zoekgedrag/sterven?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
ellebel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2007 09:42

zoekgedrag/sterven?

Bericht door ellebel »

Misschien een vreemd iets (vraag). Maar onze jeweetwelkater mag/kan, sinds we verhuist zijn, niet naar buiten (heeft een flinke abces wond op z'n kop en we wonen nu aan een drukke straat). Nu heb ik weleens gelezen dat, als een kat gaat sterven, ze een rustig plekje gaan zoeken. Helaas mag onze kat alleen in de keuken en woonkamer komen. Nu de (misschien vreemde) vraag: hij lijkt erg zoekende (hij en wij wonen hier inmiddels 3 weken), nu denk ik weleens, hoe gaat hij dan nu een rustig plekje zoeken, of gaat "het" s'nachts gebeuren? (ik krijg daarbij gelijk een eng gevoel over me heen, van, waar denk ik nou aan). We hebben 2 jonge kinderen, dus rust vind hij overdag maar weinig (hij is 11 jaar).
Ik hoop dat jullie hier een beetje wijs uit komen.
o ja, hij wordt nu ook al 3 weken behandeld vanwege die abces, en vertoont vreemd gedrag (in de kattenbak gaan liggen, wat ik hem nooit heb zien doen).

groetjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Heel snel naar je dierenarts!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
ellebel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2007 09:42

re

Bericht door ellebel »

Nu laat je me wel heel erg schrikken kattenbella.
Ik moet a.s. vrijdag weer met hem terug naar de da. Zou dat te lang duren? Die wond is wel mooi aan het genezen, dus ik verwacht eigenlijk dat de da de korst er af gaat halen. De da vertelde de vorige keer (hij is nu met z'n 2de kuur bezig), dat hij de wond nog te groot vond. Maar dat hij verwachtte dat, als we de volgende keer kwamen, hij onder een roesje, die korst eraf kon gaan halen en schoon kon maken.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is mij een beetje onduidelijk waarom je denkt dat hij een rustig plekje zoekt om te sterven, want van de (behandelde) abces zal hij waarschijnlijk niet sterven en hij is ook nog niet zo heel oud.

Is zijn gedrag misschien nu totaal anders dan anders of is het alleen het feit dat hij nu in de kattenbak gaat liggen?

Misschien kun je wat duidelijkheid geven over het volgende: eet/drinkt hij nog goed, hoe ziet zijn vacht eruit, is hij afgevallen, ruikt hij vreemd, is hij lusteloos of heel erg gestresst? Je bent pas nog bij de dierenarts geweest en wat vond die van zijn algemene conditie?

Als je aan de hand van deze vragen het gevoel hebt dat er iets mis is kun je morgenochtend beter even met de dierenarts bellen of zelfs even langsgaan, maar als je denkt dat het nog wel kan wachten zou je eventueel wel tot vrijdag kunnen wachten. Wij kunnen op een afstandje niet inschatten hoe het met hem gaat, maar als je je onzeker voelt over zijn toestand kun je natuurlijk altijd met je dierenarts bellen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ellebel, ik denk niet dat kattenbella dit zei om je te doen schrikken hoor, maar het is wel algemeen dat als je vragen hebt, zeker over zoiets serieus, dat je best gewoon de DA opbelt en daarmee praat en overlegt wat er aan de hand kan zijn. Je DA kent de conditie van je kat, weet ook wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn en kan je ongetwijfeld verderhelpen.

Wat Sandra zegt, lijkt me voor jou een beter antwoord: wat denk je zelf? Zou het kunnen dat hij een plekje zoekt om te sterven? De toestand lijkt me toch ook niet zo alarmerend?
Waarschijnlijk zal er dus wat anders aan de hand zijn. Je zegt dat je net verhuisd bent. Kan het niet zijn dat hij gewoon op verkenning is naar een leuk plekje dat hij zich kan toe-eigenen? Sumi had dit in het begin op mijn appartement ook. Ze probeerde tal van plaatsen uit, deed dingen die ik haar anders niet zag doen, maar nu heeft ze "haar" plekje op de zetel, waar ze altijd slaapt.

