) via de placenta worden overgebracht en zodoende schadelijk voor je ongeboren kind zijn. De infectie door deze parasiet heet Toxoplasmose. Het kind kan er ernstige afwijkingen door krijgen, bijvoorbeeld van het zenuwstelsel (waterhoofd) en aan de ogen (blindheid).

Je kunt ook toxoplasmose krijgen door het werken met besmet aarde in de tuin of het eten van besmet koeien-, schapen- of varkensvlees dat niet goed gekookt of gebraden is, maar je krijgt geen toxoplasmose door de kat of het vee aan te raken.

Het risico is dus niet zo groot en je kunt in principe de kattenbak blijven schoonmaken als je je handen daarna heel goed reinigt, maar zelf zou zou ik het risico niet willen lopen en het lekker door een andere laten doen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Als je de bakken zelf schoon wil maken, altijd handschoenen dragen. Het risico is misschien niet zo groot maar het kindje van een collega van me is met 21 weken wel overleden door toxoplasmose. Ik zou persoonlijk zelf het risico dus niet nemen.

Als je wordt gekrabt kan je het het beste goed uitspoelen. En voor je gaat eten altijd je handen wassen, helemaal als je daarvoor een kat hebt geaaid.
Verder gewoon lekker van je kat(ten) blijven genieten ;-)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens, want het zou jammer zijn als je je tijdens je zwangerschap extra zorgen zou maken en dus niet optimaal kunt genieten van je zwangerschap én van je katten! Blijf dus vooral lekker met je katjes knuffelen en laat het zware (lees: vieze ) werk aan een ander over.

O ja, van een kattenkrab kun je een goedaardige lymfklierontsteking krijgen als je het niet goed schoonmaakt, maar het is niet extra gevaarlijk tijdens je zwangerschap. Gewoon veel stromend water eroverheen en daarna kun je het eventueel schoonmaken met jodium (hoeft niet). Ook is het goed om er wat kletnat verband omheen te doen, want dan voorkom je zwellingen en bloedvergiftiging.

groeten,
Sandra
Gesloten