afstandelijk

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
mumine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2007 22:26

afstandelijk

Bericht door mumine »

ik heb een hele lieve kat noenoe, zij is 10 maanden oud. 3 maanden geleden is ze krols geweest en sindsdien wil ze niet meer op onze schoot of aangehaald worden. het is een erg speelse kat die veel aandacht krijgt en alles mag. ze wil alleen maar geaait worden als ze ligt te slapen of rusten maar dan ook niet te lang. ik heb haar sinds ze drie maanden oud is. heeft er iemand een suggestie.

groetjes

mumine
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Katten hebben allemaal een eigen karakter en de ene kat is gewoon wat knuffeliger dan de ander. Soms komt het door hun achtergrond en wat ze mee hebben gemaakt, maar meestal gewoon door hoe ze zijn.

Ik heb zelf twee katten: de ene (een kater) enorm aanhalig en de andere (een poes) erg op zichzelf en afstandelijk. Ik heb haar al vanaf dat ze 3 maanden was en ze heeft nooit iets geks meegemaakt, ze is gewoon zo. Soms mag ik haar kort knuffelen, maar nooit te lang en ze komt ook nooit op schoot. Natuurlijk vind ik dat net als jij heel jammer, maar toch accepteer ik haar volledig zoals ze is.

Zo te lezen is jouw poes gelukkig hoe ze is. Je kunt het aaien natuurlijk trainen door het vaak te doen totdat zij aangeeft dat ze het zat is en dan niet verder afdwingen, maar misschien wordt ze nooit een schootkat en daar kun je niet veel aan veranderen.

Ik weet niet of je in de positie bent om er een kat bij te nemen, maar je zou er natuurlijk eentje bij kunnen nemen (bijvoorbeeld uit het asiel) als gezelschap voor je kat en voor jezelf, dan zijn je knuffelverwachtingen naar je kat toe misschien minder hoog en is het misschien makkelijker te accepteren dat ze wat afstandelijk is. Het hoeft natuurlijk niet, het is maar een ideetje.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Gilbert
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 apr 2007 10:39
Locatie: Tilburg

Bericht door Gilbert »

Ik merk zelf dat het heel erg verschilt met Kitty, Kitty komt uit het asiel en is de ene keer erg aanhankelijk en zo heeft ze een hele week geen zin om bij je te komen.
Het is altijd een beetje afwachten wat ze de komende dag wel of niet wil. Knuffelen vind ze ook nog behoorlijk eng, borstelen geweldig.
Het heeft bij Kitty twee maanden geduurd voordat ik een kusje op haar koppie mocht geven, nu vind ze het af en toe nog wel eng maar het mag wel.

Ik ben het wel met Sandra eens, je kunt het wel enigzins trainen. Hier is wel veel geduld voor nodig maar als je maar stopt als ze zelf aangeeft dat ze niet meer wil komt het uiteindelijk wel redelijk goed. Helemaal een knuffel kat zal het nooit worden vermoed ik.
Positief gezien, het kan alleen maar beter worden!

Groet, Linda, Kitty en Gilbert.
mumine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2007 22:26

Bericht door mumine »

bedankt voor jullie reactie`s. vroeger wilde ze wel op schoot maar na haar krolsheid wil ze niet meer. dit is mijn eerste kat en echt veel weet ik er niet over. ik lees wel veel op het internet. hoe kan ik haar weer leren om op schoot te komen?

groet
mumine
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Ik zou haar in elk geval niet dwingen want dat werkt averechts.
Probeer haar maar te accepteren zoals ze is,. En natuurlijk kan ook dit gedrag weer veranderen naarmate ze ouder wordt.
Hier zijn twee van de drie katten geen schootkatten, maar ieder heeft zo zijn eigen manier om te laten zien dat je wel errug lieft bent.
Guusje gaat met zijn rug naar je toe zitten dan kijkt hij helemaal achterover (echt met zijn koppie naar achteren) en als je dan tegen hem praat loopt hij in een soort rondje waarbij zijn achterkant steeds lager gaat en maakt daarna een soort deadroll. Superlief!!

We hebben het natuurlijk wel over katten hè :grin:
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Mijn afstandelijke poes komt nooit naar mij toe, dus als ik geen contact met haar maak gebeurt er ook niets. Ik ga daarom iedere dag speciaal even naar haar toe om lekker tegen haar te praten en dan zie ik haar ook echt genieten.

Als ik geluk heb dan wil ze zelfs even lekker over haar koppie geaaid worden, maar niet te lang want dan is ze het zat en kan ik een haal krijgen. Hoe vaker ik tegen haar praat en haar kort aai, hoe makkelijker ze het accepteert en zich ontspant, maar op schoot zitten dat kan ik dus echt vergeten. Heel jammer, maar helaas.

Als ik wil knuffelen dan moet ik echt bij mijn andere kat zijn, want die vindt alles prima. Betekent dit nu dat ik meer van mijn kater hou? Nee, het is wel veel makkelijker om van hem te houden, maar zij is ook heel speciaal op haar eigen manier.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Wat ik wel merk bij Guus en Fristi (geen schootkatten) dat als ze een keer superknuffelig zijn je er meer van geniet.
Heel heel soms komt Fristi op schoot liggen en dan durf ik mezelf amper te verroeren. Bij Pepsi is het gewoon; hoppa ik pak koffie, Pepsi mee naar voren, ik ga verzitten dan past hij zich wel aan.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Ik denk dat katinnen in het algemeen geen knuffelaars zijn. Ik heb speciaal een kater genomen omdat ik meer kans op een aanhankelijke kat zou hebben. Een vriendin van mij heeft een kattin en daarbj riskeer je je vinger als je probeert ze te strelen.

Je kan altijd je kat even bij jou lokken met een snoepje of zo...

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat hoeft niet hoor, ik ken talloze poezen die heel erg knuffelig zijn, maar er zitten ook wel wat felle tantes bij (net als er ook dominante katers zijn). Maar als je een echte knuffelkater hebt dan is die dat inderdaad langer en meer dan een knuffelpoes.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Gilbert
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 apr 2007 10:39
Locatie: Tilburg

Bericht door Gilbert »

Ik denk overigens wel dat het met veel geduld en een beetje proberen steeds beter gaat.
In het begin als ik binnen kwam en aan Kitty vroeg of ze een kusje wilde dan ging ze rechtop zitten en was weg als ik te dicht in de buurt kwam. Wat later kon ik heel voorzichtig een kusje op haar kopje geven en nu vind ze het al prima als ik het doe.

Met veel geduld en tijd komt ze er vanzelf achter dat het allemaal niet zo eng is.
Ik denk dat je ze in sommige dingen kunt trainen alleen het opbrengen van het geduld en de tijd is een lastige.
Gesloten