Hoe veranderde jullie poes in gedrag na sterilisatie?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

Twee van mijn katten lijken niet erg anders na de sterilisatie/castratie.

De derde, Eva was namelijk al gesteriliseerd toen ik haar uit het asiel haalde.

Pollewop was altijd al een lui mormel. Sliep en slaapt nog steeds veel, kroelde graag en kroelt graag. Maar hij leeft het laatste jaar enorm op. Speelt veel, rent veel en is een dondersteen aan het worden...

Loei was een gigantische druktemaker, echt het mannetje ook, en dat is hij nog steeds.
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

die van mij zijn ook niet verandert, alleen blijven ze meer binnen, maar dat kan ook met de leeftijd te maken hebben. En ze zijn nu veel speelser.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Mijn probleemkat Annabel (verknoeid in een cattery en met 2 jaar bij ons gekomen) werd wel rustiger na de sterilisatie. Niet tegen ons, maar wel tegen de andere katten.
Van de andere poezen kan ik het me niet herinneren; wel weet ik dat ze na de bevalling een tijd veel aanhankelijker en liever waren. Zodra de kittens hun eigen gang gingen, deden zij dat ook weer :???:
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Zap is tot hiertoe niet veel veranderd... Wel merk ik dat ze iets kroeliger is geworden, en minder druk.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Wij hebben geen poes maar katers, maar bij Sam was er na zijn castratie duidelijk een verschil te merken.
Ongeveer 1,5 maand voordat hij 'geholpen' werd, begon hij in ons te klimmen om op onze schouders te staan. Dat was voor hem kennelijk een machtspositie, hij wilde letterlijk boven ons staan. Met een dikke badjas is het lastig als een kat een aanloop neemt en via je rug naar je schouders klimt, maar het is reuze pijnlijk als je een t-shirtje of zelfs niks aan hebt! Straffen, negeren of roepen had geen effect, hij moest en zou daar staan.

Na de castratie was dat gedrag binnen 2 weken afgelopen, erg prettig.

Nogmaals: voor poezen is het misschien totaal anders, maar ik vertel 't toch maar even.
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Die van ons zijn ook niet echt veranderd, ze zijn wel wat liever geworden allebei maar halen nog steeds de zelfde katten streken uit.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Bij mij gaat het dan om een castratie en geen sterilisatie. Maar mijn ervaring is dat Quinto voor die tijd altijd de strijd aan ging en de baas in huis wilde zijn. Hij wilde elke keer naar buiten toe en was erg druk. Na de castratie is hij aanzienlijk rustiger geworden en heeft hij ook niet meer zo de behoefte om de baas te zijn. Hij geeft de strijd nu eerder op en gaat dan liggen rollen om het goed te maken.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zal maar beginnen met het verhaal van Amy; Amy is een pittig ding, is niet bang voor iets en deelt ook eenmep uit als ze vindt dat dat moet. Sinds de sterrilisatie is ze wel een stukje rustiger geworden en krijg ik lang niet meer zoveel krassen van haar. \Nu mept ze alleen naar mijn hand als er eten in het spel is. Ook is ze een stuk knuffeliger geworden.
Xena daarentegen is eigenlijk weinig veranderd. Xena is altijd al een rustig beestje geweest met zo nu en dan een gekke uitspatting.

Groetjes, Muis
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik weet niet in hoeverre er verschil is tussen een sterilisatie en een castratie, maar Boris was ontzettend dominant voor zijn castratie. Viel me regelmatig aan (in armen en benen) als iets hem niet beviel en hij werd steeds feller. M'n man heeft hij 4x in z'n gezicht aangevallen, waar m'n man erg van schrok. (die heeft zelf katten gehad vroeger, maar zoiets nog nooit meegemaakt). Als ik Boris iets verbood door NEE te zeggen vloog hij me aan en 1x liet hij m'n bovenarm zelfs niet meer los :shock:
Als ik op de grond ging liggen (om buikspieroefeningen te doen) viel hij me altijd aan, dus daar mocht hij niet meer bij zijn.

