moeder dropt kittens van 14 uur oud op kattenbak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
deejay
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2006 02:12

moeder dropt kittens van 14 uur oud op kattenbak

Bericht door deejay »

Ik beschrijf het probleem dat een vriend van mij heeft met net geboren kittens, 4 stuks. Hij heeft nog geen internet, vandaar. Hij belde me op en maakte zich er zorgen over dat mama twee kittens in de kattenbak dropt die daar dan vervolgens in slaap vallen, en met één kitten in haar bek bij hem op schoot springt en haar eigen kleintje dan bijna plet. Hij heeft heel duidelijk het idee de ze hem iets wil "vertellen" maar heeft geen idee wat dat kan zijn. Ik ben zelf ook een kattenliefhebber en heb veel verhalen gehoord maar dit gedrag ken ik niet. Het lijkt mij in ieder geval duidelijk dat zij wil dat hij in de buurt is en ik heb hem aangeraden de nestdoos naast de stoel te zetten waar hij vaak in zit. Herkent iemand dit? Vanmiddag was ik er nog even en't viel mij op dat het moederinstinct wel ok was. Een piepend kleintje dat ik had opgepakt moest meteen terug in de bak en ze was ook erg geduldig met zogen.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

zien ze er nog allemaal gezond uit? Zo ja, dan zou ik me er niet te druk om maken. Misschien zoekt ze wel een rustig plekje voor haar kittens en dropt ze ze daarom in de kattenbak. Je vriend zou naast de kattenbak ook een doos met een dekentje kunnen neerzetten voor de zekerheid.

Maar ik ben geen expert voor kittens..... Iemand anders een idee?
deejay
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2006 02:12

Bericht door deejay »

Ze zagen er gezond uit, wel erg kwetsbaar natuurlijk. Piepen en drinken ging normaal
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Re: moeder dropt kittens van 14 uur oud op kattenbak

Bericht door IloJeM »

deejay schreef:dat mama twee kittens in de kattenbak dropt die daar dan vervolgens in slaap vallen, en met één kitten in haar bek bij hem op schoot springt...

Het lijkt mij in ieder geval duidelijk dat zij wil dat hij in de buurt is en ik heb hem aangeraden de nestdoos naast de stoel te zetten waar hij vaak in zit.
Net bevallen katten slepen vaak met kittens wanneer de plek waar ze geacht worden de kittens te zogen niet aanstaat of wanneer ze nog te onrustig zijn van alle veranderingen. Kleine kittens horen niet in de kattenbak en horen ook niet alleen gelaten te worden door de moeder. Wanneer de kattenbak overdekt is en de nestdoos niet, probeer dan de nestdoos met een (gedeeltelijke) overkapping te maken. Hou het wel veilig zodat de kittens niet door een ingestorte overkapping bedekt kunnen worden. Zet het eten van de moeder in de nestdoos of als dat niet gaat er vlakbij. Laat je vriend er wel voor zorgen dat alle kittens bij moeder liggen, anders koelen ze te snel af.

Het is heel goed mogelijk dat de moeder graag in de buurt van je vriend wil zijn, dus wat schuiven met de nestdoos is op zich een goed plan maar alles met mate.

Succes!
Gesloten