Hoe veranderde jullie poes in gedrag na sterilisatie?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

daantje schreef:
Ik wilde even op haar antwoord googlen :???:
Er stond: in uitzonderlijke gevallen komt het wel eens voor dat er een stukje overia weefsel is blijven zitten wat alsnog krolsheid kan veroorzaken. In dat geval moet de poes opnieuw gesteriliseerd worden.

Maar ik begrijp dat je al langs de da bent geweest en dat jullie weer met je neus in de boter zijn gevallen en Blissy inderdaad zo'n uitzonderlijk geval is? :-(

Naar hoor!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nu mijn twee kleine mannen naar de ballenbak moeten, gedraagt Apollo zich als de macho. Hij kwam gecastreerd aan en sproeit sinds een paar weken, het liefst op de bank of op het aanrecht :roll:
Ik hoop dat het wegtrekt als Iffix en Elian zijn geholpen.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Klopt Ilo :???: . Ik heb er meer over geschreven bij medisch want ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Woensdag weten we meer ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nou mocht het zo zijn Daan, en dat is dan eigenlijk maar wel te hopen, dan hoop ik dat ze er net zo snel van herstelt als van de eerste operatie.
Maar daar mijn pleegkind een kanjer is twijfel ik daar niet aan 8-)

Nou nog een oplossing voor krolse geholpen katers :ethink:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Sommige da's laten bewust een stuk van de ovaria (eierstokken) zitten, zodat de kat niet vruchtbaar is, maar wel krols wordt en zich ook zo voelt. De hormonen blijven dus gewoon werken.
Ik zie daar het nut niet zo van in, krolsheid put zowel poes als mens uit :???:
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Begrijp ik het goed Emma dat je bedoelt dat de DA dat laat zitten om toch wat natuurlijk gedrag te behouden?

Beetje hetzelfde principe bij mensen die de pil slikken....menstruatie is dan eigenlijk overbodig maar toch wordt geadviseerd om niet door te slikken om het lichaam toch een bepaald ' ritme' / gewoonte te laten hebben... :ethink:
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Rebbe schreef:Begrijp ik het goed Emma dat je bedoelt dat de DA dat laat zitten om toch wat natuurlijk gedrag te behouden?

Beetje hetzelfde principe bij mensen die de pil slikken....menstruatie is dan eigenlijk overbodig maar toch wordt geadviseerd om niet door te slikken om het lichaam toch een bepaald ' ritme' / gewoonte te laten hebben... :ethink:
Sommige poezen hebben een extra eierstok en als die hormonen blijft afgeven, blijft ze krols worden. Het kan ook zijn dat een of een aantal cellen van de eierstok zijn blijven zitten tijdens de sterilisatie. Meestal sterft dat wel af maar niet altijd. Deze kunnen weer uitgroeien tot een volledige eierstok. De eierstok gaat op haar beurt weer hormonen produceren en zorgt ervoor dat de kat weer krols wordt. De dierenarts zal eerst een hormooninjectie geven om te kijken of de kat hierop reageert waarna je overlegt of de rest alsnog verwijderd wordt of er levenslang een prikpil gegeven wordt. Opnieuw proberen te steriliseren heeft de voorkeur.

De pil kan behoorlijk vervelende gevolgen hebben als baarmoederontsteking, suikerziekte en borsttumoren. Ook zonder pilgebruik kan bij oudere poezen baarmoederontstekingen en melkkliertumoren ontstaan. De poezen staan hun hele leven onder schadelijke hormoneninvloed vanuit de eierstokken. Krolse perioden zonder eisprong zijn schadelijk. Poezen hebben een geïnduceerde eisprong: de kater zorgt er door te dekken voor dat een poes een eisprong krijgt. De penis van de kater is voorzien van weerhaken, waardoor terugtrekken van de penis na een dekking pijnlijk is voor de poes. Deze pijn zorgt dat de poes een eisprong krijgt. Wordt ze niet gedekt tijdens een krolsheid, dan heeft ze ook geen eisprong wat de kans op baarmoederontsteking en melkkliertumoren in de loop van de jaren aanzienlijk vergroot. De poes zo vroeg mogelijk laten steriliseren is de beste manier om o.a. de kans hierop op latere leeftijd te verkleinen.

In de volksmond wordt nog altijd over de sterilisatie van een poes en de castratie van een kater gesproken. Technisch gesproken klopt dit niet. Bij sterilisatie haal je niets weg maar zorg je ervoor dat het niet meer werkt. Bij castratie haal je altijd iets weg. Bij een castratie van een poes verwijder je dus de eierstokken, al dan niet in combinatie met de baarmoeder.
Vroeger werd eigenlijk altijd gekozen voor wegname van de eierstokken inclusief de baarmoederhoornen. Tegenwoordig kiest men standaard voor wegname van uitsluitend de eierstokken waardoor ook elke hormooninvloed op het lichaam uitgesloten wordt.

