Hoe veranderde jullie poes in gedrag na sterilisatie?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Emma Boom schreef:Verreweg de meeste poezen worden gesteriliseerd. Het risico voor complicaties is vrijwel nihil. In feite is castratie het juiste woord voor deze operatie
Volgens mij staat hier toch heel duidelijk de strekking van het hele verhaal. Sterilisatie kan gezien worden als castratie ;-) .

Maar goed, we gaan behoorlijk off-topic :???: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik vind dit niet off-topic want het woordje verreweg impliceert dat het dus ook anders gebeurt.
Ik hoop niet dat Blissy alsnog opnieuw onder het mes hoeft.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Emma Boom schreef:Ik vind dit niet off-topic want het woordje verreweg impliceert dat het soms dus ook anders gebeurt.
Ik hoop niet dat Blissy alsnog opnieuw onder het mes hoeft.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Volgens mij staat hier alleen een informatief stuk over het verschil tussen sterilisatie en castratie.
Dat verreweg de meeste poezen gesteriliseerd worden komt voor de uitleg dat het hier eigenlijk een castratie betreft.
Veel poezen worden niet gesteriliseerd cq gecastreerd om uiteenlopende redenen.
Precies wat Daan dus zei.
Het KAN anders, dat wil niet zeggen dat het ook(nog)gebeurt.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Tja, dat ik het van ouderwetse da's zelf gehoord heb en jullie er anders over denken, prima.
Het wordt een tamelijk zinloze discussie zo, waarvan naar mijn idee de enige strekking is dat iemands 'ongelijk' per se bewezen moet worden.

Ik blijf bij de hoop dat Blissy niet opnieuw onder het mes hoeft, en dat zij een moderne castratie heeft ondergaan.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Het topic gaat over gedrag na een sterilisatie, niet over de manier waarop het gebeurd is. Daarom vond ik het al off-topic gaan.

En ja, Blissy is gecastreerd, onze da heeft dit nooit eerder meegemaakt. Ze zal op termijn dus opnieuw geholpen moeten worden, want vandaag blijkt dat de prikpil zijn werk gaat doen :-( .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Marina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2003 16:09
Locatie: Schoten (België)
Contacteer:

Bericht door Marina »

Ninna is na sterilisatie veel luier geworden, zie je ook aan haar buikje :lol:
en bij Lara is er niet echt een verschil te merken

Bij onze kater Aramis kon je na castratie echter goed merken dat ie veranderd was, nu komt hij meer af en is rustiger geworden.
Groetjes Marina, Ninna, Lara & Aramis
Gebruikersavatar
ingrid f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 nov 2005 17:24
Locatie: groesbeek

Bericht door ingrid f »

Ik wil Moppie van de week laten steriliseren.
Zijn er dingen na haar operatie waar ik op moet letten of zou moeten doen?
een lieve groet vanuit een warm hart
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ingrid, daarvoor kun je beter in het sterilisatie/castratietopic kijken, bij ziektes ;-) Daar staat veel informatie over voor, tijdens en na.
Gebruikersavatar
ingrid f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 nov 2005 17:24
Locatie: groesbeek

Bericht door ingrid f »

Oke dank je Emma. ;-)
een lieve groet vanuit een warm hart
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

daantje schreef:Onze Blissy is in april vorig jaar, na haar eerste krolsheid, gesteriliseerd.
Zij is van nature een poes die je niet hoort mauwen, maar tijdens haar eerste krolsheid ging ze wel flink tekeer en was ze zeer aanhankelijk, iets wat ze normaal gesproken ook niet is.

Sinds eergister vertoont ze dit gedrag weer. Ruim een half jaar na de sterilisatie :shock: . Ze buldert de hele tent bij elkaar en kronkelt alle kanten op :???: .

Natuurlijk is het onmogelijk dat ze krols is, maar ik vraag me toch ernstig af wat dit is.
Heeft iemand dit ooit meegemaakt???
IloJeM schreef: Het kan ook zijn dat een of een aantal cellen van de eierstok zijn blijven zitten tijdens de sterilisatie. Meestal sterft dat wel af maar niet altijd. Deze kunnen weer uitgroeien tot een volledige eierstok. De eierstok gaat op haar beurt weer hormonen produceren en zorgt ervoor dat de kat weer krols wordt. De dierenarts zal eerst een hormooninjectie geven om te kijken of de kat hierop reageert waarna je overlegt of de rest alsnog verwijderd wordt of er levenslang een prikpil gegeven wordt. Opnieuw proberen te steriliseren heeft de voorkeur.

De pil kan behoorlijk vervelende gevolgen hebben als baarmoederontsteking
Vanmorgen is onze Blissy geopereerd aan baarmoederontsteking na het krijgen van de prikpil (ze bleek wel degelijk krols, ruim een jaar na sterilisatie).
Haar eierstokje was weer aangegroeid en gelukkig gemakkelijk terug te vinden, maar het kan ook voorkomen dat het ergens in de buikholte gaat zitten en dan is het niet meer terug te vinden. Meestal wordt de baarmoeder tijdens de sterilisatie niet verwijderd.

Met Blissy waren we op tijd.... ik vond vanmorgen pus op het laken en was, mede door het stuk hierboven, steeds alert. Godzijdank...... anders was het voor Blis te laat geweest.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Gelukkig maar Daan, vertroetel die kleine meid maar.
Hoe is het mogelijk he en dan precies je zorgenkindje.
Nou kan ze bijkomen van alle ellende en jij ook :kissykissy:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

mijn kater en poes zijn vorig jaar tegelijk geholpen.
van lara merk ik weinig qua gedrag maar van loeky wel want zoals sommige weten was hij in het begint nogal behoorlijk dominant.
nu is hij de aller grootste kroelkat aller tijden, hij is zo,n schatje en ''praat'' gewoon' met je. voor hem is het dus beter geworden.. en voor mij ook ;-)
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Nessie is veel aanhankelijker geworden om één of andere reden.

Plus, echt waar, sinds haar sterilisatie spéélt ze :D. Echt raar, dat deed ze voordien nooit!
witte
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2006 19:24

Bericht door witte »

Hier ook, ons poes was vele aanhankelijker geworden na de sterilisatie.
Maar het zal van kat tot kat afhangen volgens mij en ook van het karakter.
Gesloten