wennen aan naam

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
audrey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mei 2006 18:43

wennen aan naam

Bericht door audrey »

hallo allemaal!

ik heb een vraag.. Als je 2 kittens tegelijk in huis haalt, hoe laat je ze dan wennen aan hun naam? dat ze dus ook echt naar hun eigen naam luisteren en niet naar die van hun huisgenootje... en hoe zit dat met lange namen? van honden hoor je wel dat een naam kort en krachtig moet klinken, maar dat hoeft bij een kat toch niet?

hopelijk kunnen jullie wat tips geven!

Groetjes Audrey
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik noem de namen altijd als ik de bakjes met eten neerzet. En nu we inmiddels 5 katten hebben is dat heel handig, ze weten precies welk bakje voor wie is en als er eentje iets doet wat niet mag noem ik die naam en dan voelt die kat zich ook meteen aangesproken :grin:
Belangrijk is vooral dat de namen niet op elkaar lijken.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

ook zou ik kiezen voor namen met andere klanken..

Ik heb mijn katers als kitten vlak na elkaar gehaald, en beide jongens reageren op hun naam.

Ook de koosnaampjes die ik noem, worden precies door de op dat moment bedoelde kat gesnapt en die kat reageert dan ook.

Al hangt ook dit van de kat af, want er zijn ook katten die lak hebben aan een naam en bv alleen reageren op een fluitje, of een rammelend bakje om bij je te komen.

Te lange namen zou ik niet doen zelf, mond vol, en ik denk dat ze toch reageren op een korte makkelijke naam.

Maar je kunt t proberen :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
audrey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mei 2006 18:43

Bericht door audrey »

okay, heel erg bedankt!

mijn ouders hebben 2 katten, en die reageren ook goed op hun eigen naam, maar ik wist niet meer hoe we dat vroegen gedaan hadden! haha.. ik ga nu dan heel hard nadenken over 2 namen die niet TE lang zijn en niet te veel op elkaar lijken ;)
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Als een kitten pas bij je komt wonen roept het vaak nog naar zijn moeder en nestgenootjes.

Zodra ze dat doen kan je de naam van het desbetreffende kitten roepen, zo wennen zo snel mogelijk aan hun naam.

Ik ben het zeker eens met poezenbal dat je qua klank een andere naam moeten kiezen. Katten horen namelijk alleen de klinkers (a, o, e, i en u), dus namen zoals bijvoorbeeld Misty en Kitty zijn voor ons totaal verschillend, maar in kattenoren hetzelfde
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
audrey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mei 2006 18:43

Bericht door audrey »

aah, okay. dat wist ik dus ook niet eens! van die klinkers!

ik zat te denken aan Luuk(je) en Romeo. klink dacht ik wel verschillend genoeg, haha!
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

is het trouwens ook niet zo dat een kat de klanken oe en i het beste kunnen horen? ik heb mij dat ooit eens laten wijsmaken, en heb het onthouden omdat daarom de naam van mijn vroegere kat "rousti" goed gekozen was...
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Geen flauw idee Gini, zou best kunnen. Het schijnt wel zo te zijn dat je het beste 2 namen kan kiezen met echt andere klinkers en het liefste nog met 2 andere klinkers op het einde. Zo heten die van mij Xena en Amy. Maar ja, die 2 zijn Oost-Indisch doof :roll: Xena eten snapt ze wel, maar Xena blijf nou eens van die planten af wordt een stuk moeilijker :grin:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Al mijn katten reageren op hun naam en dat zijn er best veel ;-)
Zo reageert Bram op gewoon Bram, maar ook op oeleboele brammus met uilenogen en wipneus. Dat is best een lange naam ;-)
Ze hebben hun roep en liefkoosnaam hier :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Mijn vijf deugnietten, hebben ook namen die op elkaar lijken, en toch reageren ze enkel op hun eigen naam.
Als ik Wiebbe roep, gaat enkel zijn kopje omhoog, en niet dat van Winnie, en omgekeerd...
Als ik Wannes roep, reageert hij en niet Waco, en omgekeerd...
Ja, en Wodan, da's een geval appart...die is namelijk doof, dus daar kan ik tegen roepen zoveel ik wil.... :lol:

