StrontpootjesPoes!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Rob1972
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2007 18:42

StrontpootjesPoes!

Bericht door Rob1972 »

Wij hebben een probleempje met onze poes "Poes": ze is nu 6 maanden en regelmatig gaat ze in de kattenbak in haar eigen poep staan, wat haar de bijnaam StrontpootjesPoes heeft opgeleverd... Nadat ze gepoept heeft leeft ze zich helemaal uit in de kattenbak; het grint gaat alle kanten op en ze draait alle kanten op, om vervolgens dus in de poep te gaan staan. En dan eruit te komen en overal pootafdrukken achter te laten. Dit gebeurt gemiddeld één keer per week, ook als de bak net helemaal is verschoond. Is er een truc om haar dit af te leren? Heeft iemand daar ervaring mee?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dit is helaas erg herkenbaar bij kittens, die zien het meer als een "ballenbak" dan een wc. Je kunt bijvoorbeeld overstappen op houtkorrels of tijdelijk krantenknippers in de bak doen en dan maar hopen dat ze dat minder interessant vindt.....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Mijn katjes hadden het ook als kitten, maar nu gebeurt het gelukkig nog maar amper.

In de eerste plaats kun je erop letten of ze een bepaalde hoeveelheid grit fijner vinden (hier graven ze bijvoorbeeld veel langer als er naar hun zin te weinig grit in de bak zit).
In de tweede plaats kun je proberen de vastheid van de drollen te beïnvloeden. Als het niet slap is, blijft er normaal gezien toch niet zoveel aan hun pootjes hangen? Zit je kat aan de diarree?

Ik weet dat het geen oplossingen zijn voor het probleem op zich, maar ik denk maar mee he :geenidee:
Gebruikersavatar
Rob1972
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2007 18:42

Bericht door Rob1972 »

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Het gebeurt inderdaad alleen maar als het wat "dunner" is (sorry hoor...), zou dat van het voer kunnen komen? Ze krijgt zowel 's morgens als 's avonds een zakje Kitekat (blikvoer maar dan makkelijker) en er staan de hele dag brokjes klaar. Misschien dat we er één zakje van moeten maken?
Met de hoeveelheid en soort grit hebben we al geëxperimenteerd, maar dat maakt niet uit. Het is nu grof klontvormend, dat geeft het minste troep en is het makkelijkst "uit te scheppen".
"Ballenbak" is trouwens een goede benaming: ze gaat af en toe helemaal uit haar dak en volgens mij heeft ze daar erg veel lol in! ;-)
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik zou zeker kijken wat er gebeurt als je met de zakjes mindert of stopt! Voor hetzelfde geld krijgen ze gewoon vaste stoelgang en houdt het probleem zo op ;)
Gebruikersavatar
Rob1972
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2007 18:42

Bericht door Rob1972 »

OK, dat ga ik proberen! Maak ik waarschijnlijk geen vrienden mee, want ze is gek op die zakjes Kitekat! :grin:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Het zal inderdaad even wennen voor ze zijn, maar zonder de zakjes is de ontlasting waarschijnlijk echt al veel beter.
Probeer haar er anders een beetje langzaam aan te laten wennen dat ze nu niet meer elke dag, maar bijvoorbeeld om de dag een zakje krijgt.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten