Yiehaaaaa, toch een kitten gekocht. Nu een vraagje.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Yiehaaaaa, toch een kitten gekocht. Nu een vraagje.

Bericht door Luuntje »

Hallo lieve mede-forummers,

Na veel beraadslagen, overleg en gedoe en het tien keer uitpluizen van onze financiele situatie, is het er toch van gekomen; we hebben een kitten gekocht! Het is een katertje geworden, Tux heet-ie. Hij is nu ruim zeven weken oud en sinds afgelopen zaterdag bij ons. Hij is rood/creme gekleurd. Hij heeft het helemaal naar zijn zin; meteen de eerste dag al gegeten, geplast en gepoept op de kattenbak!

Mijn vriend en ik hebben beiden al eens katten gehad, maar experts zijn we (zeker op kittengebied!) niet. We hadden dus enkele opvallendheden en vraagjes.
1. Ik heb begrepen dat het "normaal" is voor een kitten om te bijten in je handen en zijn klauwtjes uit te slaan als je met hem speelt of hem aait. Mijn vriend en ik zijn bezig hem dit af te leren (nu is het nog schattig, maar als-ie straks vier kilo is natuurlijk niet meer), maar hoe kunnen we dat nu het beste doen?

2. Toen we hem vanuit het asiel naar huis brachten, moest hij in een dekentje gewikkeld en in een reismandje achterop de fiets. Dit i.v.m. het ontbreken van een auto. Hij mauwde maar heel eventjes, maar leek het verder absoluut geen probleem te vinden. Hij was absoluut niet hysterisch en is dat ook nog geen seconde geweest. Nu is dat een "blessing", maar toch....je hoort (en we zijn gewend) dat het anders gaat....is dit wel normaal?

3. Hij laat alles gebeuren bij hem, het controleren van oren, ogen, neusje, voetkussentjes, anusje, alles. Het lijkt hem helemaal niets te doen, alleen in zijn vrijheid beperkt worden door vasthouden en het uitgebreid kroelen van het buikje laat hij niet toe....is dat nou goed of juist niet?

4. Vanaf seconde 1 dat hij bij ons was, is hij begonnen met spinnen en niet meer opgehouden. Nu is spinnen goed....maar continu spinnen? Zou dat ook een verborgen gebrek kunnen zijn, bijv. aan zijn ademhaling?

5. Hij rent soms als een halve gare door het huis heen, een soort Turbo in de tachtigste versnelling. Dat duurt soms een kwartier lang. Dan slaapt hij weer een kwartiertje, gaat hij eten en de kattenbak bezoeken, dan wil hij weer een kwartiertje knuffelen, en dan weer een kwartiertje Turbo-en....is dit normaal? Kittens "horen" toch zestien uur per dag te slapen?

6. We willen Tux zo vroeg mogelijk laten wennen aan een halsbandje, gewoon omdat je hem dan bij bijv. evt. dierenartsbezoeken en pillengeven beter onder controle kunt houden en zodat mensen kunnen zien dat hij van iemand is als hij toch ontsnapt. Die draagt hij nu dus ook. Uiteraard is het bandje veel te groot voor zijn zeven weken oude nekkie. Tux zelf schijnt hier geen last van te hebben. Mijn vriend vindt het echter een beetje eng, hij zou zichzelf bijv. op kunnen hangen als we er niet zijn. Ik wil eigenlijk dat hij dat bandje continu omhoudt, maar zie het gevaar ook in. Wat kunnen we hier het beste aan doen?

We hebben het idee dat hij het heel goed doet, ook omdat hij al alleen geweest is en helemaal NIETS gesloopt had en volledig zindelijk gebleven was. Wat ons betreft is hij een droomkat, maar het is eigenlijk een beetje too good to be true allemaal!

Sorry voor het hele verhaal, ik hoop op veel reacties!

Groetjes, Luuntje.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Yiehaaaaa, toch een kitten gekocht. Nu een vraagje.

