Ik weet het echt niet meer, Moortje is weer terug bij af!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

Ik weet het echt niet meer, Moortje is weer terug bij af!

Bericht door Princess »

Pff, ik heb het echt even helemaal gehad met Moortje.
Het is een heel lief beestje, maar absoluut niet voor reden vatbaar.
Als net zolang als we hem hebben, nu zo'n 2 jaar, mag hij niet op het aanrecht komen.
Een hele tijd grote problemen mee gehad, maar uiteindelijk ging het super en wist hij echt dat hij het niet mocht. Een "nee Moor!" was genoeg, dan liep hij door.

Maar nu. Ik ben al een aantal weken uit de running, slaap veel en lig veel op de bank. Moor is echt mijn beestje en luisterde tot voor kort echt naar mij. Voor twee weken terug ging mam, Moor zijn vervangende baasje
;-) een week naar spanje en kwamen oma en een tante hier in huis om alles een beetje te runnen enz.

Ze hebben een andere manier van met de beesten om gaan dan wij hier hebben, maar proberen zich zo goed mogelijk aan te passen.
Moortje sprong wel vaker op het aanrecht die week maar ze haalden hem er negen van de tien keer af als ik niet kon.. maar met veel gelach omdat hij zo eigenwijs is.
Moor voelde dit denk ik aan en sinds die week is het weer hopeloos. Hij blijft maar op het aanrecht springen. Alles heb ik opnieuw geprobeert. niks werkt. echt niks. het is zelfs zo erg nu dat ik hem onder de kraan gehouden heb, achterna gezeten heb met een krant.. ik weet het gewoon niet meer. hij zit nu al de heleavond op de gang, elke keeer als hij binnen is gaat hij de fout in...
Iemand de gouden tip? Dit is voor Moor, maar ook voor mij niet leuk meer! :-(
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hier hebben ze ook stopverf in hun oren. Ik heb me erbij neergelegd dat ze het nooit helemaal af zullen leren. Het zijn en blijven katten he.. Zodra ze me zien gaan ze van het aanrecht af, dus ze weten het wel..

Ik maak het aanrecht altijd schoon voordat ik ook maar iets ga doen en verder haal ik mijn schouders er maar over op. Ik heb het ook liever neit maar ze doen het toch..

het scheelt mij een hoop stress in ieder geval.. ;-)
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik schrik ervan dat je je kat onder de kraan houdt en met en krant achterna zit :shock:, daar bereik je echt niets anders mee dan dat je een angstige en gestressde kat creëert!

Als je werkelijk wilt dat je kat niet op de aanrecht komt moet je eerst weer wat rust in huis creëren en niet meer zo heftig reageren. Daarna consequent een keer hard "nee" roepen en een keer hard in je handen klappen zodat hij duidelijk weer de link legt tussen zijn gedrag en jouw aanwijzing. Als hij dan niet reageert dan haal je hem van de aanrecht. Dit blijf je doen tot hij het weer begrijpt. Nu zal je kat niets meer begrijpen wat hij is nu gestresst door jouw gedrag.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

Bericht door Princess »

telefoonklep schreef:Hier hebben ze ook stopverf in hun oren. Ik heb me erbij neergelegd dat ze het nooit helemaal af zullen leren. Het zijn en blijven katten he.. Zodra ze me zien gaan ze van het aanrecht af, dus ze weten het wel..

Ik maak het aanrecht altijd schoon voordat ik ook maar iets ga doen en verder haal ik mijn schouders er maar over op. Ik heb het ook liever neit maar ze doen het toch..

het scheelt mij een hoop stress in ieder geval.. ;-)
Wil je dit tegen mijn mamma zeggen? ;)
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Princess schreef: Wil je dit tegen mijn mamma zeggen? ;)
Laat maar lezen dit stukje.. :lol:
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

Bericht door Princess »

Sandra W schreef:Ik schrik ervan dat je je kat onder de kraan houdt en met en krant achterna zit :shock:, daar bereik je echt niets anders mee dan dat je een angstige en gestressde kat creëert!

Als je werkelijk wilt dat je kat niet op de aanrecht komt moet je eerst weer wat rust in huis creëren en niet meer zo heftig reageren. Daarna consequent een keer hard "nee" roepen en een keer hard in je handen klappen zodat hij duidelijk weer de link legt tussen zijn gedrag en jouw aanwijzing. Als hij dan niet reageert dan haal je hem van de aanrecht. Dit blijf je doen tot hij het weer begrijpt. Nu zal je kat niets meer begrijpen wat hij is nu gestresst door jouw gedrag.

groetjes,
Sandra
Het was meer uit wanhoop eigenlijk. maar gestresst is ie niet.. hij blijft zitten kijken en slaat met zijn pootje tegen de krant, of drinkt uit de kraan... :roll:
Maar ik doe het ook niet meer hoor :)

8zucht* hij ligt nu op schoot*
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ik weet het echt niet meer, Moortje is weer terug bij af!