Wat dat betreft is het dus onzin om een stuk eierstok te laten zitten. Dan schiet je je doel voor een groot deel voorbij. Dus naast ongewenste zwangerschap ook geen hormoonproductie meer. Een poes hoort en mag na castratie niet meer krols te worden.

Bij mensen is het natuurlijk geheel anders en niet te vergelijken met poezen. Vrouwen hebben ten eerste geen geïnduceerde eisprong, ten tweede wil je ook niet de sexuele driften uitschakelen of gedragsveranderingen veroorzaken bij sterilisatie of pilgebruik.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Ik begrijp het verhaal maar zoals ExModdy het beschrijft wordt soms bewust een stukje laten zitten...

Je verhaal is duidelijk maar beschrijft eventuele complicaties die berusten op toeval of dikke pech (net hoe je het wil typeren ;-) )
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Rebbe schreef:Begrijp ik het goed Emma dat je bedoelt dat de DA dat laat zitten om toch wat natuurlijk gedrag te behouden?

Beetje hetzelfde principe bij mensen die de pil slikken....menstruatie is dan eigenlijk overbodig maar toch wordt geadviseerd om niet door te slikken om het lichaam toch een bepaald ' ritme' / gewoonte te laten hebben... :ethink:
Ja, er zijn dierenartsen die dat bewust doen. Persoonlijk begrijp ik het nut er niet van, maar goed. De kat wordt krols zonder vruchtbaar te zijn.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Heel erg bedankt voor dit stuk, Ilo. Het is Blissy's verhaal helemaal :-( ! Precies wat de dierenarts ons verteld heeft en precies wat er met haar gaat gebeuren. Ze heeft de prikpil gehad en lijkt nu iets rustiger te worden sinds een paar uurtjes.

Het laten zitten van een stukje eierstok lijkt me pure dierenmishandeling :???: . Als ik zie hoe Blissy nu in een paar dagen tijd al sterk vermagerd is, kan ik me haast niet voorstellen dat er artsen zijn die dit op hun geweten willen hebben.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik begrijp ook niet waarom er dierenartsen zijn die het doen. Krolsheid is toch altijd een aanslag op de poes, en als de roep van de natuur dan alleen maar bedoeld is om het natuurlije gedrag te behouden, zonder dat het effecten heeft (dus geen zwangerschapskansen), vind ik het onlogisch en onnodig.
Maar helaas, het gebeurt wel.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat lijkt mij ook sterk hoor Daan, en als dat al voorkwam zeker toch niet meer in deze tijd.
Ik zal het is navragen bij mijn praktijk maar dat zijn goeie dierenartsen, net als de dierenkliniek in Rotterdam, en die houden zich niet bezig met zulke middeleeuwse praktijken.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Arme Blissy! Ik hoop dat het allemaal goed komt met haar! Ik duim voor jullie!
En beuwst iets achterlaten lijkt me sterk... Dat zoiets nou per ongeluk gebeurd, kan ik me nog voorstellen.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Sterilisatie poes
Met sterilisatie wordt in dit verhaal de operatie bedoeld waarbij zowel de baarmoederhoornen alsook beide eierstokken worden verwijderd (tegenwoordig worden als de baarmoeder niet is aangetast uitsluitend de eierstokken verwijderd), waardoor de poes onvruchtbaar wordt en ook de geslachtsdrift verdwijnt. Het is een routine operatie. Verreweg de meeste poezen worden gesteriliseerd. Het risico voor complicaties is vrijwel nihil. In feite is castratie het juiste woord voor deze operatie, want in de werkelijke zin van het woord is sterilisatie het onvruchtbaar maken met behoud van de geslachtsdrift. De meest eenvoudige manier is het onderbinden van beide eileiders. In dit geval kan de poes alleen geen nest meer krijgen, maar blijft ze gewoon krols worden.


Bron: Diergeneeskundig Centrum Lunteren.
Helaas zijn er nog altijd dierenartsen die dus steriliseren; naar zulke dierenartsen ga ik zelf met mijn katten ook niet toe.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Als je goed leest, dan staat er bijna altijd gecastreerd wordt en nog maar heel soms gesterriliseerd.
In dit geval is er per ongeluk iets achtergebleven.
En ik neem ook aan dat wanneer je je poes wil laten helpen, dat je dan ook even goed navraagt wat er gaat gebeuren en dat je dan ook wel weet of de dierenarts gaat castreren of sterriliseren.
Gesloten