Kat jaagt op konijnen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
inge
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2007 20:30

Kat jaagt op konijnen

Bericht door inge »

Mijn buurman heeft konijnen die loslopen op een weitje tegenover ons huis. Sinds kort heeft hij jonge konijntjes. Mijn kat heeft er al 5 gedood en opgegeten. De eerste 2 konijntjes zijn we netjes gaan melden, maar hij doet ze niet in een ren o.i.d. Wij houden nu onze kat zoveel mogelijk binnen, maar de kat wordt daar niet vrolijker van. Wat nu? Hij is nog maar 2 en de lieveling van onze kinderen.
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Ik ken natuurlijk jouw buurman niet, maar ik zou eens een woordje met hem gaan praten. Katten jagen nu eenmaal op prooien en zijn konijntjes zijn prooien. Of hij zorgt dat de katten er niet bij kunnen of ze zullen allemaal worden opgepeuzeld.
Eerst eten dan de moraal
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Tja das dubbel he
De konijntjes zitten niet op zijn eigen terrein?
Als dat wel zo is moet jij zorgen dat jouw kat daar niet komt natuurlijk.
En anders.....heeft je kat een lekker happie :)
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Wij hebben ook konijnen en dat gaat prima samen met Kimba, maar jonge konijntjes zijn natuurlijk iets helemaal anders.
Het jachtinstinct van je kat kan je niet zomaar onderdrukken dus ik denk toch ook dat je is met je buurman moet gaan praten.

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Misschien kun je hem aanbieden iets erboven te plaatsen, bijvoorbeeld van gaas, zodat de konijnen in de open lucht blijven en de katten er niet meer bij kunnen.
Want jou kat binnenhouden is ook geen optie, want er zijn misschien ook wel andere katten...
inge
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2007 20:30

Bericht door inge »

Bedankt voor de reacties. De konijnen zitten op het terrein van de buurman. De buurman is niet heel vriendelijk. Hij heeft ten overstaande van mijn kinderen ook al gedreigd de kat dood te schieten. Later heeft hij daar wel zijn excuses voor aangeboden.Wij vinden ook dat hij die konijntjes in een hok of ren moet doen. Ik begrijp ook niet dat hij het laat gebeuren. Hij beschuldigde ons ook een keer terwijl onze kat toen binnen had gezeten. We laten hem nu beperkt buiten lopen. Een of twee uurtjes per dag.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Tja het klinkt hard misschien , maar als de konijntjes op zijn eigen terrein zitten hoor jij natuurlijk te zorgen dat jouw kat daar niet komt.
Wat niet wil zeggen dat hij de kat wat aan mag doen of er tegenover de kinderen over dreigen, dat kan echt niet!
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

Bericht door a3 »

Tot op zekere hoogte kun je natuurlijk proberen je kat van zijn terrein te houden... Makkelijker gezegd dan gedaan als je een buitenpoes hebt.

Maar ik vind het persoonlijk van de zotte dat je buurman jonge konijnen los laat lopen op zn gras... (en mijn ouders fokken konijnen, ik ken de beestjes dus erg goed). Babykonijntjes zijn een prooi voor een hele reeks aan dieren, niet alleen katten. Vossen, roofvogels, uilen, steenmarters en noem maar op lusten ze ook voor de lunch. Daarbij vraag ik mij af hoe hij in staat is te controleren of de konijnen zich niet uit zijn tuin graven. Want hoe tam een konijn ook is, zet m in een grasren zonder bodem en hij graaft zich eruit. En tamme konijnen maken geen schijn van kans in het wild. Ik heb misschien een erg sterke mening, maar voor het welzijn van het konijn is het in mijn ogen altijd beter in een degelijk hok/ren/kooi oid te zitten. (Tenzij het een binnenkonijn is, maar dat doet er hier niet toe)

Je hebt in ieder geval een lastig probleem; zeker als de buurman niet echt voor overleg is. Maar ookal houd jij je kat binnen, zijn konijnenpopulatie zal binnen de kortste keren afnemen, danwel door roofdieren, danwel door ziektes die door inteelt of een eventueel gebrek aan entingen ontstaan.
Gesloten