Muizen!!!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat bedoelde ik inderdaad Freija thnx ;-)

Ik denk dat je het gewoon het beste kunt laten gaan Aranea, het beestje is al dood en straffen heeft ook geen zin.
Vorig jaar had onze Buffy een jonge merel te pakken die waarschijnlijk per ongeluk in onze tuin is beland. Ik had m niet eens gezien.
Heb m afgepakt maar had dat achteraf gezien beter niet kunnen doen omdat het beestje toch dood is gegaan.
Mischien had ze m opgevreten maar mischien ook niet.
Gelukkig mijden de vogels onze tuin normaal gesproken wel als de katten buiten zijn.
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

Bericht door a3 »

Miranda schreef:En als die belletjes werken, dan nog meer voor een vogeltje, dan voor een muis.

Desy zit de hele avond al bij een mollenhoop, die zo nu en dan beweegt... :icon_shifty:
Heel bekend, de afgelopen weken zijn hier al talloze mollen in de groene container verdwenen. :shock: Blijkbaar vinden ze die niet zo lekker, want muisjes en vogels vind ik meestal gehavender terug dan molletjes :?:
Gebruikersavatar
Gilbert
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 apr 2007 10:39
Locatie: Tilburg

Bericht door Gilbert »

Ik heb deze topic vol verbazing gelezen, met name omdat er zoveel verschillende meningen zijn.

Kitty is nu een maand of vier bij ons en is nog nooit met een vogel of muis bij ons gekomen. Tot deze week, ineens kwam ze met een jong vogeltje aanzetten. Dit heeft ze na een tijdje spelen helemaal opgegeten. Gisteren kwam ze ineens met een vogel binnen gelopen, een volwassen koolmees waarvan ik toch zou verwachten dat ze die niet zou kunnen vangen (ook vanwege het belletje dat ze draagt). Gelukkig hadden we net zelf ons eten op want echt lekker zag het er niet uit. Na er wat mee gespeelt te hebben heeft ze de vogel opgegeten. Omdat ze dit binnen heeft gedaan was ik hier niet echt blij mee maar zoals al eerder gezegt in deze topic is het de natuur.

Ik ga hier dan ook niet op ingrijpen en laat haar d'r gang gaan. Baal alleen van het opruimwerk wat ik na haar dinner moet doen.
Natuurlijk heb ik wel gekeken hoe het beetje er aan toe was toen ze er mee binnen kwam maar het redden was niet meer van toepassing.

Het redden van jonge vogels heeft geen zin, als je deze beestje oppakt kijken de ouders er niet meer naar om en sterven ze een gruwelijkere dood, verhongering, dan wanneer Kitty ze te pakken neemt.
Ik ben dan ook van mening dat als ze een beestje te pakken hebben dat je ze hun gang moet laten gaat. Klinkt misschien wat bruut maar afleren lukt toch niet. En zijn wij mensen niet even erg? Op veganisten na dan. Wij fokken zelfs dieren om te eten, ze worden wel wat humaner gedood maar dan houdt het ook echt op.

Groet, Linda, Kitty en Gilbert.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Zulke vergelijkingen trekken vind ik onzinnig. Dan kan je overal wel een excuus voor verzinnen om iets goed te praten.
Zoals ik al eerder heb gezegd hoort onze huiskat eigenlijk helemaal niet in de natuur thuis dus over natuurlijk spreken kan je in principe niet.
Je moet ook niet ingrijpen als je kat een vogel te pakken heeft, maar een beetje in de gaten houden als het effe kan is toch niet teveel gevraagd?

Mijn buurman heeft toevallig van de week een uit het nest gevallen merel terug gezet en de ouders zijn nog net zo toegewijd als ervoor hoor.
Dus waar die stelling vandaan komt weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
Gilbert
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 apr 2007 10:39
Locatie: Tilburg

Bericht door Gilbert »

@ Sandy, wat ik al zei heb ik erg genoten van het topic. Zeker omdat er veel meningen in zitten, dat je het niet eens bent met mijn mening en vind dat ik dit soort meningen niet mag hebben is prima. Ik respecteer je daar in, wil niet zeggen dat ik het absoluut niet met je mening eens ben.

Wat je buurman met de merel heeft gedaan is mooi, mijn ervaring is helaas anders en dat merels of andere vogels uit hun nest vallen dat is nu eenmaal zo.

Volgens mij leven we nog steeds in een wereld waar het recht van de sterkste van toepassing is.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik geloof niet dat ik gezegd heb dat je geen andere mening mag hebben?
Ik ben het gewoon niet overal mee eens net als anderen het niet eens zijn met mij, dat wil niet zeggen dat ik jou het recht op jouw mening ontzeg dacht ik?
Dan zou er niks meer bespreekbaar zijn :???:
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

tjonge, de muizen en vogels hebben ons hier precies meer te pakken dan onze poezeltjes. ;-)

O, belletjes helpen niet om vogels te ontzien. Katten kunnen perfect met die dingen om rondsluipen zonder dat belletje te laten horen.

