Katten poepen naast bak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Katten poepen naast bak

Bericht door Marijke1998 »

Goedemorgen, als eerst wil ik jullie even bedanken voor alle hulp die ik hier heb gekregen. Ik zit nog niet heel lang op het forum en heb al veel tips en advies van jullie gekregen, dank jullie wel!

Nu zit ik alleen met een ander probleem en ik weet niet meer wat ik kan doen… en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb twee kittens/katten. (geboren eind februari) Ik en mijn vriend zijn vorig jaar verhuist en hadden nieuwe meubels en nieuwe planten in ons huisje staan. Wij wilde eigenlijk niet dat de katten gelijk alleen door het hele huis konden sprinten als wij niet thuis zijn. Het zijn twee jonge katjes dus die krabben of bijten nog alles wat ze tegen komen.

Als wij dus niet thuis zijn of als wij gaan slapen sluiten we ze op in een aparte kamer. Nu klinkt dat misschien hard maar die hele kamer is ingericht voor die twee katjes. Best grote ruimte met allemaal krap paaltjes, voerbakjes, speeltjes en ga zo maar door. Daarnaast is gelukkig vaak 1 van ons thuis als de ander aan het werk is.

Maar nu dus ons probleem. 1 van onze katten poept naast de bak. Wij hebben geen idee wie van de twee het is, omdat we natuurlijk er zelf dan niet zijn. En dit gebeurd eigenlijk bijna iedere nacht. Als wij de hele dag thuis zijn en ze alle kanten op mogen rennen doen ze het niet boven of beneden, helemaal nergens. Dan gewoon netjes in de kattenbak. Overdag als ze alleen thuis zijn doen ze het meestal niet.. eigenlijk alleen 's nachts.

Ik heb de kattenbak boven al verschoven naar een andere hoek en we maken de kattenbak elke dag schoon maar ook dat helpt niet.

Beneden hadden wij een andere kattenbak staan dan boven dus we dachten misschien is dat het wel. Wij een nieuwe kattenbak besteld en die neergezet en de oude staat er ook bij. (niet naast elkaar) Maar nee hoor afgelopen nacht was het weer raak.

Ik weet echt niet wat ik meer kan doen.. Het zijn verder gezonde katjes, dus het is echt het gedrag… Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Dank jullie wel alvast!

Liefs Marijke
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten poepen naast bak

Bericht door nellebel »

het enigste wat ik kan bedenken is dat er eentje is die zich niet veilig genoeg voelt om op een bak te gaan in de nacht. zit er een kap op? dan zou je die eraf kunnen halen. omdat ze in een kleinere ruimte zitten kan het zijn dat de ander hem in de gaten houdt of te dicht erbij blijft zodat er eentje niet goed op de bak durft. zit hij toch "opgesloten" .
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten poepen naast bak

Bericht door Anne »

Wat een vervelend probleem
Ik zou ook proberen hoe het gaat met of zonder kap
Zijn het open of dichte bakken?
Als het open bakken zijn kun je kijken of het met kap beter gaat of andersom
En hoeveel bakken heb je precies?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Katten poepen naast bak

Bericht door Marijke1998 »

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga het is proberen met open bak. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik heb nu 2 kattenbakken staan in de kattenkamer en 1 beneden in de woonkamer.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten poepen naast bak

Bericht door Dinky »

Wat je ook nog zou kunnen doen om het te kunnen observeren is een camera ophangen zodat je zicht hebt op de situatie waarin het gebeurd. Dan kan je ook zien of de ander dan bijvoorbeeld in de buurt zit te loeren.

Onze poes poept ook nog wel eens naast de bak maar dat komt dan doordat ze haar kont boven de uitgang hangt waardoor het de ene keer er wel in valt en de andere keer er net buiten valt. Enige dat wij er mee doen is het opruimen zodra we het zien liggen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Katten poepen naast bak

Bericht door Marijke1998 »

Oh ja dat is ook nog een idee! Ik ga daar ook eens naar kijken. Dank je wel!

Bij ons is het echt wel ongeveermetertje van de bak vandaan (misschien iets minder) . Ook vaak op beetje dezelfde plek.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Katten poepen naast bak

Bericht door Pikachu »

Als ze doorheen het hele huis mogen lopen, gaan ze dan wel gewoon op die ene kattenbak in die ruimte?