De castratie zelf was een ramp met veel complicaties en in de weken daarna liep hij met z'n zieltje onder z'n pootjes door het huis en bleef aangeven naar buiten te willen. Die combinatie heeft hem een heel ander katje gemaakt. Eigenlijk valt hij nooit meer echt aan, soms bijt hij speelserwijs in onze voeten en heel soms geeft hij een haal (met z'n nageltjes uit). Ik had er niet aan moeten denken wat het met hem was geworden als we hem niet hadden laten castreren.
Boris is met 7 maanden gecastreerd, puur omdat we z'n gedrag beu waren en hij al krols was. Ik denk ook dat hoe ouder een kat/poes is, hoe langer het duurt voordat het gedrag verandert.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
sabine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:50
Locatie: panningen nrd. limboland

Bericht door sabine »

al onze 4 katten ( 3 katers en een poes) hadden na hun ingreep geen gedragsveranderingen. het enige dat qua uiterlijk is veranderd bij de poes is haar kleine hangbuikje maar dat stoort niemand en haar zelf ook niet! :wink:
groeten uit limboland van sabine richard en onze katten, rat en konijn.
______________________________________
honden hebben een baasje, katten hebben personeel.....
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Spooky is ook altijd wel fel geweest in sommige opzichten. En voor de sterilisatie klom ze ook in benen en al, zelfs als het niet om eten ging. Ook in blote benen (au!). Je kon roepen of doen wat je wou, maar niets hielp. Ook vloog ze altijd benen en vooral de voeten aan als je langs haar liep, dat had ook met het speelse gedrag te maken, maar het ging er niet bepaald zachtzinnig aan toe. Na de sterilisatie heeft ze zichzelf nog heel erg verwondt met een fiets in de garage. Ze was alweer erg fit en we mochten haar gewoon weer laten lopen en alles. Komen we even bij haar kijken, overal bloed! Dus dat was wel schrikken, maar toen alles 'geheeld' was zegmaar, is ze wel minder fel geworden qua in je klimmen (doet ze niet meer), voeten aanvallen (doet ze 9 van de 10 keer niet meer) en verder is ze alleen maar liever geworden. Ze is alleen nog fel tegen vreemden die haar optillen (blazen en krabben), optillen wanneer ze ergens ligt of 's avonds als ze naar beneden moet (ze kan 's nachts niet boven want ze wil er midden in de nacht dan uit), ze bijt dan en geeft je krassen, en verder laat ze merken wanneer ze ergens genoeg van heeft. Verder is het de allerliefste poezel :wink: :grin: .
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Leuk topic... :smile: vind t grappig te lezen dat de een wel en de ander niet veranderd...

Hier is er niet echt iets veranderd...

Xonya was al een bengel voor die tijd, en dat is ze nog steeds...
Ze is misschien wel iets rustiger, maar daar is alles ook meegezegd, want het moment kan ze compleet de bengel spelen, en lekker ondeugend zijn... :lol:

De mijne is dus nog net zon bengel :wink:

Ik denk dat Zahra er best rustiger van kan worden, maar haar karakter zal er weinig door veranderen denk ik...

Ik zou, als je echt het idee hebt dat het een echte karaktertrek is, dat het in haar zit, geen nest met haar nemen....
Ze probeert nu boven jullie te staan, en stel dat die ukjes dit ook in zich hebben (Ilo met een lading kittens en Zahra om t lijf :lol: :wink:)

Je leest dat de poezen en katers dus wel en niet anders worden...
Ik denk dat je gewoon op je gevoel af moet gaan...
Je weet natuurlijk niet hoe Zahra is als ze een nestje krijgt, ze zou er zachter door kunnen worden, maar ze zou ook juist nog dominanter kunnen worden doordat ze haar kittens wil beschermen...

Ik wens je succes met t maken van een keuze...

Liefs Malou
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gast

Bericht door Gast »

Hoi!!

Afgelopen januari zijn 2 van mijn dames gesteriliseerd, en ik merk een heel duidelijke verandering in gedrag; Ze zijn veel rustiger geworden, veel gezelliger en gaan niet meer op sjouw. Als ze buiten zijn, zijn ze altijd in de buurt, en ook s'avonds heb ik geen probleem meer met ze dat ze niet binnen willen komen.
Ik heb zelfs bij 1 van de 2 dames het gevoel dat het voor haar een soort opluchting is. Ze was voorheen wat schuw en angstig, nu is het een gezellige muts aan het worden.

Groetjes!!!
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

He Ilo,
Gaya is niet echt veranderd. Maar Minoush wel! Het knuffelgehalte ligt vele male hoger dan eerst. Het is een echte kroelkat geworden.
Liefs, Elsje
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Nina is ongeveer een maand geleden gesterriliseerd. Ze is totaal niet veranderd. Nina is een HTK-raskat :wink: Ik weet niet of dat verschil maakt met andere (echte) raskatten
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gesloten