Neen serieus, ik denk dat het ook van je poezels zelf afhangt, de ene zal al beter reageren dan de ander...het blijven tenslotte dieren met een eigenzinnig karakter ;-)
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Bij ons is het net als bij muis.
Fristi je mag naar buiten! Dan komt ze met piepende achterpootjes aangerend :lol:
Fristi kom naar binnnen! Dan kijkt ze niet op of om :roll:
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Nou, we hebben Cassis nu anderhalve week, en geen enkele reactie!
Ik noem zijn naam als ik hem knuffel, als ik hem eten geef, en zomaar tussendoor. Maar geen boe of ba. Ik heb zijn oude naam al geprobeerd (helaas, Bella, ook nix :lol:), maar daar reageert hij ook niet op.
Hij is niet doof, want hij krijgt elk geluidje mee.

Kinky luistert naar alle namen en koosnamen die we hem geven.

Ik dacht altijd dat katten zo'n 2 dagen nodig hadden voor hun naam?

en het leek mij dat de combi van 'i' en de sissense s wel wat zou zijn.
het valt niet mee, een kitten opvoeden! '

Het enige dat hij sinds de introductie van de plantenspuit kent is 'NEE cassis!!!' 8-) (Eindelijk!!)
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Suki
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mei 2007 14:37
Locatie: enschede

Bericht door Suki »

Hallo,
Leuk forum, kwam het afgelopen vrijdag tegen toen ik naar een antwoord zocht over mn kitten.. ik heb het antwoord gevonden.. er wat mee gedaan, en het heeft nog geholpen ook ;-)

Maar nu wil ik dus ook mijn kat leren naar d'r naam te luisteren
Mijn andere 2 katten luisteren wel naar de namen , maar komen alleen als het ze uitkomt..
Dat wil ik bij deze dus anders doen.. Mn zusje heeft 2 katten en die komen echt als je ze roept, ook al zijn ze op een andere kamer of slapen ze..
Tot nu toe reageert ze helemaal niet als ik haar naam roep en ik roep haar naam toch vrij vaak.. Als ze eten krijgt, als ik haar aai.. en zo tussendoor nog wat.. Maar ze kijkt niet eens op als ik haar roep ;-/


Weet iemand mischien hoe je dat het beste aan kunt pakken.. ?

p.s ik heb haar nu bijna een week...

Groetjes,
Suki
Een kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn!
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Nou, hier is het uiteindelijk ook goedgekomen, maar of ze echt komen als je ze roept, ligt denk ik ook aan het karakter van de kat..

Ik heb 1 kat gehad, die altijd kwam als ik riep, en eentje die miauwde terug (dan kon ik haar in ieder geval vinden :lol:).

Kinky komt alleen als ik heeeeeeeel vaak roep, en Cassis alleen als ie daar zin in heeft en niet net lekker ligt of speelt.
Wat wel helpt is lekker eten/snoepjes geven en lekker kroelen als ze komen. Maar goed, ik denk dat het altijd afwachten blijft. Succes! ;-)
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Marion schreef:Nou, hier is het uiteindelijk ook goedgekomen, maar of ze echt komen als je ze roept, ligt denk ik ook aan het karakter van de kat..
Dat merk ik hier ook ja. Whoopy komt altijd meteen aan gerend als je zijn naam roept, zelfs als hij op zolder is en je beneden staat te roepen. Xandor daarintegen kan in dezelfde kamer staan en nog geen poot verzetten. Het is dus wel een stukje karakter maar door het vaak te noemen (vooral als je ze wat lekkers geeft!) leren de meeste katten wel naar hun naam luisteren.
groetjes Sharon
Gesloten