In dat geval zou ik gewoon denken dat ze het echt niet fijn vinden om daar opgesloten te zitten, en daar stress door ervaren.

Heb je in de rest van het huis wel krabmogelijkheden staan? (Aangezien je zegt dat ze nog aan alles krabben).
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Katten poepen naast bak

Bericht door Marijke1998 »

Update: Gisteravond de kap van de kattenbak afgehaald en vanochtend kwam ik binnen zonder poep op de grond! Whoepwhoep! Hoop dat dit het probleem was.

Pikachu: Meestal zijn wij beneden in de woonkamer/keuken en lopen de katten eigenlijk vaak bij ons rond. Dus doen meestal doen ze dan hun behoefte beneden als wij dan thuis zijn. Ze spelen wel eens boven hoor, maar als wij thuis zijn vaker beneden.

In de woonkamer en keuken hebben wij van alles staan van krabpalen tot verschillende speeltjes.

Zoals ik in mijn eerste berichtje vertelde zijn het nog kittens en zijn ze iets ouder dan een halfjaar. Bij het begin vliegen ze dan nog alle kanten op en weten ze nog niet zo goed wat wel en niet mag. Als ze dat straks door hebben en iets rustiger zijn. Dan hoeft die kamer natuurlijk niet meer. (misschien laat ik alles wel staan, maar is de deur gewoon open.)

En ik wil er ook graag bij zeggen dat deze kamer echt ingericht is voor hun. We hebben zelf geen kinderen dus vonden deze kamer perfect om helemaal in te gaan richten voor hun op de momenten dat wij even niet thuis zijn of slapen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten poepen naast bak

Bericht door Anne »

Nou dat is goed nieuws!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Katten poepen naast bak

Bericht door Marijke1998 »

Goedemorgen,

Ik ben echt ten einde raad... dus probeer het nog een keertje hier. Misschien heeft iemand wellicht de gouden tip.
Het ging echt een hele tijd goed dat hij weer op de bak ging poepen. Maar de afgelopen andere halve week doet hij het weer naast de bak. Afgelopen zondag zelfs in de woonkamer. Toen hebben we ook gezien wie het deed dus daar zijn we nu ook wel achter. (Arie)

Maar ik weet gewoon niet wat het is.. We hebben drie kattenbakken die we dagelijks schoonmaken. Soms wel eens twee keer per dag. Boven staan er in hun kamertje dus twee. Één met kap en een zonder. En beneden staat er ook één.

Nu zitten we er over na te denken om de ze dan toch maar als wij weg zijn door het hele huis heen te laten vliegen. Maar ik wil niet weten wat ik dan aan tref als ik thuis kom haha. Het zijn echt nog 2 kleine kinderen en rennen continue door het huis heen, kauwen echt op alles en zetten overal nog hun nageltjes in. (heb wel meerdere krapspeelgoed liggen en staan) Daarnaast zijn ze ook lekker eigenwijs, want ze weten best dat ze niet op de salontafel mogen, maar ze willen het vaak toch stiekem even uittesten. Ze kauwen bijvoorbeeld ook nu wel op de kerstverlichting of iets anders. Ik probeer het ze natuurlijk af te leren.. want dat mag ook echt niet, maar als ik niet thuis kunnen het toch doen.

En ik twijfel of dat het probleem gaat oplossen, want als ze bijvoorbeeld net een halfuurtje beneden zijn en ik doe de deur naar boven open dan vliegen ze met ze tweeën weer naar boven. Naar hun eigen kamer dus en dan rennen ze af en toe een beetje van boven naar beneden.

Is het dan iets van stress? We hebben nu anderhalve week ook onze kerstboom beneden staan... maar lijkt me ook niet dat dat het is. Vroeger stond Andre wel eens naast de kattenbak om Arie op te wachten voor een stoeipartij.. is Arie dan bang voor Andre als hij op de bak zit? Ik heb dus echt geen idee, maar het is dus wel weer eventjes goed gegaan. Ik heb dus geen idee wat er nu mis is en hoop dat iemand bij asjeblieft kan helpen.

Vanmiddag ga ik nieuw kattengrid halen, misschien dat dit kattengrid wel niet fijn is en haal ik ook maar de andere kap van de kattenbak eraf.

Nogmaals ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

Liefs Marijke
Plaats reactie