Moederpoes en 3 kittens onderhouden

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Mandje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:15
Locatie: zonnebeke

Moederpoes en 3 kittens onderhouden

Bericht door Mandje »

Hallo

Ik ben hier nieuw op het forum.
Ik heb een vraagje of mijn katjes.
Onlangs heeft mijn moederpoes Luka kittens gekregen. 2 meisjes en 1 jongen.
Wij wonen in een chalet in de bossen. Dus plaats genoeg voor de katten. Alleen onze Luka gaat soms naar buiten, maar heel weinig. Buiten plassen kan ze niet. Als ze buiten is komt ze onmiddellijk naar binnen de kattenbak in.

Nu hebben we er nog 3 kleintjes bij. Dus veel werk komt erbij. De kleintjes durven wel eens op een andere plaats plassen, ze lopen er dan in of in hun water met hun pootjes en de woonkamer rond.
Dan mag ik opnieuw mijn poetsgerief uithalen en dat gebeurt wel meerdere keren op een dag.
Wijn wonen in een chalet. Dus een aparte kamer hebben we niet. Je komt binnen in de woonkamer, open keuken. En daar zijn ze meestal.

Ik hou enorm van mijn katten en ik zou er ook geen 1 van willen missen, maar ik heb het ook graag proper.
Ik stofzuiger en dweil minstens 1 keer op een dag.
De kattenbak is ook een enorm werk, ik moet zeker 30 keer op een dag uitkuisen. Telkens als er een kitten in is geweest moet ik het uitscheppen of de volgende staat er met zijn pootjes in.

Heb gezien dat hier enkele mensen 4 katten in huis hebben. Hebben jullie tips voor mij? Of hoe hebben jullie het klaar gespeeld.
Nu ben ik voorlopig nog thuis omdat ik gisteren een curretage heb moeten ondergaan, maar als ik straks moet full time ga werken, weet ik dat ik enorm veel werk zal hebben als ik thuis ben.

Alvast bedankt.
Hopelijk krijg ik wat reacties en tips
Vele groetjes Mandje xxx
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Maak je kittens zindelijk! Zet ze gewoon iedere keer als ze wat gedronken hebben op de bak, katten zijn erg schone dieren en zullen heel snel uit zichzelf de bak gaan opzoeken. Het probleem met het ene kitten dat in de poep van het andere kitten gaat staan kan je misschien oplossen met meerdere bakken te plaatsen (de algemene norm die velen hier hanteren is één bak per twee katten)

En het poetsen, tja, da's persoonlijk denk ik. Ik heb zelf 2 poezels en stofzuig en dweil één keer in de week, soms eens tussendoor als we bezoek krijgen 8-) , maar ik stoor me niet zo aan wat haren. Anders als je jezelf er heel erg aan stoort dan zit er helaas niet anders op dan elke dag even een toertje stofzuiger te doen.

Veel succes, maar vooral veel plezier met je poezels!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kittens zijn inderdaad wel wat meer werk, maar 30 keer per dag de kattenbak schoonmaken is, naar mijn mening, echt niet nodig. Gewoon 2 keer per dag is ruim voldoende en dat scheelt gelijk een hoop werk. En dan heb je gelijk meer tijd om van ze te genieten ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

30 keer de bak schoonmaken hoeft inderdaad echt niet hoor ;-) Ik heb hier 3 katten en 2 bakken en die schep ik elke dag uit.

Ik weet niet hoe oud je kittens zijn, maar meestal leren ze wel van hun moeder dat ze het op de bak moeten doen. Rond een week of 5, 6 zijn ze vaak wel zindelijk. Soms nog wel eerder.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Hoi Mandje, ik ben helemaal vergeten je welkom te heten en je heel veel sterkte te wensen, want zo te lezen heb je een hele zware en verdrietige tijd achter de rug (en nog voor de boeg). Hopelijk zijn je kittentjes een goede afleiding en ga je heel veel plezier aan ze beleven!

groeten,
Sandra
Mandje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:15
Locatie: zonnebeke

Bericht door Mandje »

Dank je :smile:

En i.v.m. de kattenbak, ik moet die jammer genoeg elke keer schoon maken. Als ik het 1 keer niet zie dat er een kitten in de bak is geweest, dan loopt de andere kitten er zeker in en als de moeder in bak is geweest dan krabt ze aan haar bak tot ik het schoon maak. Dus veel keus heb ik niet
Maar ik heb het er voor over, ik hou zo enorm van mijn katjes en krijg ook zoveel liefde van hen terug.

Ik heb nog een vraagje over het zindelijkheid. Alle 3 de kittens gaan in de bak. Maar toch is er 1 die soms de moeite niet doet om naar de bak te gaan en ik weet niet welk 1. Ik hou het nu in het oog, maar het is moeilijk om ze alle 3 in het oog te houden.
Heeft er iemand een tip hoe ik die ene kan zindelijk maken?
De kitten weet dat hij in de bak moet, maar toch doet hij of zij het niet.

Alvast bedankt voor jullie reactie :grin:
R.Knuvelder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2007 23:35

Bericht door R.Knuvelder »

Hallo ik heb er zelf ook drie het eerste wat ik gedaan heb is ze gelijk op de kattebak gezet.
Dat heb ik een paar keer gedaan en toen wisten ze waar hun toilet is sindsdien zijn er geen problemen meer. De kattenbak schoonmaken 30 keer ??? beetje overdreven ik maak de bak gemideld 3 A 4 keer per week schoon.
Gesloten