Bericht door Miranda »

Luuntje, wat ontzettend leuk dat jullie een kitten in huis hebben genomen. Zo te horen gaat het allemaal erg goed.
Luuntje schreef:1. Ik heb begrepen dat het "normaal" is voor een kitten om te bijten in je handen en zijn klauwtjes uit te slaan als je met hem speelt of hem aait. Mijn vriend en ik zijn bezig hem dit af te leren (nu is het nog schattig, maar als-ie straks vier kilo is natuurlijk niet meer), maar hoe kunnen we dat nu het beste doen?
Hij is nog vrij jong en heeft misschien niet alles meegekregen van z'n moeder, maar hij zal grenzen moeten leren. Je kunt weleens met hem donderjagen, maar bijvoorbeeld als hij moet stoppen, blaas je eventjes in z'n gezicht. Meestal stoppen ze dan wel gelijk.
Luuntje schreef:2. Toen we hem vanuit het asiel naar huis brachten, moest hij in een dekentje gewikkeld en in een reismandje achterop de fiets. Dit i.v.m. het ontbreken van een auto. Hij mauwde maar heel eventjes, maar leek het verder absoluut geen probleem te vinden. Hij was absoluut niet hysterisch en is dat ook nog geen seconde geweest. Nu is dat een "blessing", maar toch....je hoort (en we zijn gewend) dat het anders gaat....is dit wel normaal?
Ja hoor. Sommige katten vinden het heel eng, miauwen aldoor en bevuilen hun reismand uit stress of angst. Maar je hebt ook katten die er geen probleem van maken en de reis rustig uitzitten. ;-)
Luuntje schreef:3. Hij laat alles gebeuren bij hem, het controleren van oren, ogen, neusje, voetkussentjes, anusje, alles. Het lijkt hem helemaal niets te doen, alleen in zijn vrijheid beperkt worden door vasthouden en het uitgebreid kroelen van het buikje laat hij niet toe....is dat nou goed of juist niet?
Ja hoor. Je zou hem nog eens door een dierenarts kunnen laten nakijken, maar in principe kan hij ook een rustig karakter hebben. En dit is dus een katje die zijn buikje liever voor zichzelf houdt. :grin:
Luuntje schreef:4. Vanaf seconde 1 dat hij bij ons was, is hij begonnen met spinnen en niet meer opgehouden. Nu is spinnen goed....maar continu spinnen? Zou dat ook een verborgen gebrek kunnen zijn, bijv. aan zijn ademhaling?
Hm, echt continu? Misschien erg tevreden... maar inderdaad, katten kunnen ook spinnen bij pijn, maar dit is niet heel vaak het geval. Een check-up bij de dierenarts kan je dus goed geruststellen. ;-)
Luuntje schreef:5. Hij rent soms als een halve gare door het huis heen, een soort Turbo in de tachtigste versnelling. Dat duurt soms een kwartier lang. Dan slaapt hij weer een kwartiertje, gaat hij eten en de kattenbak bezoeken, dan wil hij weer een kwartiertje knuffelen, en dan weer een kwartiertje Turbo-en....is dit normaal? Kittens "horen" toch zestien uur per dag te slapen?
Ja, maar ze zijn ook heel gauw weer hersteld van hun gekke actie. De meeste kittens en zelfs volwassen katten hebben dagelijks vaak wel een gekke actie. Is dus ook heel normaal. ;-)
Luuntje schreef:6. We willen Tux zo vroeg mogelijk laten wennen aan een halsbandje, gewoon omdat je hem dan bij bijv. evt. dierenartsbezoeken en pillengeven beter onder controle kunt houden en zodat mensen kunnen zien dat hij van iemand is als hij toch ontsnapt. Die draagt hij nu dus ook. Uiteraard is het bandje veel te groot voor zijn zeven weken oude nekkie. Tux zelf schijnt hier geen last van te hebben. Mijn vriend vindt het echter een beetje eng, hij zou zichzelf bijv. op kunnen hangen als we er niet zijn. Ik wil eigenlijk dat hij dat bandje continu omhoudt, maar zie het gevaar ook in. Wat kunnen we hier het beste aan doen?
Tsjah, een elastisch bandje is nog het veiligste. Onze poes stak er weleens een poot door en kwam dan mank thuis. Pootje er weer uit en klaar, maar inderdaad, ze kunnen blijven haken... maar die kans is bij een elastich bandje minder groot, omdat die vaak wel afglijdt.
Gebruikersavatar
MistyStar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:08
Locatie: Kampen
Contacteer:

Bericht door MistyStar »

Als je kitten je bijt en krabt kan je eventueel ook gewoon weglopen en hem eventjes negeren.