Bericht door Marije »

Princess schreef:maar absoluut niet voor reden vatbaar.
Welke kat is wel voor rede vatbaar? :roll:
het is zelfs zo erg nu dat ik hem onder de kraan gehouden heb, achterna gezeten heb met een krant..
:shock: Dit werkt echt niet! Het heeft bovendien totaal niet te maken met de misstap die hij begaat, dus hij zal dat verband echt niet (kunnen) leggen.

Volgens mij kun je 2 dingen doen: of je neerleggen bij het feit dat katten eigenwijze mormels zijn die lekker hun eigen gang gaan en naar niemand luisteren (en juist daarom houd je zo van ze toch?), of heel rustig en consequent Moortje verbieden om op het aanrecht te springen. Dus elke keer dat hij dat doet, duidelijk "nee" zeggen, in je handen klappen oid en hem eraf tillen. Geef het niet teveel aandacht, maar laat wel merken dat het niet mag.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Ooit las ik hier eens de tip om aluminiumfolie op plaatsen te leggen waar katten niet mogen komen. Het zou zo onaangenaam aanvoelen aan hun pootjes, dat ze het niet meer zouden doen. Ik heb daar zelf zo mijn twijfels over: hoeveel rollen moet je er doorheen jagen vóór de boodschap overkomt, als die überhaupt overkomt? En bovendien zijn katten slim genoeg om te zien wanneer het aluminiumfolie er níet ligt, of gooien het wel even op de grond. Zelf ben ik ook niet zo gecharmeerd van dieren op het aanrecht, maar de aanhouder wint -ik niet dus :-( - en maak ik zuchtend het aanrecht maar schoon vóór ik het gebruik. ;-)

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
Ona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 feb 2003 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Ona »

Ik sluit me geheel aan bij Marije! Bij ons is het gelukt door consequent op het moment dat de katten op het aanrecht willen springen (of er al op ronddansen) je stem te verheffen, bijvoorbeeld door heel hard 'NEE' of iets anders te roepen. Katten houden niet van harde geluiden dus dit is vaak al genoeg. Niet dat ze het nu voor de volle 100% afgeleerd hebben maar het gros van de tijd (vooral als we thuis zijn bedoel ik dan :icon_shifty: ) doen ze het niet. Je moet hier wel wat geduld voor opbrengen maar dit is gedrag is goed in een paar weken terug te dringen tot een acceptabele norm.
Groetjes, Liora

I pur therefore I am (Descattes)
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Same here. Dap mag niet op het aanrecht, we hebben een paar keer goed onze stem verheft en iets hard op het aanrechtblad laten vallen. Hij doet nu niet eens meer moeite. Tenzij ik zijn vlees in z'n bakje doe, dan wil ie nog wel eens met de pootjes aan de rand hangen. Maar dat vind ik niet zo erg.

Hopelijk gaat ie het in het nieuwe huis ook niet doen. Vind het gewoon niet hygienisch,en hij heeft genoeg ruimte waar ie wel mag komen.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Het is even lastig maar zet de rand van je aanrecht vol met lege petflessen. Zodra hij erop springt zal hij flessen omstoten die met veel geweld op de grond vallen. Op deze manier ben je er verzekerd van dat de actie van het op het aanrecht springen altijd een schrikeffect als reactie geeft waardoor je katje het verband wel kan leggen. Blijf natuurlijk -nee- roepen ed. Onder de kraan? Met de krant? Zinloos!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik snap het héle probleem niet goed... :???:
Waarom is het nu zo erg dat de poezels op't aanrecht komen ? Als je ervoor zorgt dat je aanrecht steeds opgeruimd is, dat er geen etenswaren end. staan ( kan je in de ijskast of kast opbergen), dan is het toch niet zo erg dat ze daar opzitten ?

Mijn poezels mogen overal lopen en komen. Ik bedoel, ze lopen door het hele huis, ze komen op m'n schoot liggen, ze komen op de slaapkamer...maar op het aanrecht zouden ze dan niet mogen, want dat zou onhygienisch zijn ...Sorry, maar die logica volg ik dan niet hoor...

