Mijn hond en zijn kat gaan samenwonen... Hoe doen we dat goed??

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
marjolein
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2006 09:54

Mijn hond en zijn kat gaan samenwonen... Hoe doen we dat goed??

Bericht door marjolein »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze site en heb me bewust aangemeld, want mijn vriend en ik gaan in januari samenwonen in mijn huisje.

Hartstikke leuk natuurlijk, maar ik zit met het volgende: hij heeft een kat van 13 jaar oud: Ploffie, en ik heb een hond van 3 jaar oud (Frans Bulldogje): Senna.

Ik vind het superleuk dat Ploffie bij ons komt wonen, want ik vind ze erg lief en hou veel van dieren, maar ik heb geen verstand van katten (hoop hier dus veel bij te leren). Ik wil graag dat ze het leuk zal vinden en goed gewend zal raken. En ook dat de eerste weken zo soepel mogelijk voor haar verlopen.

Ik begrijp van mijn vriend dat Ploffie een heel lief en aanhankelijk poesje is, maar ook snel bang en heel erg gewend aan haar huis waar ze al haar hele leven woont. Ze is een binnenkat en komt nooit buiten, dat wil ze zelf niet. Dus én een nieuwe omgeving, en dan ook nog eens een hond in huis...

Ze krijgt natuurlijk een ruime eigen kamer en haar eigen spulletjes, maar toch... Misschien hebben jullie tips om haar gemakkelijker te laten wennen, waar ik als hondenmens niet op kom...?? Ik las in een ander topic al iets over de botermethode, dat kan ik zeker proberen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Fijn om te lezen dat je echt je best wil doen om beide dieren gelukkig te maken! Ik vind trouwens dat je het als echt "hondenmens" niet slecht doet wat betreft kat Ploffie ;-), want een eigen kamer met eigen spulletjes in inderdaad een heel goed idee. Dan kan ze zich lekker terugtrekken als het allemaal eventjes te druk voor haar wordt. Verder zal ze het best moeilijk krijgen met al die veranderingen, vooral omdat ze toch al wat bangig aangelegd is, dus meer dan veel aandacht, liefde en rust geven kun je eigenlijk niet doen.

Je kunt daarnaast ook bachdruppeltjes en een Feliwaystekker proberen als ze echt gestresst is van alle veranderingen. Ook kun je de hond in het begin steeds even tijdelijk in een bench doen en dan de kat erom heen laten lopen, dan kunnen ze kennismaken zonder echt fysiek contact te maken. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
marjolein
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2006 09:54

Bericht door marjolein »

Bedankt voor je reactie Sandra!

Die stekker is een goed idee, geeft een bepaalde kalmerende geur af toch?
Een bench heb ik zelf niet meer, maar daar moet iets op te verzinnen zijn!! Gelukkig kan Ploffie hoog zitten (op de eettafel of dressoir bijvoorbeeld), daar kan Senna ook niet bij.

En naast aandacht ook maar voldoende tijd geven denk ik...

Een kat is echt een heel ander dier dan een hond, zo grappig om de verschillen te zien!
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

heel veel succes en ik hoop hier te lezen hoe het straks gaat
Desire
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Het is voor de kat inderdaad erg fijn dat ie kan 'vluchten', een eigen plekje waar de hond niet kan komen.
Bij ons gaan de oudste kat (Odie) en onze hond nog steeds niet samen (na anderhalf jaar). Odie komt daardoor nooit beneden, maar hij heeft 2 bovenverdiepingen tot zijn beschikking. Odie ligt af en toe wel op een traptrede en kan zo de boel beneden in het oog houden. Toch blijf ik de hoop houden dat Odie ooit nog eens gezellig bij ons beneden durft te komen. De andere 2 volwassen katten en de 2 kittens vinden de hond okee...de kittens kroelen zelfs met haar. Aan onze hond, die overigens een golden retriever is, ligt het in elk geval niet.
Nu is het wel zo dat Odie een aanloopkat is geweest...en wie weet wat voor ervaring hij heeft opgedaan met honden.
Maar dwingen om bij elkaar in 1 ruimte te zijn zullen we nooit doen.
Dus ik zou zeggen...geef ze te tijd en de ruimte en aandacht.
Succes

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gebruikersavatar
marjolein
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2006 09:54

Bericht door marjolein »

Hallo allemaal,

Het gaat gelukkig erg goed met Ploffie!

Ze is hier nu 2 weken en ze is in haar eigen kamer goed gewend geraakt. Ze komt kroelen en eet goed. Ook gebruikt ze netjes haar bak (iets wat ze in haar oude huis nog wel eens wilde 'vergeten')

Met Senna kan ze nog niet erg opschieten, maar als ze samen zijn in de woonkamer zijn lopen ze met een boogje om elkaar heen. Nou ja, af en toe zijn ze trouwens ook weer wel nieuwsgierig naar elkaar. Maar tot nu toe gaat alles goed.

Ze komt nog niet zo graag naar beneden, maar dat hoeft ook nog niet natuurlijk. Ze kan, als ze wil, over het traphekje heen dat de kamer afluit, zodat zij wel uit de kamer kan, maar Senna er niet in.

Ook haar nieuwe krabpaal vindt ze heel leuk! :grin:
Gebruikersavatar
marjolein
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2006 09:54

Bericht door marjolein »

Ploffie tevreden in haar kamer...!! :grin:


Afbeelding
Gesloten