Maar als je er zelf echt een vies gevoel bij hebt, zou ik toch eens contact opnemen met de DA. Al is het niet voor een afspraak, je kan toch misschien wat meer duidelijkheid krijgen dan.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Sorry El,

Bij mij liep de hele soep vast even :???:
Ik schrik van het sterfgedrag wat jij omschrijft en ik heb inderdaad dan zoiets van bij twijfel ga naar je dierenarts.
Ik heb een huis vol katten hier en ik kan je niet helpen, dat is even frustrerend.

Sandra en Gini's antwoorden zijn wat genuanceerder.
Laat je weten hoe het gaat?

Groetjes, Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

altijd op je instinct afgaan en als je je afvraagt of je naar de da moet gaan is dat voor mij altijd een teken dat je moet gaan. Of in elk geval even moet bellen om te overleggen. Anders vraag je je het je niet af. En liever gaan en dan zekerheid krijgen dat het allemaal meevalt dan die onzekerheid en later denken dat je misschien toch had moeten gaan.

Dat zitten in de kattenbak kan zijn omdat het allemaal nieuw is en niets zo vertrouwt is als bijv je eigen kattenbak maar het kan ook een slecht teken zijn. Minoush ging in haar bak zitten en liggen toen ze zich waardeloos voelde.

Ik hoop dat je besluit om even langs de da te gaan. Sterkte!!
ellebel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2007 09:42

re

Bericht door ellebel »

Bedankt voor jullie antwoorden. Het zal waarschijnlijk toch eraan liggen dat hij een gewoon rustig/lekker plekje aan het zoeken is. Gewoon om te luieren (aldus de da. Want die vond hem er verder goed uitzien). Er zal hem ook iets niet helemaal lekker gezeten hebben, want toen ik vanmorgen beneden kwam, lag alles onder de braaksel en ontlasting. Zodra ik hem op wil pakken, begint hij te brommen, dus hij is gewoon niet lekker, lijkt me. En dan kleine kinderen om je heen hebben, die je steeds willen aaien, is dan natuurlijk ook niet zo fijn.

groetjes
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Re: re

Bericht door Claire »

ellebel schreef: Gewoon om te luieren (aldus de da. Want die vond hem er verder goed uitzien). Er zal hem ook iets niet helemaal lekker gezeten hebben, want toen ik vanmorgen beneden kwam, lag alles onder de braaksel en ontlasting. Zodra ik hem op wil pakken, begint hij te brommen, dus hij is gewoon niet lekker, lijkt me.
Weet je da wel van het braaksel, de ontlasting en van het grommen?? Zo niet dan zou ik hem nog even bellen om hem dat nog te vertellen. Al is het alleen maar zodat je pilletjes kan halen die de misselijkheid tegen gaan ofzo.
Sterkte
Els
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Zou het geen stress kunnen zijn? Een verhuizing, in je nieuwe huis mag hij alleen in de keuken en woonkamer en inderdaad met kleine kinderen zal hij geen rust kunnen vinden om lekker ontspannen te kunnen slapen.
11 jaar is niet superoud maar toch een leeftijd dat de meeste katten het wat kalmer aandoen.
Ik weet niet niet hoe oud je kinderen zijn maar kun je ze niet uitleggen dat wanneer de kat slaapt hij met rust gelaten wil worden.
Geef als voorbeeld hoe het voor ons voelt wanneer je probeert te slapen en steeds komt er iemand knuffelen, e.d.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ellebel, zou je misschien niet kunnen zorgen dat hij toch ergens, al is het maar voorlopig voor enkele weken, op een paar rustige kamers kan komen? Ik zeg maar iets: slaapkamer of logeerkamer zodat hij zich onder een bed kan leggen of ergens anders goed verstopt zodat hij rustig kan bekomen?
Het lijkt mij ook stress te zijn, en dat kan je op zo'n manier wel oplossen.

Succes ermee en hou ons op de hoogte.
ellebel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2007 09:42

re

Bericht door ellebel »

Bedankt voor jullie antwoorden.
Hij wordt al wat rustiger. Ook leg ik hem sinds een paar dagen buiten aan een looplijntje.

groetjes
Gesloten