Ik heb 6 poezels in huis, de consequentie daarvan is dat ik dagelijks poets, zin of geen zin.
Mensen die hier binnen komen zeggen altijd, amaai, je ziet/ruikt toch niet dat hiet zes katten zitten....Euh ja...da's dus wel de bedoeling hé, t'is niet omdat ik 6 dieren in huis heb, dat het hier een smeerboeltje is...

Ik heb mezelf de gewoonte gemaakt dat telkens voor ik het aanrecht gebruik, het ff afveeg met een doekje met een ontsmettingsmiddel erop ( vb : die vochtige keukendoekjes van mister proper).
Dat is telkens ff 1 minuutje werk en klaar.
Er word hier ook dagelijks gestofzuigd en gedweild.
Liever dat dan dat ik de hele tijd moet staan roepen tegen m'n poezels, wat voor hen en mij stress meebrengt !

Nu ja, dit is MIJN mening hé.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

veronikske schreef:Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik snap het héle probleem niet goed... :???:
Waarom is het nu zo erg dat de poezels op't aanrecht komen ? Als je ervoor zorgt dat je aanrecht steeds opgeruimd is, dat er geen etenswaren end. staan ( kan je in de ijskast of kast opbergen), dan is het toch niet zo erg dat ze daar opzitten ?

Mijn poezels mogen overal lopen en komen. Ik bedoel, ze lopen door het hele huis, ze komen op m'n schoot liggen, ze komen op de slaapkamer...maar op het aanrecht zouden ze dan niet mogen, want dat zou onhygienisch zijn ...Sorry, maar die logica volg ik dan niet hoor...
Ieder zijn/haar mening. Ik vind het verschil slaapkamer/aanrecht wel erg groot. Op mijn hoofdkussen mogen ze niet. Hier mogen ze ook niet op de eettafel of het aanrecht komen. De pootjes die net nog in de kattenbak hebben gestaan in de buurt van waar ik eten bereid of eet vind ik niet fris. Of ik het nu ontsmet of niet. Je eet toch ook niet uit een net ontsmette kattenbak? Van mijn schoot eet ik niet. En ik wil al helemaal geen katten op mijn aanrecht springend terwijl ik aan het koken ben. Te gevaarlijk met open vuur en ze snaaien zo het vlees van het bordje af terwijl je er naast staat. Nee, hier mag het ook echt hoor!
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

IloJeM schreef:Nee, hier mag het ook echt hoor!
Nee, hier mag het ook echt NIET hoor! ;)
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

IloJeM schreef: Ieder zijn/haar mening. Ik vind het verschil slaapkamer/aanrecht wel erg groot. Op mijn hoofdkussen mogen ze niet. Hier mogen ze ook niet op de eettafel of het aanrecht komen. De pootjes die net nog in de kattenbak hebben gestaan in de buurt van waar ik eten bereid of eet vind ik niet fris. Of ik het nu ontsmet of niet. Je eet toch ook niet uit een net ontsmette kattenbak? Van mijn schoot eet ik niet. En ik wil al helemaal geen katten op mijn aanrecht springend terwijl ik aan het koken ben. Te gevaarlijk met open vuur en ze snaaien zo het vlees van het bordje af terwijl je er naast staat. Nee, hier mag het ook echt hoor!
Ja, dat snap ik Ilo., maar vertel me nu eens wat het verschil is tussen een kat die net uit de bak komt en op het aanrecht springt, of een kat die net uit de bak komt en op je schoot springt en kopjes en likjes komt geven ?
Ik bedoel, katten wassen nu éénmaal niet hun pootjes als ze van de bak komen, dus de eventuele bacterieen end., dragen ze toch rond, of het nu op het aanrecht, de grond of je schoot is.
Voor mij hoort dat gewoon bij het hebben van dieren in huis.
Ik probeer dit op te lossen door dagelijk te poetsen

Daarbij stel ik me ook nog de vraag, wat als je weggaat ( werken, winklen end.), denk je dat ze het dan niet doen ?
Tenzij je je poezels natuurlijk elke keer als je het huis verlaat, ergens in een ruimte zet waar ze nit uitkunnen.

Het zijn poezen en geen honden, dit gedrag hort voor mij gewoon bij een poes.

Nogmaals, dit is mijn mening, en ik respecteer dat anderen er een andere mening op na houden.
Ik vond het aleen nodig om te reageren omdat ik toen ik las van poes achterna zitten met krant, of onder een kraan houden, zoiets had van " alé, komaan, DAT doe je toch niet, zo krijg je bij geen enkel dier gedrag afgeleerd, en zeker niet bij een poes, dit leid enkel tot onnodige stress en angst bij een dier".
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gesloten