Merels zijn inderdaad heel toegewijde mama's en papa's. En als er een jonge merel het nest uit valt, blijven ze gewoon in de buurt. Maar het is ook zo dat jonge merels nog niet meteen kunnen vliegen als ze het nest verlaten. Mama en papa blijven dan in de buurt en voedert hen nog gewoon verder. Na een paar dagen vliegen de jongen als de besten. Vind je zo'n jong en er lopen katten in de buurt, dan kan je ze het beste in een haag of zo zetten. Vermits mama en papa in de buurt zijn, zal hij niet verhongeren en zit ie toch hoog en droog, onbereikbaar voor onze katten.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Grote jagers zijn ze hier nog altijd niet. Alleen Musti vangt af en toe iets. Enkele weken geleden een rat. (en trots dat ie er op was, was het beste "speeltje" ooit precies :esick: ).
Dit weekend heeft ie nog eens een muisje gevangen. En met huid en haar opgegeten. Ik zat buiten te lezen en meneer vond het onder mijn stoel blijkbaar de allerbeste plek om zijn muizendiner naar binnen te spelen. Crunch crunch, krak krak, ... :esick: :evil:
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Kwam ik vanmiddag thuis...allemaal veren in de woonkamer.
In de voorkamer zat Rosie heel geheimzinnig te doen. Had ze een grote vogel in haar bek. Een spreeuw volgens mij.

De eerste. Maar ik vind het zo raar, want er zijn nooit vogels bij ons in de tuin. Dus het kan zijn dat toch buiten de tuin is geweest (wat in principe niet kan) of dat de vogel al wat mankeerde of dood in onze tuin is gevallen???

Ik zal er nooit achter komen. Heb de vogle wel afgepakt aangezien ik niet wist of het beestje al lang dood was en ze er ziek van kon worden. Toen ik de vogel een maal had, zag ik dat hij nog niet zo lang dood was.

Maar goed, moest het even kwijt, zo'n eerste keer!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

als katten regelmatig vogels of muizen eten is het verstandig om 4 keer per jaar te ontwormen, ze kunnen er namelijk sneller wormen van krijgen
ik heb ook zo'n "monster" ik laat hem meestal z'n gang gaan en als ie klaar is met spelen of met opeten dan pak ik het pas af.
ik heb 1 keer een nog levende muis afgepakt maar die kat werd helemaal gek en vervolgens vangt mijn andere kat de muis dus dat doe ik maar niet meer
Desire
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Waarom lopen ze daar een groter risico op? Omdat het rauw is?
Want dat zijn namelijk fabeltjes als je dat bedoelt.
Mijn katten krijgen 2 keer per week rauw en de rest versvoeding en ik ontworm alleen als de noodzaak daar is, niet preventief omdat dat zinloos is.
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

omdat die diertjes vaak ook besmet zijn met wormen, dit is uit ervaring dat mijn kat die muizen en vogels eet als ik niet 4 keer per jaar ontworm hij dan wormen braakt en dat is niet best
Desire
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Volgens mij hebben jullie alletwee gelijk, want op zich hoeft een kat van rauw vlees (barfen) geen wormen te krijgen, maar hebben wilde muizen en andere kleine prooidiertjes uit de natuur zelf wel vaak wormen, zodat de kans op besmetting daardoor wel wat groter is.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Ik heb het nog nooit gehoord, eerlijk gezegt. Hier krijgen ze 2x per week een muis en 1x een kuiken. Deze heb ik wel bevroren gekocht. Misschien is dat het verschil met wilde muizen die ze buiten vangen.

In de fretten wereld is het geven van muizen juist goed. De vacht (wat ze ook opeten) schuurt als het waren de darmen en zo komen eventuele haren ook mee naar buiten.
Ik ga er een beetje vanuit dat dit ook bij katten gebeurt , maar goed haren is wat anders dan wormen :)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Er is wat de kans op wormen betreft inderdaad een groot verschil tussen wilde muizen, vogels en andere kleine prooidieren uit de natuur en de tamme variant daarvan. Daarom hoef je bij het rauw geven van de tamme dieren aan je katten (het barfen) niet extra te ontwormen, terwijl ontwormen bij katten die veel prooidieren in de natuur vangen zeker is aan te raden.

Uiteraard is de kans op wormen bij zwerfkatten, die veel vaker dit soort wilde prooidieren eten, groter dan bij huiskatten die soms een dier vangen, maar er hoeft er natuurlijk maar één besmet dier tussen te zitten. Daarom zou ik wel extra letten op de symptomen (diarree, lusteloos, vermagering, doffe vacht) of op wormen in de ontlasting of braaksel als je kat regelmatig met een prooi thuis komt.

groeten,
Sandra
Gesloten