Schijnt ook goed te werken begreep ik van mijn DA :)

En wat die gekke buien :D die hebben ze naar ik weet bijna allemaal :D ik heb er zes die van tijd tot tijd last hebben van hun "gekke 5 minuten"
Who is General Error, and why is he reading my disc?
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Jullie hebben je heel goed voorbereid op de komst van een kat. Super!!
Voorgaande heb je al veel antwoorden op je vragen gehad.
Tux heeft netzoals alle katten een eigen karakter en een eigen willetje.
Een kitten die 16 uur slaapt? Nou onze Ziggy van 9 weken niet hoor.
16 uur wakker bedoel je :grin:?
Hij is nu 7 weken en ik ga ervan uit dat je Tux met 8 weken naar de da gaat voor enting en chippen. Dan zal hij Tux ook wel uitgebreid onderzoeken e.d
Jullie zijn gewoon heel serieus bezig met dit kleine mannetje. Dat is alleen maar goed hoor. Zolang je maar niet vergeet om lekker van hem te genieten.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik denk dat jullie gewoon een heerlijk sociaal, tevreden en vrolijk kitten getroffen hebben. Niets moet en alles mag :grin: .

V.w.b. buikje aaien...... van de vier katten die wij hebben mogen we 1 met liefde op de buik aaien, die gaat er echt voor liggen. Bij een andere mag het alleen als het haar uitkomt, en bij de overige twee mag het gewoon niet ;-) .

Mijn ervaring is dat het krabbelen en bijten tijdens het spelen vanzelf over gaat. Ik stopte gewoon met spelen als ze net even te enthousiast werden.

Zelf ben ik geen voorstander van een bandje, maar zoiets is natuurlijk heel persoonlijk ;-)

Inderdaad, geniet er gewoon lekker van! :grin:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Hallo mensen,

Allereerst bedankt voor het hartelijke welkom wat ik hier heb ontvangen. Bedankt voor alle goede adviezen en voor het feit dat jullie de tijd wilden nemen te reageren!

Miranda, jouw advies om een elastisch bandje te kopen hebben we direct opgevolgd. De dierenwinkel had ze net weer binnengekregen in het kleinste maatje, en die past Tux dus wel goed, gelukkig! Wij gerustgesteld, Tux happy, super!

Ik werd een heel klein beetje ongerust van jouw berichtje dat een kat ook kan spinnen als hij pijn heeft. Dit omdat we in het asiel al vonden dat hij een heeeeeeel klein beetje "trekt" met zijn rechterachterpootje. We hebben hier de afgelopen dagen goed op gelet en het valt ons allebei op. Hij lijkt er totaal geen last van te hebben, immers turboot en jumpt hij erop los. Maar toch, als hij bijvoorbeeld even gelegen heeft en hij komt dan op je af, schudt hij dat ene pootje net een tikkeltje meer dan de andere drie. In week 25 moet hij voor een entingsronde, dan laat ik de dierenarts meteen even een algemene check-up doen! Better safe then sorry!
Overigens, dat spinnen doet hij niet 100% van de tijd meer, maar toch wel 95%. Hij heeft nu toch ook wel momentjes dat hij het niet doet.

Mistystar, dank je voor je berichtje! Wat wij meestal doen is eerst NEE en dan op negeer. Dan komt hij het vanzelf goed maken. Mijn vriend durft dat NEE echter niet echt hard te doen, uit angst dat hij zich rotschrikt. Maar ja, dat "straffen" heeft natuurlijk weinig zin als hij er niet van schrikt!

Lianne, Tux gaat inderdaad in week 25 voor een entingsronde. Chippen is al gebeurd in het asiel, een hele geruststelling! Ik laat de DA dan ook direct een algemene check-up doen, ook omdat hij vanmiddag toen ik thuiskwam een rood oogje had waar hij maar in bleef wrijven. Dat is inmiddels weer helemaal weggetrokken, maar je kunt het beter zeker weten! Bedankt voor de geruststelling dat zestien uur slapen voor kittens helemaal niet per se hoeft.... Als je dat overal leest wordt je toch onzeker als jouw kitten erin afwijkt!

Daantje, genieten doen we zeker! Als Tux 's avonds bij het slapengaan tussen ons in plempt en zich ermee bemoeit als wij elkaar een kus geven in bed weet je het al; beestje, wij houden van jou!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
MistyStar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:08
Locatie: Kampen
Contacteer:

Bericht door MistyStar »

kittens zijn zo leuk :D en ze groeien zo hard.

