Kat naar buiten aan tuigje, is erg bang

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Baasjevanelvis
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2020 14:41

Kat naar buiten aan tuigje, is erg bang

Bericht door Baasjevanelvis »

Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier :). Ik heb een kat, Elvis, van bijna 1 jaar. We wonen op de 3e verdieping met 2 kleine ballonnetjes. Sinds een maand of 2 gaat Elvis aan het tuigje samen op het balkon. In het begin vond hij dit enorm spannend, maar nu vind hij het alleen maar leuk! Nu zijn we sinds 3 weken bezig om met hem aan het tuigje naar buiten te gaan. We hebben een groot grasveld achter. We zijn tot nu toe nog niet ver gegaan. Hij is alleen nog steeds erg bang buiten. Hij schrikt overal van, kruipt bijna over de grond of zit op schoot (Wat hij normaal nooit doet). Hij trilt dan ook en als we weer bij de voordeur zijn weet hij niet hoe snel hij weer naar binnen moet. Moet ik hier wel mee doorgaan? Of heeft het gewoon tijd nodig?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat naar buiten aan tuigje, is erg bang

Bericht door Rik »

Baasjevanelvis schreef: 22 mei 2020 14:52 Moet ik hier wel mee doorgaan?
Moet je hiermee doorgaan...? Niet op de manier waarop je het nu doet. Dat veroorzaakt duidelijk stress.

Wat ik me afvraag... hoe heb je dit opgebouwd? Heb je hem direct meegenomen (in de armen) en buiten neergeplopt met een tuigje? Dat is te vergelijken dat iemand jou in een ruimteschip meeneemt en ergens in de ruimte loslaat...

Een kat wil ALTIJD een veilige vluchtroute hebben terug naar een vertrouwd gebied (dat zul je op het balkon ook gezien hebben). Je zult ook zien dat als je hem bijvoorbeeld bij de voordeur naar buiten laat gaan dat ie dat heel voorzichtig doet. Bij het minste geringste geluid schiet ie weer terug naar binnen. Maar het is wel spannend dus hij probeert het weer opnieuw. Dat duurt dan even voordat ie vertrouwen heeft in die ruimte. Pas dan gaat ie verder op onderzoek uit. Dat is ook de reden waarom een kat vrijwel nooit de voordeur uitgaat door middel van een sprintje en gelijk weg is. Niet als hij de omgeving rond de voordeur helemaal onderzocht heeft.

Het is ook de reden waarom een kat vaak bij introductie in een nieuw huis dagenlang onder de bank kan bivakkeren. Als hij geen vluchtweg terug naar een vertrouwde omgeving is zal hij zeer onzeker en bang zijn (hangt natuurlijk ook een beetje van de kat af). Maar dus in één keer ergens mee naar buiten nemen en daar neerzetten aan een tuigje zal voor menig kat geen pretje zijn.

Als je dus wilt dat hij meegaat zul je dit heel heel heel langzaam op moeten bouwen. Beginnend met de hal voor jullie voordeur. Daar kan best een hele tijd overheen gaan. En alleen de volgende stap nemen als je ziet dat hij daar klaar voor is. Maar het kan ook zijn dat hij gewoon liever lekker veilig thuis is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Baasjevanelvis
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2020 14:41

Re: Kat naar buiten aan tuigje, is erg bang

Bericht door Baasjevanelvis »

Hoi Rik, bedankt voor je reactie!

Ik heb het wel in stapjes gedaan. Eerst een paar keer alleen de voordeur open gezet en hem zijn gang laten gaan. Later hem een trap naar beneden genomen en even laten kijken. Het zijn behoorlijk wat trappen dus ik denk niet dat het voor zijn lichaam goed is (stel hij gaat straks dagelijks naar buiten) om telkens al die trappen op en af te lopen. Daarom til ik hem op. Maar als ik merk dat hij dit niet wil zet ik hem even neer. Dus ik ben telkens iets verder gegaan. Hij liep ook wel eens zelf weer de trap op. Dan gingen we gewoon weer naar huis toe. Maar hij loopt nu wel zelf de deur uit naar buiten (zonder dat ik hem hoef mee te nemen/op te tillen). Maar eenmaal buiten is hij echt angstig. Het kan natuurlijk dat hij gewoon liever thuis is, en dan is dit ook prima natuurlijk. Bij het balkon duurde het een paar dagen voordat hij hier op zijn gemak was. Maar het balkon is natuurlijk 'veiliger'. Minder geluiden en hij kan gelijk weer naar binnen als hij dit wil.

Ik ga het in ieder geval gewoon heeeel rustig aan doen. Misschien is het een kwestie van wennen, misschien vind hij het wel helemaal niks. In ieder geval bedankt voor je tips!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat naar buiten aan tuigje, is erg bang

Bericht door Rik »

Inderdaad, heel rustig aandoen. Een andere optie zou nog kunnen zijn om beneden in de tuin een vertrouwde omgeving te creëren. Ik zou zo even niet weten of dat kan en hoe je dat zou moeten doen. Is er een rustig hoekje waar je samen met hem en een reismand rustig kunt zitten (wat snoepjes, wat spelen. Hoewel dat laatste waarschijnlijk niet lukt omdat het te spannend is). Misschien dat hij vanuit die (hopelijk veilig voelende) reismand wat meer vertrouwen heeft. En als het hem dan te spannend wordt dat ie ook zelf weer terug gaat naar dat plekke met zijn mand.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Baasjevanelvis
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2020 14:41

Re: Kat naar buiten aan tuigje, is erg bang

Bericht door Baasjevanelvis »

Hoi Rik,

Dat is ook een goed idee! Het reismandje vind hij altijd prima om in te gaan, dus dit zal vast vertrouwd voor hem voelen.
Plaats reactie