Geniet er van en uiteraard willen we in het fotoalbum topic fotootjes zien ;)
Who is General Error, and why is he reading my disc?
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

MistyStar schreef:kittens zijn zo leuk :D en ze groeien zo hard.
Kan ik helemaal over meepraten :grin:. Ziggy vandaag precies 9 weken oud is net een klein bokje die door de kamer vliegt om iedereen uit te dagen. En 's nachts ligt hij uitgeput in mijn nek of op mijn gezicht of helemaal tegen je aan :verliefd: Ben benieuwd of hij dat ook nog doet wanneer hij een kilo of 4 weegt.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Bericht door jewelz »

Hoi allemaal,

Ik heb ook even een vraagje over kittens. Ik heb hem weliswaar nog niet in huis, maar wilde toch even vragen naar wat reacties. Afgelopen zondag zijn we gaan kijken naar ons 'aanstaande' kitten. Hij was toen ruim 5 weken oud en zag er helemaal gezond en happy uit, een beetje verlegen wel. Hij groeit op in een huis met 2 kinderen (een van 2,5 en een van een half jaar oud), en er zijn twee nestjes een weekje na elkaar geboren, dus voorlopig heeft hij nog 8 broertjes en zusjes. Drukke bedoening dus. Het kitten was wel redelijk nieuwsgierig, maar ook voorzichtig. Toen het oppakte begon het nogal te piepen, maar stribbelde verder weinig tegen.

Denken jullie dat dit komt omdat hij nog maar 5 weken oud is, en dus nog moet ontwikkelen? De eigenaresse zei dat ze eigenlijk pas sinds afgelopen week echt op onderzoek uit gingen, dus ik denk dat het nog wel verandert. Ik hoop namelijk wel dat het katje graag opgepakt wordt (ik houd van knuffelen, haha), alhoewel je dat natuurlijk nooit van te voren kunt zeggen... Wat denken jullie?

En oh ja, hij zag er helemaal gezond uit, maar op de foto's die we hebben genomen staan de ogen een beetje naar buiten gericht... Toen we hem zagen heb ik dit helemaal niet gemerkt, dus nou vraag ik me af of het door de foto komt, of dat hij misschien wel een beetje scheel is (niet naar binnen, maar naar buiten). Hier een foto van het hoopje geluk (hij gaat waarschijnlijk Cooper heten).


Afbeelding
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hey Jewelz,

Onze kittens zagen er op de foto vroeger ook altijd erg scheel uit, maar in het echt is dat helemaal niet zo, en later zie je dat ook niet meer zo op foto's, volgens mij is hij niet scheel ofzo ;-).

Als ze de kittens veel oppakken en knuffelen worden ze denk ik vanzelf knuffelig. Kittens zijn in het begin wel erg speels, soms hebben ze dus meer zin om te spelen dan om te knuffelen, maar als jullie hem eenmaal thuis hebben kan je hem natuurlijk erg knuffelen ;-).

Volgens mij is het normaal dat ze nu een beetje de wereld gaan ontdekken. Ik weet niet of jullie thuis al een katje hebben, maar ik zou de eerste dagen dat jullie hem hebben wel veel thuis proberen te zijn. Ze kunnen dan heel erg de moeder en broertjes en zusjes missen. Of je neemt er natuurlijk een tweede kitten bij ;-).

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

Bericht door a3 »

Wat betreft het stil zijn achter op de fiets: je kan natuurlijk zoals eerder gezegd een kat hebben die alles best vindt, maar een van onze katten wordt ook heel stil als hij bang is. Als je de andere twee in een reismandje stopt is het alleen maar mauwen, maar trex gaat juist helemaal stil worden. Ook bij de dierenarts: hij blijft stijf zitten waar ie zit totdat ie weer veilig thuis is dan doet hij weer of er niets gebeurd is.

Is dus niks om je zorgen over te maken, maar betekent ook niet dat ie het leuk vindt!
joandijkstra
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:23
Locatie: groningen

Bericht door joandijkstra »

volgens mij bijten alle kittens als ze op de buik geaaid worden
en dat blijven ze ook doen,a sl ze ouder worden
maar nooit hard
meestal alleen als een zachte maar duidelijke boodschap
veel pleier met je kitten
het mooite dat er is
Gesloten